Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S 2000 - The Ratster | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 8 besök senaste veckan (90972 totalt) |
Efter många om, men och glada tillrop från mina kamrater blev det till slut en sportbil. Valet föll på en Boxster S och till slut hittade jag ett exemplar som hade en bra kombination av utrustning, historik, skick och pris. Vid leverans, 17 tums fälgar med M+S-däck med gott om skärm utanför däcken:
Ambitionen är att äta glass, åka slalom, åka bana och skruva, allt detta i lagom doser. Med familj inkl tre barn finns inte tid (eller plats i bilen...) för allt och alla. Undrar - liksom en del andra - varför det är så få Boxstrar här? Fanns ett par med lovande planer men de verkar ha gått vidare till andra bilar eller prioriteringar. För visst kan man väl göra mer än köpa glass och leverera papiljotter? Hittills har det blivit två slalom med PCS. Första slalomen bara ett par veckor efter ankomst, fortfarande med vinterdäck. Kändes OK, väldigt välbalanserad om än lite brist på grepp. Andra slalomen var med nya fälgar 7,5/9-18) med nya PS2 fram och slutkörda PZero Rosso bak. Understyrning var inte ett problem, kan man lätt konstatera. Än så länge har jag hunnit med lite småfix (mest för ljudets skull än så länge ):
Sedan var det dags för första besöket på bana, Gotland Ring tillsammans med 15 gasglada kamrater. Första gången med egen bil för mig, dessutom - ska grejorna hålla? Kommer jag hålla (mig på banan)? På den första punkten blev svaret ändå ett rungande "ja" - bromsarna kändes klippstabila under hela dagen, ingen överhettning av vare sig olja eller vatten, däcken slets jämt och väldigt lite och tiderna - om än blygsamma - gick i rätt riktning. http://www.youtube.com/watch?v=QrqHlPtNATI På den andra punkten är väl slutsatserna inte fullt så positiva, undertecknad mår nog bra av att göra det här lite fler gånger. Många beklagar att Boxstern är så understyrd, mitt exemplar verkar dock lida av motsatsen. Hade lite svårt att kontrollera lastväxlingarna i de snabbare kurvorna, då ville gärna aktern komma farande på ett mycket svårkontrollerbart sätt. Sedan kan jag konstatera att man inte bör köra bilen utan belägg; dels är friktionen stål-stål inte mycket att komma med och dels verkar det inte göra skiva många tjänster: Så nu nalkas mek-säsongen. Två saker har jag hunnit ordna sedan Gotland:
Så fort jag hittat ett sätt att få upp bilen på pallbockar i det begränsade utrymmet ska jag sätta fart med resten av listan.
Borde väl hålla mig sysselsatt ett tag. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Det där verkar lovande.
Kul att du moddar chassit på den. Synd bara att behöva vänta tills i vår på hur den känns. Bra också att skaffa ett bättre / djupare oljetråg. Det är väl en av de få mörka molnen på en annars ljus Porschehimmel. Håller med om att det är ovanligt få Boxsters här. Undra varför? De är ju riktigt prisvärda. Lycka till. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Apropå vänta tills i vår - ibland dyker en möjlighet upp som är för god för att stå över...
Jag blev av en händelse gräsänkling förra helgen och passade då på att skruva dit grejorna. Hade i vanlig ordning ont i hela kroppen efteråt... Började så här, fått lite snits på att hissa kärran nu: Bilen står i den delen av garaget som vi normalt har bruksisen på. Detta ska bli viktigt senare... Nån stans här kändes det ganska tröstlöst: Hjulupphängningen är banne mig knepig, men skam den som ger sig! Efter att ha gett mig på bakaxeln upptäckte jag igår kväll att jag saknade ett par verktyg/bits så jag kastade mig på jonnen i morse och stack till Clarre, kampanj på 95-delars Bahco-kit - 999, halva priset. Tänkte att det måste ju innehålla allt mellan himmel och jord. Ack nej. 8 mm insex fanns ju så klart inte. Upp på cykeln igen... Mycken svett och ett antal okvädningsord senare har jag fått dit allt! Soundtrack: Flo Rida - Low - feat T-Pain Problemet är att jag inte kommer ut ur garaget... Bruks-halvan är mycket brantare + skarpare kant än i "min" halva och likt en blåval strandade TAK halvvägs... Efter att ha byggt en avancerad ramp-konstruktion kom vi ut på djupare vatten för en shakedown-tur. Allt höll ihop men det var ganska uppenbart att den behövde komma upp och sedan få en hjulinställning. Obligatorisk mack-bild - fortfarande Flo Rida i lurarna, va? Med hjulen pekande som Marty Feldmans gluggar var det läge för en hjulinställning pronto. Resultatet hittills är strålande! Telepatisk koppling mellan hjul och ratt, mycket mindre kastvillighet vid lastväxlingar och till och med hjulhoppet vid fullgasacceleration verkar dämpat. Nya dämpare gör också att den är trots allt är överkomlig att köra även på usel väg. Det här kommer bli bra! Nu är ju bara frågan om 1,25 gr camber verkligen räcker. Och om inte uniballs skulle kännas lite stummare. Och... vänta! Hörde jag någon säga "slippery slope"? _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Snyggt jobbat Danny!
Den där stolpen i garaget borde du sätta fogsvansen i, fastnar den inte när du sågar är det väl bara att ta bort! Kanske komplettera med värmeslingor på garagetaket för säkerhets skull... Bra att veta att du grejar det här nu så jag kan söka stöd när min operation ska börja. _________________ /Tom Bengter Porsche 981 M3LR |
||||
Blev riktigt schysst stuk på bilen med coilovers.
Hur kommer du förresten lösa boxterns "oil starvation" problem, blir det att montera modifierat oljetråg under vintern? //Jocke _________________ Joakim.J ------------------- Nissan 350Z GT Kompressor "Banprojekt" Såld: Nissan 180zx TURBO -88 "Driftprojekt" |
||||
Ja, om du visste hur många gånger jag svurit över den där stolpen! Problemet är att det är ett betongfundament på golvet också... Du har ju dubbelt så många drivaxlar så dubbelt så många svordomar, kanske? Är ju ganska billig i drift det ska vi nog kunna ordna, drar inte så många centiliter whisky i timmen...
Tack! Hade tänkt mig ett FVD-tråg (se slutet av först inlägget). Snackade med JoHNNY RUBBER på Skanstulls Däck när jag ställde in hjulen, han har ju tävlat med Boxster - 265 R-däck runt om utan tråg-ändring eller problem så nu är jag lite kluven igen. Lutar nog mot att jag gör det ändå, särskilt som Boxstern inte har ngn oljetrycksmätare. Nu har jag i alla fall fått tag på RBF 600 så nu kan bromsslangarna bytas... _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Jag har en 996 -99 och monterade ett porsche M030 kit i sommras som jag köpte på ebay.
Innehöll nya dämpare, fjädrar och krängare, ca 30mm lägre. Fram var knepigt., men knepet att få ur fjäderbenet var att komprimera fjädern och sedan lossa stora muttern upptill _innan_ man tar ur fjäderbenet ur hjulhuset. Apropå oljetråget, jag köpte Porsches egna X51 tråg 2006 och då kostade det kring 1200:- Finns bilder och mina funderingar på https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Det är en enkel operation att byta tråg. Och för dom pengarna får man väl iallfall lite mera marginal. /B _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Boktips, riktigt bra mektips. med massa farliga ideer :-)
http://www.bokus.com/bok/97807603355 Allting finns på nätet också, men böcker är trevliga. http://www.101projects.com/Boxster/ _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
http://porscheracingdrivers.co.uk/pd
Här är länk till racingserie för boxstrar i England, finns tips om modifieringar för oljesystemet där. Och lite annat smått å gott som kam vara värt att kika på :-) _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Tack för tipsen! Jag har hängt mycket på pelicanparts.com för mek-artiklarna (har en dator i garaget, smidigt) och faktiskt tänkt köpa boken men den verkar vara svår att få tag på.
Just X51-tråget verkar ju prismässigt ganska oslagbart. Verkar som du i övrigt fått en ganska bekymmersfri tillvaro med din 996:a. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Hejsan, Jag köpte min bok på adlibris. Annars är ju amazon.co.uk lätt att handla ifrån. Mvh / Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||||
Hej Dan!
Hoppas att bromsslangarna blir bra och synd att vi inte hann språka mer boxster, men jag hoppas få syna din bil närmare vid någon kommande banträff. Nu ser den förresten än bättre ut när den fått komma ned på jorden Såg din video och blev nyfiken på vad har för telefon och hållare? Det ser betydligt mer stabilt ut (vibrationer osv) än min föregående konstellation (https://www.youtube.com/watch?v=OyvYcnZlk4Q) Mvh Andreas |
||||
Ja, vi hade väl båda lite brådis men som du säger går det fler tåg. Vore definitivt kul att hamna på samma bana i sommar - har kollat dina videos (även de med F430 ) - ser ju ut som bilen går bra även om däcken verkar ge upp mot slutet. Som av en händelse har jag en uppsättning Sport Classic II-fälgar liggande, de skulle ju göra sig riktigt bra på din bil tillsammans med ett par R-däck...
Och jodå, bromsslangarna är ditsatta men jag har inte direkt hunnit testa nån av de senaste moddarna (inkl hjulupphängningen). Måste se till att skaffa nya bakdäck innan våren kommer - bakelit har begränsad friktionskoefficient. Inväntar nu lite småpyssel för mörka vinterkvällar, ett short shift-kit och en pedalsats. Rationale för pedalerna är att gasen är lite bredare så att det blir lättare med häl-tå men om sanningen ska fram är det mer för att jag tycker de är förbaskat snygga... 986:an har många kvaliteter men pulshöjande inredning är inte en av dem. Ja just det, kameran! Jag filmar med en budgetkamera från Jula: http://www.jula.se/actionkamera-9210 Det var extrapris när jag köpte den och 400 kr är den definitivt värd, bara fästena som följer med skulle kosta det dubbla om det stod GoPro på dem. Jag loggar data med RaceChrono på telefonen (Android) och tar telemetri (varvtal, gas, broms etc) med en OBD2-puck via Bluetooth. Sen får jag meckla ihop allt i ett program på PC:n. Funkar helt OK men lite omständligt. Tänkte jag skulle köpa en bättre kamera till nästa år så kan den här spela in hand/fotrörelser. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Haha, varför sa du inget om fälgarna tidigare så vi kunde bytt jämnt mot slangarna Ah, du var så pass seriös med dokumentationen, Resultat blev ju därefter, snyggt! |
||||
Så här såg det ut: En utförlig diskussion i ämnet finns här: http://www.porsche.nu/forum/showthre _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Då var våren här! Väckte TAK ur vintersömnen, rasslade igång som om den aldrig gjort annat.
Jag drar mig lite för att skriva eftersom moddarna (särskilt denna gång) ter sig ganska futtiga jämfört med alla andra som notchar sina egna rörramar, smäller dit F1-uprights som de aldrig gjort annat eller gulkromaterar ("tur att man har morbror Jan") varenda mutter innan de skruvas tillbaka. Ni vet vilka ni är... Nåväl, lite har hänt. Nya baksulor, PS2 med standarddimension är påkrängda. Tyvärr finns inte Super Sport i min dimension, var sugen på den annars. Resultatet blev att däcken tog i skärmkanterna JÄTTEMYCKET och att jag var tvungen att höja bilen i flera omgångar, hjulinställningen således sabbad efter kanske 10 mils körning. :/ Är det förresten någon som har en skärmrullare i norra Stockholmsområdet? Nu till de prestandahöjande ändringarna! Nya pedaler: Snabba. Lägg också märke till den tidsenliga kassettförvaringen i mittkonsollen. Nån som har ett vanligt fack till övers som hen vill bli av med? Short shift-kitt: Före Efter Jag gillar den mekaniska känslan med short shift men den kräver nog viss tillvänjning. Trögt när lådan är kall men ordnar till sig allt eftersom. Sen har jag lyxat till kamerafronten lite så att videokvalitén blir bättre och den gamla kameran kan användas till en sekundär vy. Future looks bright, not wearing shades. _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
De sista (?) moddarna genomförda - åtminstone för den här dvalan. Fick tag på ett X51-tråg:
Inflationen har tydligen varit rejäl under de senaste 8 åren för nu kostade tråget 2800:-. Nåväl, allt gick som smort ända tills jag tittade upp i pickupen - där satt en massa små metallspån! Kändes ganska oroväckande men en hel del diskussioner (här och här) senare har jag kommit fram till att motorn nog aldrig öppnats och att det här är rester från bearbetning vid tillverkning. Ska försöka få tag på ett par GT3 bromsspoilers ("brake ducts") eftersom mina är lite trötta. Fick ett pris av Porsche på 2000 (!) "eftersom det är Porsche Motorsport-delar". Jo jag tackar. Nån som vet var de finns till ett humanare pris? Får beställa från the US and A annars. Dessutom: ngn som bytt transmissionsolja i de här? Körde en 997tt häromdagen och den lådan kändes betydligt smidigare än min, tänkte se vad ny vätska kan göra. Sen har jag de här bäbisarna liggande som jag hoppas kan lösa (eller åtminstone minska) fram-camber-problemet: Det får nog dröja lite, vill prova att köra med hjulinställningen innan jag sabbar den. På söndag är det premiär för året - ses på Mantorp! _________________ Dan Mattsson 981 GT4 |
||||
Jag gjorde lite research och hittade på ett Porscheforum utomlands att dessa ducts från 997 GT3-nånting ska passa och ska kosta betydligt mindre. Har inte provat själv, dock. Kan vara värt att kolla upp. 997 341 483 92 left 997 341 484 92 right
Jag har bytt olja i min, men den står fortfarande kvar på pallbockarna, så jag vet inte skillnaden än. Värt att notera var att nivå-/påfyllnings-pluggen satt ordentligt hårt. Tänk inte tanken på att öppna dräneringspluggen förrän du vet att du kan fylla på... Pluggen på min bil hade inte använts på länge, om ens alls... Bilen är fullservad på Porsche Sverige med senaste storservicen förra året. Är det så illa att de aldrig kollar oljenivån i lådan?? Uselt i så fall. Oljan var lite smutsig, men inte så mycket "metallic" från synkringar. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S 2000 - The Ratster | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 8 besök senaste veckan (90972 totalt) |