Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 1998 - Fick hemlängtan och flyttade till Skåne | 1, 2, 3, 4, 5 >> 11 besök senaste veckan (49477 totalt) |
Då var det dags för en projekttråd, är ju många här som kan BMW så jag hoppas få ta del av era åsikter och hjälp
Bilen i fråga är en fyrdörrars BMW M3 E36, årsmodell 1998, utan taklucka. Planen innan denna bilen inhandlades var att köra BMW Cup, hade ögonen på standardklassen. Under tiden jag letade vettig cupbil kom jag och frun fram till att vi är lite trångbodda och behöver bygga ut, jag fick överge planerna på renodlad tävlingsbil och kikade mer och mer efter vettigt trackdaydito. Planen är att kunna använda den till vardagskörning likväl som till banåka (eventuellt timeattack i mån av tid och ekonomi) varför det förmodligen kommer bli massor av kompromisser. Bilen står just nu lite undangömd och blir ompysslad i form av en ordentlig polering, sen finns det några få mindre bulor som ska dras ut men i det stora hela är den otroligt fräsch. I dagsläget sitter ett chassi från Millway med "Nürburgring-Setup", ej justerbart. Frambromsarna består av skivor från M3 E46 ihop med brembo-ok och bitigare belägg. Bak sitter nya originalok och skivor samt bitigare belägg även där. Jag funderar på bussningar, någon som har lust att lägga en priolista på vilka man bör byta i första hand och vilket material bör man satsa på? Hur är det med infästningar till motor, låda och diff - bör man satsa på styvare doningar där också? I övrigt klurar jag på fuel starvation och en skruvbur - skruvbur av den enkla anledningen att jag vill kunna återställa bilen till original vid eventuell försäljning. Har sökt en begagnad skruvbur eftersom ekonomin inte räcker till en ny men det ser ut som jag får snida ihop en själv. Det var allt just nu, bilder kommer så fort jag får ut bilen från polering! _________________ Mattias Nordenström |
||||||
Det dröjer innan jag kan rulla ut bilen och fota så här kommer ett par mobilfoton, några kanske känner igen bilen. Har hittat en gammal projekttråd iaf.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Mattias Nordenström |
||||||
Tack! Såg er rejsa på Knutan, skulle sett racet på Anderstorp också men sönernas middagsvila drog ut på tiden så vi anlände precis när målflaggan föll... _________________ Mattias Nordenström |
||||||
Grattis till en super fin bil med bra historik! Känner flera som ägt den, senast jag såg den live var den folierad i en ljusgrön färg, rensad invändigt och hade en skruvbur i Alu
_________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||
Välkommen!
Läcker bil som rullat en hel del i mina trakter, lite lustigt det där med buren då jag har för mig att golvmattan är ny för att dölja spåren efter en bur, troligtvis inte ett helt enkelt jobb för den som gjorde det. Var i dina trakter och kika på ett par 3.0 (tyvärr då jag var på jakt efter 3.2) ventilkåpor i helgen var det dina? (hemma hos en annan Mattias) Lycka till med bilen, säkerligen många med mig som suktat efter den bilen! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Ja, ingen skulle bli gladare än jag om det kunde spåra ur
Tack! Jaså, att den varit folierad visste jag inte men jag har hittat små spår av grön tape här och där
Tusen tack! Ja det stämmer, ny golvmatta är det tyvärr får jag väl nästan säga, jag hade hellre haft buren än ny golvmatta. Jaså, kan det varit hos en bmw-frälst i Kulltorp? Nej det var inte mina kåpor, jag har inte hunnit samla på mig någonting ännu _________________ Mattias Nordenström |
||||||
Inte i maskopi på något vis alls tyvärr, bara träffat Samuel ett par gånger. Vi har båda kört blå Radicals, dock inte samtidigt men det är väl den kopplingen som finns
Javisst, nu är det ordning på torpet Din compact stärkte intresset för bmw, så till viss del är du väl skyldig till detta inköp Så vad säger folket om bussningar, vilka ska man börja med att byta ut? _________________ Mattias Nordenström |
||||||
Riktigt snygg bil!
Vad menar ni för bussningar då finns det inget bättre än powerflex? Mvh Rasmus _________________ Rasmus Andersson Bmw 525 92 Turbo Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722 |
||||||
Finns det några SÄMRE än powerflex? Millway här i sverige tillverkar bra saker |
||||||
Eller sopslut originalgrejor. j
Jag tror visst Powerflex funkar på en gatbil utan banåkarambitioner men dom verkar inte tåla lite tuffare uppgifter speciellt länge. Sedan finns det väl ett par olika nivåer på deras prylar numera? För övrigt kan jag bara stämma i bäck med dom som snackar Millway. Riktigt fina grejor med en härlig finish och passform. Kanske något pricey men vem sa motorsport var gratis? _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Tack för era inlägg!
Som jag nämner i mitt första inlägg funderar jag främst på om det var nödvändigt även till motor, låda och diff men då kan jag kolla status på dem och köpa nya original om det behövs. Rejsa är oslagbart, inte bara kunskapen och viljan att stöta och blöta teorier och påståenden utan även nivån på diskussionen i de allra flesta trådar - love it! Kom precis att tänka på ytterligare en sak, har läst mycket om E46 som spricker på vissa ställen - är E36orna också drabbade av detta och vad bör göras för att förebygga detta i så fall? _________________ Mattias Nordenström |
||||||
Spricker den inte kör du för sakta :-) Näe inget jättevanligt om alls med dom symptomen som E46 har. Dock har E36 sina svaga punkter men jag är inte helt säker på exakt var. Främre fjäderbenstornen är rätt mjuka, kanske även vissa infästningar i bakvagnen..
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Vissa spricker i frambalken där motorkuddarna är fästade. Det finns upgrade att svetsa dit som Johan har handlat ett kit. Går givetvis göra själv då det bara är lite förstärkningsplåt. E36:an lider inte av bakvagns sjukan som E46 vad jag vet iallafall. Lägg hellre några extra kronor på Samuels bussningar än att montera dit något du får göra om. Anders på Theka handlade powerflex eller liknande, höll i några månader och då har han inte kört bana med bilen "Compact med 200hk+". Blir bara dyrare i längden och så kul är det inte att byta bussningarna...
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||||
Som sagt......Alla bussningar för bakvagnen hos MillWay. Det är bara att bita i det sura äpplet..
Eller snarare, leva på fallfrukt en tid.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Nu är jag lite partisk (jag som gör sköldarna) men när du beställer bussningarna av Samuel, kryssa i ett par bromssköldar med! http://www.millway.se/bromskylning-m
Lycka till med den fina bilen _________________ Bmw 320d M -07 Bmw 1602 -75 projekt ------------------- SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 1998 - Fick hemlängtan och flyttade till Skåne | 1, 2, 3, 4, 5 >> 11 besök senaste veckan (49477 totalt) |