Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
2004-05-09 - SSK Kinnekulle
4 besök senaste veckan (9765 totalt)
Anders Johansson
Trollhättan
Här sen Nov 2003
Inlägg: 48


Trådstartare
Några bilder från söndagens tävling på Kinnekulle ring.

RS och Racersport 1800:

PRC RS Le Mans

Shrike P16


Roadsport A+B+C:

Caterham 7

Porsche 911 RS

Porsche 996

Pagano

Totalettan och -tvåan, Caterham 7 och Lotus Super Seven

Super Seven mot Porsche

Datsun 240Z


Modsport I+II+III:

Scatto T7

Lola GTD T70 thumbs up

Full fart

Lotus Europa S1

En Lotus Europa S1 till

Porsche 944


Äldre standardbilar:

Formationsvarv

Digert startfält under uppvärmning

Ford Mustang på drift

Volvo Amazon i fint skick

En av flera Saab tvåtaktare

Opel Kadett prövar naturlagarna


Michelin Porsche Challenge:

Tätt mellan bilarna





Segraren, Markus "Mackan" Norström i Porsche 964


Nyare standard- och GT-bilar:

BMW 3.0 CSL


Opel Commodore GS

Ford mot Opel mot Ford

Saab Sonett

Renault R8 Gordini

MGB GT



Anders
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Härliga bilder!!! thumbs up

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Widar
Borås
Här sen Maj 2003
Inlägg: 339



Riktigt, riktigt fina bilder!

_________________
Mattias Widar
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Saxat (med tillstånd) från Sportinformation:

Citat:
Spänning och dramatik när SSK arrangerade premiären för Sportvagnar och Historisk racing

Kinnekulle Ring utanför Götene i Västergötland var arenan för årets premiär för Sportvagnarna och de Historiska racingklasserna med SSK som arrangör.

I växlande väder med sol och någon enstaka regnskur avverkades premiären för Sportvagns- och Historiska Racingserierna på Kinnekulle Ring.

Dagen började dramatiskt när RS och RS 1800 klasserna inledde söndagens finaler. Efter bra två varv körde Johan Westerberg rakt in i räcket vid utgången av Kvarnsvängen och hans Phantom P94 fattade eld. Nu slutade allt lyckligt tack vare rådigt ingripande från SSK funktionärerna. Heatet kunde dock fortsätta med Peter Eriksson från Flyinge i en klar ledning med sin PRC/Opel. Mot slutet av heatet närmade sig Fjugestaföraren Fredrik Sigbjörnsson men Peter höll undan och vann med en marginal på 0,341 sekund. Trea blev Tomas Nilsson från Haninge. I RS 1800 klassen var det ingen som rådde på Danske Sören P Christensen som var tre sekunder före Svein Langholm från Norge över mållinjen.

I Roadsportklassen blev det en dramatisk fight genom hela heatet med Christer Almqvist från Växjö i ledning från start till mål med sin Caterham 7 men han var riktigt ordentligt uppvaktad av en Lotus Super Seven med Kent Hellqvist från Lindome hela racet. Kent gjorde en massa attacker utan att lyckas. På tredje plats slutade Arne Parnheden från skånska Ödåkra i en Porsche.

Modsportklassen vanns av Kenneth Nilsson från Åmotfors i en Scatto T7. Kenneth tog en tidig ledning och arbetade upp en stor lucka som dock krympte mot slutet sedan väl Lola GTD föraren Sören Trygg från Täby lyckats passera Peter Eriksson och hans Porsche 944.

Michelin Porsche Challenge körde två heat under helgen. I det första blev det en enkel triumf för Markus Norström från Huddinge före Rejmyreföraren PG Englund. I heat två tog PG starten med Norström tätt bakom och dessa två satte upp ett högt tempo där Norström lyckades överta ledningen efter en tuff duell. Arne Parnheden, som var trea i det första heatet, Niklas Bergström, PG och Per-olof Thunberg från Åstorp bildade därefter en klunga efter bortflyende Norström som slutade med att Parnheden snurrade av när det kom en regnskur. Samma öde drabbade Mats Wahlgren men båda kunde fortsätta. Per-olof Thunberg jobbade sig fram till en tredje plats i mål före Peter Eriksson. Men dessa flyddades upp sedan PG fick ett tidstillägg om 20 sekunder för att han haft plåtkontakt med en annan förare. Parnheden svarade för heatets uppkörning från sista till en slutlig sjätte plats i mål men drabbades också av 20 sekunders tidstillägg av samma skäl som PG..

De historiska racingklasserna bjöd också på underhållande racing. I klassen för äldre standardvagnar hade Smålandsstenars Tomas Gustavsson och Lindesbergs Bo Bergström en tät duell om första platsen med sina Ford Mustanger. Tomas svarade på Bergströms attacker och tog segern. Lars Åke Nilsson från Fjugesta slutade trea med sin Lotus Cortina före Dan Johansson i en Volvo Amazon. Lennart Thurn från Kristianstad hade länge tredje platsen innan han fick bryta med tekniskt fel på sin Morris Cooper S.

De historiska formelbilarna indelas i två klasser. En för nyare bilar från till och med 1985 och en för de lite äldre. I klassen för nyare bilar blev det seger för den Norske Formel 3 föraren Petter Huse med en GRD F3 före Johan Krondahl från Sösdala i en Formel 2000.

Klassen för äldre formelbilar utgörs till största delen av Formel V bilar. Efter en del placeringsskiftningar i täten under de inledande varven tog Roger Johansson från Björklinge hand om ledningen med sin RPB -70 men uppvaktades kraftigt av Jörgen Carlsson i heatets enda Formel Juniorbil. Göteborgaren Jörgen tog dock i för mycket och åkte rakt ut i en sandfålla där han blev stående. Nu kom i stället Alf Andersson från Kungsör smygande med sin RPB men han försvann med tekniska problem. I stället bjöd Mölndalstjejen Catharina Hansen på en snygg uppkörning som nästan lyckades ända fram. Om inte Roger stängt Catharina på sista varvet så hade hon sannolikt tagit sig förbi men fick nu nöja sig med en andra plats 0,3 sekunder bakom Roger.

Ägarkonstellationerna bakom racersportvagnarna från slutet av -70 talet och fram till och med 1986 har i år gjort en kraftsamling för att få ut dessa rariteter på tävlingsbanorna. Sju bilar kom till start och allt såg ut att bli en ganska enkel seger för Stefan ohlsson från Kristianstad i en Lola T492 men tekniken satte stoppade honom genom att motortemperaturen blev för hög. I stället kunde Örebroaren Mikael Södergren vinna med en Tiga SC -84 före danske Per Reinmann också i en Tiga och med Mikaels teamkompis och far Morgan i det återuppståndna Team Crocus på tredje plats.

Dagens mest spännande fight bjöd annars far och som Erik och Anders Berger på i klassen för GT bilar och nyare standardbilar. Åt segrande Rune Tobiasson i en mycket läcker och snabb BMW 3,0 CSL fanns inget att göra. Däremot blev det spännande om platserna bakom. De båda Bengstforsborna Erik och Anders bytte platser med varandra ett flertal tillfällen och deras Ford Escortbilar tycktes helt jämnsnabba. Under första halvan av heatet fanns också Jürg Bächi med i detta drama men när en kylarslang lossnade i Jürgs Opel Commodore GS så fick han uppsöka depån. Med fyra varv kvar så lurade, den snart 79-årige Erik Berger, sonen Anders och kunde bromsa sig förbi in under bron efter raksträckan och fick en mycket knapp ledning som han höll in över mål. Trots ihärdiga försök fick Anders se sig besegrad med en marginal på bara 41 tusendels sekund.

Avslutningsvis kan sägas att det blev en synnerligen lyckad tävlingsdag på Kinnekulle Ring. Det fanns mycket publik på läktarna och gemytet i depån speglade av sig på alla närvarande i detta arrangemang som SSK genomförde på bästa sätt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Dom här bilderna får verkligen hjärtat att slå fortare.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Allmänt banåkaforum
2004-05-09 - SSK Kinnekulle
4 besök senaste veckan (9765 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande