Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -02
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (26189 totalt)
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Edit, har sålt kompressorkittet och satsar på original motor.

I slutet på 2014 så bytte jag bort min fina Bmw 135 -09 mot min drömbil. Jag hade letat länge efter en röd m3e46 med smg och utan taklucka.
Nu hitta jag den och den hade lite extra godis.

*Jaws motorsport kompressor kit, med ess insug.
*nyrenoverad motor med ny vevaxel smidda dp kolvar och dp-stakar.
*uppgraderad sachs koppling (finns tydligen abara en som funkar med smg)
*Racing titan avgasystem
* 6-kolvs ok med 370mm skivor
* xyz coilovers









Bilarna byttes nästan jämt och bilen skulle vara fullt fungerande med något stenskott. Vi skulle mötas halvvägs, så det kändes bra. Då vet man ju att bilen är fungerande.
Jag kände att det var en bra deal och att jag kunde ta lite fix utan att känna mig missnöjd.

milt sagt så var det en del fix :?
Jag tycket att det slog ganska mycket vid växling, och tänkte direkt att det ökända bussningarna och subframeinfästningen förmodligen var boven.

så var det + lite extra

Men det var ju seriöst lagat iallafall


mer...



Då var det bara att riva ner allt och gör det ordentligt.

Bakvagn ner.


Satt powerflexbussningar i de bakre öronen på subframen. Dom var mjukare än org som satt i de främmre öronen.

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 364


Trådstartare














jag kan visa 50 bilder till men jag kan säga att det var inte så fint.

Den var typ sprucken från vänster hjulhus till höger hjulhus och sen tillbaka halvvägs.
Bara fram med svetsen och lägga några meter :lol:

























Lite färg, och bodyspray








Det gamla golvet var så dåligt svetsat och förstört, nu ser det ju skapligt ut alla fall.






_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
bilen kommer från början från USA och där hade de tydligen solida bromsskicor :?
Dessutom var dom slut.



Nya "riktiga m3 skivor"



Intressant anekdot, nya skivor bak är 20mm tjocka, min mått är 18.4mm. Tyckte det kändes lite, med bara 1,6mm i slit innan de är slut?

ny bussning



Mer nya bussningar, i en pulverlackad subframe


_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
stötte på lite andra problem idag när jag försökte montera subframen.

jag har som sagt köpt strongflex bussningar till bilen. Monterat dessa, med 0 monteringasanvisningar. SAmtidigt som jag tycker att dom bara kan sitta på ett sätt. :shock:
men börjar fundera om något är fel.









som det är nu så kan bussningen inte "nå" till karossen. "Brickan/muttern" på BMW specialskruven bygger för mycket.
Jag fattar inte, vänder jag på bussningen finns det en större fas, men som det syns på bilderna så är bussningen urfräst för att passa som den sitter.

Eller är det så illa byggt att subframen ska "hänga löst" i skruvarna?
Min polare byggde med powerflex och se ser inte alls ut såhär, de hade en riktig urfasning som rymde "muttern".

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Ojojoj en sån fin färg!

Minnet är kort... men jag har för mig jag stoppade in mina (bankade) underifrån... och med tanke på hur det ser ut för dig så borde du alltså ha satt dom åt fel håll? (jag kan ha jättefel)

Pilla ur dom där bussningarna och stoppa dit sånna här istället http://www.millway.se/bussningar-bakvagnsbrygga-e46.html



Känner för övrigt igen dina sprickor... alltför väl, till och med färgen är likadan
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80547&postdays=0&postor . . . .

Har satt dit ett fjäderben stag bak på min som jag inbillar mig hjälper till att avlasta den tunna plåten....

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



FoX skrev:

Intressant anekdot, nya skivor bak är 20mm tjocka, min mått är 18.4mm. Tyckte det kändes lite, med bara 1,6mm i slit innan de är slut?


Räcker hur länge som helst... mina bakskivor har rullat säkert 10k landsväg och 500 mil bana och dom e långt från slut
Vad kör du för belägg bak? Har en uppsättning pfc 06 med typ 50-75% kvar som jag inte har någon användning för...

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
ScratcH
Gbg
Här sen Okt 2004
Inlägg: 381



E.Svensson skrev:
Ojojoj en sån fin färg!

Minnet är kort... men jag har för mig jag stoppade in mina (bankade) underifrån... och med tanke på hur det ser ut för dig så borde du alltså ha satt dom åt fel håll? (jag kan ha jättefel)

Pilla ur dom där bussningarna och stoppa dit sånna här istället http://www.millway.se/bussningar-bakvagnsbrygga-e46.html



Känner för övrigt igen dina sprickor... alltför väl, till och med färgen är likadan
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80547&postdays=0&postor . . . .

Har satt dit ett fjäderben stag bak på min som jag inbillar mig hjälper till att avlasta den tunna plåten....


Känns som de flesta e46 åkare stöter på dessa problem mer eller mindre omfattande...
Lycka till med bilen

_________________
Jonas Sommar
E46 M3 Laguna Seca
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91393
E30 M3 Lysholm Såld
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=24539&
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Bakre infästningen till bakvagnen bör väl se ut så här....



(även om det är en e36 på bilden)

Främre fästena bör också förstärkas, upp genom golvet.
Men där får man väl vara lite påhittig....om man ska ha baksätet kvar.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545




_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:

Fint, men känns inte som det passar för min gatbil =)

Kanske i nästa liv som racebil

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
E.Svensson skrev:
Ojojoj en sån fin färg!

Minnet är kort... men jag har för mig jag stoppade in mina (bankade) underifrån... och med tanke på hur det ser ut för dig så borde du alltså ha satt dom åt fel håll? (jag kan ha jättefel)

Pilla ur dom där bussningarna och stoppa dit sånna här istället http://www.millway.se/bussningar-bakvagnsbrygga-e46.html



Känner för övrigt igen dina sprickor... alltför väl, till och med färgen är likadan
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80547&postdays=0&postor . . . .

Har satt dit ett fjäderben stag bak på min som jag inbillar mig hjälper till att avlasta den tunna plåten....


Dessa bussningar är i ett stycke, att banka i dessa är helt omöjligt.

Jag har övervägt att jag monterat dom fel, men jag tror ändå inte det. Främre bussningen har en utfasning för svetsen. Det finns bara ett ställe där den kan passa.
Har kontaktat ÅF som ska kolla med tillverkaren. skulle få svar idag thumbs up

Millway har jätte fina grejer inget snack. Men med dessa fantasipriser lämpar sig mer åt den strikta "bult on" målgruppen.
Jag vet att det kan vara lite att fixa med när man köper tex. strongflex. Men det är okej. Jag betalade 2200:- för alla bussningar ink frakt.

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



FoX skrev:
E.Svensson skrev:
Ojojoj en sån fin färg!

Minnet är kort... men jag har för mig jag stoppade in mina (bankade) underifrån... och med tanke på hur det ser ut för dig så borde du alltså ha satt dom åt fel håll? (jag kan ha jättefel)

Pilla ur dom där bussningarna och stoppa dit sånna här istället http://www.millway.se/bussningar-bakvagnsbrygga-e46.html



Känner för övrigt igen dina sprickor... alltför väl, till och med färgen är likadan
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80547&postdays=0&postor . . . .

Har satt dit ett fjäderben stag bak på min som jag inbillar mig hjälper till att avlasta den tunna plåten....


Dessa bussningar är i ett stycke, att banka i dessa är helt omöjligt.

Jag har övervägt att jag monterat dom fel, men jag tror ändå inte det. Främre bussningen har en utfasning för svetsen. Det finns bara ett ställe där den kan passa.
Har kontaktat ÅF som ska kolla med tillverkaren. skulle få svar idag thumbs up

Millway har jätte fina grejer inget snack. Men med dessa fantasipriser lämpar sig mer åt den strikta "bult on" målgruppen.
Jag vet att det kan vara lite att fixa med när man köper tex. strongflex. Men det är okej. Jag betalade 2200:- för alla bussningar ink frakt.



Ta ur lit e med en roterande fil, är ju ändaå stora brickor som fördelar kraften på bulten över hela bussningen, det blir ju ingen belastning där inne direkt. Men tar man bort för mycket så blir det ju naturligtvis inte bra...

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Carmatic Racing Team
Täby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 144



En kompis till mig tittade på denna bil också, tog en Carfax och såg att bilen var skrotat i USA exporterad till Litauen!! Så man förstår skicket!

Ta det som en läxa TA ALLTID EN CARFAX!

Lycka till med renoveringen!

_________________
Carmatic Racing Team
Claes Gustafson
Citera
Freddesix
Stockholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 41



Carmatic Racing Team skrev:
En kompis till mig tittade på denna bil också, tog en Carfax och såg att bilen var skrotat i USA exporterad till Litauen!! Så man förstår skicket!


Aj

Krockad två gånger, justerad mätare och det ser väl ut som att den lämnade USA i ett mindre perfekt skick. Hoppas innerligt att TS var medveten om detta vid köp.

_________________
Fredrik Nehlén
Citera
Carmatic Racing Team
Täby
Här sen Sep 2010
Inlägg: 144



En kompis till mig tittade på denna bil också, tog en Carfax och såg att bilen var skrotat i USA exporterad till Litauen!! Så man förstår skicket!

Ta det som en läxa TA ALLTID EN CARFAX!

Lycka till med renoveringen!

_________________
Carmatic Racing Team
Claes Gustafson
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



Jag har aldrig sett så stora problem med sprickor tidigare

Mycket snyggt jobb med att fixxa till dessa, du kommer att få en riktigt trevlig bil när allt är klart!

Tycker inte att du ska haka upp dig för mycket på Carfax rapporterna, motor är ju förmodligen byggd efter den lämnade USA och chassiet är ju snart i toppskick!

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Freddesix skrev:
Carmatic Racing Team skrev:
En kompis till mig tittade på denna bil också, tog en Carfax och såg att bilen var skrotat i USA exporterad till Litauen!! Så man förstår skicket!


Aj



Krockad två gånger, justerad mätare och det ser väl ut som att den lämnade USA i ett mindre perfekt skick. Hoppas innerligt att TS var medveten om detta vid köp.


Detta hade jag ingen aning om, vet man hur långt den hade gått i Usa? står 13 000 mil på mätaren nu.
Men det spelar igentilgen ingen större roll. Nästan allt är ju bytt

Killen som har byggt iordning bilen är ifrån Sverige, han jobbade på en mc firma som är åf för bmw mc.
Som jag fatta det så, att han jobbade en hel del övertid och plocka ut alla övertidspengar i Bmw delar.
Kompressor och bromsar kommer från Jaws motorport och som jag förstod det så är han bekant med en av killarna.

Listan på saker som är nya eller bytta är så lång så jag blev övertygad om att jag inte kunde göra en dålig affär. Nu var det kanske inte så bra som det lät i annonsen. "fel fri och fullt fungerande" nämdes

men men... om man tänker possitivt så är bilen trotts allt välldigt påkostad. Jag skulle uppskatta att det ligger 150k i delar + att jag fick med alla orginal delar + Bmw org olja mm mm.

jag gråter inte över dess historia... har han några ärr sedan tidigare så är det ändå inget mot de jag ska piska bilen i framtiden

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
FoX
Eskilstuna
Här sen Nov 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
magnus428 skrev:
Jag har aldrig sett så stora problem med sprickor tidigare

Mycket snyggt jobb med att fixxa till dessa, du kommer att få en riktigt trevlig bil när allt är klart!

Tycker inte att du ska haka upp dig för mycket på Carfax rapporterna, motor är ju förmodligen byggd efter den lämnade USA och chassiet är ju snart i toppskick!


en av anledningarna att han spruckit så jävligt är (med stor sannorlikehet) veck i plåten efter att ha blivit krockad och sedan riktad. Det + ökad effekt + att tidigare ägare inte brytt sig och kört fast än det låtit illa.

_________________
/Fredrik Strengbohm
0703252017
Bmw M3 -02
Bmw E30 Turbo -90
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1963



FoX skrev:
jag gråter inte över dess historia... har han några ärr sedan tidigare så är det ändå inget mot de jag ska piska bilen i framtiden


Helt rätt tänkt! thumbs up

//AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Äsch carfax hit å dit, sprickorna du hade och svetsarna som gått upp hade jag på min också och den e aldrig krockad och skrotad i usa... (slapp sprickorna vid själva infästningen till bakvagn då min redan var förstärkt där).

M3e46 är klent konstruerad helt enkelt, man kan ta hur mycket carfax man vill - förstärkning utav hela bakänden måste ändå göras, inte överdrivet kostsamt om man gör det själv men ganska tidsödande.

Sen att säljaren sa en annan sak är ju en tråkig historia... men så e det ju tyvär nästan vid alla bilaffärer

Hoppas man får se vrålåket i sommar!

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Vad har hänt med alla bilder? Vore trevligt om man kunde se dom

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -02
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (26189 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande