Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -85B - för Ringen och Roadsport | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 15 besök senaste veckan (51993 totalt) |
Första inlägget uppdaterat
Det står en vit 944 Coupé på min uppfart. Den har jag köpt...för att jag ville. Vägen hem från Jönköping gick fint trots nästan 20 minusgrader. Tack Martin Ek för en trevlig affär! Från början var planen att fixa till skavanker och ha en trevlig originalbil som gick att köra på bana... men...Precis som så många andra projekt så ändrades också detta. Nu är siktet inställt på Ringen-körning och Roadsport Specifikationen för bilen i nuläget: Motor: Original 2,5L, 163hk Däck/fälg: 15" Porsche telefonfälgar, gatdäck 195/60-15" fram, 205/55-15" bak Chassie: -Fram: Modifierade original stötdämpare, kortade, tjockare olja, fjädrar M030, modifierad krängningshämmare från Mercedes CLK320 (30mm) -Bak: Original torsionsstavar, Sachs sportdämpare, modifierad krängningshämmare från Volvo S80 (20mm) Bromsar: -Fram: Original skivbromsar med glidkolvsok, bromskylning -Bak: Original skivbromsar med glidkolvsok Kaross: Orginal, Vit, bogseröglor Inredning: Original, Momo-ratt, rattnav förlängt 60mm, halvbur i 50mm sömlösa kalldragna rör Övrigt: Huvudströmbrytare Racevikt: ca 1240kg Vikt/effekt-förhållande: ca 7,6kg/hk Bild på hur bilen ser ut i nuläget. Hur bilen såg ut vid köp _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Japp, den är heltrevlig. Jag är riktigt imponerad av motorns karaktär, riktigt bra botten i den.
Trots att där "bara" är på 163hk. Än så länge har det mest varit inredningspyssel och så, men det kommer mer utvändigt pyssel sedan. _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Yep, dottern diggade att åka "räserbilen" till dagis! Du är välkommen! _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Nu börjar det klarna vad som ska göras med bilen. Eftersom mitt garageutrymme är kraftigt
begränsat så får jag under vintern hålla mig till lite inredningspyssel och ev. byta nån led i framvagnen. Det som finns att göra med bilen i nuläget är: Göra service (byta alla filter och vätskor samt ev. även kamrem) Invändigt Se över elen som verkar vara lite klippt och klistrad i Skruva dit nån skruv som saknas, fixa nån detalj här och där Utvändigt Byta bakdäck (nya är beställda) Tighta till växellänkaget som är sladdrigare än nåt annat på planeten Byta höger styrstag (glapp i en led) Tighta till styrningen (nån som vet om det sitter en ställskruv på kuggstången?) Fixa diverse små stenskott och dyligt I framtiden Lacka om vissa delar (såsom huv, spoiler mm.) R-däck på extra uppsättning fälgar That's it for now! _________________ Fredrik Moberg |
||||||
I fredags bjöd Skåne på så bra väder att det inte gick att hålla sig. Bilen backades ut ur garaget, sen åkte jag och dottern till
ICA Maxi och handlade. Vem sa att en Porsche inte är en familjebil?!?! Och idag började jag titta på den ofantligt slappa växelspaken. Och vilka överaskningar man kan hitta i en gammal bil. Någon har tråcklat ner en trasa innanför damasken...vilka tokerier! _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Jag kan tänka mig två anledningar: Ljud eller luktdämpning.
I orginal sitter det en skumgummibit där under som antagligen sköter om både delarna, har du den kvar? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Yep, skumgummit sitter kvar, trasan var ett tillägg "a la Pimp My Ride" _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Ähh, det där är väl inget. Jag har kört så här hem ifrån Mantorp:
Plastpåse och silvertejp... (fast då hade jag skjutit ur lambdasonden ur avgassystemet, och det hålet sitter 20cm framför växelspaken, gissa tre ggr om det vällde n avgaser och oljud igenom sammetsduken som normalt satt där...) En rejälare historia av konstläder gjorde markant skillnad på komfort i vår räser, om man nu kan tala så värst mycket om bekvämlighet i den. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Haha, i ditt fall kan jag förstå tilltaget, rentav snyggt faktiskt
På min bil kan jag inte det, himpa-jimpa-lösning! Hur som helst hittade jag en del glapp i "pinnen" på växelspaken, så jag ska nu slipa bort den gamla och svetsa dit en bult som passar bättre istället. Förhoppningsvis imorgon, men det är ju ingen direkt panik, bilen ska inte användas förrän till våren ju. _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Ja, visst var den fin. Det är bara att skicka prylarna när du får dem. Hastighetsmätaren har faktiskt funkat bra, men det känns ju skönt att kunna byta givaren.
Japp, jag är ganska säker på att där är glapp, frågan är bara hur åtkomlig den är. Är det något du vet? _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Med lite snitts och flinka fingrar kan det gå att byta den utan att ta ner lådan, dock får man då vara försiktig med skruvarna som håller tvärstaget över växellådan. Går dem av så måste lådan ner. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Lådan sitter ju med, vad är det, 2 eller 4 skruvar. Har du en lagom höglyftande domkraft med lite precision i sänkhandtaget så släpp ner den en dm så går det enklare. Det funkar annars med, men som Johan sa, det är lite pilligare.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
Visst händer det att det ibland glappar nere vid växellådan, dock är det absolut vanligast att sprinten som sitter mellan växelspaken och själva staget slits upp i hålet och orsakar sidledes glapp. Åtgärden är att borra ut hålet med ett 8 mm borr och sedan sätta dit en M8 skruv med låsmutter på andra sidan, då kan man själv justera spelet.
När jag köpte min turbo så var det så mycket glapp i spaken att det inte gick att få i 5an och backen, efter den fixen blev den så tajt att man kunde tro det va en helt ny golf Ska nog passa på att påpeka också att jag nog faktiskt hellre kör med lite glapp än en spak som är helt 100% glappfri. Känns följsammare på något sätt och lättare att växla snabbt. _________________ Kristoffer Lilja |
||||||
Tack för tipsen och hurraropen!
Igår (på alla hjärtans dag) blev det blommor till 2 av mina älsklingar och nya bakdäck till den tredje Så ikväll blev det lite mys i garaget med montering av Cup-fälgarna och lite annat smått och gott inrednings-pyssel. _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Småpysslet fortsätter. Här är vad som hänt ikväll.
Först plockade jag bort Momo-styling-ratten och ersatte med min Dino-ratt a la 60-talsstuk. Sen fortsatte projekt växelspak och jag monterade dit den nya bulten. Blev hur tight och fint som helst...där framme i alla fall. Dock glappade det fortfarande rejält bak vid växellådan, så det var bara att plocka av delar för att titta. Och där satt det mesta glappet, här ska bytas delar. De som vill titta på glapp, kan göra det här: http://youtu.be/Pq6vCu7Pim4 Det var vad som hände ikväll. Snipp snapp snut... _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Sådär! Nu är växelglappet borta. För att slippa vänta på delar bestämde jag mig för att fixa till de delar som fanns. Som jag visade tidigare så låg det mesta glappet mellan plastkorset och pinnen som går igenom det.
För att komma runt detta så klädde jag pinnen med en hylsa och borrade upp korset till den nya dimensionen. Funkade kanon, och nu är spaken (nästintill) glappfri. Passade igår även på att lägga en beställning hos Design 911 i England, på bla. styrstag, kamrem, oljefilter, stift samt diverse inredningsdetaljer. Hoppas de kommer snart så jag kan göra en service på bilen och besiktiga den så jag är redo inför våren. _________________ Fredrik Moberg |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 -85B - för Ringen och Roadsport | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 15 besök senaste veckan (51993 totalt) |