Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320Si E90 2006 "Höstprojektet"
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (10655 totalt)
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
Nya tag i höstmörkret! Ett stycke BMW 320Si skall byggas om för att bli ett renodlat "Ringtool-redskap".
Homologiseringsmodell tillverkad i 2600 exemplar under en kort period, från fabrik utrustad med riktig diff, 4:10 utväxling, Handbyggd smidd motor placerad långt bak och lågt, 18" Motorsportfälgar med mera! Något undermotoriserad men det har viss charm det med;-) Efter kamjustering och mappning lämnar den ca 200 hk.
Extrautrustad med en del trevliga Performance grejer som njurar kolfiberdiffuser, shortshift med mera.

Att göra lista:
Rensning interiör.
KW Competition chassi.
Millways bussningar fram&bakvagn.
Byte till M3:ans bärarmar bak.
Clubsport halvbur.
BMW Performance bromsar.
Recaros+Schroth 4p bälte.
9,5x18" ATS GTR med Cupdäck.
Bygga avgassystem för att få ljud!
Stort oljekyl.
Vinge bak samt småjox.

Fortsättning följer!

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Twinsturbo
Helsingborg
Här sen Sep 2005
Inlägg: 256



Precis ett sådant här projekt satt jag och spånade på i förra veckan som kombinerad ringenbil och vardagskärra! Minns att jag provade en si runt 08-09 och det var en riktigt rolig bil trots att effekten talade emot den. Ska bli skoj att följa

_________________
Martin Nymberg
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8306



Coolt! Lite bilder vore roligt.
Särskilt på kolfiberdiffusorn.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
Twinsturbo skrev:
Precis ett sådant här projekt satt jag och spånade på i förra veckan som kombinerad ringenbil och vardagskärra! Minns att jag provade en si runt 08-09 och det var en riktigt rolig bil trots att effekten talade emot den. Ska bli skoj att följa


Ju mer det svänger desto roligare blir det, kan nog jämföras med supermotard som var en pina så länge det var raksträcka och med kurva i sikte så åkte smilbanden upp!

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare





_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767



Snyggt!
Jag gillar din vagnpark.
Så denna ska ersätta M3an? Av driftsäkerhets skäl?

/ Mattias

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Ska följas. En modern 318is kan ju inte vara fel

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
kotten17
Stockholm
Här sen Maj 2007
Inlägg: 59



Har hört att det är vanligt att man får byta dessa motorer runt 8-10000-mil hände en kompis till mig

_________________
Conny Ljunggren
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
Mattias Claus skrev:
Snyggt!
Jag gillar din vagnpark.
Så denna ska ersätta M3an? Av driftsäkerhets skäl?

/ Mattias


Tanken var att Meganen skulle ersätta M3:an i Tyskland men det gick inte som planererat direkt så bilen togs med hem igen.
Den nya planen är att Meganen ska avyttras och M3:an köras på hemmaplan och 320:in flyttar till ringen, Meganen ger mig inte samma körglädje så den ska alltså bort;-) driftsäkerheten på M3:an är jag inte rädd för! Tror den är betydligt stabilare än 320:n.

Ps. Var uppe på Kinnekulle och kollade in din bil och den har 100% rätt stuk, hade själv en Köhlerpreppad M3 -87 som jag sålde 2002 och den försäljningen ångrar jag fortfarande..

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Fast Ford
Lidköping
Här sen Dec 2007
Inlägg: 173



Go kväll!
du vet ju vad vi pratat på tidigare, 46 M3an passar som handsken i BMW-cup, special!, frivillig chaufför finns i bekantskapskretsen

//Petter

_________________
Petter Wejsfelt

BMW 328i -98 "BMW Cup"

Ford Focus RS -10 *såld*
Bilsport SS 1.25.84
Mantorp 1.33.66
Kinnekulle 1.02.14
Knutstorp 1.10.57
Citera
Mattias Claus
Gävle
Här sen Okt 2005
Inlägg: 767



Peo.K skrev:
Mattias Claus skrev:
Snyggt!
Jag gillar din vagnpark.
Så denna ska ersätta M3an? Av driftsäkerhets skäl?

/ Mattias


Tanken var att Meganen skulle ersätta M3:an i Tyskland men det gick inte som planererat direkt så bilen togs med hem igen.
Den nya planen är att Meganen ska avyttras och M3:an köras på hemmaplan och 320:in flyttar till ringen, Meganen ger mig inte samma körglädje så den ska alltså bort;-) driftsäkerheten på M3:an är jag inte rädd för! Tror den är betydligt stabilare än 320:n.

Ps. Var uppe på Kinnekulle och kollade in din bil och den har 100% rätt stuk, hade själv en Köhlerpreppad M3 -87 som jag sålde 2002 och den försäljningen ångrar jag fortfarande..


Jag förstår!
Tack! Jo M3orna är härliga. Man borde samlat några på hög med tanke på prisutvecklingen.

_________________
Mattias Claus - Autorismo
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
Fast Ford skrev:
Go kväll!
du vet ju vad vi pratat på tidigare, 46 M3an passar som handsken i BMW-cup, special!, frivillig chaufför finns i bekantskapskretsen

//Petter


Fast det blir ju så buckligt när du kör

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
C.Harrysson
Kinnekulle
Här sen Jan 2009
Inlägg: 69



Fint projekt Peo.

Får man se E46an på Kinnekulle till sommaren nu då?

_________________
Carl Harrysson

Bmw 325 E30
BMW 328 E36
Citera
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1126



Kul projekt, skall följa med spänning thumbs up

Vet du om det finns bra alternativ för att få ut mer effekt i framtiden om den börjar kännas trött?
Montera kompressor, byta ut motorn mot S65 el n54 exempelvis?
Tänkte mest på att motorfästen och sådant är ju standard mellan hela 3 serien och 1 serien från den här tiden men det kanske är special på en sådan här just för att motorn skall sitta så långt in?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1311



Här rensas det ordentligt thumbs up Blir spännande o följa. Otroligt vad långt bak dom lyckats placera motorn. Ska det in skalstolar?

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
C.Harrysson skrev:
Fint projekt Peo.

Får man se E46an på Kinnekulle till sommaren nu då?


Nej den får bo kvar i Tyskland! Kommer uppdateras med diffkyl stora bromsar bak o lite annat småplock.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
frapp skrev:
Här rensas det ordentligt thumbs up Blir spännande o följa. Otroligt vad långt bak dom lyckats placera motorn. Ska det in skalstolar?


Detta projektet ligger på is i nuläget... KW Competition, Weichers halvbur, Sparco Evo 2 Plus, 4P Bälte Stolsunderrede inhandlat...

Är någon intresserad av både bil o delar kan jag tänka mig att sälja.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 67



Underbar bil, hade jag haft pengar hade jag velat göra något liknande thumbs up
Av ren nyfikenhet, hur mycket hade du tänkt dig för allt ungefär?

_________________
Kristoffer Lilja
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Peo.K skrev:
Weichers halvbur, Sparco Evo 2 Plus, 4P Bälte Stolsunderrede inhandlat...

Vad använder du för stolsunderrede? Ska du ha kvar original trepunktsbältet för vägkörning och isåfall vart hittar du fäste för bältessträckaren/inre bältesfärstet som normalt sitter på stolen? Jag funderar själv hur jag kan få till stol med skenor och trepunkts funktion men samtidigt komma ner en hel del (40mm eller så).

Ps. riktigt kul projekt. Riv på och fyll gärna i hur mycket du lyckas gräva fram.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 418



Har varit sugen på en sån som bruksbil. Hur är dom att köra mot st 325 ex ?

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715


Trådstartare
johmei skrev:
Peo.K skrev:
Weichers halvbur, Sparco Evo 2 Plus, 4P Bälte Stolsunderrede inhandlat...

Vad använder du för stolsunderrede? Ska du ha kvar original trepunktsbältet för vägkörning och isåfall vart hittar du fäste för bältessträckaren/inre bältesfärstet som normalt sitter på stolen? Jag funderar själv hur jag kan få till stol med skenor och trepunkts funktion men samtidigt komma ner en hel del (40mm eller så).

Ps. riktigt kul projekt. Riv på och fyll gärna i hur mycket du lyckas gräva fram.


Jag köpte VAC fäste, tanken var väl och ha kvar 3 punktbälte men har inte kommit så långt att jag klurat ut en lösning för att få det att funka.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320Si E90 2006 "Höstprojektet"
1, 2   >>
8 besök senaste veckan (10655 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande