Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -01 | << 1, 2, 3 ... , 32, 33, 34 >> 1 besök senaste veckan (180167 totalt) |
Bara för att visa att det inte är helt dött här...
Lite gamla bilder... Har iofs inte hänt så mycket mer, men det har trillat in en väldans massa godis... Får återkomma till det. Slangbyte på gång, men den uppmärksamme ser även att det är lite rensat på andra ställen... Lika dant på höger sida... Det verkliga skrotet sitter dock fortfarande kvar Ska ersättas av denna (quickrack 2,25 varv). Det går säkert att serva orginalet (den känns inte helt OK i dagsläget) men jag kunde inte låta bli att ge mig en liten julklapp... Passade på att plocka bort lite grejer så att det går att komma åt ordentligt... Funderar nu som bäst på om jag ska skicka iväg dämparna på service... Tror att det får bli så, ska bara räkna ut hur mycket jag ska förlänga dem där bak, har för lite drop i nuläget, lika bra att låta NITRON åtgärda det... Blir att pyssla med bakdelen i helgen så jag kan plocka bort dämparna även där... Pallbockar, here I come! Funderar också på att förändra fjäderhårdheten eftersom planen är att göra något åt krängarna också... Behöver dock lite hjälp med beräkningarna... Var har du tagit vägen Fuling? Du har PM! _________________ Mattias Meldert |
||||||||||||
Lite frågor
Köpte du denna från Titan ?
Du får inte ner innerhjulet mot backen ? Är droppet inte standard på Nitron dämparn och gjorda för bilen - eller fattar jag fel ? Bilen har ABS ? Kylslangsbytet är det en 'svag' punkt ? _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||||||
Nej detta är inte Titan (den har 2,5 varv har jag för mig - orginal är 2,75) denna är från Elisparts och tillverkad av Nitron om jag inte har helt fel (vilket tyvärr påverkar priset).
De är kortare än standard Nitron för att kunna sänka bilen men med 15 tums hjul blir det för lågt (funkar dock bra fram, så någonstans har Nitron räknat fel). Jag är tvungen att sätta så mycket preload på fjädern för att få rätt rideheigth att det knappt blir någon negativ fjädringsväg kvar. Knappast optimalt. Nu när jag ändå tänkt serva dämparna så kan jag passa på att be dem bygga om dämparen till en bättre längd. På elisen har du bultade fästen i ramen för dämparna även bak så då är det ju enkelt att byta dem för att kompensera ev felaktig längd på dämparen. På speedstern är dämparfästena tyvärr svetsade direkt i ramen bak (fram är de bultade).
Ja, troligen ett krav från Opel när bilarna designades... Tyvärr riktigt dålig med bara två kanaler, knappast något du saknar på din elise.
Det sitter en tuftningsnippel på den vänstra slangen, som verkar tendera att ge upp i anslutningen mot själva slangen... Tydligen fler som har haft detta problem. Min började läcka efter kylarbytet i somras. _________________ Mattias Meldert |
||||||||||||
Fram med för detta kommer att bli intressant (om jag förstod hintarna på ringenresan rätt).
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||||||
oj, vad insinuerade jag där... Jag har iofs en galen plan men den är på lite längre sikt än till denna säsongen... Men det finns mycket kul för i år också. _________________ Mattias Meldert |
||||||||||||
Det går lite segt i garaget i vinter...
Nåja, har iaf ägnat mig åt att samla på mig grejer: Liten uppgradering av körkontoret samt lite motorgodis... Elvattenpump och bredbandslamda, då ska man väl ha en sån här också: Nu återstår att klura ut hur kabeldragningen ska göras, samt den springande punkten; bygga klart insuget, sen blir det att testa allting (utom elvattenpumpen) på orginalmotorn innan jag hinkar i den skojiga motorn (som inte är ihopsatt än). Vilket år som helst... _________________ Mattias Meldert |
||||||||||||
Fokuset har varit på annat de senaste två åren... Men någon gång ska jag ta tag i det igen. Det är en del småpyssel som ska ske i vinter. Sen måste jag få tag på ett mekgarage för att på allvar sätta igång igen.
