Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 Turbo -86 "Clubsport" | 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (33919 totalt) |
Hallå.
Ja då jag skrotade min Mr2 Turbo på Kinnekulle Ring i September så blev jag ju tvungen att påbörja ett nytt projekt. Planen var något lågbudget inköp, för att kunna modifiera så mkt som möjligt under vintern, men mitt hjärta sa nej. Jag har haft en dröm om en bananpassad Porsche 944 Turbo så länge jag kan minnas, så jag bestämde mig för att förverkliga den drömmen. Jag letade rätt på 3st bilar som jag bestämde mig för att åka och titta på. 2st var lite mer påkostade och 1 var i stort sett orginal. Jag bestämde mig för att börja åka och kika på den mest intressanta (som tack och lov också fanns närmast + att den hade rätt färg). Väl på plats hann vi knappt gå in i garaget innan vi föll pladask. Skicket var över förväntan, den hade rätt historik med komplett dokumentation sedan 1986 och endast 13000 mil på mätaren. Efter provtur var saken biff, jag skulle ju kolla 2 st till men det sket jag i. Jag skakade hand med säljaren och vi kom överens om allt. Bilen i fråga är en vit, svensksåld Porsche 944 Turbo (951) -86. Lite orginal fakta: 220 hk, 330 nm 0-100 km/h @ 6.1 s 402m @ 14.4 s Utrustning vid köp: Motor: Bengtchip Hårdare WG-fjäder Pysventil Bosch dumpventil 3bars BTR Laddtryck: 1.05 bar (0.6 bar orginal) Enligt tidigare ägare: 270+ hk, 430+ nm Chassi: Bilstein stötdämpare HR sänkfjädrar 30 mm Krägningshämmare fram 19 mm Krägningshämmare bak Casterstag bak (Porsche Mo30) Bromsar: Org Interiör: Turbo S ratt, övrigt org Exteriör: Orginal (förutom allmän uppfräschning med nya lister runt baklucka, targa osv osv) Fälgar: 16" BBS split med Toyo Proxess däck. Mål med projektet: Tanken är att förvandla den här till en renodlad Clubsport Chassi, motor, bromsar ska uppgraderas för bankörning, men den ska ändå va i tillräckligt bra skick för att kunna ställas ut. Finns det en 402m körning i närheten ska det även gå att testa där utan att skämmas och framförallt: Jag vill kunna åka och äta glass med bilen (eller varför inte åka 30mil enkel resa på nästa års Aliveträff?) Framtidsplaner inför 2013: - Byta expansionskärl till kylarvatten då de hade en skada - Byta framlampa (höger fram har en skada, ev bygga om så de inte är popup) - Fullbur från Finess - Sportstolar - 4 punktsbälte - Moccaratt - Greddy Turbotrycksmätare - Greddy Oljetempmätare - Greddy Oljetrycksmätare - 3" avgassystem - K/N Sportluftfilter - Viss lättning - Lite dekaler - Tow hooks - Gemballa läpp - Splitter - Racebromsvätska På lång sikt: Utveckla den ännu mer för banåka, b.la: - Coilovers - Bussningar - Bromsar - Plastskärmar, plasthuv, plastrutor - 350 hk - Osv, svårt att komma på när man knappt kört bilen _________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||
Det första jag gjorde var att palla upp bilen och snickra ihop ett eget 3".
DP fick vara orginal tills vidare, tror jag lämnar till Sandén i framtiden så han får byta den då de är trångt och jävligt. Blev rakt 3" (ingen katt org på min bil) med en liten ljuddämpare. Blev även screampipe till WG (extern orginal). Orginal avgas väger 21 kg, mitt hamnade på 9 kg. 12 sköna kg lättare + mkt goare sång! _________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||
Efter det här tog jag mig an inredningen.
Tanken här är plåtrent, målat vitt. Glasfiber dörrsidor (kolfiberfoilerade). Jag TROR jag kommer ha kvar innertaket. Instrumentbrädan kommer förbli orginal till att börja med, sen blir det troligtvis flockning av den samt "mittpanelen" De mesta ur.. I nuläget är allt skrapat, ska bara få ur alla limrester osv. Sen ska de som sagt målas. Framstolarna, baksäte samt mattan vägde in på 67 kg. Och då har jag en hel del saker kvar som jag inte vägt än (ljudisolering, asfaltsmatta, reservhjul, stereo, högtalare, dörrsidor osv osv). Får se vad de hamnar på totalt . Lovar att återkomma med en komplett lista på vikten! Beställde hem 2 st "Noname" Sparco kopior idag. Har haft dessa i två tidigare bilar och är riktigt nöjd, kompisen voltade 4 varv med sin bil han hade sådana i och de klarade dom av utan problem. Tanken är väl att de blir en FIA godkänd på förarsidan i framtiden. Produktbild på stolarna: _________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||
Med tanke på att tidigare ägaren hade fått påpekning att högerframlys skulle bytas till nästa bes hade jag riktig tur när de kom ut annons på 944forumet med ett par hemmagjorda "GTS lyktor".
Har velat ha sådana hela tiden. Jag slog till direkt, här kommer ytterligare ett par kg sparas samtidigt som de bidrar till en mkt rejsigare look. _________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||
Det drar ihop sig för lack invändigt:
Bantningskuren hittills är 118 kg, och då finns de ganska mkt mer att ta om man vill det. Kommer färdigställa en komplett lista för den nyfikne sen. Någon som vet vad det här är för något? Sitter i balgan längst bak till höger: _________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||
Målandet fortsätter.
Ska bara gå över bagaget en gång till sen lite finlir så är de klart sen . Blir ljust och bra tycker jag: Har beställt en FIA godkänd OMP AB105p bur idag. Ska även vara godkänd för PCSR som jag förstått. Under tiden jag väntar på att den ska levereras hoppas jag hinna få i stolarna, bygga nån konsol för mätare osv så att inredningen är så gott som klar sen (förutom ratt och bälten som beställs framöver). Någon här som åker med QSP Fiagodkända bälten förresten? _________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||
Såg att jag hade råkat skriva fel årsmodell i rubriken, det är nu åtgärdat. Bilen är en -86, inte -88a.
Bygget rullar på, stolarna är på plats (ska ju iof ändå ur när buren ska i, men skönt att ha allt testat så de funkar innan.) Dock ska de justeras, vill sänka ner dem ytterligare, sen ska jag ta mig en fundering över hur jag ska göra med innertaket. Frågan är om inte det får stryka på foten också nu.. Sen var de även fälgbytardag igår, Bort med gubbstuket - på med Porsche Cup2 fälgar. Dessa ska lackas, förses med Federal 595 RS-R, sen ska jag mäta på hur breda spacers jag vill ha. Tror ni det blir lagom med 225 ifram på 7" samt 255 i bak på 9"? _________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||
En liten fundering, Om du ska köra med PCSR så måste väll stolarna vara FIA godkända också??? eller iallafall förarstolen.....
Såg inga FIA dekaler på stolarna....... _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||
964 : Tack för tipset. Fan dom kanske var 7.5", får kika närmare på detta nästa gång jag är i garaget.
Finns orginal Cup2 i olika dimensioner? Magnus Lidholm : Tack Magnus. Ja den här ska nog gå få fart i, bara lära sig spaka också. Tack för omtanken om Mr2an, hoppas vi ses runt konorna på de lokala flygfälten under 2013 också ! Masserar du om BMW'n ordentligt i vinter nu ? j.stigson : Ska inte köra PCSR 2013, tanken är att bygga bilen så den KAN klassas in där, och förhoppningsvis köra 2014 eller 2015. Men om du läser högre upp så står det även att förarstolen ska bytas mot en FIA godkänd i framtiden.. Lilja : Jag penslade med Hammerlite vita färg, funkade jätte bra tycker jag. Tänk på att använda lite dyrare, fina penslar ifall du ska pensla bara så du inte får tydliga penseldrag (de blev väldigt mkt "pensel" i den meningen ) _________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||
Givetvis skulle de kännas säkrare, men som jag skrev högre upp har jag haft likadana stolar tidigare och varit nöjd + att min garagekompis rullade 4 varv ut i skogen med sin bil förra sommaren, han hade sådana stolar och de klarade den smällen.
_________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||
Ja de svarar väl ganska bra på lite lättare trim utan att behöva in och modifiera i motorn eller byta turbo. Väghållningen är väl fin också och rymmer rejäla däck, såg att Richard Sjöholm hade 265 fram och 285 bak, fast frågade inte om det gick utan att modifera hjulhusen men troligen inte. Jag brukar försöka hugga på de tillfällen som bjuds i närheten, om det blir en Såtenäs-träff nästa år så är den träffen att rekomendera. Ska dit med bromsar från en sådan där konstig bil med boxer i mitten _________________ Magnus Lidholm |
||
Ja visst gör dom de. Min är ju det mesta utav basic sakerna gjorda med, så de ska bli kul att testa och se vad den kan. Känns helt klart piggare än Mr2an.
Ja 944träffen på Såtenäs har jag hört mkt gott om, klart man ska dit och lära känna bilen . Jaså, trevligt. Har du någon projekttråd någonstans så man kan följa operationen ? _________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 Turbo -86 "Clubsport" | 1, 2, 3, 4 >> 4 besök senaste veckan (33919 totalt) |