|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
31 Jan 2011 17:09
mcburn4ever skrev: | Finns det någon ny info kring detta ämnet? |
Ja finns de något nytt?
Blir det byggnationer år 2011 nu då?
_________________ Jocke Hellqvist.
|
mopack
Löddeköpinge
Här sen Okt 2005
Inlägg: 257
01 Feb 2011 07:41
Lillen skrev: | mcburn4ever skrev: | Finns det någon ny info kring detta ämnet? |
Ja finns de något nytt?
Blir det byggnationer år 2011 nu då? |
pratas det om att det ska byggas ut ytterligare i år?
Mvh / Alex
_________________ Alex Sonesson
"We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer
|
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481
15 Feb 2011 17:12
_________________ T h o m a s P i h l
Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
23 Jul 2013 22:28
Har det hänt något mer?
_________________ Jocke Hellqvist.
|
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345
Moderator i ett av underforumen
24 Jul 2013 13:02
Sist jag såg en bild av planen såg det ut så här: (Nuvarande bana i rött)
Vad jag förstått så väntar man på diverse planändringar etc innan man kan sätta spaden i marken, och vem vet hur lång tid sådant kan ta...
_________________ - Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
|
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961
24 Jul 2013 20:45
OHH , mycket roligare sträckning än de man sett tidigare!
_________________ Jocke Hellqvist.
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926
25 Jul 2013 00:21
Freed skrev: | Sist jag såg en bild av planen såg det ut så här: (Nuvarande bana i rött)
Vad jag förstått så väntar man på diverse planändringar etc innan man kan sätta spaden i marken, och vem vet hur lång tid sådant kan ta... |
Ja i Enköping är det väl 15 år?
_________________ Björn Andersson
Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19589
25 Jul 2013 08:01
Hmm, rakare inbromsningar och spetsiga kurvor, allt i säkerhetens tecken, men Såghuskurvan har ju alltid gett trevliga omkörningsmöjligheter med sin trailbrakezon.
Det blir ju bara Ambulansen-krönet, Lito och Bäcken kvar av gamla Knutstorp.
Den nypande högfartsböjen kan bli intressant, speciellt om det inte är tvärplatt. Sen kan höjdskillnader göra det mesta roligare, även om säkerheten kräver att man ska se.
|
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4044
25 Jul 2013 09:30
Freed skrev: | Sist jag såg en bild av planen såg det ut så här: (Nuvarande bana i rött)
Vad jag förstått så väntar man på diverse planändringar etc innan man kan sätta spaden i marken, och vem vet hur lång tid sådant kan ta... |
Den ritning jag sett hade möjlighet att koppla ihop vid gamla idioten samt korta rakan/Kvällsposten, så man kan köra 2 halva banor samtidigt.
|
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345
Moderator i ett av underforumen
25 Jul 2013 13:21
_________________ - Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19589
25 Jul 2013 14:20
Öhum, det låter ju balanserat
Bullervallen för den norra delen kan ju tolkas som den bandelen grävs ner ett antal meter (massor flyttar man ju helst inte på, och topografin skulle ju påverkas så lite som möjligt), vilket ger bra "naturliga" läktare.
Det är nog lättare att få till banlicensvettig utformning om man inte gör banan delbar (där bägge delarna ska vara tävlingsmässiga).
Att ha smitvägar som gör det delbart för övningskörning är ju nåt annat (de behöver ju inte vara 12m breda med full FIAsäkerhet).
|
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4044
|
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839
25 Jul 2013 19:49
Tråkigt att bygga drafracingbana av en så fin bana.
|
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538
25 Jul 2013 20:05
Det hade varit värt att bygga en mindre fientlig infart till banområdet också.
Nuvarande har inte bara fartgupp utan även ilskna "fartdiken" pga boende vid infarten.
_________________ BMW MC-klubben
|
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448
25 Jul 2013 21:22
Måns Ulveståhl skrev: | Det hade varit värt att bygga en mindre fientlig infart till banområdet också.
Nuvarande har inte bara fartgupp utan även ilskna "fartdiken" pga boende vid infarten. |
Boende som rimligtvis inte kan ha missat att det låg en motorbana nästgårds när dom köpte sitt hus...
_________________
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926
25 Jul 2013 22:56
NiklasF skrev: | Måns Ulveståhl skrev: | Det hade varit värt att bygga en mindre fientlig infart till banområdet också.
Nuvarande har inte bara fartgupp utan även ilskna "fartdiken" pga boende vid infarten. |
Boende som rimligtvis inte kan ha missat att det låg en motorbana nästgårds när dom köpte sitt hus... |
Ja men racingbanan börjar inte vid deras hus, om folk kunde vänta tills dom kom in på själva banan med att börja rejsa så skulle dessa farthinder inte behövas.
De har även haft små barn under åren.
