Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Subaru Impreza GT -00 | 1, 2, 3, 4 >> 25263 besök totalt |
I april -00 började en oändligt urspårande relation med en japansk Silverpil, en fabriksny Subaru Impreza GT...
Till att börja med såg den ut så här.... Efter 4 år av kontinuerligt pillande och skruvande så ser den numera ut ungefär så här: Målet har varit lite svävande, jag har egentligen pillat där man tyckt att det saknats lite...det började med hjul och avgassystem...sedan barkade det ur totalt. Man kan inte sticka under stolen med att det är rätt kul att skruva (försöker göra så mycket som möjligt själv med bilen, lack och hjulmontering överlåter jag med varm hand åt expertisen). Bilen används enbart som finbil nuförtiden, och körs när det skall vara kul att köra. Primärt bankörning och fina landsvägar med andra ord, men enstaka rattlåsarrangemang har faktiskt förekommit. Effekt vet jag inte, men med mindre än vad som huserar under huven idag så gjorde den 12,72 / 177 knutar på riktig strip, vilket tillsammans med vikten (~1430 kg då med mig i) landar runt 350 hk, vridet bör ligga en bit över 400 Nm. Bromsning känns ointressant eftersom jag mappar sprutet själv, och pressar den så hårt jag vågar, det finns inte mycket mer att ta av helt enkelt - så det blir det det blir. Jag väljer att köra istället...(och skruva ). Motor/Drivlina - Standard EJ20, 2 liters boxerfyra - Turbo Dynamics Mitsubishi TD05-16G - Possum Link ECU - HKS frontmonterad IC - Lambdaboy bredbandslambda - Walbro 341, 255 l/h bränslepump - SX Performance ställbar soppatrycksregulator (1:1) - NGK PFR7B platinastift - Sinterlamellkoppling från Exedy (kommer i dagarna) - PPG rakskuren dogbox, "grupp N"-drevning, alla skiftgafflar utbytta mot stål diton (kommer i dagarna) Bromsar - AP Racing 4-kolvsok, 305 mm Alconskivor på aluminiumnav från Sellholm - Performance Friction PF93 - Stålspunna slangar runt om - Castrol SRF bromsvätska Avgas & Filter - Scoobysport downpipe - Blitz Nür Spec R - PE / Maxim "equal length" grenrör - HKS Racing Suction Kit. - Samco insugsslang till turbon Väghållning - Leda B coilovers - HKS fasta toppmonteringar - Justerbar krängningshämmare bak från Whiteline - OMP fjäderbensstag - Komplett bussningssats från Powerflex - "Grupp N" motor och växellådsfästen Styling - STi V6 läpp - 22b vinge (replika) - 22b huvventiler - Nedlackad - Vita blinkers fram och på sidorna - STi baklampor - Tonad runt om (inte framrutan dock). Interör - Sparco Evo2 stolar fram (svarta). - Rött Sabelt 3" 4-punktsbälte. - 350 mm svart mockaratt på snapoff nav. Fälgar & Däck Sommar Fälg: Team Dynamics Racing - Pro Race 1 | 17x7 | ET50 Däck: Toyo Proxes T1S 215/40/17 Bana Fälg: Subaru MY00 OEM | 16x7 | ET53 Däck: Kumho ECSTA V700 205/45/16 Vinter Isdäck på smala Compomotive TH-2:or? Andra modifikationer - Rallystänklappar från Raceequip - Defi Link mätare i mätarhus från Scoobymania, turbotryck, oljetryck, oljetemp, avgastemp och bensintryck. - Knocklink. - Link "tuning module" fast monterad. |
||
Kul med info om Silverpilen!
Jag hör jämt och ständigt ett evigt tjat om dessa bilar, i synnerhet din, från min komis som du som bäst håller på att dra in i träsket. John Johansson heter han, också från Sura. Jag måste fråga också. Vad är en "Link "tuning module" fast monterad" _________________ /Anton Lillsund |
||
*asg*
Jag orkade inte sätta allt på pränt, utan norpade infon rätt av från vårat interna "klubbregister", därav en del kryptiska saker...däribland "link tuning module" - det är mackapären man enkelt ändrar på sprutet med. /J |
||
...nästa projekt blir att montera en sådan i min växellåda:
...kul, spännande och galet - men Silverpilen är inte bruksbil längre. /J |
||
Mitt otränade öga tycker mest att "en sådan" verkar vara ganska rakskuren men gissar att den innehåller mer hemligheter?
/Magnus, skulle vilja köra 4wd men är för snål/feg/gammal (välj själva ) _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Ursäkta otydligheten - det är en rakskuren, osynkad drevsats som skall leta sig in i lådan.
Tidigare har jag kört med en förstärkt synkad (efter ett gediget ras på 3:an), och en "torsendiff" från australiensiska Modena. Tråkigt nog åker jag på att kränga diffen tillsammans med min gamla låda för att bekosta denna...meeeen...prioriteringar. /J |
||
Du vet vad jag tycker, JerCC: ReGält (tm) HÅÅÅÅRD!! MiCCe bra!
/P _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||
...mer effekt?
Hä! Man vågar ju inte hålla åt när det svänger ordentligt idag, mao finns det ingen mening att förvärra det hela.. Meeen...en bur till apan kanske...och lite riktiga hjul till nästa vinter? /J |
||
Man tackar Tallberg!
Du är spikad för en åktur, det var du och frugan redan tidigare. Nu har det ramlat in lite otroligt, snuskigt, förbaskat dyra drev....men ack så sexiga... http://www.impreza.nu/ssi2/expo/PPG I helgen börjar jag bygga om en standardlåda med dessa bitar...tråkigt nog kan jag inte göra helt klart förräns nästa vecka då jag saknar den ack så viktiga interlockern. /J |
||
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/PPG
Nu är bygget klart, och jag väntar på 2 ynka packningar, och 1 förbenad interlocker - som skall ha skickats express inatt från Australien - jag vill gärna ha ihop Silverpilen till helgen, men har varit med lite för länge för att hysa några större förhoppningar... Det är klart kul att göra det själv i alla fall. /J - lite seg efter maratonpass igår |
||
...det blir inget innan helgen, tnt:s "global express" visade sig vara allt annat än just express.
Interlockern dyker upp tidigast på måndag... /J - duktigt trött på fraktfirmor med tuggummituggande miffon i kundtjänsten.. |
||
Trist.. Men du kommer till träffen ändå? _________________ /Anton Lillsund |
||
...jag skall kika på en Impreza på förmiddagen först bara, blir den klar i tid så dyker jag upp som codriver i en ny STi.
/J |
||
...ha...man klarade sig genom helgen, och tnt verkar vara på G med min interlocker - det blir skruva till kvällen tror jag.
/J |
||
...såja...nu sitter lådan på plats (backade ut den ur garaget runt 1 i natt ), och har gått 10 mil....hujedamig.
Interlockern fick bli kvar vid sidan av...kraftiga problem med det lilla fanskapet - PPG skall undersöka strulet dock, och återkomma i ärendet. Det klonkar och viner gott från lådan... /J |
||
Härligt!! Såja det var det vi ville höra!
Vad jag kan förstå så har det vaeit en hel del och lite Du fick ihop den tillslut, men kl. ett på natten! Aja, har man bestämt sig så har man Ser fram emot att höra den live. /Tallen. _________________ Daniel Tallberg |
||
Våra race- och banåkarbilar Subaru Impreza GT -00 | 1, 2, 3, 4 >> 25263 besök totalt |