Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 GT3 CS -01 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (87234 totalt) |
håller med du..."normalt" fick en helt annan betydelse Vet att problem som dessa även drabbat folk som kört med RH Cup Split-fälgar. Ekrarna går rakt av. Å andra sidan så är ju just fälgarna en av de delar som tar ganska mycket stryk så fort det börjar svängas...men "normalt" att dom går av...nej tack! _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
Ja, så svarade chefen och ägaren till Cargraphic. Och så här står det på deras hemsida:
"Unsere Felgen sind ausschliesslich für die Benutzung im Straßenverkehr gem. STVZO entwickelt, hergestellt und geprüft. Eine Verwendung unserer Felgen im Sporteinsatz/Rundstreckenbetrieb/Motorsport/Offroad oder mit Sportreifen geschieht deshalb auf eigenes Risiko des Benutzers." Ungefärlig översättning: "Våra fälgar är utvecklade, producerade och testade uteslutande för bruk i gatutrafik enligt "tyska gatutrafiksförordningen". En användning av våra fälgar för sport/rundbana/motorsport/offroad eller med sportdäck sker på ägarens egen risk." Kontakten med Cargraphic har varit skrattretande. Mail efter mail med fler och fler frågor och fotos innan de efter en och en halv månad äntligen kom med ett konkret svar. Och detta från företagets chef och ägare. Nåja, vi skall inte älta det mer, "livet är för kort för dåligt vin" som de säger. Länk till annons: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=81309 _________________ Mikael S |
||||||
Jag trodde Cargraphic levererade toppkvalitet...
Har kikat på deras trimsats till min 993, men nu blir jag osäker... _________________ //Jonas Molander Saab 9-5 Aero SportCombi 2004 Alfa Romeo 33 1,7 ie 1989 Porsche 996 C2 X51 Aero Kit 2003 Porsche 968 Clubsport 1993 - Såld |
||||||
Den texten hittade inte jag, men däremot denna. About 3-piece wheels Cargraphic wheels are the absolute finest 3 piece wheels on the market. This 3 piece high quality product "Made in Germany" incorporates the strongest, lightest and most durable components such as: Heat treated cast stars or Spun forged machined stars Handpolished stainless steel outer rims (18"/20"/22" step rim version, 19"/21" flat rim version) Reinforced inner rims Internal bead retainer for secure and perfect tire fit as prescribed by TÜV standards Stainless steel bolts Race proven on the worlds most challenging race tracks the cargraphic RACING wheel is the world record holder on the Nürburgring Nordschleife. All wheels are TÜV approved with extreme high wheel loads, thereby insuring the highest quality and construction. The wheels are available in the following finishes: standard: silver center custom: black center, polished center, painted in any colour A cargraphic stainless steel centercap is included or optional for a high tech finishing touch opt for a set of Cargraphic center lock dummies. _________________ Pehr Johnsson Porsche 964 C2 -93 Porsche 944 S2 -89 Såld. |
||||||
Jag tror inte Cargraphic skiljer sig särskilt från andra fälgtillverkare när det gäller garantier, det är nog inte många som inte har en disclaimer som utesluter garantiåberopande vid banbruk.
Tyckte mest det var tråkigt att det tog så lång tid att få svar från dem och att det sedan var så dyrt att byta fälgcentrat. Men det är bara min personliga åsikt.
Jag vet inte vad du vill ha fram med ditt inlägg, men eftersom du inte hittar texten jag refererar till får du här en direktlänk till deras Disclaimer: HAFTUNGSAUSSCHLUSS I övrigt önskar jag att vi inte gör den här tråden till en "slänga-skit-på-Cargraphic-tråd". Jag har redovisat vad som hänt och var och en är fri att dra sin egna slutsats från det. Om någon har frågor eller vill diskutera det vidare ber jag att vi tar det per PM. Jag hoppas att detta kan respekteras och att tråden kan fortsätta handla om min bil. Tack! _________________ Mikael S |
||||||
^Är det verkligen ett smitt centrum? det ser ut som ett gjutet centrum.... _________________ Hans Lundström |
||||||
Porsche Club France har bjudit in PCS och PCSR till Spa-Franchorchamps den 18 september. Det lär bli ca 50 svenska bilar som åker ner. Ser verkligen fram mot det, vid sidan om Ringen är ju Spa en bana man bara måste köra om man får möjlighet. Har du kört där?
_________________ Anders Zimdahl |
||||||
Det blir säkert en trevlig träff, som jag tyvärr inte kan vara med på. Jag har aldrig kört Spa men planerar att göra det i början av oktober. _________________ Mikael S |
||||||
Efter lite snabba beslut blir det en tur till Ringen i helgen. Dels för att följa Alex i Superbike VM men såklart också för att ta några varv på Nordslingan. Siktar på kvällskörningen på fredag och sedan lördag och söndag. Blir till att leta fram PS3 med GT5 någon kväll i veckan och öva lite innan avfärd.
Körde förresten en dag på Knutstorp med GRC i somras i kompisens bil och lyckades bli fångad på några fotos. Kul kul! _________________ Mikael S |
||||||
Fick med mig lite fler delar sist jag var i Sverige, bl.a. avgassystem från en tidig Supercup bil. Misstänker att det kan bli lite högljutt men vill gärna prova.
Cup-växelkablarna (samma som jag satt i min bil) är för övrigt till salu, rekommenderas verkligen! _________________ Mikael S |
||||||
Så är man tillbaka igen i verkligheten efter en kanonhelg i Eifelbergen. Andra gången på Ringen och en annan känsla denna gång: Inte samma chockerande upptäcktsresa som första gången men ändå en sorts avvaktande spänning om vad som skulle vänta den här gången. Lite som att återse någon som man var god vän med men inte sett och haft kontakt med under lång tid. Kommer det vara som man kom ihåg det eller är allting annorlunda? Både ja och nej skulle det visa sig.
Kom upp lagom till öppnandet fredag kväll kl 17.30 och körde direkt till påsläppet. Göta petter vad mycket bilar! Och motorcyklar. Upp till kassan och köa för ett Ringcard. Det fick bli ett 9-varvskort till att börja med, det skulle ju bli en del tid på GP-banan med för att följa Alex' inhopp i Superbike VM. Tillbaka till bilen som raskt preppades för lite mer inspirerad körning: Justera däckstrycket, ut med alla lösa grejer i kupén, fram med sexpunktsbältet och på med hjälmen. Redo! Men just som jag var färdig stängdes banan. Unfall. Ett tema som skulle upprepas visade det sig. Men efter en halvtimmes kikande på andra bilar öppnade de igen. Äntligen ute på banan! Tog det mycket varligt och försökte bara köra runt och undvika att köra på någon eller bli påkörd. Och det gick. Hann med två varv innan stänging och kände att det var lagom för idag. Trippmätaren stod ju på 85 modiga mil sedan morgonen och dusch och middag kändes nu lockande. Men det var bra att ha hälsat på banan i alla fall och konstaterat att vi fortfarande är vänner. Incheckning på Dorint och middag med Alex och teamet i depån (italienskt hospitality is the shit!). Sedan dök Jonas upp, de hade haft mardrömstrafik hela vägen från Puttgarden till Köln. Tröttheten var uppenbar så vi bjöd snart Guten Abend. Lördagen var det kval redan 9.45. Alex lyckades kapa ytterligare en sekund från fredagens tid men tog sig inte till Superpole. Imponerande att se hur de hanterar hojarna, Alex' maskin har över 220 hk på bakhjulet och spinner loss i 265 km/h efter knycken på bakre rakan när man går på full gas igen. Vansinnigt! Efter att ha följt ytterligare ett träningspass och käkat lite lunch drog vi till Nordslingan. Där var det totalt kaos. Banan var stängd pga ytterligare olyckor och det var köer och parkerade bilar överallt. Efter lång väntan öppnade de igen och vi gav oss ut. Jonas först och jag efter. Kul att köra tillsammans sådär, men man får inte till samma flyt som när man kör själv. Vissa gångar får man släppa av och andra gånger blir det lucka. Men varvet i stort kör vi nog i ungefär samma tempo. Säker ett rätt lågt tempo men det kändes inte aktuellt att försöka göra några tider med all trafik. Dessutom tror jag att jag skall akta mig för att börja jaga tider på nordslingan, jag känner mig själv alltför väl och vet var det skulle kunna sluta. På akuten, eller värre. Och dit vill jag inte. Som ett tecken på att jag har rätt kunde jag heller inte få Harry's Laptimer till att fungera. Nåja, det är ju Touristenfahrt och då skall man ju köra som en turist. Så det gjorde vi. Fyra varv blev det, sedan stängde de igen. Mer olyckor. Då drog vi på Blaue Ecke för lite tyska vitaminer. Det var verkligen inte världens snabbaste ställe men när väl ölen kom var den god. Likaså Schnitzeln. Söndag morgon var vi vid påsläppet vid öppning, klockan 8. Färre bilar och framförallt färre motorcyklar gjorde varven roligare. Flytet började komma och farten öka. Fy tusan vad roligt det är! Och bilen är som gjord för det här livet. Mer mer mer tycks den säga och jag gör vad jag kan för att tillfredsställa den (men den tröttnar nog snart på mig, den kan ju så mycket mer). Tre varv fick vi in innan stängning för ytterligare en olycka. I pausen möttes jag med Thomas och provkörde en likadan bil som min med KW Competition chassie, korrekt inställt. Detta kändes verkligen suveränt på den lilla provtur vi gjorde på bakvägarna. Fast men följsamt och komfortabelt. Verkar helt suveränt. Fick dessutom åka med ett par varv på nordslingan och då bekräftades både bilens och förarens förträfflighet! Mjukt, kontrollerat och säkert kändes det, trots att det (för mig) gick fort. Tror sista varvet gick på 8.10 eller så och då var det massor med trafik och minst en gulflagg. En upplevelse helt klart, tack Thomas! Sedan var det inte tid till mer egen körning för det var dags för Superbike race 1. Jättebra körning av Alex men tyvärr strulade hojen i slutet av racet, kopplingen trodde man. Det blev dock en 16'e plats och det är verkligen jättebra. Han hade säkert tagit poäng om inte hojen strulat. Tyvärr visade det sig redan på första varvet av andra racet att det inte var kopplingen det varit fel på utan växellådan, så kopplingsbytet mellan racen hade ingen effekt. Hojen var mer eller mindre okörbar och Alex tvingades bryta. Surt, men ändå en bra week-end för Alex som verkligen visat vad han går för med lägre och lägre varvtider allteftersom. Det bådar gott! Direkt efter racet slängde jag mig i bilen och sträckkörde hem, 75 mil. I Strasbourg fick bilen bensin och jag Choucroute, på det klarade vi oss hem båda två. Jag måste säga att jag blev mer mätt på nordslingan den här gången. Allt detta köande för att komma in på banan, följt av den myckna trafiken på banan och alla dessa olyckor som gör att banan stängs så mycket förtar en stor del av tjusningen. Jag tror jag skall försöka komma med på en trackday någon gång eller köra Touristenfahrt någon period på året då det är mindre folk där. För banan är ju fantastisk och jag vill köra mer. Kanske gå en kurs, det skulle vara kul. Jag ser fram emot att snart vara tillbaka i die Grüne Hölle! _________________ Mikael S |
||||||
Gällande TF så körde vi ju samma vecka som du men även vardagarna och det är milsvid skillnad, testa ett par vardagskvällar så lär du bli nöjd. Ett par timars öppet med kvalitativ körning slår en helg som denna om det så är öppet 24 timmar
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Ja det var ju en win-win, du fick prova växelkablar och jag fick prova chassie. Åkturen var kalas.
Jag måste försöka få till något sådant nästa gång, ta några extra dagars ledigt och köra vardagar. Synd att vi inte stötte på varandra därnere, hade varit kul att tjöta lite. _________________ Mikael S |
||||||
Ny säsong startar så smått, är anmäld till två dagar på Paul Ricard i slutet av månaden. Körde ju där med samma arrangemang förra året och det var väldigt väldigt bra så jag ser fram emot att göra det igen.
Tittade över bilen efter vinterparkeringen häromdagen och tog en runda, fint att sitta i Nomex igen! Nya vätskor (motor, växellåda, bromsar) och översyn av bromsarna skall det bli innan första bankörningen. Framskivorna är rejält spruckna så de behöver bytas. Bak ser det bättre ut så de får gå ett tag till. Beläggen ser helt ok ut runtom. Fråga: Är det ok att köra använda belägg på nya skivor? En omgång Pagid RS29 kostar ju ändå en vacker slant och det är mycket liv kvar i dem. _________________ Mikael S |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 GT3 CS -01 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 2 besök senaste veckan (87234 totalt) |