Tjenare gott folk på Rejsa. Jag har länge vart här och läst och snott ideer från alla fräna projekttrådar. Tänkte att det var väll kanske dags att gå med i denna underbara gemenskap på riktigt, o få lite kritik och synpunkter på mitt bygge!
Kortfattat om bilen:
Ram: Kraftigt ombyggd Duett-64. Förstärkt bakvagn/framvagns infästningar samt ramkryss. Bultad fullbur. Bakflyttad motor.
Framvagn: Duett länkarmar i polyeuruthan bussningar. Bromsok, skivor och spindel från Amazon ,hålborrade och slitsade skivor. Luftbälgar samt flyttade stötdämpare. GH Edition Wrack fälgar 18x9 med 255/35 sulor.
Bakvagn: Volvo 240 axel med Aussielocker diff. Orginal bromsar. Upphängd i K-länk, wattlänk samt Gaz-Coilovers. Dubbla bromsok. GH Edition Wrack fälgar 18x9 med 255/35 sulor.
Motor: B230ET med kompsänkta kolvar, 16v topp. KKK24 Turbo, ställbara Nuke kamdrev, Dumpventil, BTR samt Rail. VAG tändspolar. Egenbyggt insug med 70mm spjäll. Vattenkyld intercooler. 16 Raders oljekyl. Ford-32 vattenkylare. Nytt kylsystem runtom. Bosch 044pump.
Elsystem: Allt nytt från grunden. MaxxEcu motorstyrsystem.
Inredning: Sportstolar, 4p sparco bälten. Hydralisk handbroms, snapp-offnav ratt, elhissar.
Kaross: Ford -32 glasfiber body. 3" Taksänkt, 8"ramsänkt. A-ford gangsterkeps. Original 3" choppad kylarmaskering.
Vem är jag då, jo Johan heter jag. Ynka 25 år till åldern och fascinerad över saker på 4 hjul som åker fort. Enormt förtjust i färgen svart är jag med. (som ni kommer märka)
Jag började för ca 3 år sen att bygga en hotrod. Det skulle inte vara nått märkvärdigt alls, lite klös, rätt låg o bara ett elakt stuk.
Det sket sig, och nu vill jag bara åka fort fort fort. Målet är att gatregga, och köra Gatebilevent + bandagar i år, och 2016 köra timeattack.nu. Har pratat med Micke och jag skulle isf få köra i (U) klassen. Kommer inte ha en chans att hålla ikapp, men det kan vara en kul upplevelse!
Nog pratat, så här kommer väll lite bilder. Vissa kanske känner igen den ifrån garaget.org. Hade en tråd där länge men tröttnade lite, kändes inte som att det gav någon större feedback.
Hämtade mig ett avstannat projekt som bjöd på mer överraskningar än vad jag hade hoppats på
Tog beslutet rätt snabbt att börja om från början
Började riva
Ramen var undermåligt svetsad, o fick göra mitt bästa för att bättra på och förstärka. Dock har somsagt mina planer ändrats med tiden så ramen har byggts om/förstärkts mer sen detta kort togs.
Grundade
Blåste på grått först, blev dåligt o gjorde senare om den till mattsvart
Köpte mig ett hus och med det ett stort garage, var otroligt skönt att ha bilen under tak!
Fick möjligheten att ställa ut på Elmia vilket var helt fantastiskt! Jag fick mycket posetiv respons, vilket jag ärligt talat nu inte förstår varför. Var ju inte så märkvärdigt när man tittar tillbaka.
Lyfte av karossen igen o det var väll här det började spåra ur kan man säga
Fick ett "artistiskt" infall och pyntade baggageluckan med en 0,8 rostfri plåt samt ett emblem i 3mm stål.
luftfjädring fram. Bälgarna utbytta mot grövre varianter nu
Blåste på ny färg
Tyckte helsvart blev lite för mycket så tog fram en ny design
Förstärkte vattlänken
Kardanringar
Blev nya fälgar
Sen gick det fort, karossen åkte på, och dom nya sulorna åkte på!
Fick ställa ut på Elmia för andra året! Detta var väldigt roligt, och jag knöt några nya bekantskaper vilket var väldigt trevligt! Detta var 2014
Sen var det dags för att bygga klart motor, bilen gick inte av egen maskin vid detta laget. Jag kopplade in ett maxxecu
Byggde mig en bur (Ska bygga in dörrsträvor)
Ford -32or är inte direkt rymliga!
Fick ihop bilen och började grundmappa
Var nere på Overtake i Jönköping, vi fick dock inte kopplingen att koppla, så mappningen kunde inte slutföras tyvärr
Ställde ut på sommarlandsträffen, skara
Rev ut motor och låda
Stoppade i en förstärkt tryckplatta, har en 6puck sinterlammel till den
Detta rådade bot på kopplingsproblemet och jag kunde köra några mil innan vintern kom! Detta var otroligt skönt och en helt obeskrivlig känsla.
Firade med att slänga på en g-keps
Lösning för vevhus vent
Mycket har hänt med bilen sen senaste kortet togs, och mer är på gång. Kommer uppdatera inom kort om intresse finnes, tack för mig!