Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort Cosworth -93
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (22752 totalt)
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43


Trådstartare
Tänkte det var dags för mig att lägga upp mitt lilla projekt här också. Har följt vissa projekt här så jag har varit helt ok aktiv utan att göra större väsen av mig.

Jag har iaf en Cossie som jag köpte för nästan 2 år sen.
Förra ägaren gjorde allt det jobbiga med bilen, mitt jobb är att föra det till perfektion och byta ut saker som jag inte tycker passar eller funkar bra.

Det som var gjort på bilen när jag köpte den: plåtbreddats bak, rallycross framskärmar som inte finns speciellt många av, byggdes av någon kille nere i Ängelholm, så mig veterligen så är det bara jag och den killen som har dom. Helt ny lack in och utvändigt, förstärkta fjädertorn bak, främre fjädertorn är gjort så jag använder e30 topplagringar. Helbur, helt rensad inne i förutom kolfiberdetaljer. Original motor förutom större snurra, H&R fjädrar med bilstein dämpare, skyddslåda till bränslesystemet(fuelcell på 40L), tankas via baksidorutan.
Byggtrådar suger utan bilder så jag lägger ut bilder från förra ägaren till o börja med.











Alla träffar killen åkte till drog han hem förstapris.

På vägen hem från en träff så dog oljepumpen för honom utan att han märkte det innan det var för sent. Veven gick åt skogen, toppen gick åt skogen. Resten trodde han hade klarat sig.

Så när jag hämtade bilen så stod den i bitar delvis. Så allt som händer i tråden från och med nu är i min ägo.

Vi körde och satte ihop bilen så jag kunde få hem den, och eftersom meningen var att jag bara skulle fixa motorn och köra så körde jag till en polare som jobbar på Ditec och lät honom putsa upp bilen ordentligt.










Fortsättning följer..

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43


Trådstartare
Mitt jobb var nu att bygga motorn, men som allt annat så spårar det alltid ut.

Jag bestämde mig för att inte snåla, bygga för att det skulle hålla så bra som möjligt helt enkelt.
Så det blev att ringa TG-Racing i Gävle som har varit en klippa och en riktig stöttepelare för mig under hela byggets gång och är det än idag.

Cp-Kolvar med ventiluttag och uppflyttad kolvbult, samt 22mm kolvbult.
Auto Verdi 136mm stakar (längre än original)
Cosworth Högtrycksoljepump
ACL Race-lager i hela motorn
WRC Stålpackning
ARP till toppen och ramlager
Ny vattenpump
Kevlarförstärkt kamrem

Killen jag köpte bilen av hade köpt en ny topp som ska ha varit nyrenoverad och även en original vev.
Men när jag åkte till hedströms motor i vetlanda och han vacuumsög toppen för att se tätheten på ventilerna. Ja då visade det sig att det läckte som satan. Och när vi plockade ur ventilerna så hade dom fräst så pass djupt i ventilsätena så det fanns inte direkt något att ta på mer. Och samma historia med ventilerna.

Så nya ventiler fick inhandlas och han fick pressa i nya ventilsäten.
När vi sen gick på blocket, så skulle han av nyfikenhet mäta upp ramlagergången, som också visade sig vara sne/förminskad sen raset. Så där rök jag på att lineborra.

Efter många om och men, så fick jag ihop skiten, jag slarvade med att ta bilder under byggets gång, jag har bara bilder på slutprodukten när det kommer till motorn iaf.




Allt var nytt eller renoverat.

Sen bestämde jag mig för att Sparco Rev var lite för litet för mig, så jag bytte ut förarstolen till en Sparco Evo. Jag bytte även ut ratten till en Sparco Monza, satte dit snap-off, flockade instrumentpanelen och sen gav jag mig på bränslesystemet som var lite för klent för min smak.

Bränslesystemet var byggt på en Jaz Plasttank på 40L, två små MSD pumpar sög från tanken.

Jag ville istället ha en Walbro GST450 i tanken, en catchtank och två Bosch 044 efter catchtanken.
Jag rök på att bygga en ny skyddslåda, gjorde den öppningsbar på samma gång.









Såhär såg saker och ting ut sommaren 2014, säkert glömt hälften av alla saker, specifikationer på motorn osv har jag inte skrivit ut för att motorn som satt i förra året är numera såld i delar, jag behöll bara Auto-Verdi stakarna, resten är borta. Skulle egentligen bara sära på delarna och porta toppen, men det blev att det spårade ur och jag byggde en ny motor istället.

Specifikationer på den nya motorn kommer när jag har bestämt mig på vad jag ska stoppa i för grejer.

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Hej!

Kul med en tråd på din Escort
Se till att skruva ihop motorn fort nu så den inte blir stående för långe, lätt hänt bland cossies 😉

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43


Trådstartare
Jag kommer nog inte ut iår ändå. Har precis fått tag på ett Nikasil-block med 10x långbult och lite annat smågodis. Funderar på vevaxlar och vilken slaglängd jag ska ha o lite sånt.
Sen är jag även kluven när det kommer till växellåda, bilen ska ju rulla på gata också, som busbil o så. Ludde-låda eller fixit?

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



edinen skrev:
Jag kommer nog inte ut iår ändå. Har precis fått tag på ett Nikasil-block med 10x långbult och lite annat smågodis. Funderar på vevaxlar och vilken slaglängd jag ska ha o lite sånt.
Sen är jag även kluven när det kommer till växellåda, bilen ska ju rulla på gata också, som busbil o så. Ludde-låda eller fixit?


Jag hade valt Ludde, finns en billig Fardon vev ute på blocket nu men den har du säkert sett?

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43


Trådstartare
Duratec vev har jag sett, men inte någon farndon. Isf har jag missat den.

Jag tänkte köra Arrow Precision faktiskt. Farndon ska tydligen ha sjuka leveranstider.

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43


Trådstartare
Har försökt göra en lista på vad som behöver göras.

Motorarbete:
Topp:
Cnc-porta toppen
Slipa in ventiler
Bygga om till mekaniska lyftare
Försöka komma fram till vilken kombination av kammar jag ska ha

Botten:
Nikasilfoder 91mm
JE-Kolvar med ventiluttag, uppflyttad kolvbult
Auto Verdi 136mm Stakar
Arrow Precision stålvev (inte bestämt vilket slag jag ska köra)
Auto Verdi Torrsump

Nytt grenrör
EFR 7163 eller 7064, har inte bestämt mig än.

Sen bestämde jag mig för att bygga om min fuelcell, som idag är på 40L. Eftersom bilen körs på gata till och från, så vill jag gärna komma lite längre än 10 mil innan jag behöver tanka igen. Så imorgon är det tänkt att jag ska plocka ur bränslesystemet och börja svetsa på en egen tank. Så som det är idag så har jag bara en nivågivare och är faktiskt nöjd med det. Dock är denna bara o slänga om jag skulle ta ur den.
Det är en liten plast-givare som tänder min reservlampa när nivån sjunker så att givaren inte är i "toppläge".
Likt en sånhär:

Vart kan man få tag på en liknande fast med gängor, någon som vet? Gärna att det är lite mer bastant än plast. Själva "flötet" får ju naturligtvis vara i plast, men jag menar resten av givaren. Så man kan skruva dit den i tanken och slippa läckage.


Sen är det väl hjulupphängningen, byta alla bussningar till vettiga polybussningar och bygga om bakvagnen till en så kallad 6-graders bakvagn. Innehåller lite uniballs o så. Sen kniv-krängare fram och bak. Det

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



Väldigt lik en bil jag åkte i för massa massa årsedan.
Rullade i Uddevalla då och ägaren hette Calle.

Kanske inte är samma.


Aja, mycket fin bil

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43


Trådstartare
Dom är nog väldigt lika bara, denna bilen har ägts av en kille som heter Caleb och har bott i Markaryd hela sitt liv i stort sett, bilen har han ägt i 9 år och den var helt original när han köpte den, sen köpte jag den(för 2 år sen).

Tack för det

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43


Trådstartare
När ni bygger fuelcells själva, hur bygger man för skvalpskydd smidigast och effektivast?
Jag vill gärna ha något typ av skvalpskydd, har sett att vissa kör med skum, men det funkar inte med den givaren som jag tänkte köra med. Så jag tänkte göra typ som skiljeväggar, men hur stora ska hålen vara? Och ska dom bara vara placerade i underkant?

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6062



En liten fundering ang bältena i din bil. Med den strävan som dom viker ner runt så ser det bättre ut för att få så korta bälten som möjligt att istället för att vika ner dom runt det röret så att fästa in dom i det röret.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43


Trådstartare
J.Stigson skrev:
En liten fundering ang bältena i din bil. Med den strävan som dom viker ner runt så ser det bättre ut för att få så korta bälten som möjligt att istället för att vika ner dom runt det röret så att fästa in dom i det röret.


Köpte bilen med bältena monterade såhär, faktiskt inte något som slagit mig, men det har du rätt i. Ska absolut lösa det

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43


Trådstartare
Nikasil då.

I det nya blocket som jag köpte så var där nikasilfoder. Vet någon ifall nikasil funkar bra ihop med Etanol/e85?
Hur är slitaget? Slits en nikasilmotor snabbare än en vanlig? Jag vet att man måste ha speciella kolvringar till nikasil men jag vet inte hur slitaget är på delar eller så.

Någon som vet, vore till jättehjälp. Vet inte riktigt vart jag ska vända mig för att få svar på frågor som dessa.

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



edinen skrev:
Nikasil då.

I det nya blocket som jag köpte så var där nikasilfoder. Vet någon ifall nikasil funkar bra ihop med Etanol/e85?
Hur är slitaget? Slits en nikasilmotor snabbare än en vanlig? Jag vet att man måste ha speciella kolvringar till nikasil men jag vet inte hur slitaget är på delar eller så.

Någon som vet, vore till jättehjälp. Vet inte riktigt vart jag ska vända mig för att få svar på frågor som dessa.


Nikasil är fruktansvärt hårt pch slits mer eller mindre inte.
Men får du en skada på det så är det mycket jobb med att fixa ny beläggning.

Alla Crossar idag har Nikasilbeläggning i cylindrarna.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43


Trådstartare
Så det ses som fördel att ha nikasil? Eller tänker jag fel?

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43


Trådstartare
På tal om att snurra bältena runt buren. Vad heter den mojängen som behövs och vart kan jag få tag på den? Man ska ju snurra bältena runt buren och sen in i detta "klips". Där ska bältet föras igenom på ett visst sätt så att det sitter fast. Jag har letat hela dagen men hittar inget vettigt..

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6062



Det clipset brukar sitta monterat på bältet. Kan ju vara så att ditt bälte inte är ett wrap around. Släng upp en bild på hur den änden på bältet ser ut så kan vi hjälpa till.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43


Trådstartare


Såhär ser det ut

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6062



Det där är rätt clips, bara att trä ur bältet och trä det igenom på rätt sätt sen.....

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
edinen
Göteborg
Här sen Jun 2014
Inlägg: 43


Trådstartare
J.Stigson skrev:
Det där är rätt clips, bara att trä ur bältet och trä det igenom på rätt sätt sen.....


Försökte, men bältet är dubbelvikt längst bak och sytt. Så jag får inte igenom det baklänges så att säga. Får klippa väck dubbelvikningen så jag får igenom bältet:) Tack för hjälpen!

_________________
Edin Bilal
Ford Escort Cosworth
Sponsorer: VC-Racing och TG-Racing
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6062



INTE KLIPPA, går det inte att få ut bältet så är det inte ett wrap around.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort Cosworth -93
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (22752 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande