Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 (fattigmans GTS) | 2 besök senaste veckan (9913 totalt) |
Hej hej
Tänkte slänga upp min bil här på rejsa. Har alltid varit svag för BMW's M segment, det här är min fjärde M3a i ordningen (2st e36 2st e46) och även en M5 e39. Nog om det, tråden kommer handla om min "nya" M3... Den här M3an köpte jag i höstas 2011 utav Niw här på rejsa. Den var mörkblå/svart när jag köpte den och hade en del bulor och repor, så jag körde en hellack på den i vintras till BMW M3 GTS färgen "feuerorange". Saker som är gjort med bilen: 321 hk / 350 nm 1360 kg (1590 kg standard) OZ 17" med Toyo R888 225/45R17 Bilstein PSS9 Clubsport H&R krängningshämmare 28/24mm Millway/Powerflex bussningar Millway topplager fram och camberstag bak BMW X-brace (M3 cab) Sparco ratt med snap-off fäste Sparco Evo (förare) Sparco Evo2 Plus Sparco 3" 6 punkts-bälten H&H Motorsport fjäderbensstag Bromskylning fram med 3" slang Carbopad belägg BF Goodridge bromsslangar Helbur från Weicher-Sport M3-GT dörrar Short shift _________________ Jimmy Mäkinen |
||
Första banträffen avklarades i söndags på BMW's träff på mantorp.
Blev cirka 12 mil på banan och jag måste säga att jag är väldigt nöjd överlag med bilen. Märkte efter långa rakan i högersvängen så klippte varvtalet när jag hade mindre än halvtank. Och vid full tank så försvann problemet. Så nu har jag beställt VAC motorsports "starvationkit" med 2 bensinpumpar för att råda bot på det problemet. Diffen har haft ett litet läckage och började läcka ganska mycket när den blev varm. Så det ska åtgärdas. Något klonk vänster fram vid gupp. Bokade allmänhetens körning på Gotland i slutet av maj så jag hoppas bli klar med dessa saker innan dess. Fastnade på en bild från Mantorp: Mvh Jimmy _________________ Jimmy Mäkinen |
||
_________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||
|
||
Du skriver att diffen har ett litet läckage och att den läcker när den blir varm? I toppen på diffen sitter antagligen en avluftning och om oljan i diffen av någon anledning överhettar evakuerar den oljan den vägen och det ter sig som ett läckage.
I mitt fall var lösningen enkel, ny olja från rätt leverantör CASTROL, efter det försvann alla mina "läckage" Det är inte alls säkert detta är detta är ditt problem men det kan vara värt att undersöka. Bilen i fråga var jag sugen på ett flertal gånger men det saknades typ 100.000 saker _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
...eller alternativt att denna avluftning är igensatt och tryckökningen i huset pga värmen vill pressa ut lite uppvispad olja genom packboxarna? _________________ Mattias Habenicht HMS |
||
Nytt år nya tag, eller hur säger man
Bilen har funkat bra förutom lite läckor här och var. Just nu är vanosen bortplockad för att packas om... Tur att man har hjälp av goda vänner! Efter lite googlande på utländska forum så hittade jag info om att man kunde pressa ut bussningarna och byta till nya på bärarmarna, sparade en hel del pengar på det. Har även införskaffat en till uppsättning M3 GT fälgar. Så i år blir det bakfälgar 8.5" runtom med 245'or! Lutar nog åt Kumho V70 då jag endast provat R888 men tycker dom slits väldigt fort. Fortsättning följer... _________________ Jimmy Mäkinen |
||
Vanosen på plats... Provkörd några km verkar funka!
Igår åkte jag för att prova nya uppsättningen med 245or runt om för att se om det räckte med 10mm spacer fram. Det gick att köra och det fanns lite utrymme mellan däck och fjäderben. Men återstår att se hur det funkar under lite påfrestning när väglaget är bättre. Var och rotade i bagaget så märkte jag en mindre rolig sak bifogar bilder längre ner. Vänster bak är redan lagat sedan tidigare. Höger bak verkar ha en del sprickor som det ser ut på bilden. Efter lite googlande så verkar 96-> modellerna vara redan förstärkta från fabrik. Vad tycker ni är smartast att göra? Beställa ny orginal förstärkningsplatta och svetsa dit? http://realoem.com/bmw/showparts.do? TMS verkar ju sälja ett komplett kitt: http://www.turnermotorsport.com/p-39 Men det ser likadant ut som orginal plattorna? Eller har jag fel? _________________ Jimmy Mäkinen |
||
Efter att ha slipat bort lite färg så verkar sprickorna endast vara ytliga av den lilla yta jag kom åt.
Det är nån sorts vit gummimassa under lacken och det verkar som om endast lacken spruckit. Ska låta ett "proffs" titta på saken när bilen är påställd senare. Funderar på om jag ska beställa förstärkningsplattor från tex fartfabriken för att vara på säkra sidan, då ser man ju samtidigt om det är sprickor under. _________________ Jimmy Mäkinen |
||
Nu har det börja hända lite grejer.
Infästningen bak har blivit "undersökt" och den är reparerad på bägge sidor sedan tidigare. Sprickorna som syns på bilderna innan är endast sprickor i kittet. *phew* Bilen har fått sig en stor service med nya oljor i motor, växellåda, diff och ny bromsvätska RBF600. Det har även blivit en ny Sparco ratt med snap-off fäste. Nya 6p bälten, lite jobb återstår då glidskenorna har monterats bort. Det verkade även räcka med endast 10mm spacer för att köra fritt med 245'or runt om på GT fälgarna. Så nu ser vi framemot Mantorp den 4e maj Skönt med personlig-meck _________________ Jimmy Mäkinen |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -96 (fattigmans GTS) | 2 besök senaste veckan (9913 totalt) |