Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 TB -98 "Bruksbilen som ska tåla bana"
5526 besök totalt
RedAbarth
Hörby
Här sen Jul 2004
Inlägg: 214


Trådstartare
Då var man tillbaka igen efter en tids uppehåll från allt som har med rejsing att göra.

Bilen är en rätt ok Alfa som behöver lite uppfräschning. Förre ägaren hade lagt en hel del pengar på både trim och väghållning. Den har gjort en vända hos berömda Autodelta verkstaden i England där den fick nya stötdämpare och bustningar, vassare kam och programvara. Även downpipen och grenröret modifierades om för bättre flöde.

Tanken är att den ska underhållas och användas som bruksbil men att den ska även tåla lite bankörningar. Ska låta den se ut så standard som möjligt men motorn kommer att vässas något mera samt fler stag och bustningar är inte fel.

Mer info följer.

Skönt att vara tillbaka






_________________
Marco Cenaki
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Kul! Lite som min 156 men som blivit stående en stund men ska igång till nästa sommar. Har tjänstebil så den har blivit nedpriorterad en stund.
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



Läcker GTV! Trevligt med Fas 2-inredning i snyggaste färgen med.
En Quaife- eller Q2-diff ska göra stor skillnad för väghållningen - vad finns på göra-listan?

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
RedAbarth
Hörby
Här sen Jul 2004
Inlägg: 214


Trådstartare
Har bara haft den knappt 3 v och jag håller på att lära känna bilen fortfarande. Upptäcker massa nya saker hela tiden. Bilen har stått still under väldigt långa perioder och sen 2006 har den knappt rullat 500 mil. I helgen bytte jag kylaren då den var helt sönder rostad och läckte och jag ser även att en del andra komponenter bör bytas snart så som oljekylaren och dess slangar. Bytte även olja i motor och växellåda samt nya tändstift. Bilen känns i sin helhet redan ganska stabil och bra på vägen. Autodelta stötdämparna verkar göra sitt jobb ganska bra. Är ganska imponerad över den rejäla bakaxeln . På den biten låter jag det vara som det är just nu.

Planen just nu är att få bilen i bra skick maskinellt, turbon ska ut förr eller senare och skickas iväg för renovering/uppgradering inför nästa år samt införskaffa bättre bromsklossar och ny bromsvätska så klart.

Har märkt att termostaten måste ha fastnat i öppet läge då den förra kylaren kylde mycket dåligt, Nu får jag knappt upp temperaturen i motorn över 60 grader när jag kör på vägen. I trafik åker den upp lite högre och även fläkten kommer igång vid 90 grader så allt det fungerar. Funderade om jag överhuvudtaget måste byta termostat? Det är väl bara bra om man har konstat full kylning? Vilka konsekvenser kan jag få med en oppen termostat hela tiden

_________________
Marco Cenaki
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1763



BlackAbarth skrev:
Det är väl bara bra om man har konstat full kylning? Vilka konsekvenser kan jag få med en öppen termostat hela tiden
Att köra utan termostat (eller en termostat som alltid står öppen) kan man komma undan med på rena racingbilar där man värmer upp ett tag innan race, samt kör hårt så fort man kör. Men på en bil som ska brukas på gatan är det inte att rekommendera. Det tar mycket längre för motorn att komma upp i arbetstemp och om det är kyligt ute riskerar du att inte få upp värmen alls (och därför såklart inte heller få värme i kupen). Kylning är ju bra, men att förlänga kallstarterna till 30min istället för 2min är inte positivt.

Har du kollat om det ens sitter en termostat i bilen? Ibland rycker folk bort termostaten för att försöka förbättra kylningen...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
RedAbarth
Hörby
Här sen Jul 2004
Inlägg: 214


Trådstartare
Jag har inte sett termostaten rent fysiskt ännu men den bör vara där Jag kan inte tänka mig att förre ägaren tagit bort den. Efter kylarbytet upptäckte jag hur "bra" bilen kylde plötsligt sen förstod jag vad det måste bero på. Då bilen ska brukas som vanligt också så bör jag väl byta termostaten. Man vill ju ha värme i kupen på morgonen

_________________
Marco Cenaki
Citera
RedAbarth
Hörby
Här sen Jul 2004
Inlägg: 214


Trådstartare
Nu är "R" däcken inhandlade och monterade. Observera att jag satte r i parantes
Läst lite olika recensioner om dessa men de var billiga så varför inte prova.



_________________
Marco Cenaki
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



BlackAbarth skrev:
Är ganska imponerad över den rejäla bakaxeln

...

Planen just nu är att få bilen i bra skick maskinellt, turbon ska ut förr eller senare och skickas iväg för renovering/uppgradering inför nästa år samt införskaffa bättre bromsklossar och ny bromsvätska så klart.


Bakaxeln är trevlig. Passiv medstyrning var inte direkt vanligt under 90-talet...
Kika på bussningarna - finns en rejäl samling - och fjädertallrikarna så att de inte är mer än ytrostiga.

Ang bromsarna så "ska" 4-kolvsoken från Brembo från Mito 1.4TB 155 passa rakt på tack vare samma cc-mått på okhållarna.Till detta funkar GTV 3.0-skivor på 305x28, t.ex MTEC som du finner på eBay. Denna kombo/info kommer från squadra916.com. Dock kanske det känns lite overkill med så stora mods direkt

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Ett stag för framvagnen för att styva upp lite, "The Stagman" gör gott för väghållningen. Kolla med ElCrillo som tillverkar dem.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2284



TACK rör reklamen, Roger!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 401



Kan bara hålla med om det. Elcrillo:s stag gör mycket för stabiliteten och "skärpan" i bilen! thumbs up

Kan du berätta mer om Autodelta-dämparna? Försökte köpa FK-coilovers idag men gick bet pga oklar lagerstatus/levtid... Autodelta verkar inte erbjuda några dämpare till 916-serien längre, tyvärr.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2284



Fejlep skrev:
Kan bara hålla med om det. Elcrillo:s stag gör mycket för stabiliteten och "skärpan" i bilen! thumbs up


TACK, Filip! Nöjda användare är ju bästa reklamen!

http://www.alfaromeo.org/K%C3%B6pS%C3%A4lj/Radannonser/TabId/130/adver . . . .

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
RedAbarth
Hörby
Här sen Jul 2004
Inlägg: 214


Trådstartare
Fejlep skrev:
Kan bara hålla med om det. Elcrillo:s stag gör mycket för stabiliteten och "skärpan" i bilen! thumbs up

Kan du berätta mer om Autodelta-dämparna? Försökte köpa FK-coilovers idag men gick bet pga oklar lagerstatus/levtid... Autodelta verkar inte erbjuda några dämpare till 916-serien längre, tyvärr.


Vet inte så mycket om dem, vad vill du veta ? Hörde på nåt forum att det är inget annat än FK grejer som de bara har klistrat sin logga på.

_________________
Marco Cenaki
Citera
RedAbarth
Hörby
Här sen Jul 2004
Inlägg: 214


Trådstartare
elCrillo skrev:
Fejlep skrev:
Kan bara hålla med om det. Elcrillo:s stag gör mycket för stabiliteten och "skärpan" i bilen! thumbs up


TACK, Filip! Nöjda användare är ju bästa reklamen!

http://www.alfaromeo.org/K%C3%B6pS%C3%A4lj/Radannonser/TabId/130/adver . . . .


Lägger denna på önske listan, just nu går lite annat före.

_________________
Marco Cenaki
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV 2.0 V6 TB -98 "Bruksbilen som ska tåla bana"
5526 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande