Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C -75 | 1, 2, 3 >> 23728 besök totalt |
Det här är vad jag fördriver fritiden med men den har inte fått känna på nån bana än, men ska få, tids nog... Det är en Opel Kadett C från -75, som är breddad å kapad lite överallt. Motor är från en Audi S2'a och lådan och bakaxel från en Urquattro alltså 4WD. Motorn är lite modifierad bla. större turbo mm. Bromsok fram är från porsche gt3, skivor är ap racing 330mm. Bak är oken från seat cupra r med skivor från tarox 298mm..
Bara allt blir klart nån gång.. tycker att man hittar på nya saker att göra hela tiden.. Kanske en undan flykt för att bli klar Den här bilden är modifierade i photoshop.. pga fronten är inte lackad än.. Finns mer info på hemsidan... |
||||
Nja.. ska köra motorn i bänk och justera in den.. sen är det rätt mycket små piller kvar.. så nån tur i sommar känns långt bort nu.. men kanske.. man vet aldrig.. |
||||
fet! den skulle jag gärna se närmare på!
lite intreserad av insuget då jag ska kör med samma motor i min bil! (för visst är det en 3b audi 5a) är det byggt efter egna ider eller(insuget)? vad kör du för insprutnings/tänd system, orginal eller? _________________ jonny strand |
||||
Det kanske hade varit lite diskretare, men den är breddad 11cm och dörrarna har orginal plats.. med andra ord så är bara skärmarna breddade 5,5cm per sida... så det blir ändå inte så diskret, smat att fronten är förlängd 11cm framför hjulhuset för att rymma motorpaketet... Men så här i efter hand tycker jag oxå att det kanske hade varit lite roligare med en orginal look... men det är så dags nu Att motorn är baserad på en 3B stämmer till 100%, Insuget har jag gjort själv, byggt efter bilder på ett Grupp-B insug från en Audi S1'a, + att det är trattar invändigt och lite egna ideer... Kan ta lite fler bilder på det löst om intresse finns.. Har ett Haltech F9a som sprut och ett Haltech IG5 som tändning, använder fördelaren för att fördela ut gnistorna, kan då köra med ett MSD6A + Accel Spole = kraftiga gnistor |
||||
Roligt att ni tycker det ser skoj ut Har haft funderingar på att ev göra ett försökt till registrering.. Men ska testa att bilen fungerar som jag tänkt först och främst.. Har tänkt att det ska bli lite banåka oxå.. Men det blir på låg amatör nivå isf
Tackar Jag kan ta lite bilder på insuget när jag far till garaget nästa gång och lite mått så du får nått å ut gå ifrån. |
||||
Hej
Det är som sagt ett kul bygge. Har du några tankar runt infästning av fronten, blir det hel flip eller delar? Gatreggning som amatörbyggt fordon hade gått alldeles lysande om man fått göra en byggbesiktning på olackad ram...nu är det lite bökigare men inte omöjligt alls. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det blir en front med i "delar" skärmar å frontplåt sitter ihop, lös huv.. smidigare om man ska göra små justeringar. Fronten kommer att ha en liten ram ingjuten i skärmar och frontplåt i rostfria rundrör som även kommer att ha fästen för huven sen kommer dessa att fästas upp med Duzu skruv på ett fler tal ställen i ram och "kaross". Jo.. jag förstår att det blir lite knepigare, iom att den är lackad men man kan komma åt å se svetsarna i princip över allt annars går det att demontera lite så gör man det. och visst hade det varit roligt att regga den så man får använda den på vägarna.. Så du tror inte att det är omöljigt med en amatörreg. ?? låter bra.. man kanske skulle göra en sån, Eller ska jag göra klart å göra en ram/slutbesiktning då med risk för att få bygga om lite?? |
||||
Hej
Jag tycker att du bör göra byggbesiktning så fort som möjligt, om du tror att du inte kommer att vilja ändra på väsentliga saker... Att bilen klassar in som amatörbygge är det inget snack om, det är ju en helt ny bärande rörram som ni byggt. Se till att motorn har kat, lamdbastyrd insprutning och klarar gränsvärdena så är det inte speciellt dyrt att regga heller. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Ibland när man står ute i garaget undrar man hur rutten i hjärnan man egentligen man är Det känns som man inte ser nått slut på projektet vissa dagar, då ångrar man att man kapade sönder allt i små bitar.. men så ibland är det skoj med en annolunda bil oxå.. så allt har för å nackdelar Så vissa stunder avundas man dom som håller på med lite mindre omfattande projekt som blir klara nångång:) För visst suger det i köra tarmen |
||||
Nu har det börjat dyka upp lite saker till motorn, och snart är toppen färdig portad.. Det vart inte bara lite spån..
2 stycken styggpinnar... Kom med 1 av dom mekaniska tryckarna oxå... lätta är dom, går säkert 4st såna på 1 orignal hydralisk Vevstakarna och kamdrevet.. Nu saknas bara kolvarna och ventilerna... har väntat på kolvarna i 4månader nu... vill haaa ventilerna borde dyka upp när som helst, en lite tröst det iaf |
||||
Tack! Roligt att du tycker det, värmer alltid med sånt Pratade med dom som ska leverera kolvarna och dom skulle ha kommit från USA vid det här laget men hade inte det.. dom visste inte vars dom var Men dom kommer nog tillrätta.. brukar lösa sig tidsnog.. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Kadett C -75 | 1, 2, 3 >> 23728 besök totalt |