17 Apr 2011 19:00
Senast ändrad av janneftw, 25 Maj 2014 20:49, ändrad totalt 7 gånger
Den 8 juli 2012 sköt jag motorn på väg hem från Anderstorp.
Steg 2 här under har blivit ett motorbytesprojekt i stället.
M52 swapen börjar på sidan 3
Projekt 325i lågbudgetracer
Steg 1, säsong 1
Medlemskap i BMWSC med licenskurs och banträffar säsongen 2011.
Förse bilen med lämpliga väghållningsförutsättningar.
Allmän genomgång felsökning.
Steg 2, säsong 2
Svetskurs för att kunna genomföra lite större och med all sannolikhet nödvändiga reparationer.
Slipa lacka och laga för att återställa bilen i ett fint skick. (avd kulturgärning)
Steg 3, säsong 3
Två alternativ.
Antingen låta projektet spåra ut fullständigt med M3 kit och 3,5l kryddad sexa eller
köra i Standardklassen i BMW cupen. Det vill säga satsa på att få ut så mycket som möjligt av både bil och förare.
Först då kan en fundrerare tas på vidare steg.
Detta är säsong 1
Så här ser hon ut. Original plastspoilerpaket, Mtech 1?, samt ljus skinklädsel och sportstolar. 17tums fälgar med dunlop och Kuhmo (R däck ). Bilen inhandlades I Röbäck en solig vårvintermorgon. Med sommardäck, extra backlucka och ljudanläggning modell dunka dunka i priset för bilen var det bare å tacke och styra 65 mil söderut. På vägen hem från Umeå satt det nya hakkapelitta vinterdäck på. Bra testförutsättningaer således, då alla garantier upphörde vid stadgränsen.
Iaktagelser: I Hörnefors fem mil söderut upphörde ett skärande väsande ljud från bakaxeln , kul. Mjuk och fin i bakfjädringen. Stenhård fram , speciellt vänster sida. OCH ett sjuhvetes drag i motorn !! Det börjar bra med andra ord.
Efter att ha gått igenom bilen lite närmare än vid köpet kan jag konstatera att säljarens ord om ett bra köp så här långt visat sig stämma. Förvånansvärt lite rost. En del är fixat tidigare. Verkar inte vara några överraskningar alls.
Vågar kanske lyfta på golvmattorna också vad det lider.
Att göra :
Fjädrar, stötdämpare, bussningar, fjäderbensstag fram o bak, bromsvätska, bromsbelägg, Spacerplattor runt om för att få plats med 17tummarna, längre hjulbultar, golv och matta till bagageutrymmet, och RVS oljebehandling till motor , växellåda och diffhus.
Gjort :
service !! alla servicelampor släckta. GRÖNT ljus
Växelspak från Z3 ger kortare lägen.
H&R bakfjäder med dämpare. Den gula dämparen är Bilstein för Bmw, dock inte 325 då den är smalare än för 51 mm fjäderben. Made in Western Germany, inte purfärsk med andra ord
Framfjädrar. Rött vs gravrost
Topplagringar baktre stötdämpare. SLUT . De nya har cirkulära hål konstigt nog.
Främre bärarmsbussning, Powerflex, ger mer castervinkel. Resterna av den gamla bussningen syns till höger.
Diffhusbussnig, Powerflex vs original.
Fjäderben, bärarmsbussning, Tarox bromsbelägg, luftat ok med API racing vätska och spacerplatta på plats.
Bara vänster sida kvar.
Beta test av bagagerumsgolv med Biltemas gummimatta. Bakre stötfångarstag på plats.
Fämre stag på plats efter kärleksfull massage och lite mer. Ventilkåpan indikerar att mätarställningen på 27 000 mil sannolikt inte är underskattad. Ja den skall snyggas till. ( säsong 2 ?!)
Tre arbetsdagar och massor med frisk luft senare är allt på plats. Syns inte att jag arbetat på i bra tempo. Men som alltid är det ju insidan som räknas !
Next stop Sveistad 6 maj efter oljebyte.