Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: MK Indy R1 -09 | SÄLJES :) | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (26908 totalt) |
Efter att ha kört en hel del bana med min kära Miata så började jag fundera över om man inte skulle ta och utöka vagnparken med något lättare och lite vassare. 1000kg är ju trots allt en hel del vikt att släpa runt på.
Är man RWD-fanatiker som jag så finns ju dock inte så vansinnigt mycket att välja på annat än Elise/Exige och Sevens, vilket gjorde researchen ganska enkel. Och efter att ha fått åka med en Seven på Gröndal i höstas (tack Christer) så var valet ännu enklare. En Seven skulle jag bara ha! Efter att ha spenderat vinterhalvåret nere i Australien funderandes på saken så var jag mer övertygad än nånsin, och samma dag som jag landade i ett fortfarande(!) snötäckt Sverige i mitten av April åkte jag och kikade på en, och 2 dagar senare hade jag alltså köpt en obesiktigad Super Seven med mc-motor och började fundera över vad fan jag höll på med. Första åkturen blev från Karlaplan till Skanstull mitt på dagen i Sthlms-trafiken. Utan varken back eller något vidare dragläge blev det en minst sagt nervös tur. Dagen efter åkte jag och besiktigade den och på något vänster gick den faktiskt igenom. Så nu var det bara åka ut och bränna! Men först måste ett par vettiga hjul införskaffas istället för 15"-klumparna som satt på. Ett set 13" Team Dynamics med Yokohamas eliminerade 14kg ofjädrad vikt. Mums! Första bandagen blev på Sala Racing Park då jag hade med mig både Miatan och Sjuan. Och skillanden mellan dem är verkligen brutal. Men att köra Miata var och är fortfarande precis lika roligt som det alltid varit. Andra bandagen blev på Malmby med MX-5 Racing Club, inte mycket att orda om där egentligen. Film finns nedan: Tredje dagen på banan blev vad jag kan tänka mig är en ganska så typisk bandag med en Sjua. 8 varv ute på banan, sen spendera resten av dagen med att kunna ta sig hem. Min kardan fick för sig att lossna men hölls mirakulöst nog kvar av 1,5 bult tills jag kom in i depån då den avbrutna stumpen av den näst sista bulten ramlade ner under bilen lagom som jag stannade i min depåplats. Men här finns iaf lite video från ett av varven jag faktiskt hann med: Fjärde bandagen blev på Kinnekulle, även där med MX-5 Racing Club. Efter första passet mådde jag inget vidare och undrade vad sjutton jag gett mig in på eftersom bilen gick så mycket fortare än jag kände att jag mäktade med. Men efter 3-4 pass till släppte alla såna känslor och ersattes med total lycka. Dessvärre tog kamerabatteriet slut under dagen så jag fick inte med mitt bästa varv (1.00.8) på film. Men här kommer ett varv från första passet iaf: Innan jag köpte denna varnades jag för hur olidlig den skulle vara att köra, men jag har i skrivandets stund avverkat runt 300 mil i den inklusive 4 st 30+ mil-resor varav en i konstant ösregn. Och visst, jag njuter ju inte direkt av att köra väg med den som jag gör med Miatan. Men det funkar iaf, någorlunda, för det mest. Så vad är framtidsplanerna för denna bil då? Absolut ingenting annat än fullbur, däck, bensin och service. Den är mer än väl snabb nog, och när säkerheten förbättrats kommer jag (förhoppningsvis) känna mig ganska nöjd och kan lägga pengarna på att köra istället. Till nästa år så hoppas jag på att börja köra Roadsport A eller C beroende på om jag ska köra Sjua eller Miata men vi får se vad som händer. Nu ska jag bara hålla tummarna för att det håller ihop och vi får lite mer klar himel i år iaf. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||
Välkommen ut på internet! Denna dödmaskin (som vi andra kallar den) kan jag bekräfta går som ett as.
|
||||||||
Snacka om att man blir avis... Måste vara brutalt roligt att leka med...
Lycka till _________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||||||
Ja den är fantastiskt rolig! Först var jag lite orolig att jag inte skulle uppskatta den på samma sätt som Miatan eftersom jag i Miatan har som roligast när det går lite bredare än det borde. Och den här bilen är inte någon driftingbil direkt. Men så fort jag sätter mig i den här vill jag inget annat än att bara köra så jävla fort det bara går och det är hur kul som helst.
Jag behöver koppla när jag växlar ner, men inte upp. I första videon så använder jag koppling vid uppväxling några enstaka gånger kan jag tänka mig men oftast ser det nog bara ut som det för att jag fortfarande har lite vana kvar att sparka till med vänsterfoten vid växling. Jag har en flat shifter monterad så normalt sett så är det bara hålla plattan i mattan och spaka loss vid uppväxling. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||
Härligt att se mitt bygge nu äntligen komma ut på banorna igen.
Den verkar fortfarande vara i gott skick. Inte utan att man saknar den Jävligt mycket Som stadsbil är den kalas - du kan välja mellan hjulspinn eller motorstopp ut från rödljusen Skämt Å sido du lär dig med tiden. Enklast är att inte gasa utan låta motorstyrningen hålla varvet de första meterna. Blir lite orolig bara över att varnings lamporna som lyser och blinkar. Håll sten kolla på oljenivå osv - blir rätt dyrt annars. Helrätt med 13" körde själv med compomotiv CXR och Kumho. En go kombo. Backen borde inte vara något problem - skulle tro att någon tagit i lite förmycket och krökt staget. har du kollat hur den är byggd ? om inte gör det så blir du klar över hur du skall hantera den. Det är små drev och kräver en viss försiktighet innan de greppar. Ta tag i livet och kör ner till falkenberg nu till helgen - Roadsport behöver påfyllning av bilar. Till sist ett tipps som skräver sin man - på kullen kan du ledigt hålla stumt under bron. Men bestäm dig tidigt - tvekar du det minsta när du går under bron så åker du av. Men det är go feeling tro mig Om det är något du undrar över så hör av dig. Atorp _________________ Anders Mårtensson |
||||||||
Ja det förstår jag. Den är otroligt härlig! Jo jag har märkt det också, ge fan i gasen så går det alldeles utmärkt. Man får vara lite försiktig och ta lite tid på sig bara. Vilket passar utmärkt i hetsig Sthlms-trafik. Var lite knepigt i början men nu går det alldeles utmärkt så länge det inte är uppförsbacke, det försöker jag undvika. Hehe.
Det är tydligen ett väldigt vanligt fel på R1:or att oljenivå-lampan får spelet trots att oljenivån är ok. Jag kollar oljan flera gånger varje bandag och än så länge har det alltid varit fullt i siktglaset. Den andra lampan är tankmätaren som inte funkat sen jag köpte den och har inte kikat på vad som kan vara fel heller då jag ändå bara kör efter tripmätaren (otroligt snål bil för övrigt).
Ja nya hjulen gjorde susen! 2sek snabbare på Kullen första passet. Kör Yokohama nu men kanske testar Kumho nästa gång. Dock skulle jag nog ha köpt Soft fram för jag gillar balansen med Toyo-däcken bättre där jag har Soft fram och Medium bak. Den har vissa understyrningstendenser mid-corner nu. Ska fundera lite över fjädrar sen till nästa säsong och se om jag kan avhjälpa det så. Backen fungerar nu igen, avståndet mellan dreven var lite för tätt men det har åtgärdats så nu går det backa igen, även om det ju är lite av ett projekt.
Till Falkenberg blir nog tight både med ekonomin och tiden. Men till nästa år ska det förhoppningsvis bli lite rejsande också! Stumt under bron säger du? Haha, ja att det kräver sin man kan jag tänka mig. Att jag lämnade god marginal nu rådde ju inget tvivel om, men stumt? Hmm... Får se om jag vågar mig på det sen framöver. Återkommer med lite frågor via PM sen. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||
Nu blir jag blodigt nyfiken. I garaget står ett precis påbörjat westfield kit som jag ska sko ner en R1 09 motor i. Är väldigt intresserad av vilka moddar som är gjorda på oljesystem? Har man lyckats behålla orginal luftburk med sekundärspridare och variabla trattar? Vore skitkul att se bilder, detaljerade bilder från motorrummet.
http://www.locostsweden.se/ipb/index Med vänlig hälsning, Patrick _________________ Patrick Packalen |
||||||||
Jag är säker på att Anders (atorp) kan besvara de frågorna bättre än mig, men jag gör ett försök iaf. Gällande oljesystemet räcker det såvitt jag vet med att köra skvalpplåt och 2dl mer olja än ordinerat för R1:an och det är det receptet jag har i min. Tror inget i övrigt är gjort med oljesystemet. Original luftburk eller ej törs jag inte svara på men det tror jag att det är. Och gällande sekundärspridare och variabla trattar så går det bortom min vetskap. Men jag kan försöka klämma lite bilder på motorutrymmet åt dig i helgen. Glömmer jag bort så bara tjata lite. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||
Nu är bilen preppad för att imorgon åka ner till Mantorp och Min stora racedag.
Team Dagisexpressen _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||
_________________ Fredrik Pousard Se7en MNR R1 2012 - SÅLD SVKG 369 Locost Sweden 197 http://www.youtube.com/channel/UCGX4w6Luh1A4tRKNuOBDWcg/videos?view=0&flow=grid |
||||||||
Haha! Jag hamnade visst i senaste Auto Motor & Sport fick jag höra av en god vän. Smickrande kommentar.
_________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||
Ser ut som den Jörgen Sandell hade kom jag på, är det den?
För övrigt så undrar jag om vi snackade nåt med varandra på Mantorp och jag är förvirrad eller om vi inte gjorde det.... och jag är förvirrad _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Jajamensan det stämmer, köpte den av honom i våras. Nej vi gjorde ju inte det tyvärr. Jag var borta och vände vid din bil 3-4 gånger för att hälsa men varje gång så hade du en liten klunga åksugna barn med familj runt omkring dig så jag avvaktade, och rätt som det var så var dagen slut. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||
Nu har jag förklarat bilen pensionerad för i år.
Även om det inte blivit så mkt körande som jag hade hoppats på pga bristande väder (7 dagar i Sjuan, 5 i Miatan, 1 i Formula Ford och 1 i V8 Supercar) så är jag otroligt nöjd med köpet och det här var precis det steget upp jag behövde från Miatan! Trots ett inte helt problemfritt år så har det gått oväntat smidigt och jag kan konstatera att det går utmärkt att köra över 50 mil landsväg + heldag på bana under en dag bara man ger sig fan på det och har lite flyt. På att-göra-listan för i vinter finns i skrivandets stund följande punkter: #Fullbur #Motorservice #Justera tändbrytningen #Snygga till böjen på stagen för ena framskärmen #Nya bromsbelägg runt om #Nytt hjullager bak #Fixa en bättre lösning till insuget som håller längre än aluminiumskräpet jag har nu #Smörj upp alt. byt bussningar #Stoppa om ljuddämparen i hopp om att landa på rätt sida om 100dB-gränsen åtminstone, eller bättre #Byt olja i/se över diffen #Hårdare fjädrar bak #Hjulinställning #Och säkert lite annat smått och gott förstås _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||
Händer inte så mycket som jag skulle vilja riktigt än, men i dagarna anländer ett paket från Demontweeks med lite smågodis i.
#225lbs-fjädrar att sätta fram istället för 350lbs som sitter där nu. Ska förhoppningsvis råda bot på understyrningen. #Ljuddämpningsmaterial + en dB-killer för att med lite tur kanske komma ner under 95dB när det behövs. #102mm insugsslang i silikon för att ersätta aluminiumskräpet som bara går sönder hela tiden Har även snackat med både burbyggare och MC-verkstad för service av motorn så det ska förhoppningsvis inte vara några bekymmer. Sen blir det med största sannolikhet åtminstone en Tillett B6 snart, främst fär att kunna börja åka med 6-punktsbälte. Sen att den blir lättare och ser mer badass ut skadar ju inte heller. Hade gärna kört på B4 men tror jag skulle sitta för lågt med den och då blir det svårt att motivera de extra 1500kr man får betala för en sådan. Har även införskaffat mig en ghetto-cornerweight-rig som ska bli spännande att testa sen. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||
Tanken har slagit mig, men tycker alldeles för mycket om heel-toe-downshifts för att investera i en sådan. Dessutom verkar livslängden på dem vara något begränsad jämfört med en traditionell koppling. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: MK Indy R1 -09 | SÄLJES :) | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (26908 totalt) |