Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328 Touring -96 Kardanfundering | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (9212 totalt) |
Nu är det dags för en ny banåkabil. I går inhandlades en 328 Touring.
Bilen har klarat sig riktigt bra från rost, Lite finns ju men det är inget som behöver svetsas. Planen är att flytta över allt som går från den gamla 325an. Alltså chassi, bromsar och bakvagn. Sen ska det ju till ett M50-insug. Om det tas från 325an får vi se. Bilen ska bli en banbil med en liten gnutta komfort kvar så som AC och lite ljuddämpning så man kan åka till ringen hyfsat bekvämt. Min största fundering just nu är hur jag ska göra med bur. Jag har tänkt att ha en halvbur i bilen. Jag hade fått för mig att jag nu direkt kunde regga om den till bara en passagerare och sedan kunna gör vad jag vill i baksätet så länge det inte påverkar säkerheten för framsätena. Jag pratade med en herre på bilprovningen och han sa att han inte skulle kunna göra en sån omreggning utan en anledning till att baksätet ska bort. Är det en lastbil eller personbil? Att regga om till en passagerare samtidigt som man reggar in en halvbur skulle gå bra så länge resten av bilen och är som den ska. Vad har ni för erfarenheter av att regga om till en passagerare med eller utan bur? Min tanke var ju att fixa omreggningen nu och fixa buren lite senare. Återkommer med mer tankar och funderingar senare. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Varför regbesa 2 ggr ? Kostar väl 1200:- om jag inte minns fel, känns lite onödigt..
Jag reggade min med bur, en passagerare och utan taklucka. Det vanliga att tänka på, dvs stoppning på buren, bälten som går fritt och är original. I övrigt bör bilen vara i originalskick men det bedöms lite olika tydligen. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
Förstår inte iheller tanken. Du kan alltså inte regga om bilen för en passagerare och få inskrivet halvbur om inte den sitter på plats vid omregistrering. Gör allt klart o regga om sedan.
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Trodde först att jag inte behövde regga in halvburen. Tänkte först att fixa allt annat först och vänta med buren till sist. Men det blir nog till att göra tvärtom. Just nu är väl bilen orginal förutom lite onödigt låga coiilovers. Det blir ju att svetsa i en finness-bur för att köpa en skruvbur är på tok för dyrt. Sen har vi ju problemet att jag varken har plats eller kunskap att svetsa i en bur.
Det jag hade tänkt att flytta över från 325an är mina D2 coilovers, 330 e46 frambromsar och hela bakvagnen. Blir enklast så för då slipper jag byta medbringare i diffen. Inredningen kommer va helt rensad ibak men lite ombonad i fram. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Blir en trevlig banåkarbil det där!
Vad kostar en skruvbur då ? En Finess halvbur med 2 extra rörbitar köpte jag nyss för 3008:- inkl frakt. Det tar lite tid att bygga bur, kan nog ta ett par tre dagar för en seriös halvbur. Nåt att tänka på om du behöver betala för jobbet.. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
precis min tanke Marcus! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
En wiechers halvbur hamnar på ca 5500kr med frakt om man väljer till lite lämpliga stag. Så egentligen skiljer det ju inte så mycket. Sen behåller ju en skruvbur sitt värde ganska bra om man inte skadar den.
_________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Lite inspirerad av Skoogs Touring är man ju.
Då det är halvbur som gäller så finns det inte mycket kaross att svetsa i. Huvudbågen hamnar ju ganska långt bakom b-stolpen. Just nu känns det mer troligt att den blir skruvad. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Varför inte en helbur av skruv variant. Regga bara med halva och sedan gissar jag att det lirar att besiktiga med hela på plats. Skulle det inte gå är det snabbt löst. Tar du med bilen ner till ringen känns en helbur riktigt skönt.
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Intressant då jag själv håller dörren öppen för en touring som nästa banåkabil! Kan nog ha sina fördelar med rejält bagage när allt inför en banåka-dag ska lastas. Går i ungefär samma tankar vad gäller utförande, lite ljudkomfort är skönt att ha kvar och bilen ska kunna köras ner till ringen om andan skulle falla på. Min Compact blev för extrem tycker jag, man blev helt såsig i huvudet efter en dag i den även med öronproppar. Även jag har en hel del prylar sparade sedan förra bilen.
Lycka till! |
||
Jo visst hade en helbur känts bäst. Då är ju en skruvad enda alternativet utan total ombyggnad av bilen.
En helbur från Wiechers hamnar väl strax över 10000kr. Det är ju mer än hälfen av vad jag gav för bilen. En sån investering kräver en del tänkande och planerande. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Min 325a saknde ju en del komfort. Under sommaren blev det ju öppna rutor och hörselkåpor på. Det blir lite jobbigt om man har ca 3tim transport till banan. Ner till ringen hade det vart riktigt träligt men nu fick 325an aldrig åka dit.
_________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Vill man vara fin får man lida pin. Jag har harvat ner där i 5 år nu och det går utmärkt :-) En helbur är som sagt jävligt trevligt att ha när man behöver dom och det vet man ju aldrig när det sker. Jag tycker iallafall att du är värd några tusingar extra även om det är ett gränsfall hahaha...
Skoj med ett nytt projekt iallafall. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
, säkerhet är värdefullt! Spelar väl ingen roll om bur är över halva värdet på bilen, en skruvbur går alltid o plocka ur. Jag kan inte låta bli att muttra lite, 328 Touring banbil va ju min tanke från början som jag tråkigt nog fick lägga ner, har saknat bilen sen dess, så gör ens bror såhär!? ajaj Motorn går riktigt fint och jag anser att en såpass frisk motor med såpass fräsch kaross för den pengen var en riktigt bra deal! _________________ Viktor Starkman |
||
Att ni inte gör en skoogare och slår era okloka huvuden ihopa. Ola verka behöva lite beslutsstöd och du behöver komna ur ditt Golfmissbruk. Det gör ont att se en sån fin påg som du gå ner sig i det träsket så pass.
Gällande säkerheten är vi överens! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Om jag nu skulle skaffa en helbur att skruva i vart köper jag en sån? Wiechers , Heigo och Safety Devices känner jag till. Dock verkar SD inte ha till 4 dörrars. Heigo verkar va dyrare. Så Wiechers är det nog som gäller. Beställer man direkt eller fins nån svensk återförsäljare?
Eller finns det andra tillverkare? Ska man slå till så kanske det är bäst att göra det nu innan de pengarna som finns försvinner till nått annat. _________________ Ola Starkman BMW 328 E46 banåkabil BMW 218d F22 bruksbil |
||
Du kan handla skruva helbur som är certad direkt av Weichers, ett alternativ är att du snackar med Fredrik PÅ FHracing, kanontrevliga killar och dom är svenska åf för Weichers. Dom tävlar och bygger en del själva och har koll på läget.
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328 Touring -96 Kardanfundering | 1, 2 >> 5 besök senaste veckan (9212 totalt) |