Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Saab7a "Seven11" Förberedelse inför uppstart - ??
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (40157 totalt)
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
Hejsan alla!

Tänkte jag skulle dela med mig av mitt och min fars bygge vi håller på med! Det vi bygger är en Dala7 med Saab motor. Bygget är flyg inspirerat med lite småsaker här och där. Och tanken med bygget är en rolig liten leksak i ett "strictly business" stuk.
Huvud ingredienserna i denna sak kommer vara:

Chassi: Dala7
Motor: Saab llt, som senare kommer att bli heltids alkoholist.
Växellåda: Opel R25-28
Koppling: Sachs 767 med sachs 4 pucks sinter lamell.
Bromsar fram: Toyota supra mk3 skivor med Porsche ok
Bakaxel: Volvo 1031 lamelldiff med elektrisk låsning
Bromsar bak. Saab 9-5 Aero skivor med Porsche ok

Vi har jobbat lite på denna bil ett tag så första inlägget kommer vara av modell större.

Allt började med att vi köpte ett färdigsvetsat dala7 chassi. Med coilovers, och div plast detaljer



Har sedan tidigare haft en förkärlek för saab motorn och hur lättrimmad denna motor är. Så det var det självklara valet för oss.



Efter en helg av mycket huvud kliande så hade vi måttat in motorn och växellådans placering och det var dags att tillverka lite motorfästen. Då ingen av oss är expert i CAD så gjorde vi en mall i papp och lät en lokal firma skära ut dem i deras vattenskärare. Motorfästena svetsades och motorn hamna på plats.




Sedan var det dags för stol och pedalstället att monteras. Valet av stol föll på Tilletts B6 stol och pedalstället är Willwoods hängande.



Efter detta så gav vi oss på det som hitintills har varit det absolut svårast. Framvagnen och allt vad den innebär. Har ännu inte riktigt fått till den då de övre bärarmarna är för korta för dessa spindlar. Så vid max utjustering så har jag en camber på ca: 3 grader..



Efter många timmar funderande så lessnade vi lite på att bara stå och kolla på en framvagn. Så började pilla med lite annat.


Till och börja med så svetsade vi om insuget så att spjällhuset nu mera pekar framåt.



Med insuget omsvetsat så kunde gaspedal och gasstång fabrikeras och monteras.



Sedan har även en växel- och handbromsspak fabrikerats av lite gamla flygdelar.



Efter detta vad det dags för att bygga lite tank och batteri fästen. Och för det så behövs det ju en tank. Så efter litte måttande så lämnades tanken bort för svetsning. Den är gjord i rostfritt och rymmer ca: 27 liter. Tanklocket är ett äkte universal tanklock från flyget och är byggt för klara mach 1+ samt förberätt för snabbtankning ifall det nu behövs (måste bara hitta en bensinmack som har rätt förutsättningar för det...).




Nu det senaste dagarna så har även instrument panel börjat ta form samt att tank och batterifästet nu är klart.




Har bytt bort 140 spindlarna mot ett par ombyggda 740 spindlar vilket löste vårat camber problem.
Vi hade dock kvar problemet med att styraxeln tog i bärarmen vid fullt rattutslag och utfjädring. Detta har vi nu löst genom att svetsa om bärarmarna. Så nu är det fysiskt omöjligt att dem ska krocka med varandra.



Iom det nya bärarmarna så fick vi flytta styrväxeln ännu en gång. Fästet blev en combo av förstärkning av det nya bärarmsfästet och fäste för styrväxeln.



Efter styrväxeln position var bestämd så var det dags för att "koppla in ratten med hjulen".



För att sedan får lite mera markfrigång så har vi nu satt kapen i oljetråget och plockat bort ca 80mm. (Så nu skruvar inte oljepluggen ur sig när man flyttar bilen..)
För att inte förlora allt för mycket oljevolym så byggde vi ut oljetråget. Så volymen är ungefär den samma som innan.





Då framvagnen förhoppningsvis kan betraktas som nästan klar så var det dags för lite kylarbygge/kylarfäste.
Vi började med att göra en kylare samt intercooler av lite gammal kartong!



När alla mått var klara så skissade jag ihop en liten skiss i paint och lät Winnerracing i kina tillverka den åt mig. Mycket smidiga att ha o göra med + att man får en skräddarsydd kylare för "små pengar".





Sedan var det ungefär påsk och Bilsportsmässan var på elmia. Där hade Finess bra erbjudande på deras burar. Detta var ett plus då jag ändå tänkt köpa en och fick den nu till ett mindre pris . Efter vi tagit massa mått så beställde jag en.
Huvudbågen visste jag att den skulle passa. Det jag inte var säker på var hur den främre bågen skulle passa.



Antingen var det lite tur eller så hade jag mätt och ritat bra i skissen jag gav dem. men passa gjorde den iaf.
Säkte huvudbågen lite efter första monteringen. Detta för att undvika "hockeymåls" effekten. Jag får dock fortfarande plats med hjälmen på och dryga dm upp till huvudbågen.
Den främre bågen monterades lågt för att få en frän attityd på buren/bilen.





Passade även på att använda ett av rören till avluftningen till tanken. Bockade ett hydraulrör och förde det upp och ner i en av bakåtsträvarna




Fick äntligen beställt en intercooler och tryckrör.
Lite bilder på när det är svetsat och klart.



Märkte nu att jag missat helt att fota min fina kardan. Besällde en av Spalding i Göteborg.
Dock så kan ni se den på denna bild tillsammans med bränslerören. Mer om bränslesystemet längre ner.


Efter jag monterade buren så fick jag tänka om lite med instrument brädan. Hade först tänkt att montera den bakifrån men detta var inte möjligt då buren begränsade detta. Efter en massa timmar av slipande och passande så monteras den nu ifrån förarbrunnen.



Har sedan gjort hål för alla instrument, div lampor och strömbrytare.





Bränslesystemet består utav hydraulrör för matning och retur. Sedan är det E85 vänliga stålomspunna slangar från hydraoscand.
Under rören i kupén så kommer bromsröret till bakbromsarna gå samt batterikablar och div el till baklampor,bakaxeln mm. Ni ser även lite av torpedväggen som vi har börjat på.





Har nu under julledigheterna även fått byggt ett avgasrör.



(modell stuprör. Känns det som iaf.) Dock så menar dem ju på att, saab motorn vill ha 3" över 300hk!?! Vi får väll se hur tyst den blir.


(Har även bytt grenrör och turbo.)


Har även byggt en deffuser bak. Om det kommer fungera som den är tänkt vet jag inte men. Det ser ju lite fränt ut iaf



Ungefär så här långt har vi kommit än så länge. Bifogar även lite bilder på hur den ser ut nu när allt är monterat. Observera att jag även bytt fälgar. Dock så är de kanske lite breda fram (10"). Men de tar inte i bärarmarna fram så dem lär ju fungera att åka och köpa glass med. />



Näste steg är att montera bromsar, dra bromsrör, fixa fäste för bälte o slutsvetsa ramen sen räknar jag med att den borde vara klar för SFRO 1.



Mvh

Henrik

_________________
Henrik Svantesson
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2286



Fränt, härligt stuk! Går själv i "7" funderingar så detta bygga följer jag med spänning!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
elCrillo skrev:
Fränt, härligt stuk! Går själv i "7" funderingar så detta bygga följer jag med spänning!


Kul att du tycker om den!

Tycker helt klart att du ska överväga det, kolla gärna Locost forumet mycket kunnigt och erfaret folk där!


Mvh

Henrik

_________________
Henrik Svantesson
Citera
Speedster
Göteborg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1031



Det är vad jag kallar ett första inlägg thumbs up

Skönt bygge, ser fram emot uppdateringar

_________________
Petter Lilled
-Porsche 997S Carrera 2 -05
Citera
Matz
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 213



Felpost :-)

_________________
Matz [IceDog] Sköld, Göteborg (Partille)
Porsche 997.2 Speed Yellow.
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
Speedster skrev:
Det är vad jag kallar ett första inlägg thumbs up

Skönt bygge, ser fram emot uppdateringar


Hehe, ja den blev redig!

Tack ska du ha Ska se till och uppdatera så fort det hänt något!

_________________
Henrik Svantesson
Citera
RYDH
Karlskoga
Här sen Feb 2009
Inlägg: 341



Snyggt jobb ni gör!! thumbs up
Ni har fått till ett riktigt snyggt stuk på den och det kan man inte säga om alla 7:or !!!

_________________
Jörgen Rydh
Dodge Viper GTS Hardcore Edition
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Riktigt snyggt bygge!
Ser en del likheter med mitt 7 bygge. Ska bli kul att följa!
thumbs up

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
RYDH skrev:
Snyggt jobb ni gör!! thumbs up
Ni har fått till ett riktigt snyggt stuk på den och det kan man inte säga om alla 7:or !!!


Tack! Kul att du gillar den!

MagnusN skrev:
Riktigt snyggt bygge!
Ser en del likheter med mitt 7 bygge. Ska bli kul att följa!
thumbs up


Tack det samma! Din 7:a är också riktigt fin! Ja, lite likheter finns det allt. Har kollar mycket på hur andra har löst div. problem/lösningar och då snappar man ju upp en del bra/snygga lösningar! t ex, har jag kollat en del på din bur och hur du löste den!

_________________
Henrik Svantesson
Citera
Matz
Göteborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 213



Trevligt bygge ni håller på med ☺
Men måste bara fråga va det är för märke på billyften du har i garaget?

_________________
Matz [IceDog] Sköld, Göteborg (Partille)
Porsche 997.2 Speed Yellow.
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Tänk bara på att sfro vill ha klamring på max 200mm emellan på bränslerören, ett tips bara

Jörgen

_________________
Jörgen Bock
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
Matz skrev:
Trevligt bygge ni håller på med ☺
Men måste bara fråga va det är för märke på billyften du har i garaget?


Tack ska du ha!

Det är en PELA lyft från verktygsboden


caperseven skrev:
Tänk bara på att sfro vill ha klamring på max 200mm emellan på bränslerören, ett tips bara

Jörgen


Jo det vet jag, tanken är att resten av fästerna ska sitta i aluplåten som kommer sen

_________________
Henrik Svantesson
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
Liten uppdatering!

2015 verkar lovande har fått skuvat en del och bilbygget går framåt!

Både downpipen och avgasröret har blivit helsvetsat.




Oljekylaren har blivit monterad och fästen byggda. Denna kommer få kylluft matad ovanifrån genom ett scoop från sidan och kommer tömma den varma luften bakåt/neråt via ett utsläppsscoop för att skydda den från stenskott mm.




Har även beställt lite smågodis från USA men mer om det senare!

Ha det fint

/Henke

_________________
Henrik Svantesson
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
Har fått göra om infästningen för styraxeln då den förra tog i kabelhärvan från Stack dashen.

Den nya versionen blev starkare och i min mening även snyggare.

Före:

Efter:



Har även fått tillverkat ett scoop till oljekylen.




//Henke

_________________
Henrik Svantesson
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
Hejsan allesammans!


Här kommer en liten uppdatering.


Har fortsatt i oljekylar hörnan och fått till rör och slang. Så länge det håller tätt så är det klart! :/> Men det märker vi när uppstart sker!


Har även börjat måtta in lite generatorfäste och som tur var så passade generator jag hade perfekt i saabs orginal fäste. />



Har även börjat lite på en ny gaspedal med det får ni se nästa gång :prop:/>


En fråga hur stor remskiva har ni på era generatorer?


//Henke

_________________
Henrik Svantesson
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
God dag allesammans!


Som lovat kommer nu lite bilder på den nya gaspedalen!
Detta är vol. 3 och förhoppningsvis den sista.

Den är gjord i aluminium tillsammans med lite länkage från SAAB 340. (Man kan ju inte snåla med de gamla flygprylarna)



Fick även gjort en kardanfångare nu över påsken. Räcker det med en fram eller ska man ha en bak också?



/Ha det så fint

Henke

_________________
Henrik Svantesson
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
God dag!

Även mitt bygge fortsätter. thumbs up

Denna gång i form utav luftburks bygge.




Jag har även fortsatt i min bromsadapters tillverkning. Jag har fått hem material och fräst ut bitarna. Dom är gjorda i aluminium av kvalitet 6082 T6. Det som återstår är att borra hålen och lite putsning.



Mvh

Henrik

_________________
Henrik Svantesson
Citera
MagnusS
Mönsterås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 534



Snyggt bygge med fina detaljer. Följer.

_________________
Magnus Strömberg
MR2 AW11
Citera
Kasten
Växjö
Här sen Feb 2015
Inlägg: 83



WOW!
Snyggt bygge!
Inspirerande!
Jag håller också på med en!

_________________
Andreas Johansson
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
MagnusS skrev:
Snyggt bygge med fina detaljer. Följer.


Kasten skrev:
WOW!
Snyggt bygge!
Inspirerande!
Jag håller också på med en!


Tack kul att ni tycker om den!

Det har även hänt lite på byggfronten.

Huv scoopet är klart, lite putsande, och justerande kvar bara. thumbs up


Bromsoken med adaptrar är klara och monterade. Så nu finns det bromskraft som heter duga!


Har även börjat på ett fäste för de externa mätarna. Dock är jag inte riktigt säker på vilken sida av torped väggen jag ska montera dom på. beror lite på hur huven ska se ut. Där av tvingen och ett oklart fäste.


Jag har även börjat med bältes infästning. För "sitta fast" bältet.






/Henke

_________________
Henrik Svantesson
Citera
henriksvantesson
Göteborg
Här sen Maj 2013
Inlägg: 37


Trådstartare
Har varit lite dålig på att uppdatera på den senaste tiden.

Så här kommer en lite större uppdatering.

Under semestern plockade jag isär hela bilen och helsvetsade alla detaljer.
Passade även på när den ändå var isär att göra täckplåten till undersidan.




Även nedre bältesinfästningarna är klara och helsvetsat.



Har efter detta börjat plocka ihop bilen.
En täckplåt/elcentral har blivit monterat. Även börjat med expansionskärlet. Siktglaset kommer att vara synligt från utsidan vilket underlättar vid kontroll av kylarvätskan.



Sedan har även några punkter inför SFRO 1 gjorts klart.
Batterihållaren är klar.


Bromsrör på bakaxeln är färdiga.




Bromsslangarna fram är dragna. Har lyckats med en placering där de inte tar emot någon stans. Dock så kommer de gå nära ifall jag ska köra med 16" fälgarna.



Har även gjort klart bromsrören ifrån cylindrarna till torpedväggen.


Då batteriet nu har en fast plats kunde jag även montera huvudströmbrytaren tillsammans med dragvajern för den.



Nu väntar jag på att 3 punktsbälterna ska komma från England. Samt koppling och tryckplatta. Sedan ska motor och låda i. En till kardanfångare tillverkas, sedan börjar det dra ihop sig för SFRO 1

_________________
Henrik Svantesson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Saab7a "Seven11" Förberedelse inför uppstart - ??
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (40157 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande