Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Hotrod "Blacksunday" Svänghotrod -15
6 besök senaste veckan (12444 totalt)
SMT Racing
Skövde
Här sen Feb 2015
Inlägg: 9


Trådstartare
Tjenare gott folk på Rejsa. Jag har länge vart här och läst och snott ideer från alla fräna projekttrådar. Tänkte att det var väll kanske dags att gå med i denna underbara gemenskap på riktigt, o få lite kritik och synpunkter på mitt bygge!



Kortfattat om bilen:

Ram: Kraftigt ombyggd Duett-64. Förstärkt bakvagn/framvagns infästningar samt ramkryss. Bultad fullbur. Bakflyttad motor.

Framvagn: Duett länkarmar i polyeuruthan bussningar. Bromsok, skivor och spindel från Amazon ,hålborrade och slitsade skivor. Luftbälgar samt flyttade stötdämpare. GH Edition Wrack fälgar 18x9 med 255/35 sulor.

Bakvagn: Volvo 240 axel med Aussielocker diff. Orginal bromsar. Upphängd i K-länk, wattlänk samt Gaz-Coilovers. Dubbla bromsok. GH Edition Wrack fälgar 18x9 med 255/35 sulor.

Motor: B230ET med kompsänkta kolvar, 16v topp. KKK24 Turbo, ställbara Nuke kamdrev, Dumpventil, BTR samt Rail. VAG tändspolar. Egenbyggt insug med 70mm spjäll. Vattenkyld intercooler. 16 Raders oljekyl. Ford-32 vattenkylare. Nytt kylsystem runtom. Bosch 044pump.

Elsystem: Allt nytt från grunden. MaxxEcu motorstyrsystem.

Inredning: Sportstolar, 4p sparco bälten. Hydralisk handbroms, snapp-offnav ratt, elhissar.

Kaross: Ford -32 glasfiber body. 3" Taksänkt, 8"ramsänkt. A-ford gangsterkeps. Original 3" choppad kylarmaskering.

Vem är jag då, jo Johan heter jag. Ynka 25 år till åldern och fascinerad över saker på 4 hjul som åker fort. Enormt förtjust i färgen svart är jag med. (som ni kommer märka)
Jag började för ca 3 år sen att bygga en hotrod. Det skulle inte vara nått märkvärdigt alls, lite klös, rätt låg o bara ett elakt stuk.
Det sket sig, och nu vill jag bara åka fort fort fort. Målet är att gatregga, och köra Gatebilevent + bandagar i år, och 2016 köra timeattack.nu. Har pratat med Micke och jag skulle isf få köra i (U) klassen. Kommer inte ha en chans att hålla ikapp, men det kan vara en kul upplevelse!

Nog pratat, så här kommer väll lite bilder. Vissa kanske känner igen den ifrån garaget.org. Hade en tråd där länge men tröttnade lite, kändes inte som att det gav någon större feedback.

Hämtade mig ett avstannat projekt som bjöd på mer överraskningar än vad jag hade hoppats på



Tog beslutet rätt snabbt att börja om från början



Började riva



Ramen var undermåligt svetsad, o fick göra mitt bästa för att bättra på och förstärka. Dock har somsagt mina planer ändrats med tiden så ramen har byggts om/förstärkts mer sen detta kort togs.



Grundade



Blåste på grått först, blev dåligt o gjorde senare om den till mattsvart









Köpte mig ett hus och med det ett stort garage, var otroligt skönt att ha bilen under tak!



















Fick möjligheten att ställa ut på Elmia vilket var helt fantastiskt! Jag fick mycket posetiv respons, vilket jag ärligt talat nu inte förstår varför. Var ju inte så märkvärdigt när man tittar tillbaka.





Lyfte av karossen igen o det var väll här det började spåra ur kan man säga













Fick ett "artistiskt" infall och pyntade baggageluckan med en 0,8 rostfri plåt samt ett emblem i 3mm stål.



luftfjädring fram. Bälgarna utbytta mot grövre varianter nu



Blåste på ny färg







Tyckte helsvart blev lite för mycket så tog fram en ny design



Förstärkte vattlänken







Kardanringar





Blev nya fälgar



Sen gick det fort, karossen åkte på, och dom nya sulorna åkte på!















Fick ställa ut på Elmia för andra året! Detta var väldigt roligt, och jag knöt några nya bekantskaper vilket var väldigt trevligt! Detta var 2014





Sen var det dags för att bygga klart motor, bilen gick inte av egen maskin vid detta laget. Jag kopplade in ett maxxecu





Byggde mig en bur (Ska bygga in dörrsträvor)



Ford -32or är inte direkt rymliga!



Fick ihop bilen och började grundmappa





Var nere på Overtake i Jönköping, vi fick dock inte kopplingen att koppla, så mappningen kunde inte slutföras tyvärr



Ställde ut på sommarlandsträffen, skara







Rev ut motor och låda



Stoppade i en förstärkt tryckplatta, har en 6puck sinterlammel till den



Detta rådade bot på kopplingsproblemet och jag kunde köra några mil innan vintern kom! Detta var otroligt skönt och en helt obeskrivlig känsla.

Firade med att slänga på en g-keps







Lösning för vevhus vent





Mycket har hänt med bilen sen senaste kortet togs, och mer är på gång. Kommer uppdatera inom kort om intresse finnes, tack för mig!

_________________
Johan Hansson

Ford -32 Turbo

Tack till Däckteam Hjo
BC Reklam Skövde
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Cool bil!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 267



Skulle vara intressant att se en bild hur det ser ut när du sitter fastspänd i fyrpunktsbältet

_________________
S Örnberg
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419



Tjena Johan

Välkommen, kul att se dig här. Inget dåligt första inlägg thumbs up

_________________
Johnny knudsen
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Sådärja, det var en lite udda svängbil. Jag gillar! thumbs up

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Kul med lite annat som svänger än bmw, audi, porsche mm

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Cool bil!

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
SMT Racing
Skövde
Här sen Feb 2015
Inlägg: 9


Trådstartare
Tackar för välkomnandet! Tänkte bjuda på lite mer bilder på vad som hänt o hur det ser ut nu.

Projektet går lite långsammare nuförtiden då jag börjat skruva ihop ett chassi åt en kund. Men det är gött att få in lite extra slantar.









Men för att återgå till min bil, så tänkte jag visa kontoret. Det saknas lite prylar på instrumentbrädan, och en rattstång. Hade en steering quickner men den plockade jag ut. Bilen blev så sjukt orolig på vägen.
(ni får ursäkta bildkvaliten.)

Skärmen rakt framför föraren är en backkamera, då jag inte ser ett jota i backspeglarna. I mitten sitter det en timräknare, och i taket har vi en gps. Under brädan har vi en mätare för att se lufttryck i tanken samt styra bälgarna i fram.













Bilen kommer va gatreggad, o då är det gött med lite komfortprylar. Typ hållare för dricka



Nödstopp



Har kortat in fästet så det sitter närmare torpeden nu. Blev väldigt vingligt där ute





Kom över några schysta bromsok, kommer inte börja med ombyggnationen av detta förens senare. Mycket annat som måste göras först



Tyckte bilen var väldigt svajig så jag beslöt mig för att bygga krängningshämmare. Detta är vad jag byggde fram. Den sitter monterad nu, inte tagit bilder på det än bara.





Byggde mig bromskylning bak, ska dock bygga om den lite nu. Gå ut med slangen närmare bromsskivan. Scoopet ska folieras svart senare.









Körde 225 i fram och 255 bak förut. Men jag tyckte det såg så fräckt ut med 255or i fram så blev till att införskaffa sig två nya fälgar och då passade jag på att slänga på lite ny färg.





Inför denna säsong så kommer jag ha hjälp av Bc-reklam i Skövde samt Däckteam i Hjo. Uppskattar verkligen den här hjälpen och ser fram emot att fortsätta sammarbetet!


_________________
Johan Hansson

Ford -32 Turbo

Tack till Däckteam Hjo
BC Reklam Skövde
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17371



Jag får ingen uppfattning om rattvinkeln. Är det bussliknande som i många roddar eller mer stående?

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
SMT Racing
Skövde
Här sen Feb 2015
Inlägg: 9


Trådstartare
Rattvinkeln har vart precis som i en personbil. Är precis ovanför knäna kan man säga. Har snapp-offnav

_________________
Johan Hansson

Ford -32 Turbo

Tack till Däckteam Hjo
BC Reklam Skövde
Citera
SMT Racing
Skövde
Här sen Feb 2015
Inlägg: 9


Trådstartare
Lite händer allt i garaget, köper mest på mig grejer och bygger på andras bilar dock. Men jag har fått ner bilen på hjul, och backat in den i hörnet för att få plats att lyfta ur motorn. Ska byta vxl-låda då den som sitter på plats mår sådär bra.

Kunde inte motstå att ta lite kort då. Den ser så J**la elak ut om jag får säga det själv



Kom över lite slicks väldigt billigt. Ska bli intressant att se hur dessa är att åka på :P


_________________
Johan Hansson

Ford -32 Turbo

Tack till Däckteam Hjo
BC Reklam Skövde
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Hotrod "Blacksunday" Svänghotrod -15
6 besök senaste veckan (12444 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande