Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Datsun 280YZ | 1, 2, 3, 4, 5 >> 67509 besök totalt |
Hej.
Jag håller på att bygga om min bil så den skall göra bra ifrån sig på bana, samt gata. Lite Pro-touring stuk kan man kalla det. Hela hösten har gått åt till rostlagning, och nu har jag påbörjat modifieringarna. Bilder kommer. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||
Mycket snygga bilar, ser fram mot mer bilder. Rostlagning kan vara roligt att titta på bara man slipper det själv
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Hehe, det är sant. Nu är det bara några små rostfläckar kvar som jag kommer ta lite efterhand..
Såhär stod bilen sommaren 2003... _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||
Absolut, du är välkommen!! Jag jobbar på för att få den på hjul nu under våren, för att sedan ta hem den till mitt vanliga garage hemma. Familjen får stå ut med Glasfiber-os och lackdoft i huset... _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||
Främre stötdämpartorn är "klara".. Detta är i princip dagens status. Det går inte så fort som det ser ut..
_________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||
Hahaha.. Nödlösning heter det.. Farfars gamla traktorgarage, så du förstår varför jag har bråttom att få hem bilen till ett normalt garage, där man inte fryser eller blåser bort.. Murgrönan är ju trevlig, så man får lite syre.. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||
Japp, jag sålde av alla mina dåliga samveten, men denna blev aldrig hämtad. Och jag är glad för det idag. Dock vill jag ju bara KÖRA, men jag hittade ingen annan bil jag gillar lika mycket som denna så det är väl bara att jobba på.. Eftersom jag haft bilen så länge så är prio nr1 att få den på hjul, med orginal drivlina. Sen får vi se, jag hade en Lexus V8 (1uz-fe) hemma för några år sedan, trevlig motor men dyrt att manuellkonvertera och orginalsprutet är lite bökigt.. Det blir kanske en ekonomisk fråga också. Men jag är öppen för förslag som är reggningsbara.. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||
Det finns alltid anledning att titta på amerikanska alternativ. Numera bygger de ju motorerna i aluminium och Ford har ju t.o.m. 4-ventilstoppar med dubbla överliggande kamaxlar - är dock ganska bred. Låg originaleffekt och gott om trim till det mesta. Corvette C5 har ju även transaxel om man är sugen på sånt. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
en m62b30 att regbesikta med, (3liters BMW v8 helalu) på typ 220hk nått sånt, och exakt likadan utseendemässigt för senare besiktningar, som m62b40 som är samma motor i 4liters utförande på 286hk/440nm.. det med en 6petad 540/m5 manuell låda och något fräsigt avgassystem skulle göra den där bilen till en trevlig pjäs, men lexus v8 tyckte ja nästan lät trevligare men som sagt dyrt att få manuell konverterad bara..
lycka till _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||
Eller en rb25 sugis? Så håller man sig inom familjen allra ballast hade såklart varit en rb30 men dom e lite svåra o hitta i sverige.
http://www.youtube.com/watch?v=wyjft _________________ Emil Jönsson |
||
Ja, jag har tid på mig att fundera på motorvalet, jag älskar V8 ljudet. Och jag skulle helst vilja ha en bra låda till som passar både för gata och bana.
M3 SMG paket hade varit kul, men är ju dyrt och verkar överkomplicerat.. Jag kommer inte gå ner till 4cyl, så rb20 går bort.. Orginalmotor och Dog-box låda hade nog varit coolast, Rebello racing säljer en 3,2L som ska ge 375hk+ på veven, men den kostar väl som halva bilen.. Det går ju att få orginalmotorn ganska porrig: _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||
Våra race- och banåkarbilar Datsun 280YZ | 1, 2, 3, 4, 5 >> 67509 besök totalt |