Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Gokart: Yamaha 100cc -96 / -02 | 1, 2, 3 >> 11109 besök totalt |
Kanske inte passar in här?, men det är ju en banåkarbil
Iaf, nylackad ram. Motor genomgången hos LK-racing. Nya spindel-lederna, och en 02-motor (omborrad 2 ggr) Modifierad rattstång, nya bågen bak. Gröna VEGA XXL-däck. Mocka-ratt, stol Tilett T8 med 1/4 beklädnad (ska dock bytas). Edit : (ska inte alls bytas!.) Planer på att sätta dit hydralisk broms på den (finns på nya yamaha), fast jag vet inte om det är värt det. blir klart skönare känsla i bromsen iaf. edit : det här projektet struntar jag i. Jag kör med min vanliga broms. Effekt 15hk+, vikt 67kg med bensin. 0-100 på ca 4-5sek beroende på utväxling. Toppfart beror på utväxling o raksträckorna på banan edit : På rakan på sviestad kom den upp i 98,4km/h enligt mina beräkningar. Dock ska det på mindre drev, så den siffran höjs!. _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
om jag hade haft mer tid hade det blivit MKR, men nu jobbar jag för mycket, så det får bli klubbtävlingarna istället att sikta in sig på. eventuellt blir det väl att tävla på de närmaste klubbarnas banor.
_________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
det undrade jag med, men enligt "experterna" så slits det lika mycket som när de täckta.
det enda är att de öppna lagrena kräver mer smörjning än täckta + att öppna ger mindre motstånd. (mao 0.000000005% bättre acc =) just nu är karten drevad för 100km/h, o den varvade nästan i början av raksträckan på sviestad kändes det som men till nästa träning blir det mindre drev bak!. och tycker du helt klart ska köpa en kart!. en Yamaha o joina oss gubbar på banan _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
hehe precis!.
verkar som de flesta byter lager efter 40timmar iofs, så jag vet inte hur det är. ska köra med täckta lager nästa gång jag köper. gillar o köra mer än o skruva =) _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
jodå. från redovisningen om år 2003 :
"Vår asfalts entreprenör tillskrivs och vi redogör för de ekonomiska förluster vi har gjort pga. att beläggningen inte håller rätt kvalité. En handlings plan upprättas för hur vi skall få banan körbar. Vi har fått fyra års garanti på beläggnings arbetet, normalt för branschen är två år. Inför banbesiktningen fick vi därmed en massa arbete att utföra. Innan MKR är de anmärkningar vi hade på banan åtgärdade." tycker du kan komma till sviestad o köra lite hehe. och ta gärna en massa bilder på din kart!. den ser frän ut. skulle iofs vara ännu mer roligt med lite videos oxå om ngn med liten videokamera vill låna ut sin, så sätter jag den gärna på min kart, o kör ngt varv ) _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
Vill också köra!!!
Fast jag får hålla mig till efter påsk, tid och prylbrist... Sedan blir det full _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||
idag var jag hos orre o köpte nya membran, o kollade in hans splitternya Yamaha dessutom!.
Har hänt lite på chassi-sidan trots allt när man jämförde mot sin egna. Fick en liten ide oxå från hans, om enkelt sätt att spänna kedjan rätt!. Ska snart installeras =) Såhär såg förgasaren ut (Walbro WB3A) när jag tog loss den: smutsig o dan!. Trots att den var fin innan jag gav mig ut på sviestad!. Helt sjukt hur skitig hela karten kunde bli på så kort tid jag var ute på banan. Såg ut som jag hade gummirester överallt på karten dessutom började med pumpsidan... http://w1.131.comhem.se/~u13137233/f bara att skruva bort de 4 skruvarna, och lossa.. Och sen försöka använda det dåliga minne man har! som tur var dokumenterade jag allt med digitalkameran, så min hjärna får fortsätta att vara lite använd. sedan såg det ut såhär http://w1.131.comhem.se/~u13137233/f till vänster på bilden, så ligger packningen, och membranet under den. Den runda grejen i förgasaren, är ett filter, som oxå bytes ut mot ett nytt. Sedan var det bara göra sakerna i omvänd ordning. lägga dit membran o packning, och skruva dit locket. sedan vänder vi på förgasaren, o skruvar bort locket http://w1.131.comhem.se/~u13137233/f den lilla pluppen på mitten av membranet, satt i gapet på http://w1.131.comhem.se/~u13137233/f (vippan i mitten) vippan monterades bort, och fjädern flög som tur var inte iväg!. Denna fjäder ska man tydligen kunna ändra längd på, för att få rätt "popoff". Har inte satt mig in i vad det är för något än, utan låter fjädern ha samma längd som den hade när jag tog bort den. andra sidan på vippan var fastsatt i en liten nål, som jag bytte ut. bytte även ut viparmen. efter det tog jag bort den lilla metallluckan som satt till vänster : http://w1.131.comhem.se/~u13137233/f samma visa igen.. packning o membran. Filtret i metalluckan gjorde jag rent. såg helt fräscht ut, så jag struntade i att byta det. sedan var det bara att läcka på ny packning, membran. skruva fast luckan. ner med fjädern i hålet, skruva ner skruven som håller fast stången halvvägs. ner med nålen, lägga i stången i metallvipan, och trycka ner den med tummen så den fastnade i nålen , och fjädern i gropen under. skruva fast skruven. sedan på med packning, och membranet. membranet skulle sitta fast i andra sidan på vipparmen, och sedan på med locket.. och voila : edit: det är den där pinnen med en "pinne" på, som man skruvar på när man kör med karten, ifall ngn undrar (märkt H = Högvarvsskruv). Ändrar bränsleblandningen. Den ska skruvas ner när man går in i depån, annars surar motorn igen. Den här redovisningen var nog inte intressant för någon ;D men det struntar jag i hehe _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
jajamän!.
kollade på en mängd sprängskisser innan jag beslöt mig för att byta membranen, o det såg jätteknöligt ut!. som tur var, var det ju precis som du säger, helt tvärtom. =) fick min nya fina mek-kärra idag oxå!. O så har jag köpt filter till luftboxen. ps. karten funkade MYCKET bra efter membran-bytet =) de rekommenderar att byta membran efter 5-10timmars körtid. tur att det är en mindre kostnad _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
lustigt nog låter det som du har RÅ TRIMMAT karten... vi byter alltid allting i mina förgasare efter varje träning/tävling. ut med det gamla in med det nya _________________ Jonatan Hertzberg |
||
råtrimmat? lol. mjo antar att det kanske lät så
Fick lite problem igår ute på Sviestad. Motorn verkar ha problem med att få soppa under kurvtagning, för när jag går ut ur kurvorna, så dör motorn lite.. ligger på konstant varvtal.. drar man ner gasen till 90% istället för fullt, så accar han iväg bättre, tills den återfår soppa. Ska byta bensinslangarna o ev. till en bättre tank. Det är tydligen vanligt med den här gamla yamaha-tanken att den inte får ngn soppa om det är 1,5liter eller mindre i tanken. Hade problem på första passet med bromsen oxå, vilket resulterade i att jag åkte baklänges ut i sandfållan, och mina öppna bakaxellager fylldes med sand!. O inte fanns det ngn trycklyft o göra rent med, så jag tog en burk bromsrengörare från biltema o sprejade rent med ;D funkade fint o efter 10minuter kunde man ge sig ut igen. Idag ska jag ge mig på bakbromsen. Ena oket hade bytt position igår, o klämman sitter lite snett ser det ut som :/ _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
ja, så dum var jag givetvis inte smörjde de rejält efteråt.
Min kompis som oxå köpte en yamaha, hade ett stumt monterat avgasrör (vid adacen). Resultatet blev att skiten skakade sönder, o det måste svetsas igen :/ har mekat med yamahan idag. Den 25april hade vi tänkt åka till Norrköping o testa. Blir ingen Grand opening på sviestad, då jag inte blivit vän med karten till 100%, o det kommer inga träningstillfällen :/ _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
Våra race- och banåkarbilar Gokart: Yamaha 100cc -96 / -02 | 1, 2, 3 >> 11109 besök totalt |