Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 T16 -84 |Humlan| | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 10 besök senaste veckan (70707 totalt) |
Efter att ha hängt omkring här och bara läst kände jag att det kanske är dags att lägga upp tråd på bilen.
Dom senaste 4 åren har bilen genomgått en rad förändringar från original, allt emedan mängder av rost har bekämpats. Kört bilen då? Nej, knappt snabb historia. När jag var nästan 17 så började jag övningsköra ordentligt för första gången. Jag har inga föräldrar som är extremt bilintresserade eller liknande så bilar har aldrig vart så stort i mitt liv. "Aha"-känslan var underbar, det var ju detta jag har saknat hela livet! Efter att ha puttrat runt i farsans 9-5 Aero med en superracig automatlåda insåg jag att jag behöver lära mig köra manuellt. Istället för dyr körskola så var ju det logiska valet att köpa en egen bil. Okej, precis 17 år gammal och letar bil. Jag är inte jätteintresserad av att sladda runt i snö dom 2 veckor det är snö här i halmstad. Det ska gå fort. Så vad kollar man då efter? Hästar såklart! när jag hittade denna svarta skönheten med sina 175hk för 8000 kronor så blev jag kär. det ringdes på annonsen och sen bar det av mot Ullared där bilen köptes. jag borde såklart ha anat oråd när ägaren prutade ner priset 2000 spänn direkt och skickade med nya vinterdäck. men jag var så glad, första ljuddämparen hade ersatts med ett 2.5" rör och ljudet från den katalysatorlösa turbofyran var helt underbart. så började övningskörningen. och varje växelskrap gjorde ont in i själen. efter att ha tagit körkortet och försökt mig på riktigt snabba växlingar som dom jag sett på youtube så sa till slut 3ans synkringar upp sig helt. OK, men byta växellåda. Hur svårt kan det va? Konstigt nog så stötte jag på patrull. en bil från 1984 för 6000 var tydligen rostig? Åh in i Helvete vad rostig den var... så, efter att i 4 år mestadels ha lagat rost så lades det lack på bilen i våras. bilen plockades ihop, besiktigades UA och rullade dagen efter ner mot knutstorp för min första bankörning nånsin och inte ens 100 mil kört i nya bilen (varav 20 mil var ner till knutstorp) Det gick sådär Kopplingen började slira på varv 2, så effekt var det ingen. toppfart vid slutet av rakan var 130 km/h innan jag började bromsa. +4 och snöblandat regn. amatör som jag hade inte kollat däcktrycket som låg på 3.5 bar kalltryck i gatdäck. bakre stötdämparna var av misstag ställda på mjukaste av 3 lägen (röda koni) istället för hårdare. Men HERREGUD vad kul det var ändå trots att det bara understyrde och tog i bak. detta hade jag förberett mig på i flera år och förväntningarna var stora. men ändå slogs dom. och köra fort gjorde jag även på gata. Vilket såklart var idiotiskt... Drog på under en viadukt och på andra sidan stod polisen. 95 på 40 väg detta var i slutet av april, jag har tvättat bilen en gång. körkortet får jag tillbaka sista augusti. blir ingen mer bana i år. men där finns det bara 1 att skylla. Det var nog om bakgrunden! Till bilen då Den började sitt liv som en lyxig saab 900 T16 "lux". Detta var största utrustningspaketet som fanns förutom aero, och största paketet som fanns till 5 dörrars. Eltaklucka elhissar AC Speciella plyschsäten med mönster som skinnsäten En riktig direktörsracer från när det begav sig, allt detta i den underbara solidsvarta saab 170. eltakluckan sitter kvar och kommer nog göra det med, känslan med taklucka slår allt annat (utom Cab då) OK, vi börjar i fel ände. Motor Motorn är orginal 4a från 1984 med 24~ tusen mil på nacken och 0 service historik Sitter en större turbo på kallad "trim60" är nån garett pryl som skall palla 300 hk vid 1.5 bar enligt osäkra källor. 3" avgas från turbon med "batteriböjj". orginal sitter batteriet vid utloppet från turbon vilket gör downpipen nästan helt 90 grader och innerdiameter på 2". inte optimalt. Detta är en mjukare böjj från turbon för lite bättre flöde. Numera huserar batteriet i bagaget kamaxlar från 88ans T16 motor, dom "vassaste" saab nånsin gjort. en stor kina intercooler. och dubbla orginalladdtrycket med orginal insprut (Därav namnet humlan, den borde rimligtvis ha spikat sönder totalt men det har den inte gjort "Den borde inte funka. men det vet den inte om, så det gör den ändå. precis som en humla" lyder citatet från en kompis som myntade namnet) Växellådan är en tråkig orginalsak växellänkaget är en stålled istället för gummi-sak och växelspaken.. det är en ståtlig pjäs i alu med ledlager och aluminium där det förr var plast. Bromsar och hjulupphängning Hjulupphängningen är konverterad till 88+ som har samma bromsar som tidiga 9000 utan turbo och samma bakbromsar som alla 9000. bultmönstret skiftat från 4x114,3 till 4x108 Frambromsarna är bromsok från seat leon cupra R Skivorna är från Saab 9-3 SS på 314mm Fram har spindellederna frästs av för att ge mer caster (efter att ha läst mycket i Beepbeep's gamla tråd) undre bärarmarna boxats, nylonbussningar till dessa med. allt är nytt eller renoverat, alla bussningar är nya osv. Fjädrarna fram är kortade lastfjädrar bak till Mercedes ca 8.9kg/MM bak är fjädrarna kortade Saab 900 lastfjädrar ca 8,775 kg/MM stötdämparna är Röda koni från stötdämparexperten alla ställda i hårdaste av dom 3 lägena. Krängningshämmare sitter det på - bak. fram har jag inte monterat någon (satt inte någon krängningshämmare på 84orna utom Aero om jag minns rätt) Sitter ett par skalstolar i bilen numera. "no name" kina kopior vilket inte heller är optimalt. men jag är medveten om riskerna med oklassade grejer så jag behöver inte bli påmind har vart nyttigt att rostlaga. lärt mig svetsa, tennspackla, spackla.. ja det mesta! Bilder! utgångsobjeketet 2008 turbon undre bärarmsinfästningen rostlagas. Chims för att justera camber fram bakaxeln med tillbehör. dämparna blev sålda och utbytta mot Koni. undre bärarm fram är syns adaptern till bromsoket Stolarna, approved by race-katt! div rostlagning intercooler bromsar bak. Tar-ox belägg av nått enklare slag slitsade EBC skivor Bakaxel Växelspak Lacken läggs Den aningen jättestora Schüssler vingen konvertering till nya hjulupphängnignen och bromssystemet med handbromsen bak istället för fram såhär rostig var i princip hela bilen avfräst spindelled 5mm marginal bromsarna fram Slutresultatet då! Framtidsplaner Bur konvertera till saabs Trionic 5.5 och mer effekt, idag ca 250 hk. hade vart kul med 250-300 driftsäkra hästar istället för att leva på gränsen som idag Med mer effekt kommer starkare växellåda. En 4-växlad blir det då dom tål lite mer stryk än dom 5-växlade R-däck och inte minst, KÖRA Sådär, hoppas nån orkar arbeta sig igenom all text. Och tack alla som har sina byggtrådar här. Ni har gett mig mängder med inspiration! _________________ Mattias Broberg |
||||||
|
||||||
_________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||||
_________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||||||
Mycket fin bil!
Angående trimning: Konvertering till T5 är säkert kul men tro mig, över 200hk så behöver man knappast mer effekt, snarare mindre vikt och bättre väghållning. Och allra minst behöver man mer vrid, för då går växellådan. Det allra enklaste motoruppdateringen borde vara att transplantera Lucas CU sprut från en 90:a och etanolkonvertera mha. röda 431-spridare från 9000 2.3t. Lucas har bättre LMM som inte "bottnar" och installationen är väldigt enkel i övrigt. Sen skulle jag installera vassare kammar och sänka laddet till max 1.0 bar och på det sättet jämna till vridkurvan. På bana kör man ändå på höga varv, och mycket vrid långt ner knäcker bara lådan. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Tack!
