Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW GOLF MK2 gatgodkänd räcer | 8479 besök totalt |
Hej.
Tänkte jag skulle presentera mig och min bil. Jag heter Boris och är snart 40, känns rätt ok att säga det på denna sida och inte bli idiot förklarad för att man fortfarande leker med bilar;) Bilen ifråga är en gammal Golf 2:a GTi från 1986 som jag köpte för snart 6 år sedan, en något udda bil som importerats från England. Bilen är beställdes felstyrd där, alltså vänsterstyrd, specialsydd läderklädsel och till råga på allt 5-dörras. Kanske inte den vanligaste kombinationen. Kort efter den hamnade i mina händer så påbörjade jag en evolution av förbättringar utav motor, chassi och bromsar. Allt har tagit sin tid, hade ingen större erfarenhet av att skruva. Många saker har gjorts om i fler omgångar för att man insätt att det inte är den bästa lösningen men samtidigt har jag lärt mig en hel del. Tanken kring bilen va att den skulle vara lagligt körbar på gatan samtidigt som den inte skulle skämmas för sig på banan och strippen. Bilen nyttjas under hårt under sommarsäsongen då jag försöker hinna med så mycket som möjligt på olika evenemang runt om i landet. Kan hända att ni stött på oss på någon bana. Här är en utförlig specifikation på vad som är gjort fram till dagens datum: Audi A3 1.8t motor med motorkod AGU H-profilsstakar Balanserad/ lättad bottendel Glyco sputterlager ARP bult i ramlager Flödesoptimerade kanaler i toppen, polerade på avgassidan. Hårdare ventilfjädrar, dubbla på avgassidan. Titian fjäderbrickor ( halva vikten mot orginal ) Catcams 3660 kamaxlar Specialbyggt insug, VR6 2,9 spjällhus 50mm race dumpventil Garrett GT2871R-10 turbo Anpassat grenrör Walbro 255l/h soppa pump i tanken 2xBosch 044 pump och catchtank i reservhjulbaljan Dunlop 10mm bränsleledningar fram till motorutrymmet sedan stålomspunnet. Bosch 1000cc spridare Nira i7X 034 Motorsport högeffekts tändspolar Skoda Octavia RS låda Peloquin diff Corrado pedalställ Golf IV GTi spakställ Diselgeeek shortshift och plasthandske delete Förstärkt Sachs race engineering tryckplatta 228mm 4-puckad sinter med fjädrat centrum ( SRE ) 615Nm Lättat G60 svänghjul lättade remhjul i alu Frontmonterad intercooler 25-radig oljekylare ( Setrab ) Kylare från Golf IV TDi med dubbla fläktar 3" hela vägen 4" utblås Bänkad till 327 Hk på hjulen vid 1,6 bar laddtryck. Ommappad laddar den nu 1,9 bar. Sellholm banracing coilovers med nållagarde topplagringar Förstärkt orginallänkarm med främre delrinbussning samt alu/ledbussning bak. Fjäderbensstag övre och undre fram samt bak H&R kränhninghämmarkit med ställbar hårdehet på bakre staget Styrleder med uniballändar G60 bakaxel DLI- tekniks delrin bakaxel bussning DLI- tekinks bakaxels shims -1' Fälgar, däck och bromsar Team Dynamics Pro Race 2, 7x15" MH Racemaster 23x7,5-15 ( strippen ) Toyo Proxes R888 195/50-15 ( bana ) SvF Monza 17" med yokohama parada 205-540/17 ( gata ) Brembo fyrkolvsok 285x32mm ventilerdae och slitsade skivor ( fram ) Octavia/S3 ok G60/Gti skivbroms ( bak ) 25,4mm huvudbromscylinder ( Audi 200quattro ) Stålomspunna bromsslangar fram, bak och över bakaxeln. Komplett orginal skinninredning Flockad instrumentbräda ETB Digidash Lite2 Sparco Rev Plus förarstol 4-punkts bälte #Bredbandslambda Innovate LM-2 Kommer att uppdatera framtida uppgraderingar med mer info och bilder. Är det någon som har frågor kring några tekniska detaljer eller frågor i övrigt, svarar jag gärna på dem. _________________ Boris Vujicic Sviestad:1,07,48 Gelleråsen:1,21,59 Mantorp Park:1,39,41 |
||
Riktigt skoj bygge!
Det är altså en 02M låda? Hur upplever du diffen ? Hur går det med fästet med såpass smala däck? Kul att veta då jag bygger lite liknande. Ju föresten vad väger den och hur snabb är den 0-100 100-200osv.? Mycket frågor nu Theo _________________ Theo Tibblin Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23. |
||
Tackar. Det är en 02j ( EHA )låda som jag kör med, den från Octavia RS/TT. Bilen skulle mer eller mindre vara obrukbar utan Diff, den gör sitt jobb. Vi har lagt ner mycket tid vid mappning för att reducera högt vrid vid låga varv samt att kammarna flyttar upp registret en bit, har gjort en märkbar skillnad i att fästet förbättrats. Laddtrycksstyrningen är även styrd mot spjällläget. Har inga konkreta prestanda tider, 0-402m på 12,6 och 192km/h i slutfart lyckades jag köra för ca 3 år sedan nära jag körde strippen sist, då med en mindre turbo än vad siitter i idag och vanlig 98oktan. Finns effekt så det räcker och blir över som man kan nyttja på banan. Bilen väger 1140kg med mig bakom ratten ~90kg lätt;) _________________ Boris Vujicic Sviestad:1,07,48 Gelleråsen:1,21,59 Mantorp Park:1,39,41 |
||
|
||
Inför årets bravader så har det hamnat en fullbur på plats, skall byggas lite stag för att styva upp den ytterligare. Framvagsbalken ska bytas ut till förstärkt variant. Ska försöka få ut den på banorna direkt på säsongens början, nöta på och förbättra lite tider.
Bjuder på några action bilder från i somras. _________________ Boris Vujicic Sviestad:1,07,48 Gelleråsen:1,21,59 Mantorp Park:1,39,41 |
||
Heigos stålbur just för 4-dörrars modeller har tagit plats i bilen.
Riktigt bra passform va det på den. Ska bli spännande att se hur pass mycket den ändrat bilens köregenskaper, om inte annat kanske man vågar stå på mer när man har lite skydd.... _________________ Boris Vujicic Sviestad:1,07,48 Gelleråsen:1,21,59 Mantorp Park:1,39,41 |
||
Framvagnen har fått sig en ordentlig genomgång, balken förstärkt och sömsvetsad, styrväxeln genomgådd med nytt fett och en kortare styrväxel från Quaife, nya damasker till styrstagen samt ett stabiliseringsstag mellan bakre länkarms infästningarna.
Aktern har också gått sig en översyn. De bakre skivorna slitsade, nya Mintex belägg, lagren infettade med nytt. Har även utökat camber bak med ytterligare 1 grad ( 2 graders plattor på plats ) Nu vill jag ut och prova... _________________ Boris Vujicic Sviestad:1,07,48 Gelleråsen:1,21,59 Mantorp Park:1,39,41 |
||
Nu kan vi höja varvstopp till en bit över 8000rpm och trygga smörjningen vid fullgas och hårda kurvtagningar. Snart dags för årets första provkörning, ska bli kul att se ifall uppgraderingarna gjort någon skillnad... Tack Jimmy Särås ( Stertman Motorsport ) för bra service. _________________ Boris Vujicic Sviestad:1,07,48 Gelleråsen:1,21,59 Mantorp Park:1,39,41 |
||
Efter några dagar på Elmia mässan fick jag inspiration till att ta tag i sista putsen på Golfen. Kom även över en uppsättning nya R-däck och Technomagnesio fägar. Nu är den redo för årets bravader!
Vad tycks? [/img] _________________ Boris Vujicic Sviestad:1,07,48 Gelleråsen:1,21,59 Mantorp Park:1,39,41 |
||
Våra race- och banåkarbilar VW GOLF MK2 gatgodkänd räcer | 8479 besök totalt |