Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -01 #0004 - *SÅLD* | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 1 besök senaste veckan (96721 totalt) |
Opel Speedster 2.2 -01, #0004 Ja då blev det till slut en Speedster! Redan för några år sedan funderade jag på att köpa en, våndades men valde att inte köpa en. Nu i fredags blev det däremot nästintill ett spontanköp på denna silvriga pärla! Så, lite fakta: -Nummer #0004, så en av de tidigaste jag nånsin har sett (chassienummer 000053 tror jag den har) -Årsmodell 2001 -2.2a på 147hk, Z22SE -Miltal: 2350 Så detta i kombination med att bilen är 100% original gjorde att jag kände att det var lika bra att passa på, skicket är väldigt bra med enbart enstaka stenskott fram, inga övriga lackskador, plåtarna under är helt oskadade och fälgarna i bra skick med. Den har haft 2 tidigare ägare i Sverige, varav första var (är?) ordförande i Lotusklubben, men trots detta är den inte bankörd. Så vad skall jag ha denna till? Och vad ska göras med den? Tanken är att denna skall ersätta Corsan, jag vill ha en ny utmaning i bankörningen så bakhjulsdrift och mittmotor känns som en ny utmaning jämfört med framhjulsdrift och motorn fram. Redan nu efter de dryga 50 mil jag har kört med den så är jag mer nöjd med köpet än jag trodde jag skulle vara, vilken skillnad med en bil som är konstruerad för 100% nöje jämfört med en ombyggt för att vara till 100% nöje, så är det något jag ser fram emot så är det att testa den i konbana! Först, lite fler bilder: Utanför säljaren i Skåne På väg hem en fredagkväll, inte världens mest bekväma långfärdsbil... men den har ju faktiskt stereo! Inget jag är bortskämd med i banracingbilarna Hittills i helgen har den fått rulla, både som bruksbil till byggmarknad och storhandling (man får i 4 matkassar och en 10 litershink med väggfärg i bagaget, men sen är det rätt fullt...) och självklart även en 15 mil kurvig landsväg i solen, och nog är den underbar då! Vid Lerkil på Onsalahalvön En Speedster framkallar glädje, oavsett vem som kör Bilder finns som vanligt på servern, http://figgz.ogun.org/speedster/120727_inkop/ Så, fram med möjligheter till körning nu! Bilen måste testas _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Tack! Ja nog hade du rätt! (Fast jag tror aldrig jag sa emot dig) Får allt ta och tacka dig lite extra, din Speedster var den första jag körde och nu äger jag en själv Speedsterträff i Jönköping i veckan? Kommer vara i krokarna från måndag till torsdag om du har tid _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Ibland saknar jag min gamla. Det är få bilar som känns så rätt på en krokig landsväg man kör för första gången. Ett tips är väl att börja med den klassiska "wet-setting" så du inte backar ut i vegetationen när du börjar ta i lite grann.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Grattis Fredrik! Och välkommen in i den krokiga vägen mot Roadsport B - eller nja, den är väl inte "prescratched"... Verkar som det var nyttigt att komma i väg en vecka och fundera... Men skall man åka "Åpel" måste det väl vara det bästa moderna valet!
Så det var sån vyn var när du ringde i fredags - sämre kan man ju ha det! Anderstorp den 11 augusti verkar vara öppet för både gat- och banbilar (och sen vet du vad man kan göra på söndagen). Fast jag misstänker att du planerar att åka till vårt västliga grannland då - kanske med tvåbilsteam? ("Frugan" verkar ju också kunna tänka sig att köra! ) _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Precis så kände jag med när jag bytte kul-bil senast. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Grattis Fredrik till helt rätt bil Härligt med mera "Lotus" bilar Vore grymt att på sikt få se en Speedster i Roadsport C/B Martin sponsrar givetvis med bra däck
Minns att jag var impad av momentet/trycket i NA Speedster vs Elise när jag provade _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
|
||||
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Om du vill botanisera ibland insturmentbräds-nummer eller chassinummer finns det en lista på tyska forumet. Detta står på din:
De första bilarna var alla i silver. De första bilarna var VX220, 50:e bilen var första Opel Speedster. Gå gärna in och skriv in dig i Svenska listan på Valhalla och/eller på tyska forumet (där måste man vara reggad för att kunna läsa). http://www.vx220.org.uk/forums/forum http://www.vx220.org.uk/forums/topic http://forum.opel-speedster-club.de/ _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Tackar alla! Det är en fantastiskt rolig bil måste jag säga, hunnit köra dryga 100 mil hittills (vilket var förra ägarens årskvot, nu kommer den rulla mer) och leendet går knappt att få bort
Corsan kommer att säljas, vore naturligtvis vara kul att ha den kvar men det känns inte motiverat med 2 banåkarbilar. Speedstern är väldigt annorlunda och tur är väl det Kände med Corsan att den går att köra riktigt fort, den är billig i inköp&drift, helt enkelt väldigt bra. Däremot så ger den inte mig någon större personlig utveckling mer än nötande än spårval, medan en Speedster kan göra att jag måste lära mig köra på ett helt annat sätt än med fwd Dags för en liten uppdatering nu en dryg vecka efter köpet... Nya skyltar kom snabbt, nu äntligen med liten regskylt fram, stor passade inte alls bra... Lågmilad är den, inte mycket den gått på 11 år. Som många av Sveriges OS-resultat, precis utanför pallen Idag var det ändå dåligt väder, så varför inte passa på att polera bilen lite? Nu är den ju dock silvrig så den såg varken så dålig ut före eller så jättemycket bättre ut efter på bild, men i verkligheten är det alltid fint med nypolerat och nyvaxat Så efter en snabb maskinpolering och vaxning så tog jag några snabba bilder på vägen hem Nästa uppdatering så skall bilen förberedas inför Rudskogen... Premiär för denna på bana blir till helgen på nya Rudskogen med norska Opelklubben, då skall jag se hur en 100% original bil funkar på bana. 175or fram, 10 år gamla... Bilderna finns som vanligt på servern, http://figgz.ogun.org/speedster/120806_polering/ _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Ahhh! Detta missade jag. Vi får ta en träff en senare gång. En kille i Huskvarna har köpt en silver han med. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||
Det blir nog fler gånger! Då var Huskvarna Speedstertätt i förra veckan när jag var där en vända då Minst 3 st!
Tackar! Ja det är allt en busrolig bil som framkallar stora leenden även vid vanlig brukskörning. Rudskogen nästa! I helgen skall Speedstern ha premiär på bana, med original 11 år gamla 175or fram och allt som hör till, men jag hoppas på att det blir kul ändå Däremot så var en sak tvungen att göras innan - byta bromsvätska! Bromsvätskan är inte bytt på många år (ev. aldrig?) så det är verkligen på tiden... Först, inhandling av ny! För ett tag sedan kunde man fynda Motul RBF660 i Göteborg, så jag köpte några flaskor då... Började med att suga upp all gammal vätska ur koppen för att slippa blanda den med den nya + kunna torka ur behållaren invändigt, men kolla färgen! Det var avlagringar i vätskan och färgen på den påminde mer om gammal motorolja än bromsvätska... Äckligt är bara förnamnet, behållaren behövde rengöras med. Ny vätska fylldes på i koppen, alla ok luftades igenom rikligt för att bli av med gammal vätska och vips så såg det fint ut i koppen igen Även om Motulen är mörk så är den bärnstensfärgad jämfört med den gamla smörjan... Positiv bieffekt av detta var självklart även en bättre pedalkänsla, nu känns AP-oken som de ska göra och framdäcken går oroväckande lätt att låsa, dags för bredare däck runtom! En sak kvarstår att göra innan körningen, nämligen: Den här lilla plasthatten sitter på växellådans ventilation, närmare bestämt här: Ovanför växelföraren i bild så skall plasthatten sitta, men där fuktar bilarna växellådsolja vid bankörning, så jag skall bara få tag på en 12mm slang och få dit med en böj uppåt som lådan kan ventileras genom, men det får bli imorgon... Bilderna finns som vanligt på servern, http://figgz.ogun.org/speedster/120809_motul/ _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster -01 #0004 - *SÅLD* | 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 >> 1 besök senaste veckan (96721 totalt) |