Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault 4CV Sport -50 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 4 besök senaste veckan (47741 totalt) |
Tänkte presentera mitt långtidsprojekt. Har ju även dessa två som man kan gasa med medans detta bygge går med snigelfart framåt
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Sagan började för en massa år sedan när jag köpte en tappad sug. En 4CV som var ombyggd med R8 bakvagn och växellåda samt en DAF 1300 motor (d.v.s en renaultmotor). Framvagnsbryggan och framvagnen var även utbytt till en Dauphine och det satt Dauphine/R8 skivbromsar på runt om. Extriört var det breddade plastskärmar och 13" PLS plåtfälgar. Så här såg den ut när den kom hem: Planen är att bilen skall bli som en Clubsport, d.v.s ingen ren racebil, skall gå att köra på gatan. Följande specifikation kommer det vara på bilen: Motor: Renault 5 Alpine 1400CC. Utbytt block till R12 för att få motorfästen som passar bättre. Alborrat block för att få dit R8 gordini lyftare, vilket gör att vassare kam kan användas- Lättat svänghjul Balanserad Dubbla dellorto 40 309 graders kam Flyttad generator Extraktorgrenrör. Lättade vippor. Krommolybdenrör som stötstänger Setrab oljekylare Nya motorfästen i kaross samt nybyggd / förstärkt motorbalk Förhoppningen är en Rapp motor som varvar 8000 om man vill. Har delarna skall "bara" balanseras och sättas ihop Ja grenröret skall även byggas Bild på fästen: Växellåda/ bakvagn R8 gordini 5 vxl och tätstegad med Diff och förstärkta knutar samt större utgående axlar. Den är klar R8 drivaxkar och tuber samt bromsar Hemjort växellådsfäste för att fästa vxlådan i en CV balk (CV bakvagn är mycket stabilare än R8 därförbyggdes den tillbaka till CV utförande Bild på växelådsfästet nedan: Bild på fästet när det är monterat Framvagn Dauphine Framvagnsbalk Med R8 framvagn ( kulbultar på R8 och Leder på Dauphine därav bytet) Uppkapat i karossen för att få plats med bärarmarna Utflyttade bärarmar (9 mm) Alpine A110 kortad styrväxel Detta är på gång just nu men inte klart Fälgar Madin france 13" Karross Breddade plastskärmar Fullbur Kylsystem Specialkylare som skall monteras fram Vevfönster (orginal tillbehör) Fyller på med lite bilder på det som gjorts hitills Provar att motorn får plats Bild med Madin fälgar Uppkapad front för att få plats med kylare Uttag inne i kupen för Bärarmarna ( nä inte så bra svetsar som jag vill att det skall vara men det blir bättre och bättre ) _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
||
|
||
Åhh ni gillar den Skoj! Japp det franska viruset har bitit hårt gillar väl igentligen allt i bilväg men är justnu rätt så insnöad
Renault har ju inte byggt någon MC motor så det går ju bort Skämtåsido tanken har slagit mig och en lättad 4CV kaross med MC motor behöver nog inte väga mer än 400 kg. Denna räknar jag kommer ligga runt 700KG komplett och klar och av det så är ju mycket vikt i motor och växellåda. _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Shitläcker bil Magnus! Den här verkar ju till och med bli ännu tuffare än din Doffe. Kör hårt
_________________ Niklas Larsson Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/ |
||
700kg och hur mycket tar du ut ur motorn? 100hk? Renault hade ju en 1,5-liters turbo-motor...
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Den där 1400cc motorn med crossflow topp som han har fanns även i de tidiga R-5(stålmusen)med turbo. R5 Alpine turbo hette den. Sugförgasare och ingen ic. har för mig att den hade 120hk. -Mange! När kom den ut? var det -78? _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
Tack för alla glada tillrop. Det värmer.
Motorn satt somsagt orginal i Stålmusalpine femmorna Tror de kom -78. typ 81 kom förgasarturboversionen. (har även en sådan motor men Sug trim är ju roligare ). Den som satt i den breddade mittmotorfemman (turbo 1 och turbo 2) är i botten samma motor som denna. men med turbo och sprut. Orginal 5 Alpine sugmotor har typ 93 HK Orginal 5 Alpine förgasarturbomotor har typ 110 hk Orginal 5 turbo 1 och 2 har typ 180 hk men de som gick rally och bana hade väl runt 260-320. Alla motorer var på 1400 CC men själklart finns det satser att köpa så kubiken går upp. Den motor som jag bygger hoppas jag få ca 140 körbara hästkrafter. Det räcker nog till de 700 kg bilen väger . räcker det inte så åker 5 alpine turbomotorn i, fast med sprut och bättre turbo vilket man borde ha 180 utan problem. _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Den 1,5-liters Renaultmotor jag tänker på lämnade 1000+ hk med kvalinställningar.
140hk lär vara nog för att 700kg bil ska bli kul. Blir det bur? _________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Alpine-peter har en kompis som bygger burar, men det vet du kanske redan. _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
Japp det blir han som skall bygga När följande är klart så kommer jag köra över bilen till honom
* Framvagn bytt till R8 * Bärarmar utflyttade * Kylare monterat * Kylrör under bilen monterade * Plåt över kylare, tillverkad och ditsvetsad * Plåt över växellåda , tillverkad och ditsvetsad * växelväljare tillverkad * Stag för Dubbla stötdämpare bak tillverkade * Stag till bakhjul monterade och fästen tillverkade * Stag mellan fjäderton fram tillverkat och ditsvetsat * Fästen till oljekylare tillverkade + Diverse andra små svetsjobb Och efter detta kommer bilen hamna i mitt eget garage och förhoppningsvis kan saker och ting gå lite fortare _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
Som sagt en riktigt ball bil, ska blir kul o få testa den sen.
Måste nog skynda på om jag ska hinna få klart mitt projekt innan dig //M _________________ Mvh Mikael Karlsson Första inlägget uppdateras fortlöppande! (Nybörjare inom Renaultvering) Renault Dauphine Gordini -63 |
||
Våra race- och banåkarbilar Renault 4CV Sport -50 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 4 besök senaste veckan (47741 totalt) |