_________________ Björn Andersson
Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
|
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448
07 Aug 2013 14:48
Björnes skrev: | NiklasF skrev: | Måns Ulveståhl skrev: | Det hade varit värt att bygga en mindre fientlig infart till banområdet också.
Nuvarande har inte bara fartgupp utan även ilskna "fartdiken" pga boende vid infarten. |
Boende som rimligtvis inte kan ha missat att det låg en motorbana nästgårds när dom köpte sitt hus... |
Ja men racingbanan börjar inte vid deras hus, om folk kunde vänta tills dom kom in på själva banan med att börja rejsa så skulle dessa farthinder inte behövas.
De har även haft små barn under åren. |
Det sa jag inte heller. Det var din tolkning och den var fel.
Själv förespråkar jag ingen buskörning i trafiken överhuvudtaget och tycker för egen del att efter en heldag på banan så är det det minsta som lockar.
Däremot tycker jag det är patetiskt att bosätta sig bredvid t.ex. en motorbana med småbarn och sen klaga på att det faktiskt finns en motorbana i närheten med allt vad det innebär av hög ljudnivå, mycket trafik och tyvärr även en del som buskör till och från banan.
Lite realistisk med eget tänkande och eget ansvar får det faktiskt finnas.
_________________
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926
07 Aug 2013 15:42
NiklasF skrev: | Björnes skrev: | NiklasF skrev: | Måns Ulveståhl skrev: | Det hade varit värt att bygga en mindre fientlig infart till banområdet också.
Nuvarande har inte bara fartgupp utan även ilskna "fartdiken" pga boende vid infarten. |
Boende som rimligtvis inte kan ha missat att det låg en motorbana nästgårds när dom köpte sitt hus... |
Ja men racingbanan börjar inte vid deras hus, om folk kunde vänta tills dom kom in på själva banan med att börja rejsa så skulle dessa farthinder inte behövas.
De har även haft små barn under åren. |
Det sa jag inte heller. Det var din tolkning och den var fel.
Själv förespråkar jag ingen buskörning i trafiken överhuvudtaget och tycker för egen del att efter en heldag på banan så är det det minsta som lockar.
Däremot tycker jag det är patetiskt att bosätta sig bredvid t.ex. en motorbana med småbarn och sen klaga på att det faktiskt finns en motorbana i närheten med allt vad det innebär av hög ljudnivå, mycket trafik och tyvärr även en del som buskör till och från banan.
Lite realistisk med eget tänkande och eget ansvar får det faktiskt finnas. |
nu ä det nog fel att ge sig på dem som bor där för dom tillhör inte de som klagar på själva banan. Att man där emot kan ta det lite lugnt utanför deras husknut för att skapa en positiv anda kan påverka att man överhuvudtaget kan köra på banan.
Så det realistiska tänkandet borde vara att inte reta de omkring boende i onödan. Så det egna ansvaret håller jag med om att det borde det faktiskt finnas men då med tanke på att vi vill ha banan kvar. Kan vi få det genom att uppföra oss städat mot grannarna så tycker inte jag att det är för mycket begärt. Det är min tolkning och den står jag för även om du tycker den är fel.
_________________ Björn Andersson
Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926
07 Aug 2013 15:49
Björn skrev: | Tråkigt att bygga drafracingbana av en så fin bana. |
Det är nog inte så mycket dragracing man tänker på utan det gäller att bli längre än Sturup. Jag tror att nya delarna är 1,6km så rakorna är inte såå låånga.
_________________ Björn Andersson
Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
|
NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003
Inlägg: 448
08 Aug 2013 09:57
Björnes skrev: | NiklasF skrev: | Björnes skrev: | NiklasF skrev: | Måns Ulveståhl skrev: | Det hade varit värt att bygga en mindre fientlig infart till banområdet också.
Nuvarande har inte bara fartgupp utan även ilskna "fartdiken" pga boende vid infarten. |
Boende som rimligtvis inte kan ha missat att det låg en motorbana nästgårds när dom köpte sitt hus... |
Ja men racingbanan börjar inte vid deras hus, om folk kunde vänta tills dom kom in på själva banan med att börja rejsa så skulle dessa farthinder inte behövas.
De har även haft små barn under åren. |
Det sa jag inte heller. Det var din tolkning och den var fel.
Själv förespråkar jag ingen buskörning i trafiken överhuvudtaget och tycker för egen del att efter en heldag på banan så är det det minsta som lockar.
Däremot tycker jag det är patetiskt att bosätta sig bredvid t.ex. en motorbana med småbarn och sen klaga på att det faktiskt finns en motorbana i närheten med allt vad det innebär av hög ljudnivå, mycket trafik och tyvärr även en del som buskör till och från banan.
Lite realistisk med eget tänkande och eget ansvar får det faktiskt finnas. |
nu ä det nog fel att ge sig på dem som bor där för dom tillhör inte de som klagar på själva banan. Att man där emot kan ta det lite lugnt utanför deras husknut för att skapa en positiv anda kan påverka att man överhuvudtaget kan köra på banan.
Så det realistiska tänkandet borde vara att inte reta de omkring boende i onödan. Så det egna ansvaret håller jag med om att det borde det faktiskt finnas men då med tanke på att vi vill ha banan kvar. Kan vi få det genom att uppföra oss städat mot grannarna så tycker inte jag att det är för mycket begärt. Det är min tolkning och den står jag för även om du tycker den är fel. |
Du insinuerade att jag tyckte att det var ok att busköra på infarten till Knutstorp, den tolkningen är fel.
I övrigt håller jag med dig att ALLA i trafiken har en skyldighet att respektera medtrafikanter såväl utanför motorbanor som överallt annars.
Däremot tycker jag det är naivt att förutsätta att det fungerar så i verkligheten.
Idealet stämmer sällan med verkligheten, och verkligheten är den man får leva efter när man beslutar t.ex. var man vill bo.
I Knutstorps fall handlar det inte bara om buskörning utan det anländer många stora ekipage där föraren kan ha många kontinuerliga mil i kroppen innan denne anländer till Knutstorp, vilket såklart innebär en ökad olycksrisk med i t.ex. småbarn och djur i närheten.
Men för att summera en förhållandevis onödig OT-diskussion;
Det är fantastiskt att det går bra för Ring Knutstorp och att man satsar på en utbyggnad av en av Sveriges roligaste banor.
Infarten är inte optimal men farthindren är inga irritationsmoment för min del men infarten kan vara en smula smal på sina ställen. Förvisso ett farthinder i sig men hellre fler bulor och bredare väg än tvärtom.
_________________
|
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926
08 Aug 2013 10:05
NiklasF skrev: | Björnes skrev: | NiklasF skrev: | Björnes skrev: | NiklasF skrev: | Måns Ulveståhl skrev: | Det hade varit värt att bygga en mindre fientlig infart till banområdet också.
Nuvarande har inte bara fartgupp utan även ilskna "fartdiken" pga boende vid infarten. |
Boende som rimligtvis inte kan ha missat att det låg en motorbana nästgårds när dom köpte sitt hus... |
Ja men racingbanan börjar inte vid deras hus, om folk kunde vänta tills dom kom in på själva banan med att börja rejsa så skulle dessa farthinder inte behövas.
De har även haft små barn under åren. |
Det sa jag inte heller. Det var din tolkning och den var fel.
Själv förespråkar jag ingen buskörning i trafiken överhuvudtaget och tycker för egen del att efter en heldag på banan så är det det minsta som lockar.
Däremot tycker jag det är patetiskt att bosätta sig bredvid t.ex. en motorbana med småbarn och sen klaga på att det faktiskt finns en motorbana i närheten med allt vad det innebär av hög ljudnivå, mycket trafik och tyvärr även en del som buskör till och från banan.
Lite realistisk med eget tänkande och eget ansvar får det faktiskt finnas. |
nu ä det nog fel att ge sig på dem som bor där för dom tillhör inte de som klagar på själva banan. Att man där emot kan ta det lite lugnt utanför deras husknut för att skapa en positiv anda kan påverka att man överhuvudtaget kan köra på banan.
Så det realistiska tänkandet borde vara att inte reta de omkring boende i onödan. Så det egna ansvaret håller jag med om att det borde det faktiskt finnas men då med tanke på att vi vill ha banan kvar. Kan vi få det genom att uppföra oss städat mot grannarna så tycker inte jag att det är för mycket begärt. Det är min tolkning och den står jag för även om du tycker den är fel. |
Du insinuerade att jag tyckte att det var ok att busköra på infarten till Knutstorp, den tolkningen är fel.
I övrigt håller jag med dig att ALLA i trafiken har en skyldighet att respektera medtrafikanter såväl utanför motorbanor som överallt annars.
Däremot tycker jag det är naivt att förutsätta att det fungerar så i verkligheten.
Idealet stämmer sällan med verkligheten, och verkligheten är den man får leva efter när man beslutar t.ex. var man vill bo.
I Knutstorps fall handlar det inte bara om buskörning utan det anländer många stora ekipage där föraren kan ha många kontinuerliga mil i kroppen innan denne anländer till Knutstorp, vilket såklart innebär en ökad olycksrisk med i t.ex. småbarn och djur i närheten.
Men för att summera en förhållandevis onödig OT-diskussion;
Det är fantastiskt att det går bra för Ring Knutstorp och att man satsar på en utbyggnad av en av Sveriges roligaste banor.
Infarten är inte optimal men farthindren är inga irritationsmoment för min del men infarten kan vara en smula smal på sina ställen. Förvisso ett farthinder i sig men hellre fler bulor och bredare väg än tvärtom. |
Nu kan jag inte se att jag insinuerade att just du var skyldig utom möjligen att du kände dig träffad.
_________________ Björn Andersson
Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
|
|