Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Audi s4:a - 92 rörramschassie uppdat 2/2
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
14 besök senaste veckan (62287 totalt)
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Nu börjar det som jag funderat på länge, o det är att bygga ett chassi av rör till min s4:a
Donatorbilen blev en A6:a (C4) för det är i stort sett samma kaross. Iden är att bygga ett chassi o sedan flytta över allt från min s4:a till denna. Nu kommer det väl att komna lite bilder som inte är så roliga, men jag ska försöka att uppdatera så gott jag kan.

Start 26/1 -15


_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



ser det ut typ såhär vid nästa uppdejt så är du på god väg thumbs up
http://i493.photobucket.com/albums/rr297/knotan_nrkpg/micra/micrafrdig . . . .

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
knotan skrev:
ser det ut typ såhär vid nästa uppdejt så är du på god väg thumbs up
http://i493.photobucket.com/albums/rr297/knotan_nrkpg/micra/micrafrdig . . . .


Ja det får man ju hoppas... Har fixat så jag har en dragandes rörbock i garaget från jobbet o det är ju det jag känner att jag behöver för att få till ett fint chassi. Sen står jag i valet o kvalet om jag ska tiga eller köra med mag:en det ena är ju snabbare än det andra haha. Men jag får se hur jag gör, sen hur konstruktionen blir har ju alla en åsikt om o det är jag glad om dom delar med sig av thumbs up

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Länkar till bilen som alla delar ska tas ifrån o monteras i det nya chassit, mycket blir det som ska byta plats och mycket nya fästen ska dit haha.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=95393&highlight=

//tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5124



tobbeTURBO skrev:
knotan skrev:
ser det ut typ såhär vid nästa uppdejt så är du på god väg thumbs up
http://i493.photobucket.com/albums/rr297/knotan_nrkpg/micra/micrafrdig . . . .


Ja det får man ju hoppas... Har fixat så jag har en dragandes rörbock i garaget från jobbet o det är ju det jag känner att jag behöver för att få till ett fint chassi. Sen står jag i valet o kvalet om jag ska tiga eller köra med mag:en det ena är ju snabbare än det andra haha. Men jag får se hur jag gör, sen hur konstruktionen blir har ju alla en åsikt om o det är jag glad om dom delar med sig av thumbs up

//Tobbe


Har du en strömstark mag och lägger några minuter på att justera trådmatning gentemot ström gentemot material kan du (förutom enstaka stänk) komma nära och på en liten del av tiden det skulle ta att tiga

_________________
Roland Johansson
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
tobbeTURBO skrev:
knotan skrev:
ser det ut typ såhär vid nästa uppdejt så är du på god väg thumbs up
http://i493.photobucket.com/albums/rr297/knotan_nrkpg/micra/micrafrdig . . . .


Ja det får man ju hoppas... Har fixat så jag har en dragandes rörbock i garaget från jobbet o det är ju det jag känner att jag behöver för att få till ett fint chassi. Sen står jag i valet o kvalet om jag ska tiga eller köra med mag:en det ena är ju snabbare än det andra haha. Men jag får se hur jag gör, sen hur konstruktionen blir har ju alla en åsikt om o det är jag glad om dom delar med sig av thumbs up

//Tobbe


Har du en strömstark mag och lägger några minuter på att justera trådmatning gentemot ström gentemot material kan du (förutom enstaka stänk) komma nära och på en liten del av tiden det skulle ta att tiga


Ja, jag brukar köra blandbåge o mycket stöm. Jag gillar släta o fina svetsar utan sprut thumbs up

//tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Ikväll har motorn åkt ur o lite andra detaljer, det tar lite längre tid än man tror att strippa en bil. Speciellt när man ska försöka o sälja div saker så man vill ju ha bort det helt. Och fy satan vad prylar det blir, skulle behöva ha 70kvm till haha. Har även beställt 36m 30x2 rör och 18m 40x2, så nu vill man ju bara ha den plåtren och rören hemma så man får komma igång





Har även gjort en hållare till rör så jag kan sätta en 30mm fräs i svarven o notcha.


_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



vad har du för tankar bakom bygge med rörram om du ändå ska åtreranvända hjulupphängning osv från den förra karossen??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Det är denna bakvagnen som jag ska ha, den har jag byggt till s4:an o den sitter bultat väldigt enkelt. O sen så kör jag med rörbärarmar fram också. Det kommer inte sitta något av orginal hjulupphängning om det var det du trodde?







Sista bilden är på rörbärarmarna fram.
Sen är det ju kul att bygga o lära sig

/Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Lite mer tråkiga bilder



Äntligen nere på marken!!

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 810



tror han menade att vad blir skillnaden på denna emot din förra?, om du redan hade bytt ut fram och bakvagn emot rör på den andra.

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Skillnaden blir ju att jag kan bestämma lite mer vart jag vill ha stötdämpartornen på fjäderben fram o de bak, tänkte även förlänga rattstånegn o flytta tillbaka förarstolen. Och så tänkte jag flytta upp infästningar för bak o framvagn i karossen så jag kan få den lägre än vad jag kunde förut utan att bärarmarna får fel vinkel. Tänkte även sänka ner tanken så man får lägre tyngdpunkt på den. Sen tycker jag det är kul att bygga o lära mig saker.
Finns massor att förbättra när man bygger ett eget chassi än vad original har att erbjuda.

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



plato skrev:
tror han menade att vad blir skillnaden på denna emot din förra?, om du redan hade bytt ut fram och bakvagn emot rör på den andra.


precis min tanke.

jag förstår ändå delvis vad du är ute efter, men ändå inte.

ur ett perspektiv så har du redan massor av "bra" grejjor å du vill utveckla resten med därav ett enkelt val å behålla allt "bra" och utveckla det mindre bra.
många som gör så, tex bygger en bil, säljer den utan motor och drivlina, sen bygger en ny kaross som (förhoppningsvis) blir bättre än den förra.


problemet i detta är att sälja en bil man lagt X antal tusen (tiotusen eller hundratusen) i, och gå back på den större delen iom ingen vill betala för en i princip tom kaross i sverige.
sen utvecklar man en "ny" bil som man redan från start går ännu mer back på

hehe, min ekonomiska och förståndiga del som talar.
den personlighet i mig som vill bygga och utveckla, mest för att man vill, och kanske för att man KAN, förstår dig till fullo. thumbs up

MEN ser man till varvtider så tror jag TYVÄR, att dem sekunder du kan tjäna vid bankörning med den nya bilen, kommer bli dyra sekunder i ansträngning och byggkostnad. men det är ju upp till var och en att utvärdera om det är värt det eller ej...

persnoligen har jag så många ideer i mitt huvud som jag vill förverkliga att jag inte har råd med alla eller hinner med alla, och då blir det smartaste valet att bygga lite enklare, (läs billigare) för att sedan sälja och påbörja något HELT nytt, på så vis kan man bygga någorlunda billigt, sälja innan man går allt för mycket back, och sedan lägga pengarna på nästa projekt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
knotan skrev:
plato skrev:
tror han menade att vad blir skillnaden på denna emot din förra?, om du redan hade bytt ut fram och bakvagn emot rör på den andra.


precis min tanke.

jag förstår ändå delvis vad du är ute efter, men ändå inte.

ur ett perspektiv så har du redan massor av "bra" grejjor å du vill utveckla resten med därav ett enkelt val å behålla allt "bra" och utveckla det mindre bra.
många som gör så, tex bygger en bil, säljer den utan motor och drivlina, sen bygger en ny kaross som (förhoppningsvis) blir bättre än den förra.


problemet i detta är att sälja en bil man lagt X antal tusen (tiotusen eller hundratusen) i, och gå back på den större delen iom ingen vill betala för en i princip tom kaross i sverige.


sen utvecklar man en "ny" bil som man redan från start går ännu mer back på

hehe, min ekonomiska och förståndiga del som talar.
den personlighet i mig som vill bygga och utveckla, mest för att man vill, och kanske för att man KAN, förstår dig till fullo. thumbs up

MEN ser man till varvtider så tror jag TYVÄR, att dem sekunder du kan tjäna vid bankörning med den nya bilen, kommer bli dyra sekunder i ansträngning och byggkostnad. men det är ju upp till var och en att utvärdera om det är värt det eller ej...

persnoligen har jag så många ideer i mitt huvud som jag vill förverkliga att jag inte har råd med alla eller hinner med alla, och då blir det smartaste valet att bygga lite enklare, (läs billigare) för att sedan sälja och påbörja något HELT nytt, på så vis kan man bygga någorlunda billigt, sälja innan man går allt för mycket back, och sedan lägga pengarna på nästa projekt


Jag kommer att använda i stort sett ALLT från min andra bil , men javisst det kommer att kosta att bygga detta men min plan är att jag ska bli klar om 2år. Och tar det längre tid så är det ju så. Men jag känner att jag vill bygga ett sådant här chassi för att tycker det verkar roligt, o så blir man ju ganska ensam om o ha ett C4 röramschassi haha. Och jag och säkert många andra har fördelen med att ha ett arbete som gör att man har tillgång till material o div maskinbearbetning mm som gör att det underlättar bygget.

Hur som helst så kommer jag att bygga ett chassi så att så gott som alla andra delar från min andra bil passar i denna, men med vissa modifikationer. Har mycket bra support från mitt gamla jobb (Sellholm Tuning) som gör att det underlättar med div konstruktioner osv. Och där jag jobbar nu så känns det som att jag har stora möjligheter o genomföra detta när det gäller material maskinbearbetning. Jag tycker det ska bli intressant o kul att bygga detta chassi

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Nu är det mesta borta, rutor o dragkrok kvar o lite småpill.
Men man tror ju inte att allt får plats😃




//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Har inte hänt så mycket men idag fick jag hem min såg från verktygsboden. Kändes som att den kan vara bra att ha där man inte kommer åt med rondellen, kommer även att vara kanon när jag ska kapa glasfiber med när jag ska göra div detaljer. Tänkte prova att göra så gott som hela i glasfiber.



_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Har en ny RS-front liggande om de skulle vara av intresse.

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Kan det vara, men det är helt beroende på pris. Känns som att det finns annat på bygget som måste komma i första hand just nu.

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
Har varit i Östersund o hälsat på en kompis i helgen, men nu är man hemma igen o är i garaget.
Har börjat kapa ur golvet, o det är nog lättare sagt än gjort!!
Men lite har hänt....men jobbigt att kapa när man inte vet hur det är uppbyggt med förstärkningar osv.
Nu har det kommit rör också, 36m 30x2 och 18m 40x2. Men jag insåg att jag beställt lite för lite 40x2 så jag får nog lägga en till beställning.








Var tvungen att bryta upp vid trösklarna från insidan för att se o komma åt att kapa.
Är det nån som har nån synpunkt på hur man ska kapa så säg till, för jag bara kapar på.
Men jag har tagit mått så jag kan se om karossen ändrar sig, och jag ska spara rambenen fram sålänge så jag vet hur jag ska bocka rören så att jag får rätt infästningspunkter för bärarmarna fram.

//Tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



Brukar vara en god idé att svetsa in några välplacerade temporära stabiliserande rör innan man såga isär bärande bitar.

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010
Inlägg: 217


Trådstartare
ezroller skrev:
Brukar vara en god idé att svetsa in några välplacerade temporära stabiliserande rör innan man såga isär bärande bitar.


Det hade jag tänkt göra, just nu har jag inte kommit så långt i kapningen. Men det ska i lite strävor...

//tobbe

_________________
Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Audi s4:a - 92 rörramschassie uppdat 2/2
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
14 besök senaste veckan (62287 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande