Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 135i (E82) 2011 - Bambilution
9901 besök totalt
Lillman
Upplands Väsby
Här sen Okt 2012
Inlägg: 22


Trådstartare
Hej.

Vi är ett biltokigt par som just köpt en busbil värd att nämnas.
Vi har tidigare kört Impreza STi -02 och BMW 325ti -02 på diverse inspirerande vägar och banträffar.
Denna nya bil kommer att vara våran vapendragare för kommande äventyr.

Bilen ifråga är en BMW 135i (E82) av 2011 års modell, första årsmodellen med N55 motor.
2011 årsmodell var även första årsmodellen där DCT växellådan fanns som tillval.
Då vi även är lite bekväma av oss och skall använda bilen till vardags, så var det inte fel att bilen har DCT växellåda.
Dessutom kanske man överlever Stockholms trafikens eviga köer, utan att få ett alltför överdimensionerat vänsterlår

Våra planer är att anpassa och uppdatera bilen för bankörning med en smula av gatukomfort.
Samtliga uppdateringar kommer att presenteras allt eftersom, och vi hoppas detta är av intresse.

Allt började en snöig December dag när det tog skruv i huvudet.







Efter några dagars velande och två omgångar noggrant granskande av bilen slog vi till.
Sen var det bara den evighets långa väntan på leveransen.

När den stora dagen kom så var det snö stor med stort S men vad gör det när man får hämta sin nya pärla.






Den skarpsynte BMW fantasten har kanske redan lagt märke till en del eftermarknads delar som är monterade på bilen. För er andra dödliga har ni facit här
BMW Performance fälgar
BMW Performance side stripes
BMW Performance carbon fiber vinge

Fler rejsiga delar är beställda och väntar på leverans så uppdatering kommer inom kort, då fortsätter evolutionen av bilen.

Redan första veckan bestämde vi oss för att låta bilen kommunicera med omvärlden genom att montera Bluetooth telefoni, kanske inte så rejsigt men kommer väl till användning den dagen vi har fastnat i leca kulorna och behöver hjälp.


Dagarna går och vi känner att det är dags att döpa bilen. Men innan dopet kan äga rum måste den bli skinande ren, då den trotts allt skall vara både show and go.
Efter 24h på spa hämtar vi den skinande



och det bär av till dop.



I samband med dopet såg vi även till att den kan göra sig hörd bättre.
På dessa bilar sitter det ett vakuum styrt spjäll som håller ena utblåset stängt under 3000rpm.
Denna vakuumslang blockerades, detta gör att båda avgas utblåsen är öppna hela tiden och motorljudet blir mycket trevligare.


Detta tar oss i kapp till realtid så fortsättning följer, och då med mer betydligt rejsiga uppdateringar

Med vänlig hälsning
Jonas & Gabi

_________________
Jonas Lillman
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323



Trevlig bil i trevlig färg! thumbs up
Alla borde åka 1-serie...

_________________
Marcus Marklund
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



+1 på den.
Fler 1:or till folket.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11884



Måns Ulveståhl skrev:
+1 på den.
Fler 1:or till folket.


Jawohl! thumbs up

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Lillman
Upplands Väsby
Här sen Okt 2012
Inlägg: 22


Trådstartare
Hej.

Kul att bilen väcker lite glädje och intresse hos er andra rejsa medlemmar.

Ni som har åkt eller åker BMW E82 eller någon annan av förra generationens 1 serie på bana hur har ni löst det med bromskylning ?

Vi inbillar oss att 135ans standard bromsar bör vara tillräckliga bara dom får behövlig kylning som tycks vara obefintlig standard.



Vi har googlat lite och har hittat att det är vissa på andra sidan den stora pölen som använder sig av F30's bromssköldar som har en mer utsvängd bromssköld (enligt nedan) och på så sätt når innanför fälg / däck och drar in luft på skivan och i centrum.



Fördelen är att det ser standard ut.

Nackdelen vi ser med det är att det även trycks in massa skit på skivans "slit" yta, kanske inte så stort problem sommar tid men då vi även tänkt använda bilen under vintern är det inte så lyckat att leda in vägsalt, sand snö mm direkt in på skivan.

Alternativ 2 och det som vi känner är det bättre alternativet, men vi kan inte hitta några färdiga "kit" och vi saknar bra möjligheter att själva bygga om bromssköldarna så att dom har anslutning för luftkylning till skivans centrum. (bild på vad vi menar nedan dock är denna från en EVO men finner inget liknande till E82)



Tankar, tips & erfarenheter på hur ni har gjort eller på hur man enklast tillverkar egna (ta då med i tankarna att vi saknar tillgång till svets mm.) eller vart man kan köpa ett färdig lösning.


// Jonas & Gabi

_________________
Jonas Lillman
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 858



Grattis till en fin bil.

Med vänlig hälsning, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Lillman
Upplands Väsby
Här sen Okt 2012
Inlägg: 22


Trådstartare
Hej.

Det har varit ett tag sedan senaste tecknet på liv i form av uppdatering här i tråden.

Så vad är det egentligen som har hänt sedan sist

Lite uppdateringar för vardagliga bruket har gjorts i form av införskaffning av stänkskydd som lackerats i bilen färg och är på gång att monteras för att skona karossen från stenskott osv.

Men den stora nyheten sedan sist är väl att bilen fick nya skor, SportMaxx RT inför sin debut på racerbana

Premiären skedde på Gröndals motorbana i Eskilstuna tillsammans med Girls On Track som arrangerade banträff.

(Bild lånade från http://www.jplphoto.se/)


Det var första gången på banan med denna bil och vi visste inte riktigt vad vi kunde förvänta oss för uppförande, så det var bara att ge sig ut på banan för att uppleva den.
Kan säga på en gång att även förarna behöver uppdateringar i form av mer träning och erfarenhet av banorna.

Efter några varv kände vi att däcken började gå varma så det vara bara att svänga in i depån och laborera med däck tryck tills vi hamnade på en nivå vi kände fungerade.
När väl det var in kalibrerat så kunde man börja försöka få flera kontinuerliga varv i rad.

(Bilder lånade från http://www.jplphoto.se/)




Vad blev då erfarenheten och slutsatsen av denna dag på Gröndal ?
Jo, att bilen presterade inte i närheten av vad vi hade förväntat oss det märktes tydligt att Tyskarna inte hade bankörning i åtanke när dom designade den här modellen.
Kanske inte så konstigt då dom har 1M i portföljen som är betydligt mer Hard Core, och denna 135a mer inriktad för åka fort komfortabelt och mer vardags vänlig.

Motor och växellåda fungerade utmärkt, visade inga tecken på överhettning som var ett litet orosmoln så det var en lättnad thumbs up.
Även bromsarna fungerade bättre än förväntat, då vi inte hade gjort något åt bromsarna innan, så kändes även detta som en osäker punkt, men original så kallad bromskylning var tydligen tillräcklig, dock slets original klossarna en del, men något annat hade man inte kunnat förvänta sig.

Så vad var det då får något som var orsaken till besvikelsen ?

(Bild lånad från https://www.facebook.com/RecProductionz)


Som ni ser på bilden ovan uppförde sig bilen lite som Ånedinlinjens Birger Jarl (http://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Birger_Jarl) på Östersjön en stormig oktober dag, vilket orsakade att man inte kunde hålla i närheten av det tempo man hade önskat.

Det var således solklart vad som behövde uppmärksamhet först och främst, nämligen att få ett väl fungerande chassi.

Efter lite research på jakt efter en snabb och billig första uppgradering så föll valet på en ny främre krängningshämmare.
Det var många olika intryck av vilken krängnings hämmare som fungerade bäst, men av tidigare erfarenheter av ett visst företag med slogan "activate more grip", föll valet på en krängare från Australiensiska Whiteline.



Även nya bussningar för fram och bakvagn + subframe bussningar står också på listan som även det är en relativt billig uppdatering som vi tror skulle göra storskillnad för känslan och prestandan.

Men den stora frågan och kostnaden är väl vad för dämpare / fjädrar / coilovers som skall användas.

Öhlins Road n Track står högst upp på listan men är som ni vet dyra, ett annat alternativ som används "over there" är Koni FSD dämpare med lämpliga fjädrar till.

Frågan är vad som ger mest "bang for the buck"

Vi återkommer med resultat efter utvärdering av nya krängaren =)

Mvh
Jonas & Gabi [/url]

_________________
Jonas Lillman
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Vanliga Bilstein B6/B8 med Eibachfädrar (B12-kitet) räcker långt så länge ni har stabilare krängare oxå..

Tror att det är en mycket bra lösning för pengarna..

Exempel fr EBay:



Lycka till med den fina bilen :-)

Citera
Lillman
Upplands Väsby
Här sen Okt 2012
Inlägg: 22


Trådstartare
Sunk skrev:
Vanliga Bilstein B6/B8 med Eibachfädrar (B12-kitet) räcker långt så länge ni har stabilare krängare oxå..

Tror att det är en mycket bra lösning för pengarna..

Exempel fr EBay:



Lycka till med den fina bilen :-)



Hej.

Det där hade vi missat, helt klart ett intressant alternativ, tack för tipset.

Mvh
Jonas

_________________
Jonas Lillman
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1126



Lillman skrev:

Även bromsarna fungerade bättre än förväntat, då vi inte hade gjort något åt bromsarna innan, så kändes även detta som en osäker punkt, men original så kallad bromskylning var tydligen tillräcklig, dock slets original klossarna en del, men något annat hade man inte kunnat förvänta sig.

Det var således solklart vad som behövde uppmärksamhet först och främst, nämligen att få ett väl fungerande chassi.

Efter lite research på jakt efter en snabb och billig första uppgradering så föll valet på en ny främre krängningshämmare.

Men den stora frågan och kostnaden är väl vad för dämpare / fjädrar / coilovers som skall användas.

Öhlins Road n Track står högst upp på listan men är som ni vet dyra, ett annat alternativ som används "over there" är Koni FSD dämpare med lämpliga fjädrar till.


Gällande bromskylning så kan ni kika in på min biltråd och se hur jag gjorde. Mycket är ju likt på 135 och 335. Bromskylning kommer minska slitaget på beläggen också.
Jag skulle gissa att det blir ett större problem när ni kommer till större banor. Har aldrig kört på Gröndal själv men efter vad jag läst/hört så blir det inte så mycket fart på den banan.

Jag är väldigt intresserad av ert resultat på byte av främre krängningshämmaren. Har funderat på det själv men är rädd att det skall döda greppet i fram så bilen blir än mer understyrd. Hoppas på uppdateringar kring detta thumbs up Annars byter man ju ofta både fram och bak för att behålla balansen, men bak är krångligare rent arbetsmässigt

Öhlins Road & Track kör jag med och jag tycker det är riktigt bra thumbs up Men en annan detalj som jag tycker är minst lika viktig är ställbara camberplates och en bra hjulinställning med lite mer camber. (finns bland annat på Millway)

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Lillman
Upplands Väsby
Här sen Okt 2012
Inlägg: 22


Trådstartare
BMW-DJ skrev:


Gällande bromskylning så kan ni kika in på min biltråd och se hur jag gjorde. Mycket är ju likt på 135 och 335. Bromskylning kommer minska slitaget på beläggen också.
Jag skulle gissa att det blir ett större problem när ni kommer till större banor. Har aldrig kört på Gröndal själv men efter vad jag läst/hört så blir det inte så mycket fart på den banan.

Jag är väldigt intresserad av ert resultat på byte av främre krängningshämmaren. Har funderat på det själv men är rädd att det skall döda greppet i fram så bilen blir än mer understyrd. Hoppas på uppdateringar kring detta thumbs up Annars byter man ju ofta både fram och bak för att behålla balansen, men bak är krångligare rent arbetsmässigt

Öhlins Road & Track kör jag med och jag tycker det är riktigt bra thumbs up Men en annan detalj som jag tycker är minst lika viktig är ställbara camberplates och en bra hjulinställning med lite mer camber. (finns bland annat på Millway)



Hej.

Japp har sneglat lite i din tråd =), och det kommer nog bli något liknande även på våran.
Har du kört med något annat än öhlins på din tidigare ? har du något att jämföra dom med ?
Vad kör du med för hjulinställningar i fram ?

Ja det skall bli intressant med nya krängaren, om man har förstått allting rätt skall de hjälpa till en del.
Backre krängaren skulle nog behöva uppgraderas också men då skall nog en ordentlig diff till också vilket saknas i dagsläget.

gällande Gröndal så är det som du säger, det kommer slitas mer på "riktiga" banor, kom upp i ~150km/h på rakan men övriga varvet gick det inte så fort på.
Skall ta oss tid att ställa bilen en dag och få skivorna slitsade också som även det kommer hjälpa.

Under veckan så skall krängaren monteras så kommer det en uppdatering.

// Jonas Lillman

_________________
Jonas Lillman
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1126



Lillman skrev:

Hej.

Japp har sneglat lite i din tråd =), och det kommer nog bli något liknande även på våran.
Har du kört med något annat än öhlins på din tidigare ? har du något att jämföra dom med ?
Vad kör du med för hjulinställningar i fram ?

Ja det skall bli intressant med nya krängaren, om man har förstått allting rätt skall de hjälpa till en del.
Backre krängaren skulle nog behöva uppgraderas också men då skall nog en ordentlig diff till också vilket saknas i dagsläget.

gällande Gröndal så är det som du säger, det kommer slitas mer på "riktiga" banor, kom upp i ~150km/h på rakan men övriga varvet gick det inte så fort på.
Skall ta oss tid att ställa bilen en dag och få skivorna slitsade också som även det kommer hjälpa.

Under veckan så skall krängaren monteras så kommer det en uppdatering.

// Jonas Lillman


Jag har bara kört med original Sportchassie innan jag bytte till Öhlins. Jag bytte ju chassie, camberplats och hjulinställning på samma gång så det är lite svårt att avgöra vad som gör mest. Men efter uppdateringen så märkte jag en enorm skillnad på hur bilen greppade framförallt i framvagnen. Innan understyrde det väldigt mycket men efter uppdatering var det mycket enklare att peka framvagnen dit jag ville ha den och vid behov kunde jag dra in bilen till apex midcorner om jag hamnat för långt ut. Magkänsla säger mig att hjulinställningen faktiskt är viktigare än Öhlinschassiet för den balansförändringen. Sen tror jag Öhlins gör att den greppar bättre överallt men det är svårare att sätta fingret på så att säga.

Min hjulinställning står på första inlägget i min tråd (är som en liten faktaruta kring bilen) men här kommer den också, den är ju tänkt för en bil som används både på gata och bana så det är en kompromiss. Tanken var att hålla sig inom BMWs rekommenderade värden för toe men att ha mer camber:

Hjulinställning
Fram:
Toe Vänster +0,6mm
Toe Höger +1,1mm
Camber Vänster -2,57 grader
Camber Höger -2,36 grader
Caster Vänster +9,16 grader
Caster Höger +9,58 grader
Bak:
Toe Vänster +1,4mm
Toe Höger +1,2mm
Camber Vänster -1,85 grader
Camber Höger -1,97 grader

Angående bakvagnen så nämnde du subframebussningar, skall ni byta dem så tror jag inte krängaren är mycket extra arbete. En diff är ju mycket pengar däremot.

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Lillman
Upplands Väsby
Här sen Okt 2012
Inlägg: 22


Trådstartare
BMW-DJ skrev:


Jag har bara kört med original Sportchassie innan jag bytte till Öhlins. Jag bytte ju chassie, camberplats och hjulinställning på samma gång så det är lite svårt att avgöra vad som gör mest. Men efter uppdateringen så märkte jag en enorm skillnad på hur bilen greppade framförallt i framvagnen. Innan understyrde det väldigt mycket men efter uppdatering var det mycket enklare att peka framvagnen dit jag ville ha den och vid behov kunde jag dra in bilen till apex midcorner om jag hamnat för långt ut. Magkänsla säger mig att hjulinställningen faktiskt är viktigare än Öhlinschassiet för den balansförändringen. Sen tror jag Öhlins gör att den greppar bättre överallt men det är svårare att sätta fingret på så att säga.

Min hjulinställning står på första inlägget i min tråd (är som en liten faktaruta kring bilen) men här kommer den också, den är ju tänkt för en bil som används både på gata och bana så det är en kompromiss. Tanken var att hålla sig inom BMWs rekommenderade värden för toe men att ha mer camber:

Hjulinställning
Fram:
Toe Vänster +0,6mm
Toe Höger +1,1mm
Camber Vänster -2,57 grader
Camber Höger -2,36 grader
Caster Vänster +9,16 grader
Caster Höger +9,58 grader
Bak:
Toe Vänster +1,4mm
Toe Höger +1,2mm
Camber Vänster -1,85 grader
Camber Höger -1,97 grader

Angående bakvagnen så nämnde du subframebussningar, skall ni byta dem så tror jag inte krängaren är mycket extra arbete. En diff är ju mycket pengar däremot.


Hej.

Ok, ja då har vi samma användningsområden och mål med bilen, våran är också en vardags bil till.
Har inte mina hjulinställningar i huvudet, men skall se om jag hinner se över dom i veckan och justera dom mer efter dina och se vad för skillnad det blir.
Tror nya dämpare gör otroligt mycket för hur bilen beter sig och hur man kan placera / styra den i kurvor osv.
men de fjädrar / dämpare som är original tror jag den flyttar för mycket vikt och man förlorar greppet genom för mycket vikt förflyttning.

Nu blev man bara mer sugen på att montera nya krängaren på engång och se resultatet =)

Mvh Jonas

_________________
Jonas Lillman
Citera
Maccan
Värnamo
Här sen Aug 2003
Inlägg: 323



thumbs up för din fina bil!

Jag önskar att jag också hade en likadan motor i min...

Om du behöver bussningar, chassi och camberplattor så finns jag till tjänst.

_________________
Marcus Marklund
Citera
Lillman
Upplands Väsby
Här sen Okt 2012
Inlägg: 22


Trådstartare
Maccan skrev:
thumbs up för din fina bil!

Jag önskar att jag också hade en likadan motor i min...

Om du behöver bussningar, chassi och camberplattor så finns jag till tjänst.



Tack Maccan men 118d är rätt trevlig bil också, hade en E82 118d som första BMW sedan dess är man fast.

Vi köpte förstärkningsplattor ifrån dig (millway) men då vi har 1M's fjäderbenstag så är bultarna från topplagringarna förkorta för att även köra med förstärkningsplattorna under.
Med nya topplagringar måste bultarna bytas ut mot lite längre om dom inte är tillräckligt långa.

Men det kommer säkert att dimpa in en beställning på en del eller två från er under sommaren.

Mvh Jonas

_________________
Jonas Lillman
Citera
Lillman
Upplands Väsby
Här sen Okt 2012
Inlägg: 22


Trådstartare
Nu så, har vi fått dit den nya krängningshämmaren.
När vi tagit ner det gamla staget så konstaterade vi att det var som att jämföra kokt och okokt pasta
Den nya bussningen är i stenhård plast jämfört med originalet som är i mjukt gummi. Dessutom är det nya staget kralligare.




Bilen blev helt klart mycket roligare att köra nu, den ålar sig inte längre och understyr mycket mindre.

Vi monterade stänkskärmarna bak också, tyvärr var inte lacken så hållbar som vi tagit för givet. Det släppte allt för lätt vid monteringen

// Jonas & Gabi

_________________
Jonas Lillman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 135i (E82) 2011 - Bambilution
9901 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande