Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta b -87 gatbil
1, 2   >>
10 besök senaste veckan (27310 totalt)
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Hej! Lägger upp en tråd om min manta b -87 som jag köpte färdigbyggd, som e reggad som ombyggt fordon, det sitter en c20let motor i getrag 265 skivbromsar bak större fram mm

Fast man vill ju alltid ändra och bygga om en sådan bil

Så här såg den ut när jag fick hem den


Så här såg det ut under huven


Så här så den ut innan jag tog in den i garaget nu i höstas






Håller på nu och bygger om värmesytemet så det blir mer som orginal, då jag inte tycket det såg så bra ut så jag byggde en ny låda att ha orginal element i som är ihopskarvad med resten av plasthuset så man kan ha orginalfläkt här e lite bilder på det bygget som strax e klart








Har även byggt nytt avgassystem, då det gamla tog i överallt och det satt en kat som läkte väldigt långt bak , så har gjort ett helt nytt 3" men en racekat och v-bandsklämmor







Har även hunnit byta bromsarna fram som var omegas 297mm skivor och omega ok men dom var vinda så det skakade, så fick ett tipps angående stora och billiga som inte var så mycket jobb att få på, så jag beställde nya mercedes s500 skivor 335x32 och brembo ok från peugeot 607 ,fick svarva navhålet större och borra om bultdelningen på skivan, och göra en adapter till oken












Håller på med framvagn och bakvagn och renoverar förstärker byter bussningar kommer bilder på det sen

har ju även flyttat batteriet bak nu så har gjort en ny hållare till batteriet



allt för denna gång tror jag //Erik

_________________
Erik Nygårds
Citera
Glenn M.
Kongsvinger
Här sen Aug 2014
Inlägg: 109



Coolt thumbs up

_________________
Glenn Melbye

Clio RS 201 Ringtool "Kirfel edition''
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4689



Oj vilket hantverk! Jag gillar speciellt fläkten. Skitsnyggt gjort! Avgasröret var inte dumt heller!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
johannes__
Alingsås / Strömstad
Här sen Sep 2006
Inlägg: 142



Jäkla grym manta!

alltid velat ha en sån här!
Börjar bli ovanligt att se dessa på blocket tycker jag..

_________________
Johannes Andersson
Mitsubishi Lancer Evo3
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Tack! det var kul att höra

_________________
Erik Nygårds
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384



Byggbilderna finns ju här med. var jävligt sugen på den när den låg på blocket. Mycket prisvärd!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25557

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Jo men jag lägger ju bara ut bilder på det jag gör, har ju ändrat rätt mycket sen jag köpte

_________________
Erik Nygårds
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Den karossen är fräck tycker jag, under 90-talet såg man ofta dem "aktivt" framförda av yngre förmågor men nu ser man dem nästan aldrig. Och den är helrätt med dubbelljusinsatser thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Har ju börjat samla delar till fram och bakvagn som ska förstärkas och målas och i med nya bussningar, så jag har förstärkt tvärbalken bak som e lite vek orginal




har sen köpt förstärkta kuddar som håller struten som är bytt till en stål istället för aluminium


sen axeln som sitter i struten brukar bli lite krokig, tror den e det på min med, vibrerar i hög fart? så då svarvade jag en kant i grövsta änden som jag stack ett rör på som har sug passning på lilla änden som sen svetsade fast, dom gör så i tyskland så får hoppas den håller


Och om jag hinner så ska dessa saker på också, insuget e redan målat med skrynkelfärg och monterat, insuget kommer från vectra GT fördelarlös modell och dessa har grövre kanaler, och kammen är en xe


_________________
Erik Nygårds
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Oh, min favorit-opel! Kör hårt! thumbs up

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 377



Fin bil!

Nyfiken fråga, tar inte bromsoket i fjädrarna eller länkarmarna? eller har du ändrat rattutslaget?

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Hej nej inget ändrat, och det är gott om utrymme var mycket tajtare med omegabromsarna

_________________
Erik Nygårds
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 384



Jo det är jättekul att du lägger upp bilder på alla förbättringar thumbs up

Fortsätt gärna tänkte bara ifall det finns sån som gillar bilen och ville se mer av grunduppbyggnaden och vilket gediget arbete som ligger bakom.

Kul att du väljer att vidareutveckla en klassiker.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Hallå håller på att montera nya soppaslangar, blev vanlig gummislang då inget passade med an kopplingar, och stålomspunet, så jag undrar vad e bäst med vanlig slangklämma eller lågtryckkopplingar?

_________________
Erik Nygårds
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



nygge skrev:
Hallå håller på att montera nya soppaslangar, blev vanlig gummislang då inget passade med an kopplingar, och stålomspunet, så jag undrar vad e bäst med vanlig slangklämma eller lågtryckkopplingar?


Har läst om många som får problem med soppaslangar och lösningen stavas Hydroscand. Du skrev iofs inget om var själva slangen kommer ifrån så du kanske redan hade tänkt samma.

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Har fixat lite mer småsker ,kapat ner soppapumpfästet och blästrat och målat



Har även börjat med delar till en extra framvagn som jag hade lite förstärkningsplåtar även extra hål för övre kulbult.

Fixade ny vxlkudde som e förstärkt, då den gamla var väldigt sladdrig, blev bläster och måla även där, mycket trevligare att skruva då det är rent




blev också att rengöra måla fuelrail svart då insuget blev svart skrynkelfärg



Sen allt jag tar isär så byter jag till nya bultar muttrar där det är möjligt sätter jag rostfri insex

Gjorde ett nytt fäste till llm också tycker småsaker gör mycket, var en vanlig bockad plåt , nu är det en i alu med några hål i tycker det ser bättre ut

även denna målad halvblank svart

var allt för denna gången kanske e lite konstig ordning på bilderna men men:)

_________________
Erik Nygårds
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Hej igen då är monteringen av soppslang klar, har även målar tanken och fixat lite



Sen ska det bara kopplas ihop värmesystemet då jag fått slangklämmor så är det klart




Har också fixat så inte tryckröret ska åka isär som det gjort några gånger.


Ska måla tryckrören och göra ett stag mellan där, sen så är det snart start och varmkörning så man set så allt fungerar //ERik

_________________
Erik Nygårds
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Hej, har fixat lite mer saker så skulle jag montera mina ställbara drev. men ser då att typ 0 markeringen inte är alls som standard, är det inte det på ställbara? får man märka det själv? motorn står nu på markeringarna och då hamnar kamdrevens markering typ kl 3 som ni ser

måste man fixa indikatorklocka och justera motorn efter det och märka dreven?el duger det att ställa in orginaldreven och byta till dom ställbara och märka dom då?

_________________
Erik Nygårds
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19511



Drev utan nollmarkering har aldrig noll på fel ställe.
Eftersom divere andra ändringar kan ske vid motormodifieringar (ändrad topp och eller blockhöjd) som gör att nollmarkeringen ändå skall vara på annat ställe så skulle ett utmärkt nolläge ofta bli fel ändå.

Är det fast läge på dreven på Opel eller en fri kona (som på en del Ford)?
Oavsett så kan du nolla kammarna och märka dreven därefter, mot valfri referenspunkt.
Sen får du hålla reda på vilken kamvinkel som "noll" på justeringen motsvarar (om du är ute efter nåt specifikt läge efter kamkort etc), eller bara leta efter bästa läget under en dag på dyno.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 87


Trådstartare
Hej!då har det gått ett bra tag, uppdaterar väl lite även om jag tycker forumet mest har nyare bmw och porschebilar, får se om någon e inntreserad av gamelopeln

har gjort en en tank till vevhusvent då det bara gick en slang från ventilkåpan till röret innan turbon, men nu sitter det en tank imellan då det måste vara sluten








så här ser den ut i dagsläget



Kommer lite mer uppdatering snart om någon e intreserad //Erik

_________________
Erik Nygårds
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Klart att många är intresserade Men inte säkert att alla kommenterar för det.
Vill man ha 10 inlägg varje gång man har dragit åt en skruv så har man nog lite för stort självbekräftelsebehov
( tror jag inte att du har)
Och det är lååångt ifrån alla som åker nyare porschar & BMW.
Så keep up the good work på din fina bil, det är alltid kul med uppdateringar.

Mvh / Jonas

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Manta b -87 gatbil
1, 2   >>
10 besök senaste veckan (27310 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande