Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 360-88. 439Whp 602Wnm - TimeAttack. Kinnekulle TAnu. | 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 >> 17 besök senaste veckan (358629 totalt) |
Hej!
Kommit till en punkt i livet då det var dags att byta projekttrådsforum. Så mitt val landade på det här utmärkta forumet Hoppas det är rätt val Så bilen det handlar om är en Volvo 360 (Suck.. tänker nog de flesta) som jag plöjt ner en del blod, svett och tårar i. Byggd för att leka runt lite på Sveriges racebanor.. Känner att det kanske inte är läge att dra igenom vad som hänt i de 61 sidorna i min föregående projekttråd, så kommer bara slänga med ett antal bilder på hur den ser ut i dagsläget samt länkar till min gamla tråd och en garaget-länk... så får ni ställa lite utmanande frågor istället. http://www.300power.com/forum/index. http://www.garaget.org/?car=59875 Vintersäsongens byggande är i fullfart, så kommer uppdatera med bilder ganska omgående //Zyklon _________________ Filip Åkeson Kinnekulle: 56,59s Mantorp Park: 1.23,31s Gelleråsen: 1.10.76s Knutstorp: 1.04,16s |
||||
Inte direkt första bilmodellen man tänker på för underhållning bakom ratten och bankörning, därför är bygget så fränt!
|
||||
haha kul att ni gillar åbäket!
Lite det som drivit mig till det här bygget.. att det inte finns så många såna här fartyg kvar i liv, sen retar det alltid någon Har ni några frågor vad det är för maskin så tveka inte att ställa lite frågor I helgen har jag påbörjat projektet att plasta en ny glasfiberhuv och en ny front.. Så börjar med en update om detta imorgon _________________ Filip Åkeson Kinnekulle: 56,59s Mantorp Park: 1.23,31s Gelleråsen: 1.10.76s Knutstorp: 1.04,16s |
||||
Underbart med en "riktig" Volvo (dvs rödblock och bakhjulsdrift)
Blir lite nostalgisk och tänker tillbaka på sina egna 360... Häckade också en del på 300power forumet förr... Skall bli kul att följa! _________________ Ford Focus -05 med svängarambitioner "Hellre Focus på bana än Porsche i garage" |
||||
Känner igen det där, så här såg min 360 ut. Varje gång man berättade vad man hade så rynkade alla pannan... Coolt med 360 tycker jag i alla fall. Vad sitter det för låda/bakaxel i din??? /Fredrik |
||||
|
||||
Sen går det ju att bygga tävlingsbil av vad som helst, så varför skulle bilval vara ett hinder? |
||||
Står på hans garaget sida. Sierra Cosworth växellåda, BorgWarner T5. Volvo 240 bakaxel _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||
|
||||
Härligt med så mycket positiva reaktioner! Tack!
Det stämmer fint. Det sitter en Cosworth låda med en 3-skivig F1 koppling från Ap-racing, och en 240 bakaxel med nyrenoverad lamelldiff. Pastaracing: Jääklar va ball! Vad hade du för setup i den och vad körde du för något?? Jo som sagt så har ju vinterns bygge dragit igång.. hade tänkt ta det lite lugnt iår, men det brukar ju gå som de går Men börjar iaf med att uppgradera bromsarna och lite mer lättning av bilen. I helgen så har jag hunnit med att plasta färdigt motorhuven och även göra fronten någorlunda klar. Blev en något annorlunda byggnation av front.. men det löste sig ganska bra ändå Klicka för större bilder! Huven gjöt jag och en kompis av för några helger sedan, så nu plastades en huv i formen, la i några Vp-rör i kanterna och vakumsög ner glasfibern. Blev fantastiskt styv med det faktiskt Eftersom det inte är något stylingbygge, så kapades huven upp och ett "scoop" fixades till samt sänkte ner ett par huvlås. Någorlunda klar för lack nu Sen så var det ju bromsarna.. Köpte på mitt ett par Bromsskivor och Wilwood-OK från en Nascarbil, så hoppas att det kommer räcka till för min bil Skivorna mäter 300/34mm (Ska få plats i 15" fälg). Oken är Wilwoods "GT III Calipers" Men det var ju det här att få fast de på en 360 oxå... så fick sätta mig och cadda upp helt nya nav, eftersom jag redan har 5 bult fram ville jag inte köra med originalnav och hubbar. Naven är skickade till verkstäder för prisförfrågan, så får väl hoppas att det inte blir allt för dyrt. Någon som vet någon bra snubbe för att fixa detta annars? Nyligen bytt jobb så har inte tillgång till maskiner själv längre =/ _________________ Filip Åkeson Kinnekulle: 56,59s Mantorp Park: 1.23,31s Gelleråsen: 1.10.76s Knutstorp: 1.04,16s |
||||
_________________ Henrik Åkeson http://www.facebook.com/AkesonRacing Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net |
||||
Kul med 360, på nåt vis :-)
Jag är lite nyfiken på lådan, på bilderna tycker jag det ser ut som en MT-75 (aluminiumlåda, integrerad sprängkåpa, växelspak i en "plåtram". Den lådan med 4x4-tillsats satt i Cosworth 4x4, aldrig med bakhjulsdrift. Samma grundlåda finns som rwd Sierra/Scorpio med DOHC och 2.9-motor. Är det någon som stoppat i en Cosworth-drevsats i en sådan låda? MT-75 är i sig en rätt hållbar låda oavsett om den kommer från Cosworth eller inte, så det kanske inte har så stor betydelse. Men kul att veta... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Min bil hade gått i SSK klass 3 sedan -81. Det var i från början Volvo som byggde dessa bilar ihop med Leif Frykås, de flesta gick i rallycross men ett par fick banspecifikationer också. Min var den sista tror jag och den enda som hade centrumbultade 16" hjul, 11,5" breda fram och 13" bak.
Motorn var nog B20 från början och lådan bakmonterad men jag köpte den med B23 och Getraglåda fram. Dock satt den delade axeln kvar, 1031 klump och Alfa Dedion Byggde en B230 som gav ca 240hk, sugmotor pga reglementet. Bilen såldes till Göteborgstrakten tror jag, vet inte status på den idag. Din bil ser riktigt bra ut, borde vara skoj att köra. Högt tempo i garaget ser det ut att vara också /Fredrik |
||||
Tjenna Knotan.. japp nu får du kolla här istället Tack bror! (Åkeson är min lillebror)
Therealpinto: Oj.. Ja du, det kan mycket väl vara så att jag fått detta om bakfoten/fått fel info. Men som du säger så är detta en 2wd.. Så det är mycket troligt att det bara är en "vanlig 2.9" låda isåfall Men har planer på en Zf när denna ger upp i vilket fall som helst Tack för infon iaf! Pastaracing: Ah va spännande! Den måste legat riktigt fint på backen! Skulle vara intressant o se om den är i livet?? Kul att du gillar mitt hobbybygge när du haft en sån seriös maskin själv! Gillar inte o slöa i verkstan när man väl är där.. så försöker ha lite tempo iaf _________________ Filip Åkeson Kinnekulle: 56,59s Mantorp Park: 1.23,31s Gelleråsen: 1.10.76s Knutstorp: 1.04,16s |
||||
Åhh vad glad jag blir! i denna värld av idel tråkiga BMW (ja jag har en) kommer en sån här härlig uddabanbil!
Denna vill jag se live i sommar, hoppas du rullar ner till TPC på Knutan! _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 360-88. 439Whp 602Wnm - TimeAttack. Kinnekulle TAnu. | 1, 2, 3 ... 41, 42, 43 >> 17 besök senaste veckan (358629 totalt) |