_________________ Mattias Meldert |
||||||||||||
Hub från Elise, kostar ca EUR140 styck hos Elise-Parts i Holland _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||||||||||||
Ja, det går definitivt att konvertera till pinnskruv utan att byta till elisehubbar. Vet tyvärr inte vart man köper lämpligt kit dock, mina var så här när jag köpte dem. Dude har garanterat koll, eftersom han har satt ihop dem
_________________ Mattias Meldert |
||||||||||||
Stackars bilen har varit övergiven i över ett år, blev ju sjuk förra sommaren och missade då en besiktningstid, sedan dess har bilen bara stått.
Den är nu i stort behov av lite TLC. Batteriet hade dött trots försök att hålla liv i det under den gångna perioden, så det fick bli ett nytt. ABS:en trilskas så den måste jag få ordning på, kan inte se något synbart fel på hjulsensorer och jag provade att byta styrenhet men lampan lyser ändå Är det någon i min närhet som har ett diagnosverktyg till opel som kan kolla ABS:en? Behöver få en ledtråd till vart problemet finns. I övrigt beställde jag filter, vätskor och bromsklossar, så ska vi se om det inte kan bli lite åka innan säsongen är över. Dessutom var bilen i stort behov av en tvätt idag, så nu ser den iaf lite piggare ut. Behöver renovera mina Nitron dämpare, visst finns det folk som gör det i Sverige nu för tiden? Skulle behöva bygga om bakdämparna lite dessutom. Ser på framtiden med viss tillförsikt nu iaf. _________________ Mattias Meldert |
||||||||||||
Funkar det inte med "vanlig" odb2 läsare? Finns på biltema eller ännu billigare att köpa blåtandsgrej på Teknikmagasinet och sedan köra blåtand mot mobilen. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||||
Ingen aning... Det var iaf pyssligt att hitta en som kunde släcka airbaglampan så jag antar antar att Lotus-oplarna är lite speciella, har ingen lust att chansa med 399:- på biltemaprylen (inget öppet köp på just den såklart) men om någon vet säkert att man kommer åt speedsterns ABS i den så är det ju en helt annan sak. _________________ Mattias Meldert |
||||||||||||
Är du i Stockholm i helgen? Vi kan prova att släcka med torque mjukvaran.... /Mikael _________________ Mikael Ankler Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002 |
||||||||||||
Jag har en "vanlig" läsare (ebay) och torque app (om det är den du tänker på), så tar den väl bara motorkoder, inget annat. |
||||||||||||
Det finns kinakloner av diagnosverktyg som kallas OpCom, kostar inte många kronor! Hittar du ingen att köpa så kan jag skicka upp den jag har så kan du ta och läsa ut och se vad som är fel samt nolla alla koder i hela bilen.
_________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||||
Jag har kokt bromsarna på bana två gånger och det är inte kul. Första gången var det troligen en kombination av dålig bromsteknik, dåligt vätskebyte (Opel) och ingen bromskylning. Andra gången var det troligen dåligt vätskebyte (Opel) och ingen bromskylning. Nu gör Wendels vätskebyte och jag har bromskylning, funkar bra nu. Att kalla det en märkbar skillnad är svårt, men har man problem så... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||||||
Jag har haft bromsslangar sen jag byggde om bilen efter krashen för en massa år sedan. Hade eg inga problem innan men tyckte det var lika bra att stoppa dit dem. Använder hålen för dimljusen och eftersom det ena dimljuset blev skrot i krashen så var det ju ändå tomt där... Har du inga problem så lär du inte märka någon skillnad, lite lägre temp på bromsar som i dagsläget inte överhettar påverkar ju inte bromsprestandan märkbart, men ligger du på gränsen och överhettar ibland så lär det säker hjälpa precis som på alla andra bilar där man leder in friskluft till bromsarna. _________________ Mattias Meldert |
||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -01 | << 1, 2, 3 ... , 32, 33, 34 >> 1 besök senaste veckan (180167 totalt) |