Fördelen med T5 är att man kan lägga effekt och vrid där man vill. redan nu har jag, tack vare min gamla stenåldersturbo, 1,4 bar @4000 RPM. går inte riktigt jämföra med en 900s Turbo. konvertera till lucas är faktiskt svårare än till T5, det finns helt enkelt inte lika lätt att få tag på numera. T5 härvor finns det i mängder och det finns färdiga kit för att montera vevaxelgivaren Sen ser jag fram emot att få lära mig mappa själv med, en kunskap som jag inte tror kommer bli av ondo. 4-växlade lådor finns det som håller för 250+ hk. det finns ju folk som kör över 300 hk år efter år med lådor som håller. en original 5-växlad håller tyvärr inte så länge. sen ska jag erkänna. bilen går och kommer mest gå på gata. effekt är faktiskt kul såhär ser vevaxelgivarkitet ut. _________________ Mattias Broberg |
||||||
|
||||||
Ja det var sjukt kul att få en fotosession med 2 viggen uppställda här finns fler bilder, även på kompisens 99 turbo https://picasaweb.google.com/1026125 Och tack! _________________ Mattias Broberg |
||||||
_________________ Henrik Andersson Volvo 855 T5 -96 Volvo S40 T4 -99 Volvo S40 T4 -98 www.facebook.com/SaintCroixEngineering |
||||||
Är ingen Saab-fantast direkt, men det här var riktigt häftigt Helrätt retrobil med snyggt stuk. Och kul presentation:) Imponerande vilket arbete du lagt ner. Mer bilder vore trevligt och gärna film där man hör hur den låter. Har du någon aning om vad en sån väger?
_________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||
tackar! film finns det ingen på nuvarande avgassystem men har en gammal när original downpipe satt på https://www.youtube.com/watch?v=Jy1e låter lite mer idag, behöver göra nått åt det om jag ska köra mer bana. några 95 DB är det inte bilen väger 1300 med full tank och utan förare mätt på lastbilsvåg. _________________ Mattias Broberg |
||||||
störde mig på att fjädrarna trillade ur när man hissade upp bilen
så jag byggde ett par dropstop av lite slang och rör jag hade liggandes i garaget! blev perfekt på högersidan och nästan perfekt på vänstersidan , skillde lite i konstruktionen där av nån konstig anledning. har även monterat en hasplåt, stabil sak dom där saab hasplåtarna, 1.6 kilo på cirka 30x50 cm plåtbit. _________________ Mattias Broberg |
||||||
Angående växellådor så är det inte bara effekt & vrid som tar död på dem. IOM de sitter med tokhet motorolja i sig vill man ha kylning av oljan både i motor och växellåda. Tror de flesta som kör og900/99 inte kör några längre pass på bana. Det har jag o mina polare gjort. Det gick åt en låda per race utan kylning av växellådsoljan. Och oftast hade vi bara 4:an efter ca. halva racet. Innan vi fattat att det synkringarna som slog sig/svällde av värmen hann vi bli rätt trötta på att byta låda. Tror vi fixade allt sammans på under 90 minuter sista gångerna iofs...
Vi hystade dit en pump från biltema som var identisk med en som säldes av SAM för 4 gånger pengarna, och ett vanligt oljekyl för motorolja. Ut ur locket till diffen (påsvetsad anslutning) och tillbaks vis oljestickans hål (byggde om där). _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
tack för inlägget! jo lådkylning står på listan, har en kompis som monterat det på sin med biltemas pump såhär ser saabs egna lösning ut från ralylbilarna, sprutar in oljan vid oljestickan precis som du säger _________________ Mattias Broberg |
||||||
En betydligt mer radikal lösning på problemet är att du fimpar baksätet och ersätter det med en 2,8-liters Audi V6 med dubbelturbo och dito transmission.... när du ändå bygger bur.
Dags att projektet spårar ut alltså... _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
Det e luuugnt, det finns planer för urspårningsprojekt denna bilen skall bli "klar" i vinter, sen ska det bara till R-däck med o nötas bana. så kan jag börja bygga på det riktiga projektet sen. Dock blir det saab v6a _________________ Mattias Broberg |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 900 T16 -84 |Humlan| | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 10 besök senaste veckan (70707 totalt) |