Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S -00 | 7124 besök totalt |
Äntligen på banan igen efter några år utan banleksak Med lite lagom modifieringar borde den här kunna funka finfint på banmöte, konbanor osv. Förvånansvärt få Boxstrar här måste jag säga.
En Boxster S från 2000 är vad det är. I nuläget är den helt standard, men en lista på anpassningar börjar ta form: 1. Fixa en s.k. "sump extension" med ökad oljemängd och en bättre baffling - för att säkra oljeförsörjningen vid bankörning 2. Bromsuppgradering light - en vettig bromsvätska, stålomspunna slangar och belägg som tål att trampas på 3. En vettig stol - originalstolen är rent ut sagt usel och sitter dessutom alldeles för högt 4. Riktiga däck 5. Chassiuppgradering - grövre krängare, nya bussningar och i nått läge dämpare/fjädrar (PSS9/10 vore ju inte fel) 6. En riktig båge - originalbågen funkar nog iofs och bör väl vara ok på banmöten/konbanor!? Samtidigt skall den behållas så pass original/komfortabel att den duger till vardagskörning, barnstol, långresor osv. Eftersom jag saknar mekgarage så lär vintern mest bestå i att samla på sig rätt delar och att hitta en bra verkstad som kan fixa sump m.m. _________________ /Patrik Rylander |
||
Håller med att det är alldeles för få Boxstrar här på forumet. Jag har en Boxster S 2003 med H&R sänkfjädrar och 18" och den går riktigt bra.
Jag håller med att skinnklädda standardstolarna är inget vidare. I mitt fall är det alcantaraklädda stolar, och då halkar man inte runt i alla fall. Men till bankörning är det ändå inte tillräckligt. Jag har en uppsättning H&R coilovers typ 29511-1, som jag tänkte sälja billigt. Det har gått drygt 500 mil, och jag hade tänkt montera det på min bil, men jag har skaffat en annan bil till bankörning. Hör av dig vid intresse. _________________ Ragnar Joensen |
||
Mellanaxellagringsproblemet (i den mån det är ett problem, finns telefonkataloger skrivna om det på nätet...) är inte relaterat till bankörning eller inte, men lämpligen byter man lager i samband med kopplingsbyte. Nu har den bara gått 6000 mil så det är inte riktigt dags för det än. Bafflingen/och mer olja däremot verkar alla vara eniga om behövs om man ska köra med r-däck.
_________________ /Patrik Rylander |
||
Finns mycket info på nätet om körning med r-däck på 986/996 om motorns brist på smörjning vid höga g-krafter.
Efter vad jag läst så är man inte säker om man inte har http://www.accusump.com/ Det är just vid långa svepande böjar med bra grepp som det blir problem. Kika exempelvis här för lite info: http://www.lnengineering.com/accusum _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||
Tack för tipsen! Har funderat en del på Accusump lösning också, kan nog bli både det och baffling för att vara på den säkra sidan. Det är verkligen synd att Porsche inte gjorde en tillräckligt bra lösning från början.
_________________ /Patrik Rylander |
||
Stoppa in en huvudströmbrytare och en riktig störtbåge också, så kan du köra Roadsport.
|
||
Jag har själv sneglat på Porsche Boxster s och Porsche 996 en del då de ligger bra till i pris.
Men just detta att de inte verkar palla r-däck på bana var det som fått mig att ändra mig. Skulle man dock köra bana på "vanliga" gatdäck hela tiden så hade det varit en annan femma. Men att inte kunna sätt på r-däck på en "banbil" kändes inte rätt för mig. Antar att du inte har M030 paketet på din bil(har läst gott om det) då du ska uppgradera chassit? _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||
Ska erkänna att jag inte riktigt läste på innan köpet, hade inte kunnat drömma om en Porsche som inte fixar bankörning och r-däck i standardutförande. Nu är ändå modifieringarna rimliga så det känns inte som något större hinder.
Nix, den har inte M030. Vet inte riktigt om M030 räcker? Det är annars en rätt prisvärd uppgradering. Misstänker att det fortfarande är lite för mjukt för bankörning. _________________ /Patrik Rylander |
||
Jo ja, det skulle man ju kunna förstås...men jag tror ändå inte det. Den här får bli en banleksak/vardagssportbil. Fast barchettan skulle man ju kunna bygga om...bort med vindrutan, lätta som satan, diffbroms osv. Så skulle man väl i alla fall kunna smiska en eller annan Miata _________________ /Patrik Rylander |
||
Hejsan,
Grattis till bilen. BSR (Boxster Spec Racing) använde sig av PSS9 så du gör helt rätt med att slänga på dessa eller liknande Mvh Alex _________________ Alex Sonesson "We can't change the laws of physics, but we can try to move the limits..." - Anonymous Porsche engineer |
||
Tack
Har sneglat en hel del på vad som är gjort med BSR bilarna. Finns även en serie i England med två olika klasser, Production och Race spec, och dom kör med GAZ dämpare som nog motsvara ungefär PSS9. _________________ /Patrik Rylander |
||
Då var stol inhandlad. Recaro Pole Position blev det. Sitter perfekt i den och den bör passa bra i bilen också.
Även dämpare/fjädrar har jag hittat. Blir det H&R kit som Ragnar har, verkar vara en lagom kompromiss för gata/bana. Hämtar det i Skåne till jul och sen ska det bara på bilen också... Passar på att slänga in några bilder till på bilen också. _________________ /Patrik Rylander |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche Boxster S -00 | 7124 besök totalt |