|
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5609
02 Okt 2012 11:40
therealpinto skrev: | men bullerprovet för gata (vid typbesiktning) görs i praktiken på fullgas från tvåan i 50 km/h, på en sträcka över 20 meter. Fullgas på bana närmare maxvarv kan ju ge olika mycket mer ljud beroende på fordon.
Ljud är svårt.
Gustaf |
Om jag inte minns helt fel så var det mellan ca 3000-3500 upp till 4000-4500 som var varvtalen när jag gjorde mitt bullerprov...vad det det är för ljudnivå vi 7500 är ju en helt annan sak
_________________ Nisse Holmgren
Umeå
|
henrik rosengren
norra vram
Här sen Feb 2005
Inlägg: 163
02 Okt 2012 11:43
Efter en sässong av modifieringar och strypning av motorn med 50hk klarar jag inte 95db utan 98 db.
Detta innebär att jag inte mera kan köra med några av DTM 190E Mercorna i Sverige,
på de 3 tävlingarna jag kört i Tyskland i år ,så undrar Tyskarna om det är fel på bilen eller ljuddämparna efter som bilen inte hörs så mycket.När jag då förklarat varför den är så pass mycket tystare än mina Tyska broder bilar så orda- grannt skrattar de åt Sverige och Svenskarna.
Det fina i detta är att jag redan i år fått stora delar sponsrat av Tyskarna för att komma dit med mina bilar.
Från 2013 så är det full spons i Tyskland på alla kostnader att få ner bilen samt tävlings avgifterna.
Men det är ändå konstigt att man blir utkörd från Sverige men välkommnas i Tyskland.
Jag funderar på en sak som kanske skulle kunna stjälpa SBF 95db , att anmäla sbf för handels hinder inom EU , på så sätt att jag inte kan prova ut mina chassi och motorer som jag ska sälja i Europa.
_________________ henrik rosengren
|
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767
02 Okt 2012 11:44
Som om jag tjatat (eller snarare "skrivet") om tidigare: Om en förare ska stänga av pga ljudnivå, dvs skickas hem utan att få tillbaka startavgift, semester, bränsle, barnvakt och muta till frugan, då MÅSTE väl det kunna motiveras på ett korrekt sätt? ENDA sättet detta kan ske på är att mätningen görs på korrekt sätt, med rätt utrustning, enligt gällade metod, under rätt omständigheter. Detta har SBF en skyldighet att specificera, om de förväntar sig att vi ska följa reglerna. Annars är det ju bara ett godtyckligt skitsnack och bilar som klarar sig med marginal på en bana nekas att tävla på en annan.
Visst har SBF en politisk skyldighet/uppgift att skydda svensk motorsport mot de värsta miljötalibarna, men de måste ju rimligtvis har en STÖRRE prioritet i att representera svensk motorsport? Jag vill ha ett förbund vars prioritet är att representera mig som tävlingsförare. Som står upp mot orimligt trams, överdrifter och vanföreställningar. Just nu känns det inte som SBF tar på sig den rollen för fem öre.
När oskruvade originalbilar som accepterats av transportstyrelsen och bilprovningen inte klarar bullkraven på en svensk racingbana, då har rim, reson och rimlighet helt gått åt H-vete. Det hela är faktiskt så grundläggande korkat att man blir helt frustrerad.
_________________ /Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."
KHmotorsport.se
GMAB
|
henrik rosengren
norra vram
Här sen Feb 2005
Inlägg: 163
02 Okt 2012 11:51
Bara en liten info , DTM 190E ligger orginal på ca 105db....
Så vägen från 105 till 98 har varit lång , och 95 är overkligt.
_________________ henrik rosengren
|
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173
02 Okt 2012 11:55
Magnus Thomé skrev: | För att försöka förstå lite bättre, lite fundering kring vad Niklas skrev i första inlägget kring resultat de fick när de mätte själva:
Är det så att när det gäller racerbilar i hobbyklasser som Roadsport, BMW CUP, Alfa CAR, MX-5 cupen, långlopp som MSLS, Modsport osv osv - är det en stor procent som inte klarar 95dB idag? Dvs om man läser Niklas mätresultat så är säkert hälften av alla bilar som tävlar i hobbyklasser som aldrig kör på bullerdagar ute och rejsar tack vare att någon blundar, eller åtminstone kisar lite? |
Helt ovetenskapligt men hur jag uppfattat generell bild så är tävlande i hobbyklasserna inom bilracing överlag ganska duktiga på att hålla ljudet kring 95db, sannolikt pga egenintresse hos enskild utövare att inte riskera att bli diskad under tävling.
Värre är det med gatmotorcyklar och trackdaybilar där skillnaderna spänner över ett större område uppåt och sannolikt finns också som en bakomliggande orsak, ren okunskap om att ljud på bana har annan lägre tillåtelsenivå än på gata.
Roadracingmotorcyklar har åtminstone tidigare haft stora problem, delvis på grund av en oförstående attityd till ljudmiljön och dess påverkan på möjligheten att tävla med roadracingmotorcyklar.
Ibland får jag känslan att samma attityd återspeglas hos andra än enbart tävlande inom roadracing.
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698
Forumägare
02 Okt 2012 12:08
Torkel K skrev: | Som om jag tjatat (eller snarare "skrivet") om tidigare: Om en förare ska stänga av pga ljudnivå, dvs skickas hem utan att få tillbaka startavgift, semester, bränsle, barnvakt och muta till frugan, då MÅSTE väl det kunna motiveras på ett korrekt sätt? ENDA sättet detta kan ske på är att mätningen görs på korrekt sätt, med rätt utrustning, enligt gällade metod, under rätt omständigheter. Detta har SBF en skyldighet att specificera, om de förväntar sig att vi ska följa reglerna. Annars är det ju bara ett godtyckligt skitsnack och bilar som klarar sig med marginal på en bana nekas att tävla på en annan.
Visst har SBF en politisk skyldighet/uppgift att skydda svensk motorsport mot de värsta miljötalibarna, men de måste ju rimligtvis har en STÖRRE prioritet i att representera svensk motorsport? Jag vill ha ett förbund vars prioritet är att representera mig som tävlingsförare. Som står upp mot orimligt trams, överdrifter och vanföreställningar. Just nu känns det inte som SBF tar på sig den rollen för fem öre.
När oskruvade originalbilar som accepterats av transportstyrelsen och bilprovningen inte klarar bullkraven på en svensk racingbana, då har rim, reson och rimlighet helt gått åt H-vete. Det hela är faktiskt så grundläggande korkat att man blir helt frustrerad. |
Att vi har ljudnivåbegränsningar som är ganska hårda i Sverige har ju ingenting med SBF att göra i grunden, det är ju kommuner, miljökontor och lag som ställer till eländet. Det får inte låta mycket alls hos en granne. Punkt liksom. Sen att kvittrande pippifåglar i trädgården, en vanlig väg i närheten (som ett extra spetsigt exempel: nybyggda bostadsområden längs Essingeleden i stockholm) överskrider samma gräns är ju tydligen inte relevant för hur miljökontor och kommuner ställer krav på svenska racebanor.
Så hur ska vi agera för att ändra själva grundproblemet, att många kommuner lägger väldigt tuffa krav på banägarna? Känns som en fruktansvärt omöjlig uppgift :-(
_________________ Magnus Thomé
|
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1767
02 Okt 2012 12:13
Senast ändrad av Torkel K, 02 Okt 2012 12:18, ändrad totalt 1 gång
Magnus Bengtsson skrev: | Helt ovetenskapligt men hur jag uppfattat generell bild så är tävlande i hobbyklasserna inom bilracing överlag ganska duktiga på att hålla ljudet kring 95db, sannolikt pga egenintresse hos enskild utövare att inte riskera att bli diskad under tävling. | Jag förstod snarare Niklas inlägg som att en stor bidragande orsak till att hobbyförarna klara sig så bra är att de mätansvariga ibland ser genom fingrarna på högre ljudnivåer. Man lägger fokus på de faktiska ljudnivåerna vid de yttre mätpunkterna, inte den vi startlinjen.
Niklas, du får protestera högt om jag fattade fel.
Magnus Thomé skrev: | Att vi har ljudnivåbegränsningar som är ganska hårda i Sverige har ju ingenting med SBF att göra i grunden, det är ju kommuner, miljökontor och lag som ställer till eländet. | Nää, visst är det så. Men jag tycker det borde vara SBFs uppgift i detta att stå upp för oss som kör motorsport och eftersträva lite realistiska krav/mål/kontroller. Mitt intryck är inte att SBF gör det. Det känns som om de lyssnar mer på knäppa grannar (som förmodligen aldrig fick en egen racebil då de var unga och är mycket bittra över det) än på oss förare.
_________________ /Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"
"This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward."
KHmotorsport.se
GMAB
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523
02 Okt 2012 12:15
Magnus Thomé skrev: | Torkel K skrev: | Som om jag tjatat (eller snarare "skrivet") om tidigare: Om en förare ska stänga av pga ljudnivå, dvs skickas hem utan att få tillbaka startavgift, semester, bränsle, barnvakt och muta till frugan, då MÅSTE väl det kunna motiveras på ett korrekt sätt? ENDA sättet detta kan ske på är att mätningen görs på korrekt sätt, med rätt utrustning, enligt gällade metod, under rätt omständigheter. Detta har SBF en skyldighet att specificera, om de förväntar sig att vi ska följa reglerna. Annars är det ju bara ett godtyckligt skitsnack och bilar som klarar sig med marginal på en bana nekas att tävla på en annan.
Visst har SBF en politisk skyldighet/uppgift att skydda svensk motorsport mot de värsta miljötalibarna, men de måste ju rimligtvis har en STÖRRE prioritet i att representera svensk motorsport? Jag vill ha ett förbund vars prioritet är att representera mig som tävlingsförare. Som står upp mot orimligt trams, överdrifter och vanföreställningar. Just nu känns det inte som SBF tar på sig den rollen för fem öre.
När oskruvade originalbilar som accepterats av transportstyrelsen och bilprovningen inte klarar bullkraven på en svensk racingbana, då har rim, reson och rimlighet helt gått åt H-vete. Det hela är faktiskt så grundläggande korkat att man blir helt frustrerad. |
Att vi har ljudnivåbegränsningar som är ganska hårda i Sverige har ju ingenting med SBF att göra i grunden, det är ju kommuner, miljökontor och lag som ställer till eländet. Det får inte låta mycket alls hos en granne. Punkt liksom. Sen att kvittrande pippifåglar i trädgården, en vanlig väg i närheten (som ett extra spetsigt exempel: nybyggda bostadsområden längs Essingeleden i stockholm) överskrider samma gräns är ju tydligen inte relevant för hur miljökontor och kommuner ställer krav på svenska racebanor.
Så hur ska vi agera för att ändra själva grundproblemet, att många kommuner lägger väldigt tuffa krav på banägarna? Känns som en fruktansvärt omöjlig uppgift :-( |
Anmäla dom till KKV??
men det har varit mest ljud-gnäll i den här tråden.... grundfrågan var väl om det kommer vara enklare att ordna träningar mfl saker inom SMA än SBF... och där är svaret självklart JAAAAA
|
henrik rosengren
norra vram
Här sen Feb 2005
Inlägg: 163
02 Okt 2012 12:24
Vad är det för db på sma tillställningarna .
_________________ henrik rosengren
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523
02 Okt 2012 12:28
henrik rosengren skrev: | Vad är det för db på sma tillställningarna . |
Den Db som banägaren kräver..... vilket varierar från 90db på t.ex SLC light tävlingarna som vi kör kvällstid till helt fritt på andra evenemang....
och nånting annat kommer SMA aldrig bestämma över.
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698
Forumägare
02 Okt 2012 12:28
henrik rosengren skrev: | Vad är det för db på sma tillställningarna . |
Banägarna bestämmer det utifrån kraven de har på sig från kommun. Det kan inte SMA trolla bort från bordet tyvärr hur väl vi än vill det, men vore ball om det gick
EDIT: Fredrik var snabbare. Otippat
_________________ Magnus Thomé
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523
02 Okt 2012 12:31
Magnus Thomé skrev: |
EDIT: Fredrik var snabbare. Otippat |
Nästan alltid
|
henrik rosengren
norra vram
Här sen Feb 2005
Inlägg: 163
02 Okt 2012 12:32
Det känns som att man skulle köpa ett gamalt flygfält eller en nerlaggd industri men mycket asfallt och helt enklelt måla en bana,.
Skita i allt vad till stånd är , vem kan stoppa det , ring polisen = var god dröj, och skulle de komma så är det bara att ha kaffe och munkar i beredskap.
_________________ henrik rosengren
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41698
Forumägare
02 Okt 2012 12:34
henrik rosengren skrev: | Det känns som att man skulle köpa ett gamalt flygfält eller en nerlaggd industri men mycket asfallt och helt enklelt måla en bana,.
Skita i allt vad till stånd är , vem kan stoppa det , ring polisen = var god dröj, och skulle de komma så är det bara att ha kaffe och munkar i beredskap. |
Bäst att skaffa ett skummisbolag med "målvakt" som tar alla viteföreläggande som kommer på sikt då
_________________ Magnus Thomé
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523
02 Okt 2012 12:37
henrik rosengren skrev: | Det känns som att man skulle köpa ett gamalt flygfält eller en nerlaggd industri men mycket asfallt och helt enklelt måla en bana,.
Skita i allt vad till stånd är , vem kan stoppa det , ring polisen = var god dröj, och skulle de komma så är det bara att ha kaffe och munkar i beredskap. |
gör det du.... så kan vi hyra det av dig (men komma med tillstånd och försäkringar)
|
henrik rosengren
norra vram
Här sen Feb 2005
Inlägg: 163
02 Okt 2012 12:39
Kanon med en målvakt , någon måste ju vifta med den svart vita mål flaggan.....
_________________ henrik rosengren
|
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2481
02 Okt 2012 12:52
Magnus Thomé skrev: | För att försöka förstå lite bättre, lite fundering kring vad Niklas skrev i första inlägget kring resultat de fick när de mätte själva:
Är det så att när det gäller racerbilar i hobbyklasser som Roadsport, BMW CUP, Alfa CAR, MX-5 cupen, långlopp som MSLS, Modsport osv osv - är det en stor procent som inte klarar 95dB idag? Dvs om man läser Niklas mätresultat så är säkert hälften av alla bilar som tävlar i hobbyklasser som aldrig kör på bullerdagar ute och rejsar tack vare att någon blundar, eller åtminstone kisar lite? |
Min Miata var en av de bilar Niklas mätte till 99-100 db på Falkenberg förra veckan.
Kördes i exakt samma skick på SSM i somras utan anmärkning, har bara använts till lite gatkörning sedan dess.
Tycker själv inte den låter extremt högt men Niklas sa att den och en till Miata stod ut lite.
Så JA, jag tror att många som tävlar kommer få problem om man inte gör något innan nästa år.
_________________ T h o m a s P i h l
Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
|
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345
Moderator i ett av underforumen
02 Okt 2012 13:10
TPR skrev: | Magnus Thomé skrev: | För att försöka förstå lite bättre, lite fundering kring vad Niklas skrev i första inlägget kring resultat de fick när de mätte själva:
Är det så att när det gäller racerbilar i hobbyklasser som Roadsport, BMW CUP, Alfa CAR, MX-5 cupen, långlopp som MSLS, Modsport osv osv - är det en stor procent som inte klarar 95dB idag? Dvs om man läser Niklas mätresultat så är säkert hälften av alla bilar som tävlar i hobbyklasser som aldrig kör på bullerdagar ute och rejsar tack vare att någon blundar, eller åtminstone kisar lite? |
Min Miata var en av de bilar Niklas mätte till 99-100 db på Falkenberg förra veckan.
Kördes i exakt samma skick på SSM i somras utan anmärkning, har bara använts till lite gatkörning sedan dess.
Tycker själv inte den låter extremt högt men Niklas sa att den och en till Miata stod ut lite.
Så JA, jag tror att många som tävlar kommer få problem om man inte gör något innan nästa år. |
På SSM var det flera Miator som låg över 95dB. Det svåra är att mäta fram vilken av de 5 bilarna som passerar som bullrar.
Jag använde en ljudmätare från huvudposteringen på SSM just för att skapa mig en bild av problemet och kunna påtala för de som utmärkte sig, så de kan bättra sig.
Hur gör man med en klunga av bilar. Ska man flagga av alla eller ingen om det låter mer än 95dB när de passerar tillsammans?
_________________ - Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523
02 Okt 2012 13:14
Freed skrev: | TPR skrev: | Magnus Thomé skrev: | För att försöka förstå lite bättre, lite fundering kring vad Niklas skrev i första inlägget kring resultat de fick när de mätte själva:
Är det så att när det gäller racerbilar i hobbyklasser som Roadsport, BMW CUP, Alfa CAR, MX-5 cupen, långlopp som MSLS, Modsport osv osv - är det en stor procent som inte klarar 95dB idag? Dvs om man läser Niklas mätresultat så är säkert hälften av alla bilar som tävlar i hobbyklasser som aldrig kör på bullerdagar ute och rejsar tack vare att någon blundar, eller åtminstone kisar lite? |
Min Miata var en av de bilar Niklas mätte till 99-100 db på Falkenberg förra veckan.
Kördes i exakt samma skick på SSM i somras utan anmärkning, har bara använts till lite gatkörning sedan dess.
Tycker själv inte den låter extremt högt men Niklas sa att den och en till Miata stod ut lite.
Så JA, jag tror att många som tävlar kommer få problem om man inte gör något innan nästa år. |
På SSM var det flera Miator som låg över 95dB. Det svåra är att mäta fram vilken av de 5 bilarna som passerar som bullrar.
Jag använde en ljudmätare från huvudposteringen på SSM just för att skapa mig en bild av problemet och kunna påtala för de som utmärkte sig, så de kan bättra sig.
Hur gör man med en klunga av bilar. Ska man flagga av alla eller ingen om det låter mer än 95dB när de passerar tillsammans? |
passerar dom tillsammans så låter det mer än 95db..... det är också en effekt av ljud.... flera ljudkällor på t.ex 95db som finns i närhet av varandra ger högre värde än 95db när man då mäter totaleffekten...
jämför t.ex ljudet från en person som klappar händer på en läktare och sen lyssna/mät på samma ljud när 5000 personer klappar händerna.... och skulle då 4999 sluta så går ljudet ner igen totalt sett....
och varför det blir så vet jag inte, men finns säkert någon bra teknisk förklaring till det.
|
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2466
02 Okt 2012 13:14
Kan man verkligen mäta i klunga? Flera bilar på rad låter ju mer än en bil enskilt.
EDIT: Fredrik var snabbare...
_________________
|
Fredrik - SLC
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523
02 Okt 2012 13:26
NiklasFalk skrev: | Kan man verkligen mäta i klunga? Flera bilar på rad låter ju mer än en bil enskilt.
EDIT: Fredrik var snabbare... |
znabb-fredrik
|
|