Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Inför träffar 2013-04-13/14 Rejsa-träff Anderstorp/ SLC / TimeAttack | << 1, 2, 3, 4 >> 17805 besök totalt |
Det du läst är för 5papp grus tävlingar... när det gäller SLC Endurance så står det så här på nyhetssidan:
så sätt in 4500.... nu har jag iofs glömt skriva in extrabetalningsavgiften för kontantbetalning , men normal sett så tar vi 500 extra för betalning på plats... men efterssom jag glömt det så får jag väl hoppa över det. |
||||
I ärlighetens namn nu.
Reglerna är väl till för att följas! Nånstans måste man väl dra gränsen för hur mycket det får sliras och dispensieras. Med all respekt för att vissa köper på sig däck för 50 tusen, men då är det väl bara att slänga i en 2-liters motor med lite lägre effekt så kan man köra upp sina däck. Det finns ju passande BMW-sexor på 2-liter som väl, nu gissar jag, borde gå att montera förhållandevis enkelt, de ser för mitt otränade öga ut att tillhöra samma motorfamilj. För det är faktiskt så, ger man dispens och ser mellan fingrarna på vissa jämt och ständigt är det ett hån, respektlöst och faktiskt osportsligt mot alla de övriga som anstränger sig för att komma med regelmässiga ekipage. Kommer man med en bil som kostat 100 tusen att bygga och dessutom ska köra med regelvidriga däck, nej det går faktiskt inte för sig längre. Det finns en annan klass att köra i eller andra serier. Med all respekt, det är inte de övrigas problem att nån förköpt sig. Hela tanken med instegsklassen är med råge förbi och i ärlighetens namn, som nån sa ovan, ALLA riktlinjer som Fredrik kommit med har brutits. Det funkar inte heller med BS-poäng, att ha bilar som kör 4-5 sekunder snabbare blir problematiskt ändå då man ska om bilar jämnt och ständigt, vilket ju leder till incidenter. För mig är saken klar. Reglerna står svart på vitt. I med en 2-litersmotor så får man åka, annars finns det andra klasser. Att begära att alla andra ska köpa på sig nya bredare däck är i mitt tycke rent egoistiskt. Instegsklassen ska vara ett billigt och ekonomiskt alternativ och börjar det kosta över 100 tusen för att ha en bil att börja med så blir det svårt med tillväxten. Så nej, det är alltså inte acceptabelt med mer slirningar och gråzonstolkningar. Om inte reglerna efterlevs, vad är då vitsen med dem? Jag gjorde ett snabbt överslag, och ska de snabba 2,5-liters 325:orna ha BS-avdrag så är det minst 2 varv per timme som gäller. Räknar enligt följande: Enligt uppgift är de kapabla till 1,36-tider på Mantorp. Det är 4% snabbare än serietvåan förra året, vilket gör ca 1,5 varv per timme. Med tanke på att det är ett regelbrott och att det ska kosta att åka med fel däck så är allt under 2 varv per timme ett hån mot dem som följer reglerna. Kvarstår gör ju problemet med mycket snabbare bilar och de incidenter som följer med det, mao är BS-avdrag inte ett i längden fungerande alternativ. Om jag får föreslå så är det ett reglemente liknande det som används i många andra långloppsserier som är vettigt, och som ju varit gällande här också: 2 liter och 4-ventilsteknik 2,5 liter och 2-ventilsteknik Ev diesel som nån åker med får man väl se på separat, inget stort problem som jag ser det. Blir det för dyra byggen så får de väl helt enkelt flytta upp en klass. Man kan faktiskt köpa M3:or för under 100 tusen idag, och jag tror inte det skulle vara så populärt om man kom med en sådan och ville köra instegsklassen. Kort sagt, gränsen är nådd nu för vad som ska tillåtas i instegsklassen, den som kallades 5 papp +. Vi är långt förbi den ursprungliga tanken nu. Detta är ju så klart bara mina funderingar, men det är dags att vi inför denna säsong har klara och tydliga riktlinjer. Hinner man inte komma med en regelmässig bil till första loppet så får man väl stå över eller åka i lämplig klass och sedan komma igen till nästa lopp. Svårare än så är det faktiskt inte. Det handlar inte om att förbjuda nån att åka, men regler är till för att följas och det finns idag klasser för alla att åka i. _________________ Ernesto Poletto #88 |
||||
Ja tack. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det är väl bra att man får fram lite uppslag och förslag, annars är ju risken att det bara blir surr som inte leder nånstans till. Missförstå mig rätt, jag tycker man kan ha dispens från fall till fall, dvs ett lopp, om man kommer med nåt som inte var tanken, då kan man få köra, med lite BS-kompensation. Men man kan inte ha dispens år efter år, reglerna finns väl där av en anledning? Alla verktyg för att kompensera och sätta bilar i passande klasser finns på plats, det finns en klass över instegsklassen för de bilar som anses vara för bra, då är det ju bara att åka i den. Ju fler på banan desto roligare ... Kort sagt, i ditt fall, som köpt fyra däck, klart ni ska få åka, kanske i klassen över eller i instegsklassen med BS-kompensation, en gång är ingen gång, nästa gång vet du ju vad som gäller för däck. Men att redan innan säsongen startat argumentera för att man ska få åka med otillåtna däck, nej det är inte schysst mot alla andra. Det är i alla fall min synpunkt. Dessutom, det finns väl 10-15 team som vill ha bra 205-däck, så det är väl bara att sälja till dem. Sedan anser jag väl att 195 är för brett ändå för att kompensera för 25% större motor, finns inte en chans att det sänker tiderna i den grad som skulle behövas. _________________ Ernesto Poletto #88 |
||||
Sedan får vi nog Fredrik tala om vilket reglemente vi åker efter.
Är det Fempapp+ eller är det SLC-light ? För våra bilar spelar det ingen roll, men det finns ju andra bilar som hamnar långt utanför ett Fempapp+ reglemente. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
För övrigt passar inte detta över huvud taget i en ibjudningstråd för ett race Det finns andra trådar för det. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
dom har alltid fel när det gäller SLC tävlingar...... winterhell skulle ju vara värsta snövädret först.... och vart ju bra väder.... jag har bättre kanaler till dom som gör väder än SMHI har |
||||
Kom inte och säg att det inte var minnesvärt |
||||
som vanligt... 3 per race... |
||||
Jag kommer till Anderstorp för att träffa SBF-besiktaren och få vagnbok till min tävlingsbil. Men jag tänkte också hänga i depån ett par timmar och kolla läget. Jag kommer ha med mig en massa broschyrer från SPVM, så om någon har några frågor om oss eller undrar över Roadsport, Modsport, Clubman eller någon av de andra klasserna som ingår i SPVM hoppas jag ni tar chansen att fråga.
Jag finns i krokarna runt min lådbil: /Torkel _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||
Kan man betala avgifterna på Anderstorp?
Åker från Sthlm med bilen så vill inte åka ner i onödan. Första gången jag kör i erat event. Har en miat tänkte åka gatbilsklassen. |
||||
Ja. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Inför träffar 2013-04-13/14 Rejsa-träff Anderstorp/ SLC / TimeAttack | << 1, 2, 3, 4 >> 17805 besök totalt |