Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Impala SS 1963 Gatracer SFRO? | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (53790 totalt) |
Godkväll!
Håller på med ett litet projekt, tyvärr blir det väl inte så mycket svänga. Men lite går väl Varit inne här och läst i många år, snappat upp att det finns mycket kunskap här. Jag tänkte försöka dra lite nytta av den, nu när jag ska bygga ihop min ram och bur. Planen är iaf en gatbil med bibehållet baksäte och bruksvärde. Org. framvagn fast med skivbromsar och kuggstångsstyrning och coilovers. Bakvagnen är en K-link. Lägger in lite bilder så hoppas jag på att få vara kvar Innan demontering 327an urlyft, ska ej tillbaka Känns inte så vridstarkt? Blästrade och satt upp ramen i jigg Köpte en bakaxel Med färdig kickup och armar Mycket smådelar Frambromsar Oken Pangad org. axel Beskrivningen med _________________ Patrik Lissjos |
||
_________________ Patrik Lissjos |
||
Men nu hoppas jag motivationen har återvänt! _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
|
||
Intressant bygge, inte för ja är så mkt för jänk, men att göra nått från grunden är alltid imponerande o kul!
Vad blir det för maskin i kärran då? kompressor? _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Japp, motivationen har återvänt.
har flyttat in i nya garaget så nu är det kul igen. väntar på en rörbock och notcher som jag har beställt så jag kan börja med buren. blir bultbara dörrsträvor och bältessträva så gatvärdet finns kvar. Balkchassi i grunden med 100x50x3. Växellådan blir en automatlåda 4L80E, men kommer preppas och byggas om efter konstens alla regler så den håller och kan växlas manuellt. Kommer styras av Holley sprutet. Motor har jag väl i princip bara motorblocket än så länge, letar toppar nu. Det är iaf ett Merlin Superpro järnblock. 11.625 deckhöjd, 0.400 uppflyttad kam och isärdragen i botten så det är OLDS DRCE mönster till tråget för mer plats för slag. Blocket klarar 5.500" i slag. Min plan är att bygga en 706a. Blir en kompressormotor med sprut, hyfsat snäll rullkam så den är brukbar. _________________ Patrik Lissjos |
||
Och kompressor på det menar du? Det blir väl nästan svårt att komma under fyrsiffriga effektsiffror då? 11,57 liter alltså, för de som inte förstått att kubiktum är det enda som räknas. |
||
Jo, minuset med så stor volym är ju att en stor kompressor lär användas. blir väl 14-71 eller 16-71 troligtvis.
Helst 16-71 så man slipper ladda hårt och bygga massa onödig värme. Jo, den där fyrsiffriga gränsen blir ju lite svår Miljöbil ska det också bli, E85. _________________ Patrik Lissjos |
||
|
||
Haha, riktigt så brutalt kommer det inte att bli
Ska skaffa pedalställ och huvudcylindrar. Tänkte köra Wilwood hängande med utväxling 7.0 till 1 står det på hemsidan. http://wilwood.com/Pedals/PedalProd. Jag har framskivor som är 298x20 med 6 kolvs ok. Kolvdiameter 1.62/1.38/1.38. Heter Wilwood 10059. Bakbromsarna är skivorna likadana men med 4kolvs ok. 1.38 kolvar. Pistonarea 3.00 in2. Skulle gissa att bilen kommer att landa runt 17-1800kg med säkert 65/35 viktfördelning. Hur räknar jag ut vilka huvudcylindrar jag ska ha? Tacksam för svar! //Patrik _________________ Patrik Lissjos |
||
Nja, blir inte så jäkla mycket plats ändå.
Blir trångt att få plats med headers, men det blir specialbygge i vilket fall. Fördelare kan jag glömma, men det var aldrig tänkt ändå. Blir bara en kamplugg till sprutet där. Ska börja med motorfästen nu. _________________ Patrik Lissjos |
||
Gjorde fixturer så inget vred sig under helsvetsning. Fästena klara och oslipade. 3mm plåtar och rörhylsan är 25mm utvändigt och 11mm invändigt. Sitter fastbultat i framvagnsblaken med 4st M10 bultar. Blev klockrent! Blir trångt med tråget dock! Mer plats nu. Ska locka igen balken med 3mm plåt tänkte jag. Eller ska det vara grövre, tänkte bränna stående plattstål på baksidan så det blir starkare. Blir sedan ett bultat rörkryss i botten, slipper bygga om tråget så mycket plus att jag kan få ner tråget och kolla lager utan att lyfta motorn. Använde laser och slog ut så jag fick ett rakt snitt Vad ska jag använda för rör till krysset? Tänkte använda 5st M10 bult per sida till infästning. Där hamnar lådan. Blir att spänna upp ett snöre mellan främre ram och bakvagn så jag ser höjden jag ska ligga med ramprofilen. _________________ Patrik Lissjos |
||
Våra race- och banåkarbilar Chevrolet Impala SS 1963 Gatracer SFRO? | 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (53790 totalt) |