Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort MK1 -68 cosworth Trackday Film! | 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (61300 totalt) |
Bytte till mig denna Escort -68 mot min turbo/kompressor Escort https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Så nu blir det att personifiera denna cosse escort så den passar mig bättre. Lite fakta: Ford Escort MK1 -68 Cosworth yb från sierra rwd, BW S200 turbo, bd14 kammar, portad topp, Vems ecu. Capri Atlas axel med quife semiavlastade drivaxlar, quife diff, sierra skivbromsar, 4-link. BorgWarner T5 låda från sierra rwd coswoth. Bur Sparco EVO2 plus stolar, mockaratt. Breddare och huv i grp. Compomotive MO5 fälgar Kolfiber kofångare. Så efter lite utvärdering av materialet beslutade jag mig för att uppgradera lite saker som inte föll mig i smaken riktigt. Bilen var från start byggd för dragstrippen så lite pyssel är det. Lite normal service ska först göras som: Byta kamrem, olja och filter. Ny turbo beställdes då den glidlagrade BW S200 turbon kändes för stor och tungspolad till denna lågkompade (7,5:1) 2liters motor. Efter mycket velande och funderande föll lotten på en BorgWarner EFR 6758 då denna ska vara MAGISKT bra med EXTREMT snabb spool med den titanlegerade (gamma-Ti) avgasturbinen. 2st Sellholm knivkrängare införskaffades så man får bukt med ballansen och krängningen. Nya fälgar och däck är ju ett måste om man knäcka kompisarna i konbanan. Även här mycket velande. Men eftersom fälgar är ganska svårt att få tag på med 15X8 et0 med 4x108 och var inte helt förtjust i minilight stilen. Ville jag egentligen ha split fälgar från Imagewheels med guldcentrum. Tyvärr blev det lite för dyrt denna gång så jag chansade och "went crazy" och eftersom jag lite "gubben mot strömmen" tänkte jag testa XXR527 15x8,25 et0. Ja... Jag vet.. Det är inte det klassiska valet.. Men varför inte. Det går ju alltid att byta senare till några coola 13" are. Däcken blev MAXXIS VICTRA RC1 i 205/50x15 så det kommer att bli kanon hoppas jag. Det allra första jag gjorde med bilen var att demontera de vita mexicostripesen som tråkigt nog satt felmonterade. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Det blir kul att se fälgarna, jag tror det kan funka :-)
Jag finns ju alltid som en backup och intressent på begagnade hjul i ungefär dessa dimensioner också... Vad ska du åka med på gata då? Maxxisdäcken ser lite extrema ut :-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
regelbundet återkommande mönster är väl kravet på gatdäck + lämpligt djup.
Regelbundnare än så där är svårt . Det ska bli spännande med nya turbon, vad är den specad för i effekt? _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Planen var att åka med dessa på gatan. Det blir ju inte så många mil och sen regnar det ju "aldrig" när man kör escort. Dom är ju E-märkta och mösterdjupet är 5mm
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Du byter för mycket saker samtidigt.....det är inte bra _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||
Du är modig du Micke :-)
Det är ju enkelt fixat att ordna glassätarhjul om det behövs. Det snikigaste snikiga är ju Saabs miniliteimitation i 15" och lite spacers. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
_________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Vad har du för spårvidd fram kontra bak? Det ser brett ut fram, men det kanske är perspektivet som luras...
Jag kommer inte ihåg om Robin gjorde urtag i innerskärm/torpedvägg fram för att framhjulen ska gå fritt, men det borde vara gjort. Stora hjul vill ju gärna ta i annars på Escort. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Har inte mätat spårvidden exakt, men med sierra spindlar blir den ca 40mm bredare om man ska använda sig av original placering av topplagringarna.
Jodå innerskärmarna är något moddade så det funkar finfint med utrymme. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Flänsen är T25. Har T3 nu så jag tar och bygger ett nytt grenrör som är kortare och smidigare för att maximera responsen.
Bultdelningen på fälgarna är 4x108 och 4x100 = dubbla delningar. så det var bara att skaffa centreringsringar från 73,1-63.3 samt torx hjulmuttrar "då hålen är för små för att få dit en normal 1/2" hylsa", Och muttra fast!!. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Hej Micke!
Fin bil, framförallt med nya fälgarna blev den riktigt tuff! Jag såg att du är i farten att bygga nytt grenrör till din EFR-turbo. Kolla upp möjligheterna till att byta turbon mot T4 IWG-optionet. Du kommer få väldigt mycket bättre respons om du bygger ett twin entry-grenrör. Betydelsen av twin på en fyra är tyvärr underskattad av många. (Med respons menar jag här inte transientresponsen som är EFRns stora fördel med sin låga inertia utan när i varvtal som "turbon kommer igång" och som oftast ger ett mycket mer körbart register som inte blir så hetsigt). _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
||
Hej kul att du/ni gillar fälgvalet!
Ang turbon är det tyvärr inte möjligt att byta från det stället jag köpte ifrån. T4 alternativet blir egentligen inte helt rättvist rakt av då det är även en annan storlek på det. Du är inte ensam som kommenterat just detta med twin och jag hade även en tanke på det när jag beställde. Tyvärr finns det inte alls lika många som har dessa T4 alternativ hemma så prislappen blir en helt annan sak. Jag kör på denna så får jag göra så bra jag kan av det. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Nu äntligen meksäsongen startat.
Började att demontera turbo och grenrör. Bara som en kul grej tog jag några jämförande bilder på gamla Borgwarner S200 mot den nya Borgwarner EFR 6758. Ungefär halva vikten! Ska bli intressant att mäta avgasmottrycket. Men skillnad kommer det att bli på spooltiden och körbarheten är jag helt övertygad om. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort MK1 -68 cosworth Trackday Film! | 1, 2, 3, 4, 5 >> 4 besök senaste veckan (61300 totalt) |