Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 Carrera 3,2 1988 | 4 besök senaste veckan (7608 totalt) |
Efter att ha ägt både en röd 993 och en röd 964 så kändes steget naturligt att gå vidare med en ännu äldre luftkyld Porsche. Se spec:
En röd Porsche 911 Carrera 3,2 med 231hk och den eftertraktade G50-växellådan och diff! Såld ny i Tyskland(Europaspec) dvs 231hk och inte 218hk som USA-specade bilar har. Importerad till Sverige 2002 av Porscheentusiast. Samma ägarfamlilj mellan 2002 och 2011. 2012-2015 ägdes bilen av en annan Porscheentusiast från vilken jag köpte bilen. 21500 mil på mätaren, men ganska ointresseant då bilen mer eller mindre kan anses som helrenoverad! Utbytta delar är orignaldelar eller "bättre", dvs delar från andra ledande tillverkare av Porschedelar: Bilstein, ARP, Dansk, Elephant racing, Wevo mfl. Motor renoverad av proffesionell motorfirma 2010/2011 (www.rbb.se samt toppar CNC-bearbetade av Halvarsson racing) Fotodokumenterat Lackerad av proffesionell lackfirma i orignalkulör Indishrot/Guards red L80K 2015 med mycket bra resultat (www.universalteknik.se) Chassi och bromsar uppdaterade av förra ägaren. 2014 Rak i karossen, skonad från rost. Motor/drivlina: Motor helrenoverad Alla lager utbytta Nya kolvringar ARP pinnbultar Nya ventilstyrningar Portade toppar (Halvarsson racing) Balansad och kontrollerad vev Mira frästa ventilsäten SSI värmekamare och Headers Dansk slutburk med dubbla utblås. Renoverad generator Växellåda: G50 Genomgången av Perrys motor 2010 5ans växel utbytt Uppdaterad axel till kopplings gaffel Diff Koppling och svängjul bytt Chassi och bromsar Bilstein Club sport dämpare (Nya 2010) 27mm torsions stavar bak Bussningar bytta runt om -Styrstag från turbomodellen, Kit för att motverka sk. "bump steer" -Camberplattor och fjäderbensstag (fabrikat WEVO) Bussningarna till framvagnen från Elephant Racing, Porsche bromsok och skivor från en 996:a 2004 (med endast 500 mil på mätaren, dvs i stort sett nya) (monterade 2013) -Fram 330mm skivor -Bak 315mm skivor Hellackerad med rutor urtagna samt lösa delar lackerade separat. Dörrar, motorluckor, kofångare, backspeglar, handtag m.m Lackerad av proffslackerare 2015 i orignalkulör Indishrot/guards red L80K med högkvalitativ färg från Standox Nya bränsleslangar 2016. (Kostsamt och tidskrävande. Klassiskt fel på äldre porschar.) Rengjorda spridare (ultraljud) samt nya o-ringar (2016) I stort sett alla gummi/plast-lister är nya (kederlister, kofångarbälgar, lister kring motorlucka/framlucka, lister till främre kofångare och bakre kofångare, dörrlister, gummilister kring lampor fram och bak. Nya 17" fälgar Nya Michelin PS2 225/45-17 resp. 255/40-17. N-märkta Nya motorfästen Nya slangar till värmekammare Nya slangar till vevhusventilation Nya lyktglas bak Ny ljusramp bak (köpt begagnad men i absolut toppskick) Nya tätningar till taklucka. (mycket jobb) Nytt Batteri 2015 Varta Highpower 77aH med stark startström på 770 Ny komplett mattsats (den som limmas mot karossen) Nya mattor (de som är lösa och borttagbara) Ny ratt Momo prototipo Nytt handtag till handbromsen Nya rostfria tröskellister Nya eloxerade (svarta) instegslister mellan (tröskelist och interiörmatta) Nya "sparkplattor" (originalplattorna var i målad plywood. Nu sitter pulverlackerade plåtar) Nytt emblem (porschevapen) fronthuv. Nytt emblem (Carrera) motorlucka bak. Nya dekaler till motorrum Dämpmatta motorrum/PadKeeper Nya ändstycken till gummilister Nya Bosch torkarblad. Servad maj 2016 (Luftfilter, oljefilter, bränslefilter, olja, bromsvätska, växellådsolja.) Porsches sportstolar i svart helskinn med eljustering. Bra kantstöd och i mycket fint skick. Behandlade med Leathermasters produkter. Motor, växellåda och koppling känns mycket bra. Den drar fint över hela registret och vid mätning på rullande landsväg visade den sig ge exakt samma effekt som fabriken utlovade. 231hk. Motorolja är Valvoline 20W50 Racing vilken anses som en mycket bra olja av ansedda porschemekaniker. Bland annat tack vare sin höga andel ZDDP-additiv Växellådsolja är Redline 75W90NS med additiv för diffen. Bromsvätska ATE Blue Bilder från Projektets start: _________________ Martin Roxström |
||
Inredning blir relativt orignal. Stolarna är bytta mot original sportstolar. Kanske blir det en annan ratt, typ Momo prototipo som jag är väldigt svag för. Motor är renoverad, chassi och bromsar uppdaterat. Så i steg ett blir det ny lack "windows out" samt nya gummilister runt om.
_________________ Martin Roxström |
||
Låter som ett bra upplägg. Vad har du för chassi och bromsar? Var kommer du lackera den? Säljer du gt3 stolarna? _________________ Daniel Hult Cayman GT4 CS Porsche 964 C4 -91 Bmw M3 E36 -96 såld |
||
Skoj att du skapade en tråd! Det ska bli roligt att följa (även om jag även tror att jag kommer följa den en del "live" också ).
Jag kan också informera om att GT3 stolarna inte är till salu för dom behöll "säljaren" _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||
Lite uppdatering efter 1 års tystnad
Att bygga bil tar tid. Ambitionsnivån ökar hela hela tiden. När man ändå har demonterat...så är det lika bra att......osv.. När man sedan följer byggtrådar här på rejsa och även tittar på exemplevis Petters gröna 993 live så vet man ju hur bra det kan bli. Målet har varit att bilen skulle vara färdig till Tjolöholm Classic Car, men med 7 månaders tvillingar och en 2,5 åring så är det svårt att hitta tid. På nåt sätt har jag dock hittat drygt 40h som investerades i det främre utrymmet samt byte av bränsleslangar vid motorn: Tank borttagen, rengjord och lackad. Utrymmet rengjort, slipat och lackat. Nya slangar till bränsletank Lackerat reservhjul. (Vem vill ha ett vinrött reservhjul när det kan bli Indischrot...) Ny säkringspanel inkl lindning av kabelstammar med Tesas automotivetejp Nya batteripoler, jordflätor Nya bränsleslangar i motorutrymmet. Krävdes att insug och allt behövde demonteras. När detta ändå var av så var det lika bra att byta packningar, oringar, ultraljudstvätta spridare, byta stift m.m _________________ Martin Roxström |
||
Ser riktigt fint ut
Ska helt enkelt vara Fuchs på gammel Porschar, även om de nu lite modernare. Tycker det var rätt steg att gå tillbaka till original, från 964 stuket. Dock lite tveksam till backspeglarna. De är snyggare än Elefant öronen men kanske inte på denna bilen! _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
Helt rätt. Jag har nylackade elefantöron, orangea blinkers och svarta handtag som ska monteras snart. _________________ Martin Roxström |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 Carrera 3,2 1988 | 4 besök senaste veckan (7608 totalt) |