Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 1998 - Fick hemlängtan och flyttade till Skåne
1, 2, 3, 4, 5   >>
11 besök senaste veckan (49477 totalt)
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418


Trådstartare
Då var det dags för en projekttråd, är ju många här som kan BMW så jag hoppas få ta del av era åsikter och hjälp

Bilen i fråga är en fyrdörrars BMW M3 E36, årsmodell 1998, utan taklucka.

Planen innan denna bilen inhandlades var att köra BMW Cup, hade ögonen på standardklassen. Under tiden jag letade vettig cupbil kom jag och frun fram till att vi är lite trångbodda och behöver bygga ut, jag fick överge planerna på renodlad tävlingsbil och kikade mer och mer efter vettigt trackdaydito.

Planen är att kunna använda den till vardagskörning likväl som till banåka (eventuellt timeattack i mån av tid och ekonomi) varför det förmodligen kommer bli massor av kompromisser.

Bilen står just nu lite undangömd och blir ompysslad i form av en ordentlig polering, sen finns det några få mindre bulor som ska dras ut men i det stora hela är den otroligt fräsch.

I dagsläget sitter ett chassi från Millway med "Nürburgring-Setup", ej justerbart. Frambromsarna består av skivor från M3 E46 ihop med brembo-ok och bitigare belägg. Bak sitter nya originalok och skivor samt bitigare belägg även där.

Jag funderar på bussningar, någon som har lust att lägga en priolista på vilka man bör byta i första hand och vilket material bör man satsa på? Hur är det med infästningar till motor, låda och diff - bör man satsa på styvare doningar där också?

I övrigt klurar jag på fuel starvation och en skruvbur - skruvbur av den enkla anledningen att jag vill kunna återställa bilen till original vid eventuell försäljning. Har sökt en begagnad skruvbur eftersom ekonomin inte räcker till en ny men det ser ut som jag får snida ihop en själv.

Det var allt just nu, bilder kommer så fort jag får ut bilen från polering!

_________________
Mattias Nordenström
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Kul!

Välkommen till e36 M3 maffian thumbs up

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418


Trådstartare
Det dröjer innan jag kan rulla ut bilen och fota så här kommer ett par mobilfoton, några kanske känner igen bilen. Har hittat en gammal projekttråd iaf.



Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Mattias Nordenström
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418


Trådstartare
mblixt@gmail.com skrev:
Kul!

Välkommen till e36 M3 maffian thumbs up


Tack! Såg er rejsa på Knutan, skulle sett racet på Anderstorp också men sönernas middagsvila drog ut på tiden så vi anlände precis när målflaggan föll...

_________________
Mattias Nordenström
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



Jag väntar spänt på att detta spårar ur så att vi kan ses i cupen 2016

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683



Grattis till en super fin bil med bra historik! Känner flera som ägt den, senast jag såg den live var den folierad i en ljusgrön färg, rensad invändigt och hade en skruvbur i Alu thumbs up

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Välkommen!

Läcker bil som rullat en hel del i mina trakter, lite lustigt det där med buren då jag har för mig att golvmattan är ny för att dölja spåren efter en bur, troligtvis inte ett helt enkelt jobb för den som gjorde det.

Var i dina trakter och kika på ett par 3.0 (tyvärr då jag var på jakt efter 3.2) ventilkåpor i helgen var det dina? (hemma hos en annan Mattias)

Lycka till med bilen, säkerligen många med mig som suktat efter den bilen!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418


Trådstartare
mblixt@gmail.com skrev:
Jag väntar spänt på att detta spårar ur så att vi kan ses i cupen 2016

Ja, ingen skulle bli gladare än jag om det kunde spåra ur

Gabriel Wendel skrev:
Grattis till en super fin bil med bra historik! Känner flera som ägt den, senast jag såg den live var den folierad i en ljusgrön färg, rensad invändigt och hade en skruvbur i Alu thumbs up

Tack! Jaså, att den varit folierad visste jag inte men jag har hittat små spår av grön tape här och där thumbs up

Johan Sjöström skrev:
Välkommen!

Läcker bil som rullat en hel del i mina trakter, lite lustigt det där med buren då jag har för mig att golvmattan är ny för att dölja spåren efter en bur, troligtvis inte ett helt enkelt jobb för den som gjorde det.

Var i dina trakter och kika på ett par 3.0 (tyvärr då jag var på jakt efter 3.2) ventilkåpor i helgen var det dina? (hemma hos en annan Mattias)

Lycka till med bilen, säkerligen många med mig som suktat efter den bilen!


Tusen tack!
Ja det stämmer, ny golvmatta är det tyvärr får jag väl nästan säga, jag hade hellre haft buren än ny golvmatta.
Jaså, kan det varit hos en bmw-frälst i Kulltorp? Nej det var inte mina kåpor, jag har inte hunnit samla på mig någonting ännu

_________________
Mattias Nordenström
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Jo visst var det hos ger Becker :-)
Jaha var känner jag igen dig ifrån då?
Är du i maskopi med herr Lindkvist på nåt vis?

"Golvmatta bytes mot bur" hahaha..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



Kul att du skaffat "riktig" bil thumbs up

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Jo visst var det hos ger Becker :-)
Jaha var känner jag igen dig ifrån då?
Är du i maskopi med herr Lindkvist på nåt vis?

Inte i maskopi på något vis alls tyvärr, bara träffat Samuel ett par gånger. Vi har båda kört blå Radicals, dock inte samtidigt men det är väl den kopplingen som finns

mattias becker skrev:
Kul att du skaffat "riktig" bil thumbs up

Javisst, nu är det ordning på torpet Din compact stärkte intresset för bmw, så till viss del är du väl skyldig till detta inköp



Så vad säger folket om bussningar, vilka ska man börja med att byta ut?

_________________
Mattias Nordenström
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



Norden skrev:


Så vad säger folket om bussningar, vilka ska man börja med att byta ut?


Alla köp bussningskitt från millway thumbs up

*original till motor, låda och diff..

_________________
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 403



Riktigt snygg bil!

Vad menar ni för bussningar då finns det inget bättre än powerflex?

Mvh Rasmus

_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Bolero skrev:
Riktigt snygg bil!

Vad menar ni för bussningar då finns det inget bättre än powerflex?

Mvh Rasmus


Finns det några SÄMRE än powerflex?

Millway här i sverige tillverkar bra saker

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



E.Svensson skrev:


Finns det några SÄMRE än powerflex?


Inga bussningar alls

_________________
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Eller sopslut originalgrejor. j
Jag tror visst Powerflex funkar på en gatbil utan banåkarambitioner men dom verkar inte tåla lite tuffare uppgifter speciellt länge. Sedan finns det väl ett par olika nivåer på deras prylar numera? För övrigt kan jag bara stämma i bäck med dom som snackar Millway. Riktigt fina grejor med en härlig finish och passform. Kanske något pricey men vem sa motorsport var gratis?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Norden
Gnosjö
Här sen Aug 2003
Inlägg: 418


Trådstartare
Tack för era inlägg!
Som jag nämner i mitt första inlägg funderar jag främst på om det var nödvändigt även till motor, låda och diff men då kan jag kolla status på dem och köpa nya original om det behövs. Rejsa är oslagbart, inte bara kunskapen och viljan att stöta och blöta teorier och påståenden utan även nivån på diskussionen i de allra flesta trådar - love it!

Kom precis att tänka på ytterligare en sak, har läst mycket om E46 som spricker på vissa ställen - är E36orna också drabbade av detta och vad bör göras för att förebygga detta i så fall?

_________________
Mattias Nordenström
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Spricker den inte kör du för sakta :-) Näe inget jättevanligt om alls med dom symptomen som E46 har. Dock har E36 sina svaga punkter men jag är inte helt säker på exakt var. Främre fjäderbenstornen är rätt mjuka, kanske även vissa infästningar i bakvagnen..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



Vissa spricker i frambalken där motorkuddarna är fästade. Det finns upgrade att svetsa dit som Johan har handlat ett kit. Går givetvis göra själv då det bara är lite förstärkningsplåt. E36:an lider inte av bakvagns sjukan som E46 vad jag vet iallafall. Lägg hellre några extra kronor på Samuels bussningar än att montera dit något du får göra om. Anders på Theka handlade powerflex eller liknande, höll i några månader och då har han inte kört bana med bilen "Compact med 200hk+". Blir bara dyrare i längden och så kul är det inte att byta bussningarna...

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Som sagt......Alla bussningar för bakvagnen hos MillWay. Det är bara att bita i det sura äpplet..
Eller snarare, leva på fallfrukt en tid..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004
Inlägg: 896



Nu är jag lite partisk (jag som gör sköldarna) men när du beställer bussningarna av Samuel, kryssa i ett par bromssköldar med! http://www.millway.se/bromskylning-m3e36.html Kylning av bromsarna gör enorm skillnad på slitaget.

Lycka till med den fina bilen

_________________
Bmw 320d M -07
Bmw 1602 -75 projekt
-------------------
SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 1998 - Fick hemlängtan och flyttade till Skåne
1, 2, 3, 4, 5   >>
11 besök senaste veckan (49477 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande