Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 162 -70. | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 9 besök senaste veckan (76760 totalt) |
Har inte gjort mycket vettigt på ett tag.
I bilväg alltså , bara hållit på med alla folkvagnar. Var tvungen att sälja min älskade amazon vid separationen. Men nu dök ett tillfälle upp. Hittade en Volvo 142 -70. Automat. Men tanken är att få till en kul bil. Den ska kunna svänga , äta glass i och ta ett varv på banan med. Tanken är att besikta den som ombyggt fordon. Har samlat delar ett tag nu. Så snart får man börja bygga och montera. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Receptet.
Grovt planernat. Mycket finns men en del är på gång. Bygger för att kunna SFRO-besikta. Motor: 6-cylindrar , turbokonverterad. Växellåda: från VAG-koncernen. Bakaxel: Delad , dubbla A-armar. Framvagn: Modifierad orginal med bättre geometri , andra spindlar 60mm droppade. Styrning: kuggstång. Bromsar: Volvo , skivor från nyare V70 troligen , passande ok sökes. Styrsystem: Vems om det planerna fungerar. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Dörrar och fälgar kommer från nyare modeller, finns det fler subtila uppdateringar?
Hade en ljusgrön -72 i slutet av 70-talet, på den tiden var det en ganska "stor" bil, nu väger många småbilar lika mycket eller mer _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||||
TYVÄRR är det för nya dörrar.
Ska i sinom tid leta rätt på äldre med rätt handtag. Blir lite retro race med nyare fälgar faktiskt. Utsidan ska dock vara karossmässigt orginal. Ja min första bil var en 142......det kan ha spelat in KRAFTIGT i bilvalet. Nostalgi från nytaget körkort mm mm. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Mkt smidig bakvagns modell den där, Audi A6 diesel var det väl
Jag tycker du ska vara nöjd med "prylsamlandet" har väl gått oförskämt bra hittills. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||||||
Precis som Erik skriver , Audi A6 Quattro. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Original slutväxel är väl knappast anpassad till en mindre högvarvig motor, finns det lämpligare utväxlingar till den, och i så fall, är det samma flänsmått (kronhjulets anläggningsyta - pinjongcentrum) som på befintlig diffbroms (som jag förutsätter att det sitter i den, varför skulle man annars gå från en axel med parallella anläggningsytor för drivhjulen, till en som prioriterar komfort framför väghållning?)? _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||||
Bla bla bla Valde bakaxel pga glassätarkofisienten. Alltså allsidigheten , inte snabbast runt den enda konbana som påträffas. Tror att de kommer lösa sig med motorvolymen efterhand 2,9L och överladd övervinner trögheten i 4,11 bakaxeln. Hade trott att slutväxeln vore bra vid långfärd...... Men de visar sig! Men jag hoppas få ihop bilen. En del gissar och får aldrig ihop något Maybe i fail maybe i don't! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Sitter det en 4,11 i en modern bil Betydligt lägre än vad man väntar sig... Kan bli en riktigt bra kompromiss mellan bra acceleration och vettigt varvtal vid motorvägsfart, beroende på växellåda och rullningsomkrets =
Personligen så skiter jag totalt i glassätarkoficienten, föredrar dom simplare fungerande lösningarna, framför alla former av bling-bling Det som inte finns, väger inget, kostar inget och kan inte gå sönder. Lycka till med bygget! PS: Har hållt på i över 30 år med alla former av modifierade högprestandabilar, så jag behöver inte gissa, det är bara att välja rätt kombination av beprövade lösningar efter omständigheterna för stunden _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||||
Nja den prioriterar väl både komfort och väghållning? Det har väl inte gjorts en prestandabil med stel axel på snart trettio år? Visst har stel axel en del fördelar om vägen är jämn och fin dvs en banbil som bara går på bra banor(visserligen är då en dedion bättre på allt utan enkelheten) men ska den gå gata varför inte ha delad? Dragrace är ju en stel axel klart bättre på men eftersom vi är på rejsa så antar jag att det är ointressant, driftning kanske är bättre med stel axel och dess möjlighet till högre rc? _________________ Dennis Mollberg |
||||||||
De Dion ÄR en form av stel axel Dock väldigt sällsynt i produktion, och angående ditt påstående om att det inte skulle finnas några prestandabilar med stel axel, så är du felinformerad, ett exempel, som passar bra in på Rejsa ickelinjära huvudinriktning är tex Caterham 7 Dom senaste 30 åren har massor med andra exempel, skulle jag av någon anledning få en massa fritid över, så får jag väl starta en egen tråd med en förteckning... ...däremot kan jag inte komma på någon "riktig" prestandabil som är FWD ...redan vid ~300 hjulhästar (har en sådan själv) har alla eventuella fördelar med FWD förlorats helt! _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||||
VAD är en "riktig" prestandabil och VAD är en låtsas prestandabil?
Vem bestämmer det och vad avgör? Det kan kvitta! Nu blir det delad bakaxel på denna. Och ingen Volvoaxel , pga att det redan är bestämt. Hoppas sälja 1031-axeln imorgon. Mycket beroende på motorval , växellåda och mellanaxel. Då blev valet ganska enkelt , det passar ihop med denna axel jag hämtat. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
Har du en Bolt On drivlina (förutom en ev kortning av kardanstången) så är mycket vunnet _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 162 -70. | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 9 besök senaste veckan (76760 totalt) |