Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona B rs4 2.7tt, rörram. | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (66693 totalt) |
Nu har jag köpt ett nytt projekt. Så jag tänkte lägga upp det här för jag lär behöva en hel del hjälp
Det är alltså en Opel ascona b från -81. Förra ägaren tröttnade, Men hade rensat hela karossen och blästrat den under och grundat. Byggt om växellåds tunneln för att rymma en 8v volvo turbo motor med bmw låda. Han skulle även ha Volvo bakaxel. Jag kommer köra med opel motor. Jag vill bygga om framvagnen med rör bärarmar. Men det ska fortfarande vara dubbla a-armar. (Här behöver jag hjälp Det kommer att byggas en ny bakvagn med rör bärarmar. Antingen McPherson. Men skulle vilja ha dubbla a-armar här med. Samma här. Hjälp behövs och alla tips är välkomna. Smidigast vore om man gjorde plats så man kunde köra samma/lika bärarmar fram och bak fast olika "bryggor" bara. Det kommer givetvis sitta bur i den. Plast huv och baklucka har jag. Skulle vilja ha skärmarna också. Det kommer att fyllas på med text och bilder när det drar igång. Först ska min andra ascona renoveras som bruksbil. Så ideer och material kommer att köpas och så under tiden. Jag är även sugen på XYZ bromsar. Men tips på andra bra gärna billigare mottages gärna Lägger upp ett par bilder från förra ägaren så länge. Lägger till lite bilder på saker jag ska ha sen i denna bil Mvh/Stefan _________________ Stefan Söderström |
||
Ikväll åker jag och hämtar en styr box från vems till bilen. Lite tidigt men vad gör de Har eventuellt fått tag på broms ok till den av märket xyz.
Men som jag skrev nu i topicen så behöver jag hjälp med mått och vinklar på ny fram och bakvagn. Även tips på spindlar mottages gärna. Jag har en tanke att köra med volvo bult mönster. _________________ Stefan Söderström |
||
Undvik volvo cirkel. Svårt med fälgar.
Ascona b framvagnen är rätt vettig original.. I med polybussningar överallt och nya coilovers o krängare. Sen e man hemma /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Aha, trodde det fanns mycket att välja på. Nått mönster du rekommenderar ?
Jag vet att den är rätt ok. Men jag vill bygga om till rör bärarmar, (kanske onödigt men jag gillar att bygga) Sen coilovers ska jag ha. Har tittat lite hur du har gjort. Rätt lika på A och B modellen. Synd att knivkrängare är så dyrt. Men du hade gjort nått eget va? Ekonomiskt? bra? _________________ Stefan Söderström |
||
5/120 är bästa mönstret alla kategorier! Knivar är dyrt ja, fuling hjälpte mig att räkna på chassit, så han har räknat på krängarna också. Kostate typ 500 att bygga dem i cromollyrör MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Ok, Då ska jag spåna lite på 5/120.
Erik. Har du ändrat några vinklar i din framvagn eller kör du standard med coils och andra bussningar? Lät ju rätt bra med dem krängarna. Ska kika närmre på ditt bygge o lite bilder _________________ Stefan Söderström |
||
Standard geometri i stora drag, powerflex i övre bärarmarna o uniballs i casterstagen som ersätter krängaren. Mvh Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Nej, de passar inte direkt på spindeln vad jag vet. Det är större hjullager på Commodore, jag tror även att axeltappen är grövre.
En variant är att ta hela spindeln med nav från Commodore, men då får man tänka lite på styrarmarna så det blir rätt geometri där. Det går att byta plats på höger och vänster styrarm på Commodorespindeln, men eftersom styrstagen sitter bakom axeln normalt så blir det lite fel med Ackermann om man flyttar dem så de pekar framåt. Jag tror jag har några nav och eventuellt spindlar liggandes, jag kan ju mäta på dem om du vill. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Snart kan jag börja med asconan hoppas jag Har renoverat en annan ascona nu som typ är klar.
Barn har kommit till och ja.. Allt tar tid Har fått tag på fälgar billigt jag tänkte köra med som jag tyckte skulle sitta bra. Har även snabb snickrat på en skärmbredde prototyp. Det kommer bli rwd med opel 16v motor. Troligen bmw växellåda om ingen kommer med något annat bra förslag. Bmw diff. Delad bakvagn. Förhoppningsvis dubbla a-armar ibak också som i fram. Kommer byggas om i rör konstruktion. Hjälp på vinklar och allt om det mottages gärna!! Hyfsat mycket bur ska i. Motorn hoppas jag på att få runt 12cm längre bak än i min förra. Kylaren ibak troligen. _________________ Stefan Söderström |
||
Oj, då var en bit av golvet ur. Fick för mig att testa bygga en form av rörram. Tanken är att bygga själva botten plattan i 4 kants profil. 40*40*2? Är det för klent? Sen kommer det stå en rätt fin bur på det också.
Tips mottages gärna om allt här med _________________ Stefan Söderström |
||
Det är nästan omöjligt att svara på dimensioner utan att se konstruktionen. Om det får karaktär "balkram" (bur och överbyggnad kan inte konstrueras tillräckligt väl för att verkligen ta krafterna) så brukar 40x40x2 vara klent om bilen inte är väldigt lätt. SFRO rekommenderar typ 80x40x3 (på högkant) med lite vridmomentsvagare motorer och 100x50x3 med mer vrid och tyngre motor (typ V8).
Om man däremot kan få till en väl fungerande överbyggnad som verkligen hjälper till, så hela bygget får en karaktär av fackverksram, kan 40x40x2 mycket väl fungera. Men då handlar inte om att bara ställa dit en vanlig rally/rallycross/dragracingbur ovanpå ramen utan det måste tänkas rätt från grunden. Min erfarenhet säger att det är ganska få som lyckas bra med det. Man brukar ju ha en kaross som sätter begränsningar för hur mycket och var man kan triangulera, till exempel, utan att saker som sikt och insteg ska lida för mycket. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Är det då alltså bättre att ge sig på att köra allt i samma
rundrör som buren om man nu vill bygga rörram?? Vad är det som gör ett fyrkantigt rör svagare än ett runt?? (Nyfiken å vill lära mig) . Eller är det blandningen rund/4kant som inte gillas. Bilen kommer ju knappast väga som en familje bil utan byggas för låg vikt å bra väghållning, Förstår att man inte kan gämnföra bygget med en typ cobra men om man lägger en topp vikt på 1000-1100kg Räknas det då som en tung eller lätt bil .. Allt handlar om att lära sig , man kan inte vara proffs från början ... Mvh jocke . _________________ Joakim Carlsson |
||
Nja, alltså, det är inget direkt problem att använda fyrkantsprofiler, inte heller att blanda runda och kantiga rör. I de flesta fall är det enklare att bygga "grundramen" i fyrkantsprofil (enklare att komma rätt med geringar och vinklar).
Det man vill komma åt för att få en enkel "platt" ramstruktur att bli "självbärande" är främst höjden, därav rekommendation om 80x40x3 eller 100x50x3. Man kan förstås också bygga med grova runda rör men de tar ju då ganska mycket plats i sidled. Att uttrycka sig i termer som "lätt" och "tungt" är förstås lite dumt, men jag brukar säga att en bil under runt 750-850 kg totalvikt (!!!) är lätt. Över det är den olika tung. Tänk på att dimensionera mot totalvikt också. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
om man tänker sig att man kör med stående 4kantsprofil i ytterkant på golvet och till undre del av där bärarm skall sitta fram å bak kan man då gå ner i dim i golv för att få mera platts , jag förstår ju att en stående profil är betydligt starkare . och det var lite tanken (go vän med trådskaparen) att "vi" skulle köra fyrkant i golvet för enkelhetens skull med tanke på att få det rakt å fint , 80 alt 100 mm stående e kanske inte det lättaste att få in under en förarplats om man vill sitta lågt för att få vikten närmare marken också ,, MVH jocke _________________ Joakim Carlsson |
||
Det kan gå att bygga så, beroende på hur helheten ser ut. Annars brukar man vika ut ramen så att man kan sitta "inuti" den, eller göra den smalare, så man sitter "utanför", just vid stolarna.
Har man trösklar och kardantunnel som fungerar bra brukar inte sitthöjden vara så stort problem. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Det är väll egentligen något i stil med Urbans Swift jag tänkt mig.
Alltså denna. Vad sägs om det? Finns bilder på sida 2 i hans tråd. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php /Mvh _________________ Stefan Söderström |
||
Jag minns inte hur den ramen såg ut när den var klar men totalt sett så blev det ju godkänt. Bilden du lagt in visar ju en ram där en hel massa bitar saknas.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona B rs4 2.7tt, rörram. | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (66693 totalt) |