Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 535i -91 ( SÅLD ) : | 3805 besök totalt |
Startar så smått ny tråd med min nya Alpinvita E34.
manuell växellåda och lsd. Chassileverantören har haft från den 9 juni på sig. Så dan innan Mantorp får jag väl skruva som en tok för att få det på plats. Idag kom posten : Ser stort ut. Lägger upp jämförelser när den gamla toppen är ur. Har också MAF konverterat. _________________ Jan Bergman |
||||
Ska inte göra så mycket. Alpinafälgarna sitter redan på. Svart skinnklädsel i bra skick. styvare chassi, bättre bromsar. R däck. Lite uppspackling. Alpinatoppen med schrickkam 284grader bör ge en del åt körbarheten. Om banåkandet blir vad jag hoppas så ska den ned till ringen i september. _________________ Jan Bergman |
||||
Tips är att lätta bilen. Dörrar kan borras och sätta i plastrutor. Bagage och huv samt skärmar fram byta mot plast diton samt bygga nytt avgas så kommer du ned ett gäng kilon. Lätta är billigt. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Precis ; nästan färdig. Brist på tid o plats gjorde att jag skaffade denna också. Idag hämtade jag nycklarna till mekgaraget. Gått om tid att skruva ihop e30n ? Not.. Så skall det bli nått åka i sommar o höst blir det e34 i år. _________________ Jan Bergman |
||||
Jag tillhör inte anhängarna av Murphys lag. Jag vet att det alltid är något som strular när man gör större ingrepp på bilen. När jag var hälften så gammal som nu, dvs för 22 år sedan, bytte jag topp på en 2002a.
Trots att toppen var ställd på cyl 1, ubbel koll o check again, lyckades jag kugga över kamkedjan. Klonk klonk i motorn inget farligt men bara att öppna igen. Detta topplocksbyte gick OK. Men nu bluddrar motorn o chokar vid full gas. Haft dålig tomgång och HÖG bränsletörst efter bytet. Har kollat : EL, vaccum. Men sen vad kan strula nu då _________________ Jan Bergman |
||||
Detta är ju andrabilen . 325an står i garaget färdig för omvårdnad.
535an har fått xyz-chassi shortshift och lite nya elboxar efter ett kraftigt skyfall som dränkte E-box lådan fullständigt. Bytet gjorde susen, den gamla Dme-boxen var inte 100. nu gick förbrukningen ned 2dl per mil. Har precis packat upp en 3,91 diff som ska ha lsd. Bör bli skillnad gentemot 3,64. I veckan kommer m5 ok, 315 fram, och stålomspunna slangar. De ska få en genomgång innan jag beställer skivor. Fritidsaktiviteterna säkrade så att säga. _________________ Jan Bergman |
||||
Ja antalet kuggar stämmer 11:43 = 3,91 som det skall vara. Men förövrigt är cylindern tom inga lameller m m. Och leverantören läste bara innantill från bmw vin nummer . int fn stämde det. får slakta och föra över till den andra i stället. Suck _________________ Jan Bergman |
||||
Lämna bort och kolla så utväxlingen är rätt monterad innan du lägger ner mer tid, surt om det börjar skorra eller nypa om några hundra mil......
Jag menar, om snubben som har monterat utväxlingen inte hade koll på diffbromsen så kanske det saknas koll på hur en utväxling ska monteras..... _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Köpte diffen via bildelsbasen. Har plockat ur innanmätet men inte ingående pinjongen. Ska använda befintligt kronhjul och flytta över Spärrpaketet från den andra. Om saker inte blir som tänkt lämnar jag in till de som kan. _________________ Jan Bergman |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 535i -91 ( SÅLD ) : | 3805 besök totalt |