Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum SBF krismöte fredag 8/3? Nä SBF och STCC ihop igen. Jösses | << 1, 2, 3 ... , 10, 11, 12 >> 4 besök senaste veckan (50105 totalt) |
Jo, det har jag förstått hela resan men nog tusan spelade man högt, för jag ser att det absolut fanns en reell risk för två suriga läger och härdsmälta för team och racingserier. De spelade ett onödigt hårt och högt spel, dessutom med andra som insats. _________________ Magnus Thomé |
||||||||||||||
Inte endast. Helt rätt att det är för många serier, färre hade varit bättre. Det är inte en orsak till att det gått utför. 95 dB gränsen är väl snarare grädde på moset så att säga. Ljud har en större betydelse än vad man kan tro, drar en lite historia hur det började för mig. Körde lite alfa och så på sent 90tal början av 2000 och tyckte det var rätt kul med bilar, bana osv. Åkte med till Anderstorp för att kolla ETCC lajv. Väl där vart jag inte speciellt farcinerad av ETCC på bana, det såg slött ut och lät inget - det var roligare att strosa runt i depån men det var en annan klass som fångade mitt fulla intresse på banan. FIA GT med massor av GT3or, vipers, Ferrari 550, 360, mclaren gtr, lister storm. Det lät som ljuv musik och det lät HÖGT! Gick kanske inte så fort men ljud och bild upplevelsen var total - jag var hooked for life. Därför ligger GT bilar mig varmast om hjärtat, jag kan inte hjälpa det :-D Så nog fn spelar ljudet roll, det kan du aldrig prata bort. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||||||||||
Mina rena spekulationer men jag undrar om inte STCC blev lite för euforiska av möjligheterna av KKV domen, möjligheter vilka absolut finns ur deras egna perspektiv. Vad jag tror de i samma andetag helt missbedömde var intresset och/eller möjligheterna hos arrangerade klubbar och deltagande förare/team att lämna/verka utanför SBF. Det har framgått att samarbetsgruppen av banor och klubbar som togs fram den 8:e mars blir kvar. Ursprungliga syftet för samarbetsgruppen var för att genomföra SM som en följd av STCC AB:s annonserade avhopp, mötet idag planerades för ett möte med denna samarbetsgrupp och inte i första hand som ett möte för fortsatt förhandling med STCC AB, men tidpunkten blev ändå en (sista?) möjlighet för förhandlingslösning. En möjlighet som togs tillvara. Både SBF och STCC AB kommer att försöka framstå som vinnare men ett som är säkert är att de stora förlorarna av förhandlingsprocessen i slutändan enbart är förarna och teamen, då övriga inblandade kan överleva ändå på nåt sätt (som alltid). |
||||||||||||||
Ordination till racingsverige:
...att intas vid varje känsla av att racing inte egentligen är på skoj. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||||||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||||||||||
Icke så.. bygga bil är det minsta problemet. Jag har hållit på med detta ett tag så jag kommer allt ihåg när något stolpskott på sbf helt sonika och omotiverat kom på den briljanta idén att sänka från 110 dB till 100...då vart de värre med ombyggnad. Sen dess har publiken på de tävlingar som faktiskt körs som publiktävling minskat stadigt till nästan ingenting. . Klubbtävlingar är väl trevligt. Men det är inte det jag åsyftar. Det finns ett behov av tävlingsmomentet för att kunna få fram nya talanger och alla kan inte köra stcc, camaro eller porschecup.. Jag hoppas att det är många som följer den här tråden och jag brukar inte ha några åsikter här på rejsa men någonstans går gränsen. 25 säsonger med sbf licens och det blir bara dummare agerade för varje år. Ett förbund skall verka för alla sina medlemmar inte bara för en handfull i elitserien. Så nu tar jag mig ton. Vore väl fel att stilla tigande bara se på när snäppet under elitracingen faller i graven helt och det bara blir klubbracing och stcc kvar. Sbf borde ta sitt ansvar och fokusera på annat än stcc. Och som avrundning..... ja! jag menar på fullaste allvar att de 10 miljoner som sbf slösat bort på sma bråket borde använts till anat. ( ja. Jag vet att RF betalafe notan..) Med vänliga hälsningar och nuförtiden en bestämd åsikt Matz Olli _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||||||||||||
Japp, du har rätt Det var bättre förr och SBF har inte en siffra rätt. Helt klart slösade SBF bort 10 milj på stämningen av Skoghag när dom istället kunnat stödja svensk motorsport genom att "stämma röva av gnällbänken" för att vi ska kunna låta mer på banorna. När jag var ung så satt man obältad i bilen, det fanns bara två tv kanaler och det var inte ett dugg farligt att röka.Men som tur är så går utveckligen framåt. Så ja, jag har oxå varit med en stund _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||||||||||
Som jag förstått det, så är det dyrare att arrangera ett publikarrangemang, än ett publikfrit hos SBF. Och arrangerar man ett publikfritt.....kan man inte marknadsföra det. Ang ljud, så tycker jag inte det passar i denna tråd. Men vi var först att åka med ljuddämpare i Sverige. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||
Jag är benägen att hålla med Lars Gustavsson. Nu får jag väl fan men: Publiken finns inte, jag är ytterst tveksam om det är dB sänkningar som orsakat detta, snarare har det skett samtidigt som allmänheten fått fler och fler andra alternativ avseende utbud. Det har också funnits publik som avstått pga högt ljud, tex barnfamiljer. Man kan alltid drömma tillbaka men det löser knappast nuvarande 95dB, vilket är ett faktum för banor som SBF har rättat sig efter, inte uppfunnit. Tror allmänheten fortfarande att om man håller sig utanför SBF så får man bullra mer? Det SBF "hittat på" är att lägga ribban på samma nivå som gäller för många banor pga myndighetsbeslut, och utan någon flexibilitet. Suger det? Ja. Vem skall vi då lobba mot? SBF eller politikerna? Flexibiliteten kan man ju alltid diskutera men då skall man vara medveten om att det enda det skapar är diskussioner och tjafs på banorna vid varje tillfälle. Jag sticker ut hakan och påstår att SBF har en helt annan uppmärksamhet åt racingverksamhet på klubbnivå än för ett år sedan. Det har inte visat sig ännu men hoppas och tror att det kommer positiva nyheter inom området. |
||||||||||||||
Diskussionen om dB-regeln hör inte hemma här, men Magnus skrev ett par grejor jag bara inte kan låta glida förbi. Jag håller nämligen väldigt mycket inte med dig här Magnus:
SBF införde dB-regeln för att det var banägarnas sista chans till skydd från kommunerna. Varför behövde banorna denna hjälp? För att SBF totalt misslyckats med att försvara racingens rätt till rättvis bedömning i ljudfrågan. Varför misslyckades man? För att man inte ens har försökt!! SÅ enkelt är det! Genom att införa denna regel vingklipper man alla som har någon som helst motivation till att försöka påverka oppinionen och politikerna, för den regel vårt eget förbund instiftat ÄR STRÄNGARE! Hur ska man kunna motivera en lagändring om vårt eget förbund ändå har begränsat oss mer?!! Vad skulle vara poängen? Ursäkta utsvävningen. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||||||||||||
Bra med tankar kring racing i Sverige
------------------------------------------------------------------------------- När det gäller 95 dBgränsen: Istället för att lägga krut på att diskutera om och hur regeln påverkar så tycker jag att alla som är intresserade av frågan lägger krut på att diskutera om och hur man kan påverka regeln. För även om det finns olika åsikter vilken påverkan ljudnivåregeln har så är vi nog överens om att en högre gräns vore okej liksom Här finns diskussion kring ljudnivåfrågan för de som vill försöka påverka : https://rejsa.nu/forum/viewforum.php _________________ Magnus Thomé |
||||||||||||||
Det här tycker jag är så viktigt så jag tar i så jag spricker och sätter det i fetstil:
Jag anser att SBF idag sitter i ett läge där det är dags att skala ner och fokusera på kärnverksamheten. Och att tydligt formulera vad kärnverksamheten är. _________________ Magnus Thomé |
||||||||||||||
VI är SBF (dvs de som är SBF medlemmar), kanske dags att sluta med att betrakta SBF som "dom" och istället i egenskap av VI bemöta och lobba mot politiker och myndigheter? |
||||||||||||||
_________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||||||||||||
Vad har du för källa som säger att RF betalat notan? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||||||||
Vi är klubbarna. Och överlag nog också distrikten. Men jag håller inte med om att vi är SBF. Tyvärr. Min åsikt är att den demokratiska strukturen som förbundet är uppbyggt på tyvärr gör att det finns ett avstånd mellan vi medlemmar och SBFs ledning. Det är förvånansvärt bökigt att påverka den demokratiska vägen. Den väg som går att påverka - den väg som används framgångsrikt av en hel del - är att ha personlig kontakt direkt in i utskotten. Men inte alla typer av frågor kan gå den vägen, vissa frågor passar helt enkelt inte in i något utskott. Och för de frågorna är den demokratiska korrekta vägen oändligt lång. Att den ofta använda och fungerande vägen att påverka, via utskotten, är odemokratisk bör man kanske också notera. _________________ Magnus Thomé |
||||||||||||||
Jag skrev här på Rejsa att jag fått ett mycket rakt besked av Tomas Jansson per telefon att RF tagit hela kostnaden. Tyvärr fick jag inga summor angivna, dvs hur mycket extra RF skjuter till för just detta. Det kan ju finnas lite gummiband i definitionen "hela". Jag gissar att SBF inte får extra från RF för alla interna arbetstimmar med lönekostnad som lagts på tvisten. Som ett exempel på gummiband av defintionen "hela" alltså. EDIT: "10 miljoner" är den högsta summan jag hört än så länge. Externa kostnader jag hört ligger väl mellan 5 och 7 miljoner. Inte för att principfrågan kring handlandet påverkas av eventuell skillnad mellan 10 en lägre siffra på "bara" 7 _________________ Magnus Thomé |
||||||||||||||
Det stod i något tidningsklipp eller som svar på frågor till SBF. Men det är så många trådar som korsar vrandra i detta ämne...så jag kan inte hitta det nu. Sanningshalten i det, har jag ingen aning om. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||
På förstasidan www.rejsa.nu _________________ Magnus Thomé |
||||||||||||||
Allmänt banåkaforum SBF krismöte fredag 8/3? Nä SBF och STCC ihop igen. Jösses | << 1, 2, 3 ... , 10, 11, 12 >> 4 besök senaste veckan (50105 totalt) |