Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum MODSPORT, ny hemsida. | << 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11 >> 10 besök senaste veckan (102631 totalt) |
Var i en kul diskussion för ett tag sedan där man jämförde Modsport med musikbranschen. Här kommer ett citat taget ur minnet från den diskussionen...: "Vissa skriver bara musik åt andra. En del spelar bara andras musik. Somliga är bättre tonsättare än andra och en del sjunger bättre än vissa. Sen finns det dom som är duktiga på att både skriva, sjunga, spela samt uppträda med sin egen musik. Dom artisterna är genuina och det uppskattar jag..." En annan måste boka tid både hos sångpedagogen och gitarrcoachen inför sommarens scenframträdanden. Som tur är finns det en och annan falsksjungande fågel brevid en i kören, så man är inte ensam om det kommer en sur ton... |
||||||
+1 _________________ Lennart Pettersson "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi |
||||||
F.n va kul vi ska ha i sommar!! |
||||||
Läs om Team Paninder (Mats, ola och Alex) som kommer ställa upp i Modsport med sin Toyota MR2 Turbo.
Mats berättar flera intressanta historier som vi kommer att återkomma till i ett utförliggare reportage längre fram. Men för att ge er några "aptitretare" kan vi nämna att en av historierna handlar om hur det gick till när Mats till vardags tävlade mot Alain Prost som även han körde för Renualt i Formel 3 1979. En annan av anekdoterna som ni kommer kunna läsa om i det framtida reportaget handlar om Keke Rosberg och hans vilja att låna Mats bil under en tävlingshelg. |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
||||||
|
||||||
En liten fundering; vore det inte vettigt att släppa in G20 cup bilarna enligt sitt existerande reglemente, förutom däck, som en "egen" klass i Modsport 3?
Gissar att många av de som skaffade en Ginetta G20 gjorde det för att det var en billig, enkel och okomplicrad racerbil att köra och underhålla. Är inte helt säker på alla tilltalas av bygga om med breddare, vingar bättre chassi o bromsar eller byta motor. Det är ju en annan typ av racing som förutsätter mer intresse och kunskap i billbygge. Säkert flera som har den kunskapen bland G20 ägarna iofs, men vore det inte enklare att få ut flera G20 i Modsport om de inte "kände sig tvingade" att bygga om. Låt det komma som ett nästa naturliga steg, så kanske G20 bilarna kan blir för Modsport, vad Miatorna blivit för Roadsport. Tycker jag lite från sidan alltså... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Jo, det har funderats i dom banorna och det hålls fortfarande diskussioner i ämnet.
Reglementet för Modsport säger "Tillåtna bilar är modifierade sportvagnar" vilket kanske är lite luddigt men det är därför vi förespråkar just att bilarna ska vara lite extra spektakulära jämfört med ex. Roadsport. Men visst kan man köra med en Ginetta G20 som den är om man vill. Om Ginettorna vill köra sin serie i Modsport ser jag dock ett problem och det är att dom inte kommer att kunna köra "ostört" då dom kanske måste tampas med andra bilar utanför sin serie samt att det kan bli en ganska stor fartskillnad mot Modsport 1 om klasserna körs tillsammans, då tänker jag speciellt om Ginettorna kör på R-däck som dom gör idag. |
||||||
Om G20 CUP byter till G40 nån gång så är det ju mer möjligt. Och 15 bilar kan alltid bli ett eget heat.
|
||||||
Jag tänkte mig nog mer att G20 ingår i Modsport 3, men har sin egen "G20 Cup" i heatet.
Att skapa ett eget heat för G20 är en helt annan sak och det görs väl i så fall enklast med G20 klassen och Leffe Lindström i etthelhetsgrepp. Att man blir störd av snabbare bilar i heatet ingår i konceptet när fler klasser med olika prestanda rejsar i samma heat, så måste det ju redan vara för M3 bilarna när man åker ihop med M2 och M1? För att minska fartskillnaden tycker jag man tillåter slicks på Ginettorna. Ev ett enhets som G20 åkarna enas om. Om jag hade en G20 som stod raceklar och funderade på att åka o Modsport skulle nog intresset minska rätt rejält om jag var tvungen att bygga om bilen med vingar, breddare, större hjul, mer motor etc ett par månader innan säsongsstart. Det tar ju ett tag att både räkna ut och bygga så det blir någorlunda bra. Förlåt, men det låter i mina ögon inte som de smartaste nyrekryteringsvägen i Modsport. Sedan kan jag iofs tänka mig att en lagom ombyggd Ginetta blir en både tuff och kul bil i klassen, men som sagt. Se till att få med dem först, sedan kommer nog flera att vilja utveckla vidare efter hand. MEN, en annan sak som många fått erfara, det är lätt att "bygga sönder" en bil så den bara passar i en serie. Har själv gått på den minan iaf 2-3 ggr genom åren. En icke modifierad G20 kan ju ha ett bättre ändrahandsvärde och vara mer lättsåld om den passar på annat håll där man kör G20 Cup (om man nu gör det längre...) Hoppas ni ursäktar att jag har åsikter om en klass och serie som jag inte tävlar själv i. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Hej, någon som kan ge mig uppgifter på denna 7a och hur jag kan få kontakt med ägaren.
http://www.modsport.se/uploads/SuperSizerTmp/120fyran.-w280-h0-p0-q30-F-----S1-c.jpg?1325645935 Tackar/Rikard _________________ Rikard Niva |
||||||
Om det körs på slicks så är det såklart inte ett problem. Problemet uppstår om 15 bilar i den långsammaste klassen ska köra på R-däck som gör dom ännu långsammare.
Man måste inte bygga om bilen för att köra i modsport, det är mer ett "tips" hur man kan "Modsportifiera" bilen. Vi har haft flera Ginettor som kört i Modsport 3 år 2010 och 2011. Modsport 3 anpassades speciellt för Ginetta G20 vid förra omskrivningen av reglementet (2010) genom att ändra vikt/effekten från 5,5 kg/hk till 5 kg/hk.
Det går så bra så . |
||||||
Du har PM. |
||||||
Bara för att reglementet möjliggör en hel massa så måste man ju inte gå all-in. Speciellt om man är några som slåss om äran och totalsegern (kräver konsekvent deltagande och resultat, G20 borde kunna vara duktig på så vis)... Med slicks blir ju att kurvhastigheterna inte lika enormt stora. Kumho 190/570R15 kanske skulle passa (om 200/580R15 är för stort att dra runt)? |
||||||
Men va f*n nu blev man ju toksugen! Nästan gratis bil ju. Skit att logistik med trailer å sånt är lite utanför vad jag orkar dra runt utan att gå in i väggen. _________________ Magnus Thomé |
||||||
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
||||||
|
||||||
Allmänt banåkaforum MODSPORT, ny hemsida. | << 1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11 >> 10 besök senaste veckan (102631 totalt) |