Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Trevligt motor ljud i en gammal BMW E21 | << 1, 2 9944 besök totalt |
Motorn har internkod M12/x (X = 1-17 eller ngt sådant, beroende på vilken version det var.)
Den är baserad, blocket, på "vanliga 4:an" M10 på 2 liter som du hittade i alla fyrcylindriga BMW mellan -66 och -87. På detta har man satt en specialutvecklad 16-ventilstopp som är "felvänd". Anledningen var att den användes i första hand till F2 med massor av framgångar och då hamnade insug och avgas rätt sas. Nga tittade även ner i fabriksbilar för standardbilsracing. Både med och utan turbo. (Det var när man relativt enkelt hade 650hk, som var vad man hade i F1 på den tiden, ur en sådanhär maskin i en 320 som planerna började smidas...) Den blev alltså grunden till den motor som i 1,5 litersutförande och turbo användes till att vinna F1 VM med. Ca 1400-1500 hk på träning vid 5,5 bars laddtryck... Finns massor mer att säga om denna maskin men det blir nog lite långrandigt kanske. |
||||
5,5bar?! Stämmer verkligen det? Låter heeelt sjukt. Källa?? _________________ Anders Bäckman |
||||
Enligt en trevligt ihopskriven lista så begränsades laddtrycket till 4.0 bar 1987 så det var nog högre innan dess.
|
||||
Har för mig att jag läste detta i RaceTech för nga år sedan när dom hade en del om bränsle inom racing och specifikt F1. 5,5 bar var under träning och de motorerna höll ett (1) varv på fullt. Tror det var 85 eller 86 dom införde ladtrycksbegränsning. Då fick man bara ha 3,5 bar. Måste ju gå att gräva fram ut ngn FIA-gömma om man vill veta den exakta skrivningen. Som kurriosa: Man åkte på ca 80% toulen (Lösningsmedel med 140 oktan.) i BMW-maskinerna när man laddad som mest. Resten vet i tusan vad det var, men nga adetiv för att uppfylla FIA-kraven på att få kalla det bensin är nog ingen allt för kvalifiserad gissning. EDIT: Hade både fel på både årtal och tryck. Slö var jag oxå... |
||||
1986 begränsades trycket till 3,6 bar. Under säsongen höjdes sedan gränsen till 3,9. _________________ Anders Dauner |
||||
Toluen fungerar tydligen fortfarande att addera till tanken för att blanda egen racesoppa. Jag minns inte vad priset är för toluen på fat men jag vill minnas att vi betalade 15 kr/litern när vi destade själva (fattiga unversitetskemister som inte fick köpa rent från början). Hur man blandar 105 oktan från 95 och toluen går det säkert att räkna på. (5l i en tank eller nåt vore bekvämt om man tvångsmatade motorn) |
||||
Jupp, bänken man hade köpt in nga år tidigare klarade ju bara 1200 hk... Dom skrattade tydligen lite åt vad dom skulle ha den till för det var ju allt lite väääl tilltaget. Har hört att man sagt ngt om att "tillförlitliga beräkningar" visar på att man hade drygt 1400 hk...enl Rosche. Har en intervju om detta med honom på hans "ngt underliga tyska dialekt", utan textning...vilket gör min förståelse snudd noll då jag bara haft två lektioner i det språket i mitt liv. |
||||
ok, nu skall vi se om jag kommer ihåg detta rätt...
"Emmas" gamla 320 är tydligen inget fabriksbygge utan något byggde ihopa "själv" med ett lika gott resultat. Bilen har varit undanstoppad i ett antal år men plockades fram och renoverades. Bilen stod klar 2002. Vill ni kolla på sköna bilder och läsa om lite härlig rejsing från tiden det begav sig kolla in http://www.hyllingems.nu/index.asp?M http://www.hyllingems.nu/Bilder/show _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Tack så mycket.. Motorn i E21 varvade 9800 enligt herrn och gav 300hk.. mmmm jag är kär kul var att spridarna satt i trattarna o sköt genom spjället =) inte varje dag man ser det nuförtiden.. Föresten tror jag det stod Berligner på blocket.. _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
||||
Bilder o videos Trevligt motor ljud i en gammal BMW E21 | << 1, 2 9944 besök totalt |