Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 1998 Roadsport C
7 besök senaste veckan (14555 totalt)
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279


Trådstartare
Hämtade det nya projektet idag. Efter mycket velande fram och tillbaka landade det i en Mazda MX-5 med siktet inställt på Roadsport C/MSCC KM. Kan nämnas att jag även springer på Torkel i veckorna. Han har talat sig varm för just Miata och goda råd är alltid välkomna. Nu skall det lagas lite rost och sedan byggas bil, skaffas vagnbok och licens (många år sedan sist).


Så här ser bilen ut just nu (säljarens bild)

Kort om bilen:
Svart
Hardtop
140 hk motor
5-vxl låda

På inköps och fixa-listan finns än så länge:
Kylare i aluminium: I.L Motorsport aluminium race radiator 42mm
Luftfilter: Pipercross panel filter, NB cold air induction kit
Ratt: OMP
Stol: -
Båge/bur (något som passar med hardtop OCH som går att ta ur när det är dags för besök hos Bilprovningen): TR Lane TD
Förstärkningar: TR Lane door bars
6-p bälte: -
Avgassystem och grenrör: Raceland 4-2-1 grenrör
Coilovers: Gaz Gold med hjälpfjädrar och GAZ top mounts
Krängningshämmare: Racing beat
Motorfäste: I.L Motorsport
Diff. fäste: I.L Motorsport
Däck och fälgar: Team Dynamics Pro Race 1.2 7 x 15, Toyo R888 (regn), Kuhmo V70 (torrt)
Bromsskivor och belägg: Std bromsskivor (255/251 mm), stålspunna slangar samt EBC Red stuff belägg
FIA Strömbrytare
Bogseröglor: Jass Performance

Har läst en hel del på olika sidor och forum den senaste tiden. Men jag har fortfarande inte lyckats hitta någon skruvbar bur som passar med original hardtop. Är det någon som har tips så tar jag tacksamt emot det. I annat fall får det bli CC-båge, den verkar fungera med hardtop.

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3364



Kul! Om det blir en CC-båge så be dem öka avståndet mellan plattorna på de bakre strävorna så att bågen går att skruva dit med alla skruvar utan att behöva gå in i balkarna. Ca 10 mm per sida behövs om jag inte minns fel...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Du kommer inte ångra dig. Underbar bil, kul gäng att hänga med i depån och en av Sveriges roligaste racingklasser. Detta kommer bli hur kul som helst.

Själv ser jag detta som ett utmärkt tillfälle att börjar beta av listan under rubriken "Allt Torkel skulle vilja göra på en Miata om han fick återfall någon gång".

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Tstevg
Göteborg
Här sen Nov 2013
Inlägg: 39



Hej Stefan !

Kul bil, är i samma läge själv med totalrenovering, det har varit väldigt skoj än så länge men jag ser fram emot att få börja skruva ihop bilen igen.
Ang. skruv bur så letade jag en hel del efter detta men hittade ingen, så det blev att beställa från finess, en hel bur. Vet inte om jag kan rekommendera detta, själv började jag verkligen på ruta 1 med att gå en nybörjar kurs i svetsning. men just nu har jag ingen återvändo, bilen måste bli färdig.
dra ett pm eller skriv här om du undrar något, många som gärna hjälper till har det visat sig.
kolla lite i min tråd om du vill http://www.mx5racingclub.se/forum/viewtopic.php?f=6&t=3351

_________________
Thomas Sörquist
Citera
A.Roos
stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 35



Inte för att jag har skaffat igen det men saknar den där badbilen , sjukt kul bil för pengarna.
min var igenom besiktning med cc båge i så det ska gå.

Torkel han gick ju o köpte en gammal järnsäng typ ,lyssna inte på han haha.

ja hej på dig också Torkel ,hope good whit you to.

Med vänlig hälsning Roos

_________________
Anders Roos
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279


Trådstartare
Sisåhär såg trösklarna ut, säger som Sverker - ska det va på det här viset, va, va, va?





Enligt Torkel skall de inte se ut så, även om hål är lättare än plåt!




I ett garage någonstans i Sverige har det kapats bort rostig plåt (tack för hjälpen Torkel). Lite blandad ny plåt är beställd från England, får se när den kommer OCH om den passar...

Övrigt beställt så här långt är ny kylare, luftfilter, motor- och diff-fäste (I.L. Motorsport) samt kylvattenpluggar för att kunna plocka bort motorvärmare.

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Här upplever Stefan de mindre glamorösa sidorna av Svensk racing...





Jo, rostigt var det...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19510



Ha, det där är ju ingen rost att tala om
Är Torkel sysslolös så har jag ett räligare lik han kan få leka med nån gång.

Motorvärmare är ingen dum detalj för förvärmning innan heat. Jag skulle behållit min om jag hade tänkt på det vid motorbygget.
Det är inte ovanligt med fågradigt när man ska förbereda sig för första heatet för dagen vid premiär och final.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Niklas Falk skrev:
Är Torkel sysslolös så har jag ett räligare lik han kan få leka med nån gång.
Men så bra! Tack för det kompis. Jag lovar att jag hör av mig så fort jag känner mig det minsta "sysslolös" i garaget. Var beredd, för det kan inträffa vilket decenium som helst!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279


Trådstartare
Nu börjar det ramla in lite blandade paket. Reparationsplåt från England till trösklarna, kylare, luftburk, motorfäste, diffbussningar, coolant re-route kit samt FIA-brytare.

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279


Trådstartare
Vänster sida är nu som ny efter diverse rostlagning. Lite som en sådan där rysk docka, kapa bort en rostig plåtbit och hitta en till, och en till...



Har även beställt båge.

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Stefan_A skrev:


Vänta nu! De där fiiina röda bromsoken (som uppenbarligen sprayats på plats, med överspray lite varstans...), de ge ju minst 15-16hästar extra, det vet ju alla. Är det verkligen tillåtet i Roadsport?

Man kan misstänka att tidigare ägaren hade ett par ganska rosaskimrande glasögon på sig då han synade sin bil. Saltdränkt motorrum, rostigt avgassystemet, en doft inuti som får mina jyckar att rygga undan samt rejält med rost i skärmarna bak, det är helt OK... så länge man vaxar bilen och sprayar oken röda. Tur hon räddas till ett andra liv som racingvapen!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Stefan försöker byta olja på bilen själv...


_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279


Trådstartare
Och Torkel hjälpte mig att montera hardtop'en. Tycker själv att det ser konstigt ut med den där fram, men så är jag ju novis på Miata.

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279


Trådstartare
Tagit paus i rostlagandet av den andra sidan för att ägna lite tid åt rejspreparering istället. Inredning och mattor urplockat, rivit ur larmet (grrr), samt plockat ur luftburk, kylare och värmeskydd vid grenröret. Nästa steg blir att ge mig på grenröret med gas och kylsprej för att få loss bultarna.



Rostfritt under mattorna, tack för det



Efter ett par timmars pysslande var larmet urplockat. Återstår att laga kablarna där larmet varit inkopplat - grrrr



Lite luftigare under huven, kylare och luftburk från IL ligger och väntar

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Kul men en till i roadsport!
Är det standard eller modifierat du siktar på?

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279


Trådstartare
Lite uppdateringar:


Avservofierad styrning


Konvertering av styrning, följde instruktionerna på Flyin' Miata


Reroute-kit monterat, trångt mellan torpedvägg och topp...


Bromsventil från Wilwood

Tyvärr visade det sig att kylaren var felbyggd så den är tillbakaskickad till England

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279


Trådstartare

Båge och harness bar på plats


Pimpat växelspak och handbroms med lite borstad aluminium. Även bytt gummidamaskerna runt växelspaken då båda var i upplösningstillstånd


TR Lane door bars

Om nu bara MX5Parts kunde skicka mina coilovers någon gång

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
Stefan_A
Saltsjö-Boo
Här sen Sep 2005
Inlägg: 279


Trådstartare
Går framåt så sakteliga i takt med att delar trillar in.

Den första kylaren var feltillverkad men nu har en ny kommit till garaget och hamnat på plats.


Bogseröglor från Jass Performance


Ställbara drop links


Top mounts


Top mounts och hjälpfjädrar


Godsaker från GAZ


Kul med nya grejer


Nya skivor och renoverade ok


Två uppsättningar fälgar och däck inhandlade, Kuhmo i torrt och Toyo i vått

_________________
Stefan Axelsson

Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



Trevligt! thumbs up

Vilken version av GAZ-dämpare kör du med?
De ser inte ut exakt som de dämpare som jag hjälpte till att beställa till ett antal av MX-5 Cup-bilarna, dessa var blå Gaz Gold med samma spec som de kör i cupen i England.
Fast de kan förstås ha ändrat färg och spec, det är ju några år sedan.
Edit: Kollade på GAZ hemsida och det verkar som de är svarta numera.
Var det hjälpfjädrar med som standard?
Detta diskuterade vi länge och väl med Derek Gardiner på GAZ...

Antar att dina topplagringar är till NB?
Detta fanns inte när vi beställde utan jag körde med NA topplagringar:



Dock fick jag problem med kort fjädringsväg bak så jag bytte tillbaka till original.
Ser även ut som du har fått de kortare bumpstoppen, gissar att du även har en vit plastbricka med slits mellan gummi och dämparkropp?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 1998 Roadsport C
7 besök senaste veckan (14555 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande