Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ginetta G20 2008 - SLC klass 2
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (21489 totalt)
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Vår långloppsbil är en Ginetta G20 som modifierats för att fungera och vara konkurrenskraftig i klass 2 i den nyvakna SLC serien. Att valet skulle bli Ginetta var inte självklart från början då teamets medlemmar, jag själv John Carlsson och bröderna Kaarle (Anders och Olof) har ett förflutet med en rad andra bilmodeller men i synnerhet BMW och Porsche. Vi tittade på Mazda Miata, Honda Civic samt även en och annan BMW.

Eftersom vi alla har tävlat tidigare och byggt bilar tidigare så blev det alltmer klart för oss att vi ville ha fabriksbyggd räserbil. För att få någon form av driftsekonomi i det hela så gjorde vi också bedömningen att bilen skulle vara lätt och ha en drivlina som inte kostar herrejösses pengar. Efter ganska kort tid föll valet på Ginetta G20 som uppfyllde samtliga kriterier. Liten, lätt bil som har lite effekt och klarar sig på smala billiga r-däck.

En gammal vinnarbil från Ginetta cup som var garagerad införskaffades och sedan började modifieringarna. Långloppstank om 60 liter köptes och monterades, tankmätare och lampor med relä installerades. Bilen har svetsförstärkts i framvagnen då det är en akilleshäl. Vidare har vi skaffat lättare fälgar och monterat lättviktsbatteri. Snap off ratt för att underlätta snabba byten i depån och lite nya bussningar.

Målet för säsongen är att sortera ut bilen och ha en rejält konkurrensmässig bil till nästa säsong som även skall kunna göra gästspel i modsport.




_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Fördelen med en lätt och relativt motorsvag bil är att det går att köra fort i regn.
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Resultat i våra två första tävlingar som turligt nog båda gångerna avgjorts i regn har varit två förstaplatser med ganska stor marginal. Hemligheten är enkel förberedelse, förberedelse och åter förberedelse. Inget har lämnats åt slumpen, vilket har varit ett vinnande koncept. Vi har en strateg och ordningsman i teamet som inte har ordet slump i sin vokabulär. Rätt tacksamt att ha en Lasse i teamet!

Sista rejset på Gelleråsen så lyckades vi faktiskt att vinna även totalt och inte bara klass 2, vilket borde vara ganska omöjligt.



_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3699



Kul!
Bra bilval. thumbs up

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



Lysande John, bra jobbat! Detta kommer jag såklart fortsätta följa. thumbs up

Ni är såklart välkomna i Modsport när ni tröttnat på att vinna.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238



Ni är nästan löjligt snabba, men framförallt superjämna och misstagsfria. Vi borde ta några kapitel från er bok. Speciellt den om att vara förberedd ...

Grattis! Hårt arbete och förberedelser lönar sig.

_________________
Jens Trulsson
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Torkel K skrev:
Lysande John, bra jobbat! Detta kommer jag såklart fortsätta följa. thumbs up

Ni är såklart välkomna i Modsport när ni tröttnat på att vinna.


Ha ha....vi har haft lite tur med vädret hitils och lite skicklighet med att vara väl förberedda och en fungerande teknik dessutom är vi 4 väldigt jämna förare dvs vi har ingen svag länk, vilket gör det hela lite lättare.

Jag och Murphy brukar ha väldigt nära kontakt och även om han hållit sig på avstånd ett tag så vet jag att han kan dyka upp när som helst när man minst anar det Lasse vår ordningsman i teamet är dock rejält avskräckande.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
The Cartorialist skrev:
Ni är nästan löjligt snabba, men framförallt superjämna och misstagsfria. Vi borde ta några kapitel från er bok. Speciellt den om att vara förberedd ...

Grattis! Hårt arbete och förberedelser lönar sig.


Vi ser nog er bil som en av de farligaste i klassen om inte den farligaste när det väl blir torrt och ni sorterat ut depåstopp och annat som strular idag. Lätt bil med mycket pulver är en bra kombination. Dessutom bygger Honda kanske världens bästa och mest driftsäkra motorer som jag ser det.

Skall bli kul att se er utveckling. Vi ligger väl kanske inte riktigt på latsidan heller med uppgraderingar men fokus för oss är driftsäkerhet och chassibalans. Vi har en fördel att vi kan alltid jämföra våra tider med vad de kör i Ginetta cup och på så sätt ha en färdig målbild på vad vi skall prestera för tider.

På Gelleråsen så var vi 2-3 sekunder långsammare än Ginetta Cup bilarna som var där veckan innan på torrt underlag och cirka 3-4 sekunder långsammare på det blöta. Vi har inte ambitionen att vara lika snabba som Ginetta cup bilarna eftersom skrotet skall hålla 8h men ganska bra att ta deras tid och plussa på cirka 2 - 3 sekunder för att ha en målbild över var vi vill ligga tidsmässigt.

Vår bil trivs väldigt bra i det våta och lätt bil med smala däck är nog ett bra koncept när vädret blir eländigt. Ginettan är enkel och balansera och till helgen så fick vi till chassibalansen perfekt efter lite justerande på dämparna. Precis lagom understyrd och med möjlighet att kunna överstyra lite med att gasa på i mitten på kurvan. Vi hade ett väldigt roligt rejs och ser fram mot Anderstorp där våra chanser att placera sig är väsentligt sämre om det inte blir regn igen.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Anderstorp med 155hk blir en utmaning.
Jag har tjuvläst stallordern och vet hur taktiken ser ut :-)
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



AndersK skrev:
Anderstorp med 155hk blir en utmaning.
Jag har tjuvläst stallordern och vet hur taktiken ser ut :-)


vi har funkisbilar står vid smitvägen på halva rakan... så den varianten går inte

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Fredrik - SLC skrev:
AndersK skrev:
Anderstorp med 155hk blir en utmaning.
Jag har tjuvläst stallordern och vet hur taktiken ser ut :-)


vi har funkisbilar står vid smitvägen på halva rakan... så den varianten går inte



Kanske dax att försöka överraska då vi tydligen är så lätta att genomskåda:-)
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



AndersK skrev:
Fredrik - SLC skrev:
AndersK skrev:
Anderstorp med 155hk blir en utmaning.
Jag har tjuvläst stallordern och vet hur taktiken ser ut :-)


vi har funkisbilar står vid smitvägen på halva rakan... så den varianten går inte



Kanske dax att försöka överraska då vi tydligen är så lätta att genomskåda:-)


efter haft Bisting i serien senaste 20 åren så är jag inte så lättöveraskad

mannen som ALLTID tänker ett steg eller 19 utanför boxen och vissa tekniska funderingar han har kommit med är episka och svårslagna thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Back in the days tävlade jag med en Porsche 944S2 i PCSR.
Regn och kval, jag laddade så mycket det bara gick vilket ledde till att jag hamnade i det andra startledet.
Mantorp torkade upp till starten, då var det lite pirrigt, GT3 cuparna på slicks stog bakom.
Backspeglarna försvann innan startkurvan, rätt tighta omkörningar :-)
Anderstorp, gissar att vi startar långt fram, lång raka, liten mesig kurva och sen den där ultralånga raksträckan, det blir spännande.
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789


Trådstartare
Bilen är tillbaks på hemmaplan och det är dags att skruva preventivt. Grenröret som konstant spricker skall fixas och alla belägg bytas. Vi byter också alla vätskor mellan varje rejs även om det kanske är overkill. Lite kosmetiska bitar bör också ses över efter närkontakt med liten fransk bil i Ejjes. Om tid finnes så blir det en CW justering också.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238



JohnC skrev:
Vi ser nog er bil som en av de farligaste i klassen om inte den farligaste när det väl blir torrt och ni sorterat ut depåstopp och annat som strular idag.


Vi tackar för förtroendet. Vår målsättning är så klart att utmana er om poängen och eftersom valet av bil utgick från driftsäkerhetsaspekten borde vi ha en liten chans. Nu behöver vi lägga lite kärlek på bilen i form av hårdare bussningar, motor- och växellådsfästen och annat hemligt smått och gott.

Anderstorp blir spännande!

_________________
Jens Trulsson
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Bilden visar en plombering som sitter på vår morot.
155 vilda hästar☺


Citera
The Cartorialist
Stockholm
Här sen Nov 2011
Inlägg: 238



Reglerna säger ingenting om att den måste vara kvar ...

_________________
Jens Trulsson
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Vi saknar helt kompetens vad gäller motorer, kan byta tändstift, jag tror att det är bäst att plomben sitter kvar :-)
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Ginettan är rätt minimalistisk, grymt lättmeckad. Elaka människor säger dock att det finns en anledning till att den behöver vara lättmeckad :-)
Citera
Bosse TBS
Tullinge
Här sen Sep 2008
Inlägg: 269



AndersK skrev:
Vi saknar helt kompetens vad gäller motorer, kan byta tändstift, jag tror att det är bäst att plomben sitter kvar :-)


Det låter bra, inte smygtrimma nu eftersom er bil gick som en kanin med cirkelsåg i häcken på Karlskoga

_________________
Bo Palmquist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ginetta G20 2008 - SLC klass 2
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (21489 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande