Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta b -87 gatbil | 1, 2 >> 10 besök senaste veckan (27310 totalt) |
Hej! Lägger upp en tråd om min manta b -87 som jag köpte färdigbyggd, som e reggad som ombyggt fordon, det sitter en c20let motor i getrag 265 skivbromsar bak större fram mm
Fast man vill ju alltid ändra och bygga om en sådan bil Så här såg den ut när jag fick hem den Så här såg det ut under huven Så här så den ut innan jag tog in den i garaget nu i höstas Håller på nu och bygger om värmesytemet så det blir mer som orginal, då jag inte tycket det såg så bra ut så jag byggde en ny låda att ha orginal element i som är ihopskarvad med resten av plasthuset så man kan ha orginalfläkt här e lite bilder på det bygget som strax e klart Har även byggt nytt avgassystem, då det gamla tog i överallt och det satt en kat som läkte väldigt långt bak , så har gjort ett helt nytt 3" men en racekat och v-bandsklämmor Har även hunnit byta bromsarna fram som var omegas 297mm skivor och omega ok men dom var vinda så det skakade, så fick ett tipps angående stora och billiga som inte var så mycket jobb att få på, så jag beställde nya mercedes s500 skivor 335x32 och brembo ok från peugeot 607 ,fick svarva navhålet större och borra om bultdelningen på skivan, och göra en adapter till oken Håller på med framvagn och bakvagn och renoverar förstärker byter bussningar kommer bilder på det sen har ju även flyttat batteriet bak nu så har gjort en ny hållare till batteriet allt för denna gång tror jag //Erik _________________ Erik Nygårds |
||
Oj vilket hantverk! Jag gillar speciellt fläkten. Skitsnyggt gjort! Avgasröret var inte dumt heller!
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Byggbilderna finns ju här med. var jävligt sugen på den när den låg på blocket. Mycket prisvärd!
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||
Den karossen är fräck tycker jag, under 90-talet såg man ofta dem "aktivt" framförda av yngre förmågor men nu ser man dem nästan aldrig. Och den är helrätt med dubbelljusinsatser
_________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||
Har ju börjat samla delar till fram och bakvagn som ska förstärkas och målas och i med nya bussningar, så jag har förstärkt tvärbalken bak som e lite vek orginal
har sen köpt förstärkta kuddar som håller struten som är bytt till en stål istället för aluminium sen axeln som sitter i struten brukar bli lite krokig, tror den e det på min med, vibrerar i hög fart? så då svarvade jag en kant i grövsta änden som jag stack ett rör på som har sug passning på lilla änden som sen svetsade fast, dom gör så i tyskland så får hoppas den håller Och om jag hinner så ska dessa saker på också, insuget e redan målat med skrynkelfärg och monterat, insuget kommer från vectra GT fördelarlös modell och dessa har grövre kanaler, och kammen är en xe _________________ Erik Nygårds |
||
Jo det är jättekul att du lägger upp bilder på alla förbättringar
Fortsätt gärna tänkte bara ifall det finns sån som gillar bilen och ville se mer av grunduppbyggnaden och vilket gediget arbete som ligger bakom. Kul att du väljer att vidareutveckla en klassiker. |
||
Har läst om många som får problem med soppaslangar och lösningen stavas Hydroscand. Du skrev iofs inget om var själva slangen kommer ifrån så du kanske redan hade tänkt samma. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Har fixat lite mer småsker ,kapat ner soppapumpfästet och blästrat och målat
Har även börjat med delar till en extra framvagn som jag hade lite förstärkningsplåtar även extra hål för övre kulbult. Fixade ny vxlkudde som e förstärkt, då den gamla var väldigt sladdrig, blev bläster och måla även där, mycket trevligare att skruva då det är rent blev också att rengöra måla fuelrail svart då insuget blev svart skrynkelfärg Sen allt jag tar isär så byter jag till nya bultar muttrar där det är möjligt sätter jag rostfri insex Gjorde ett nytt fäste till llm också tycker småsaker gör mycket, var en vanlig bockad plåt , nu är det en i alu med några hål i tycker det ser bättre ut även denna målad halvblank svart var allt för denna gången kanske e lite konstig ordning på bilderna men men:) _________________ Erik Nygårds |
||
Hej igen då är monteringen av soppslang klar, har även målar tanken och fixat lite
Sen ska det bara kopplas ihop värmesystemet då jag fått slangklämmor så är det klart Har också fixat så inte tryckröret ska åka isär som det gjort några gånger. Ska måla tryckrören och göra ett stag mellan där, sen så är det snart start och varmkörning så man set så allt fungerar //ERik _________________ Erik Nygårds |
||
Hej, har fixat lite mer saker så skulle jag montera mina ställbara drev. men ser då att typ 0 markeringen inte är alls som standard, är det inte det på ställbara? får man märka det själv? motorn står nu på markeringarna och då hamnar kamdrevens markering typ kl 3 som ni ser
måste man fixa indikatorklocka och justera motorn efter det och märka dreven?el duger det att ställa in orginaldreven och byta till dom ställbara och märka dom då? _________________ Erik Nygårds |
||
Drev utan nollmarkering har aldrig noll på fel ställe.
Eftersom divere andra ändringar kan ske vid motormodifieringar (ändrad topp och eller blockhöjd) som gör att nollmarkeringen ändå skall vara på annat ställe så skulle ett utmärkt nolläge ofta bli fel ändå. Är det fast läge på dreven på Opel eller en fri kona (som på en del Ford)? Oavsett så kan du nolla kammarna och märka dreven därefter, mot valfri referenspunkt. Sen får du hålla reda på vilken kamvinkel som "noll" på justeringen motsvarar (om du är ute efter nåt specifikt läge efter kamkort etc), eller bara leta efter bästa läget under en dag på dyno. |
||
Hej!då har det gått ett bra tag, uppdaterar väl lite även om jag tycker forumet mest har nyare bmw och porschebilar, får se om någon e inntreserad av gamelopeln
har gjort en en tank till vevhusvent då det bara gick en slang från ventilkåpan till röret innan turbon, men nu sitter det en tank imellan då det måste vara sluten så här ser den ut i dagsläget Kommer lite mer uppdatering snart om någon e intreserad //Erik _________________ Erik Nygårds |
||
Klart att många är intresserade Men inte säkert att alla kommenterar för det.
Vill man ha 10 inlägg varje gång man har dragit åt en skruv så har man nog lite för stort självbekräftelsebehov ( tror jag inte att du har) Och det är lååångt ifrån alla som åker nyare porschar & BMW. Så keep up the good work på din fina bil, det är alltid kul med uppdateringar. Mvh / Jonas _________________ Jonas Andersson. Kör Volvo 244 Turbo på bana. Volvo 850 som brukis. Ford Sierra på vintern. |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Manta b -87 gatbil | 1, 2 >> 10 besök senaste veckan (27310 totalt) |