Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 -96 "Televerket Edition" Fix med stolar och bälte
1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (28146 totalt)
Niklas.R
Linköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 254


Trådstartare
Hej på er!

Nu är det hög tid att jag får upp denna tråd om leksaken jag köpte mig i slutet av sommaren! Jag tror det är det bästa sättet för att kunna utnyttja all den kunskap som finns samlad på detta forum.

Jag har ytterst lite erfarenhet av bankörning, vilket stannar vid några få varv på Sviestad i en lånad och motorsvag standardbil (med R-däck) och bakom ratten på hyrkartar. Intresset har ändå funnits där under många år, men av olika anledningar har det inte blivit av att jag har något åt det, tills nu.

Jag var säker på att jag ville ha en bakhjulsdriven bil med täckt kaross och gärna förberedd med diverse godis för bana, enbart för att slippa kostnaden med att uppgradera själv. Annars hade det nog varit utvecklande att göra uppgraderingarna själv, för att få en före-och-efter-känsla vid varje förändring samt större mek-erfarenhet på köpet.

De bilmodeller jag i huvudsak hade siktat in mig på var BMW M3 E36 eller E46, Porsche 944 (turbo eller S2), 968, Cayman (S) och Nissan 350Z. Jag var även inne på en E36 325 eller 328 som ett eventuellt budgetalternativ. Bland dessa stod M3:orna högst upp på listan och valet föll till sist på en E36:a, närmare bestämt på en "GTS-orange" M3:a med en del historik här från Rejsa.nu.
Bilen är av årsmodell 1996 och har därmed 3,2-litersmaskinen. Interiören är rensad och bilen är utrustad med en skruvbur från Weicher. Registeringsbesiktigad som ombyggt fordon med bur och andra modifieringar. Drivlinan och avgassystemet är original, likaså bromsar sånär som på bromsbeläggen. Övrig utrustning enligt nedan:

    H&R Clubsport väghållningssats
    H&R krängningshämmare 28/24mm
    Millway/Powerflex-bussningar
    Millway topplager fram och camberstag bak
    X-brace (M3 cab)
    Sparco-ratt med snap-off-fäste
    Sparco Evo (förare)
    Sparco Evo2 Plus (passagerare)
    Sparco/Sabelt 3" 6 punkts-bälten
    H&H Motorsport fjäderbensstag
    Bromskylning fram med 3" slang
    Dubbla bränslepumpar
    Carbopad-belägg
    BF Goodridge bromsslangar
    Helbur från Weicher-Sport
    M3 GT-dörrar (alu)
    Short shift
    17" fälgar med gatdäck
    17" original GT-fälgar med Kumho V70 R-däck


Lite rejsa-historik:


Avslutningsvis några bilder!






_________________
Niklas Rundqvist
BMW M3 3,2 -96
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Perfekt o köpa färdig och dessutom vettig bil. Det lär bli många roliga stunder med den kärran. Lägg nu fokus på att nöta varv första året och vänta med att modda bilen.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Smart bilval, snygg dessutom !
Vi ses på Sviestad 2015

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Fin bil det där. Ska bli kul att se den på Sviestad nästa år

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Niklas.R
Linköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 254


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Perfekt o köpa färdig och dessutom vettig bil. Det lär bli många roliga stunder med den kärran. Lägg nu fokus på att nöta varv första året och vänta med att modda bilen.

Jag hoppas och tror att det är en vettig investering, hur vettigt det nu kan bli att plöja ner pengar i en busbil! Min tanke är just att fokusera på att utvecklas som förare och lära känna bilen innan jag börjar pilla alltför mycket.

Marcus S skrev:
Smart bilval, snygg dessutom !
Vi ses på Sviestad 2015

Peppe Fröjd skrev:
Fin bil det där. Ska bli kul att se den på Sviestad nästa år

Tack ska ni ha! Ja, förhoppningsvis ses vi på och kring banor nästa år.


Jag kan passa på att fråga om tips gällande förarutbildningar och att ta racinglicens. Planen är att inleda nästkommande säsong med att skaffa licensen. Utöver att få en licens skulle jag gärna vilja lära mig lite mer om körtekniker etc. Har ni några kurser att rekommendera?

_________________
Niklas Rundqvist
BMW M3 3,2 -96
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



BMW Sport Club brukar ha sin licensutbildning i maj på Mantorp.
Datum ej spikat ännu, men det lär se ut enligt följande för 2015:
Fredag: Licensutbildning (teori+praktik)
Lördag: Bankörning
Söndag: Bankörning

En perfekt helg alltså

Anmälan öppnar på www.bmwsc.com runt mars/april.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1892



Helrätt bil, grattis till ett bra val thumbs up !

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Niklas.R
Linköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 254


Trådstartare
Måns Ulveståhl skrev:
BMW Sport Club brukar ha sin licensutbildning i maj på Mantorp.
Datum ej spikat ännu, men det lär se ut enligt följande för 2015:
Fredag: Licensutbildning (teori+praktik)
Lördag: Bankörning
Söndag: Bankörning

En perfekt helg alltså

Anmälan öppnar på www.bmwsc.com runt mars/april.


Tackar för tipset, det ska jag kika på!

Citat:
Helrätt bil, grattis till ett bra val thumbs up !


Tack!

_________________
Niklas Rundqvist
BMW M3 3,2 -96
Citera
Niklas.R
Linköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 254


Trådstartare
En bild på något av det första jag fixade: (Det gäller att prioritera!)

_________________
Niklas Rundqvist
BMW M3 3,2 -96
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Välkommen i M3-klubben, den bilen lär du ha riktigt kul med thumbs up

Jag tänkte också ta SBF-licens med BMWSC nästa år så då ses vi kanske där!

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Niklas.R
Linköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 254


Trådstartare
GTIDave skrev:
Välkommen i M3-klubben, den bilen lär du ha riktigt kul med thumbs up

Jag tänkte också ta SBF-licens med BMWSC nästa år så då ses vi kanske där!


Tack! Kul, då kanske vi ses där, ja. Om inte där så vid något annat tillfälle.

_________________
Niklas Rundqvist
BMW M3 3,2 -96
Citera
Niklas.R
Linköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 254


Trådstartare
Det börjar bli hög tid att ta tag i saker jag hade tänkt göra på bilen innan säsongen drar igång. Närmast på tur står eliminering av ytrost i reservhjulsbaljan och därefter ska jag ta mig an att göra om stolsinfästningarna, då dessa inte är vackert gjorda och dessutom inte erbjuder justering av sätets position. Då är frågan vilket underrede jag ska införskaffa, alternativt tillverka något eget. Det verkar som att 90% av alla E36-förare här på forumet använder sig av FartFabrikens underrede. Kanske någon kan förklara varför det är så!

Samtidigt ska fixar stolsinfästningarna ska jag också se över 6-punktsbältets infästning mot golvet. Hur löser jag detta på bästa sätt?

_________________
Niklas Rundqvist
BMW M3 3,2 -96
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Fartfabrikens underrede är välbyggt, snyggt lättmonterat,ger massor av justeringsmöjligheter, bygger väldigt lite uppåt och slickar kardan tunneln max för att få så bra centrering som det går. Allt detta till en överkomlig summa pengar där ett ev överskott går till en bunke förbannat trevliga och duktiga rejsaianer. Jag fattar inte varför alla köper deras underrede iheller

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas.R
Linköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 254


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Fartfabrikens underrede är välbyggt, snyggt lättmonterat,ger massor av justeringsmöjligheter, bygger väldigt lite uppåt och slickar kardan tunneln max för att få så bra centrering som det går. Allt detta till en överkomlig summa pengar där ett ev överskott går till en bunke förbannat trevliga och duktiga rejsaianer. Jag fattar inte varför alla köper deras underrede iheller


Det lät ju bra det där! Finns det någon vettig lösning om jag vill ha stolarna på rails, eller bygger dessa alternativ för mycket på höjden?

_________________
Niklas Rundqvist
BMW M3 3,2 -96
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Niklas.R skrev:
Johan Sjöström skrev:
Fartfabrikens underrede är välbyggt, snyggt lättmonterat,ger massor av justeringsmöjligheter, bygger väldigt lite uppåt och slickar kardan tunneln max för att få så bra centrering som det går. Allt detta till en överkomlig summa pengar där ett ev överskott går till en bunke förbannat trevliga och duktiga rejsaianer. Jag fattar inte varför alla köper deras underrede iheller


Det lät ju bra det där! Finns det någon vettig lösning om jag vill ha stolarna på rails, eller bygger dessa alternativ för mycket på höjden?


Hej!

Jag på 185cm skulle inte vilja höja stolen med skenor även om jag nog skulle få plats. FF underrede och stolen i bott passar mig bäst. Och utan att veta säkert känns skjutskenor lite rangligt. Inga problem med fast stol, några kortväxta instruktörer har fått sträcka på sig men de har inte klagat

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Niklas.R
Linköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 254


Trådstartare
Marcus S skrev:
Hej!

Jag på 185cm skulle inte vilja höja stolen med skenor även om jag nog skulle få plats. FF underrede och stolen i bott passar mig bäst. Och utan att veta säkert känns skjutskenor lite rangligt. Inga problem med fast stol, några kortväxta instruktörer har fått sträcka på sig men de har inte klagat


Tack för din input, Marcus! Jag promenerar runt med samma utsikt som du, så situationen är densamma. Hur åtkomliga blir bultarna om man skulle vara i behov av en "halvsnabb" justering?

_________________
Niklas Rundqvist
BMW M3 3,2 -96
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 403



Grattis till en fin bil! Dock är jag inte riktigt säker på din färg här om jag gillar den eller vad.

Får hoppas vi ses i sommar på banorna, blir premiär för oss båda!

_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
Niklas.R
Linköping
Här sen Feb 2003
Inlägg: 254


Trådstartare
Bolero skrev:
Grattis till en fin bil! Dock är jag inte riktigt säker på din färg här om jag gillar den eller vad.

Får hoppas vi ses i sommar på banorna, blir premiär för oss båda!


Tack och grattis själv!

Jag är själv kluven till "snygghetsgraden" på färgen, men den har en förmåga att göra mig glad när jag till exempel ser den färgglada klicken på en parkering omgiven av bilar med mer diskreta färgpaletter.

_________________
Niklas Rundqvist
BMW M3 3,2 -96
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Niklas.R skrev:
Marcus S skrev:
Hej!

Jag på 185cm skulle inte vilja höja stolen med skenor även om jag nog skulle få plats. FF underrede och stolen i bott passar mig bäst. Och utan att veta säkert känns skjutskenor lite rangligt. Inga problem med fast stol, några kortväxta instruktörer har fått sträcka på sig men de har inte klagat


Tack för din input, Marcus! Jag promenerar runt med samma utsikt som du, så situationen är densamma. Hur åtkomliga blir bultarna om man skulle vara i behov av en "halvsnabb" justering?


Inget man gör ute på banträffen för att polarn ska teståka skulle jag säga. Bakre inre bulten är lite meckig att komma åt. Jag har både underredet och sidoplåtarna längst bak. Vet inte om FFs underrede funkar bra för redigt långa typer men för mig funkar det prima och rimligtvis även för dig då

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Nä skenor blir iaf enligt mig för högt, testade med detta men tog bort dem igen. Kör också med FF-underrede. Att komma åt skruvarna och justera är lite halvbökigt, visst går det men det är inte gjort i en handvändning.

EDIT: Där fick du två svar nästan samtidigt med samma innebörd

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Förresten, färgen är ju alla tiders! thumbs up

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 -96 "Televerket Edition" Fix med stolar och bälte
1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (28146 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande