Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 330i BMW Cup #46 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (28865 totalt) |
Tänkte prova BMW Cup i år.
Om bilen blir klar dvs.. Skall gå i klass modifierad. Dock är den anmäld och serieavgiften är betald. Så man får väl skynda sig lite. Motor: M54B30 Rejsigt grenrör och Vipec motorstyrning.. Annars original. ZF 5 vxl växellåda och odiffad där bak. K-sport chassi. Bromsar: StopTech med PFC01 belägg från PeanSweden. Fälgar: Svarta OZ Alleggerita 17X8" med Yokohama A048 från NB Gummi. Lack och dekaler kommer snart. _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||||||
_________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||||||
Ja, det ska bli riktigt roligt det här! Marcus: -Det är väl typ tre år sedan vi snackade om att jag också tänkte köra cupen..?? Men nu är planen att jag ska köra bilen för första gången på fredagen innan spring break.. Och det mesta börjar falla på plats så jag hoppas att kommer att klaffa.. Sen har jag inga stora förväntningar inför denna säsong, utan tar det mest som en test-säsong. Men det vore trevligt om kunde bjuda på lite motstånd. Och jag har ju sneglat lite på din spec. Patrik. Har en extra motor i garaget som endast gått 6000 mil som jag eventuellt tänkte att Magnus J ska få gå igenom. Din verkar ju gå ganska bra.. Men först får vi se vad motorn som sitter i ger vid mappningen. Den har dock gått 15-16. Men det är ju ingen ålder på en ko.. _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||||||
Ja min motor är bra i ordning, dock så lämnar inte M54B30 maskinen några enorma siffror även efter en grymt seriös renovering. Gör du motsvarande ingrepp på en M52B28 skulle slutsiffrorna bli samma tyvärr. Men så är det, desto nyare maskin, desto mer optimerat från fabrik och mindre att hämta i en optimering. Hade jag haft en 6000 mila motor så hade jag inte rört den mycket utan fokuserat på andra saker istället. _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Jag var lite tveksam till den befintliga motorn som sitter i nu. Den hade jag inga papper på utan bara en muntlig uppgift om att den hade gått 15-16 tusen mil.. Det kan ju lika gärna vara 35 tusen.. Men enligt uppgift på telefon igår så är motorn uppstartad och mappningen är optimerad. Motorn går jätte fint och maxeffekten var precis som jag hade hoppats på. Nu återstår det bara att montera in en dash och sen kan jag hämta hem bilen. Så då kan jag spara min motor i garaget som reserv. _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||||||
Bilen i garaget igen efter att dash och diverse har fixats.
Bilen är mappad och klar och går riktigt fint. Nästa steg blir lackering som sker på fredag. Bara fem veckor till start! _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||||||
Det där är på hjulen... 207 hp har jag för mig. Jag är väldigt nöjd, ett kvitto på att maskin är kry. _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||||||
Det stog 255,6hk i protokollet därför undrade jag vad hjuleffekten blev _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||
Fina siffror. Vridet finns det en del att göra på, men det fixar du genom att bygga nytt avgassystem. _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Jag menade lite skämtsamt att 255,6 är på hjulen... Var lite morgontrött när jag skrev det, så mitt svar var väl lite suddigt... Hade varit kul om det var den effekten man fick ut.. Men jag är helt klart nöjd med 255,6 i motorn. _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||||||
Det sitter nytt avgas på bilen. En fullflödes-dämpare och sen sitter katten allra längst bak. Dock är det bara en 2,5" pipa från collectorn. Tror du att det hade behövts 3"?? _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||||||
Inkl M3E36 grenrör? Hur har du byggt? Bild? _________________ Patrik Skoog |
||||||||
Jag kan nog tro att grenröret inte är helt optimalt. Det är ett eftermarknads grenrör men rören är inte avstämda i samma längd. Nästa års projekt blir ny växellåda och ny klump. Och då blir det även ett nytt avgassystem hur som helst. Då det här är ett hopkok av rör och dämpare som jag hade i garaget. Och det är nog inte effekten som kommer bli mitt problem i år. Saknaden av en diff blir nog värre... _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||||||
Bilen är idag körd till lack.
Kommer lackas på måndag som det ser ut nu. Fick även ett ganska mysigt paket från PEAN Sweden idag. Tack till Per för sedvanlig super-service!! Sen var jag även och kollade på mina hjul som NB Gummi har monterat ihop. Alltid lika bra och proffsiga!! _________________ Nicklas strid BMW M2 BTG-Räser Porsche 964 Turbo -92 |
||||||||
Shit, 340nm i vrid på en sugare och du säger det finns endel till att ge. Vad brukar då en optimerad 3.0a lämna? 360-380nm?, är ju nästan siffror man ser på en lågtrycksturbo-motor snarare än sugmotorer även om den är på 3 liter... Fint bygge, som man själv önskar att ens bil ser ut om man inte behöver ta så stor hänsyn till ekonomin, vilket gjorde att jag åker standard första året. Justerad motor, fina bromsar och nylackat, vad mer kan man önska...(möjligen en diff som du själv sa). Annars bara //Petter _________________ Petter Wejsfelt BMW 328i -98 "BMW Cup" Ford Focus RS -10 *såld* Bilsport SS 1.25.84 Mantorp 1.33.66 Kinnekulle 1.02.14 Knutstorp 1.10.57 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 330i BMW Cup #46 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (28865 totalt) |