Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 *BMW CUP #45* Modifierad *Troligtvis till salu*
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
15 besök idag (74396 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2614


Trådstartare
Efter att Vandringspokalen vandrat vidare till ny bättre ägare var det förstås dags att köpa en ny E36. Det lilla jag körde i BMW CUP i år kittlade tävlingsnerven igen efter nåt års frånvaro så tankar på att bygga en ren racebil för att kunna vara med och slåss om pallplatser växte fram. Specialklassen kräver en större insats både i tid och pengar än vad jag kan/vill lägga så letandet efter en bil för Standard eller Modifierad inleddes.

Efter att ha ring/kollat runt på lite olika alternativ så trillade jag över Håkan Zaars kaross då han bestämt sig för att preparera en ny från grunden. En frisk E36 sedan med välbyggd bur och lite battle-scars kan aldrig vara ett dåligt utgångsobjekt. Kul att köpa ett bra skal som man sen kan sätta ihop efter egna idéer! Letandet efter nya delar har förstått inletts och det är en hel del timmars arbete som skall till för att få bilen körduglig. Såå, vintern lär inte bjuda på särskilt många sysslolösa kvällar. Prio ett just nu är vikt, vikt, och åter vikt. För att kunna nå minvikt med 328-motor skall bilen ner i 1100 med förare, dvs tonnet jämnt utan. Inget lätt mål men jag skall göra mitt bästa för att nå dit.
Karossen levereras inte på några veckor utan bilen hänger idag på liften hos Håkan och vilar sig iform. Svängde förbi idag och tog en bild på skönheten.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Lägg upp säljesannonsen redan nu så vi kan ställa oss i kö...

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5682



Johan Rius skrev:
Lägg upp säljesannonsen redan nu så vi kan ställa oss i kö...



_________________
Patrik Skoog
Citera
Lars Johansson
Maglehem
Här sen Aug 2006
Inlägg: 48



Härligt Rickard! thumbs up

Hoppas jag kan fånga denna racer på bild också.

Lycka till!

_________________
Lars Johansson
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Såja! Mycket trevligt. Ska bli spännande och se vad du kokar ihop. Verkar betydligt roligare och börja skruva på en befintlig race-bil iaf

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2614


Trådstartare
Mmm, kanske är det lyckan över att pilla med nya fina delar som gör att jag envisas med att köpa/bygga nytt hela tiden. Hoppas detta blir en Keeper, skall försöka göra rätt från grunden den här gången. Håller som bäst på att samla ihop prylar till bilen. Som tur är finns det lite prylar i gömmorna från tidigare projekt som t ex de här fina fjäderbenen med Bilstein Grupp N 350/300 dämpare. Har använt Bilsteinprylar på i princip alla bilar jag ägt och även om det finns mer fancy prylar så har jag aldrig varit missnöjd. Saknar övre fjädertallrik och fjäder, ca 140 N/mm och 130-150mm lång om någon har liggande.


_________________
Rikard Ahlin
Citera
andreas.e
Stockholm
Här sen Maj 2013
Inlägg: 345



Rikard Ahlin skrev:
Mmm, kanske är det lyckan över att pilla med nya fina delar som gör att jag envisas med att köpa/bygga nytt hela tiden. Hoppas detta blir en Keeper, skall försöka göra rätt från grunden den här gången. Håller som bäst på att samla ihop prylar till bilen. Som tur är finns det lite prylar i gömmorna från tidigare projekt som t ex de här fina fjäderbenen med Bilstein Grupp N 350/300 dämpare. Har använt Bilsteinprylar på i princip alla bilar jag ägt och även om det finns mer fancy prylar så har jag aldrig varit missnöjd. Saknar övre fjädertallrik och fjäder, ca 140 N/mm och 130-150mm lång om någon har liggande.


Bara så att du vet, så mår din gamla bil bra den med, vi hade lite myskväll igår jag och M3an



_________________
Andreas Eriksson
BMW M3 E92 (BMW Motorsport #902)
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2614


Trådstartare
Skönt att se att den är i bra händer och får den kärlek den förtjänar! thumbs up

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2614


Trådstartare
Samlandet fortsätter. Fått hem huv och baklucka från Henrik HJCC. Lätta, fina och samtidigt stadiga. Rekommenderas! thumbs up



Har även köpt på mig ett par nya 330 E46 bromsok fram. Egentligen vill jag ha nåt lättare, men detta är bolt-on så det känns skönt att ha en färdig lösning iaf. Har även fyra set nya Pagid frambelägg som man kanske borde köra upp..



Har tillgång till både ZF-låda och Getrag passande M50/M52. Finns många sägner om viktskillnaden på dessa, men är det någon som faktiskt vägt dem och vet vad det skiljer i vikt så tar jag tacksamt mot info.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Martin Skoog
Eslöv
Här sen Mar 2005
Inlägg: 672



Vägde förra veckan, skiljer ca 8kg

_________________
Martin Skoog

BMW E36 Touring, BMW Cup
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Men då ingår en gratis ursäkt :-)


Roligt att du verkar göra en seriös satsning Rickard! givetvis en tråd att följa!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2614


Trådstartare
Kanon Martin, gillar raka svar. thumbs up

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2614


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Roligt att du verkar göra en seriös satsning Rickard! givetvis en tråd att följa!


BMW CUP idag är fullt av fina byggen och duktiga chaufförer så det går inte att slarva ihop en bil om man vill vara med och slåss om pallplatserna. Jag har lärt mig genom åren att det lönar sig att göra grejor ordentligt från början. Försöker också prioritera driftsäkerhet, låg vikt och fart före bling.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1202



Konstigt du sålde och jag fortsatte. Ska bli kul att följa dig. Rätt va det är kör jag inom lödde? När jag kör hem från jobbet.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2614


Trådstartare
Uffe24 skrev:
Konstigt du sålde och jag fortsatte. Ska bli kul att följa dig. Rätt va det är kör jag inom lödde? När jag kör hem från jobbet.


Mmm, och vem var smartast..?

Du är alltid välkommen på en kopp om du har vägarna förbi. Bilen finns dock inte här ännu, men snart skall det byggas garage så den får ett vettigt hem.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Visst är det kul med nytt projekt !
Ska följas förstås
Har du ett set 330 belägg över så kan jag offra mig Mina var visst lite tunna såg jag idag..

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2614


Trådstartare
Japp, alltid kul med nåt nytt.

Hämtade styrväxel idag, en "Yellow Tag" med 50 mm utskjut/varv så den är bland de "snabbare" bolt-on styrväxlarna. Lite nya slangar och rör och den blir som ny.



Har också spenderat en hel del tid på att sortera ut kommande elsystem. Karossen levereras tom på el så jag vill bara dra det nödvändiga. Kommer använda original omprogrammerad ECU och M3 instrumenthus, det har allting jag behöver och så slipper jag uppfinna hjulet igen under förutsättning att jag hittar rätt bland tåtarna..

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2614


Trådstartare
Köpte lite mer fälgar i veckan, 8,5x17 ET15 BBS RK är aldrig fel. Nånstans 7.7-8.0kg/st skall de väga. thumbs up

_________________
Rikard Ahlin
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Grymt bra rejsfälgar! Och snygga Har du kvar några av din e39 fälgar? Angående styrväxel så är det där samma som jag har skaffat. Lite lustigt att det står 6757650 på dom när artikelnumret är 6757651 Ska bli intressant o se om dom är bolt on då z3ans tydligen inte riktigt är det.
Nya fina ok förresten

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2614


Trådstartare
Ja de är inte så tokiga. Har även ett set E39 Style 66 9x17 ET26, ja. Får se vad jag använder till vilka däck.
Hämtade motor idag också. Original M52B28 med okänt miltal men som är provkörd och förefaller frisk. Kommer inte att öppna den utan bara göra de klassiska externa moddarna. På sikt är dock planen att sätta ihop en bättre optimerad motor.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Kolla lagrena..

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 *BMW CUP #45* Modifierad *Troligtvis till salu*
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
15 besök idag (74396 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande