Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 is impulsköpet , tvära kast och bytesaffärer.. | 1 besök senaste veckan (6693 totalt) |
Jahaja, hur gick nu det här till , jag skulle ju bara kolla lite grann på ngt för att fördriva tiden..
Vips så gick jag och köpte en E30 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Lämpligt bygge för att brumma runt ev banor med lämplig kostnad och driftsäkerhet med allt tråkigt gjort , och en mkt trevlig säljare så blev det affär. Hämtades i måndags och ställdes på idag för att känna på "skrotet". Kort sagt en resa fylld av överraskning , då framvagnen såg ut att ha spännande hjulvinklar (vilket ignorerades totalt ) vad jag förmodligen missförstått var att den mer var "ihopställd" än ihopskruvad så var precis ALLT löst så det blir en koll och innan mer körning blir aktuell. I övrigt ett bra köp och jag är mkt nöjd med den massor med fina grejor i bygget och synd om Daniel som inte fick använda den efter allt slit. Hann med med en provvägning och den väger i nuläget 1100 kg med 30 liter soppa i och det var helt ok då det sitter taklucka stereo högtalare cdväxlare o en massa bjäfs kvar , men det blir nog bra. Bilder kommer och så får vi se vad jag ska ha den till, nästa steg blir regbes enligt plan _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Massor med pyssel dom föregående ägare gjorde finns här.
https://www.dropbox.com/sh/1avvonr9i men jag ska fota själv då får ni lote färska bilder med. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Ä nån köpes halvbur. Är nog mer rattlåsracingbur , strävorna sitter mot mitten längst upp på huvudbågen. Sen så sitter fästplattorna i ryggstödet och inte ute vid hjulhusen där det finns stöd. Snedsträvorna i dörrarna sitter mitt på huvudbågen i dörröppningen. Liksom inget stöd mot varandra nånstans. Men den sitter ju där iaf..... _________________ Jocke Hellqvist. |
||
Jodå, lite märkligt att inte baksträvor går till hjulhusen osv, men ngn form av "köpesbur" är det ju. helt ok dimensioner på gods o rör men det går väl att flytta och komplettera när man vill det.
Huvudtanken är att INTE spåra ur utan bara regbes och köra så mkt det går samt att försöka lura in barnen på att prova köra lite bana eller så (och köra ifrån lillens gti på konbana) _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
det här med att impulsköpa fordon verkar kräva en ngt högre arbetsinsats än planerat.
På det stora hela en trevlig bil MEN. Först och främst så behövdes det rivas ner lite framvagn då den är försedd med förmodligen " en aning" för hårda framfjädrar vilket ger den kraftigt mkt positiv Camber och lynnigt uppträdande , samt terrängbils look fram , det måste kollas och dras åt lite här o där Lite överallt närmare bestämt känns det som.. Sedan en ordentlig fyrhjulsinställning, helgens testerna resulterade med ett " fy skäms " inte köra obesiktad bil av farbror polisen och i morse när den skulle köras in i garaget så hade kopplingcylindern sagt upp sig med en skvätt olja under bilen som avskedspresent Tur man kan tröstköra lite med riktiga busbilen då den nytt testkörnings status nu, överladdad M20 i 930kg Fyrhjuldriven gammal 2002a är livsfarligt och spännande hej vad det går . Fortsättning lär följa , over and out // Erik _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
det svänger fort i mitt bilägare för stunden.. Då jag äntligen fått min bus 02a körbar så såldes den fort som tusan såklart
Det ger mer möjligheter att fokusera på att göra den här "klar" , så lite nya fjädrar och slavcylinder till koppling beställt. Den stora funderingen nu är styrning. Hur i hela världen kan det finnas så enormt många rattvarv att vrida hinner nästan somna innan man kommit runt ju. Vad gör man då? Konverterar tillE36 styrning eller finns det någon som testat såna här grejor? http://www.ebay.com/itm/910-32220-Ki Verkar inte så klurigt att montera och halva antalet varv . Är det ngt att ha och går det att besikta med en sådan? _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Av någon outgrundlig anledning så ska det tydligen sista minuten skruvas om något ska hända.
Efter att det sålts bytts köpts massor med roliga grejor till höger och vänster och jag mest sålt och tjurat i smyg över andras framgångar så kom rycket att man kanske skulle köra lite konbana i morgon . Mm gick väl sådär.. Mest motgångar. Först så passade inte fälgarna jag skulle ha fast de satt på E30 tidigare Tog i P ändar , löstes genom att "låna" andra ur lillens däck & fälg lager. Motgång 2 var värre , slavcylindern var helt klart färdiganvänd då 4 års vila inte gjort den gott Byttes med lämplig dos svordomar , men det går ju inte att lufta ski**n på ett vettigt sätt Finns det någon BMW åkare som har något bra och enkelt "bonmek"tips på hur jag ska kunna lufta enkelt? Jag har provat både manuellt och med tryckluft al'a biltemas bromsluftare men icke . Hur gör man då? _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Jag hade min trycksättarmojäng i garaget.
Med den fungerade de alldeles utmärkt. Biltemacrapsugen fungerade EJ. Kopplingen fungerar nu igen. Men sedan gjordes ett ryck på chassiet. Satt ju nå jättehårda , för långa och fel fjädrar där. Nu sitter det orginal anpassade efter höjden på bilen. Ok , kanske inte optimalt men ett utgångsläge iaf. Så får man byte sedan när man testat mer. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
Tack för hjälpen idag lillen . Iofs på bekostnad att Du inte fick någonting gjort själv nästan
Dessutom blev det ju gratis på utgiftskontot då "farbrorn i hörnet" ryckte ut med bra att ha grejor som löste de oväntade problemen som dök upp precis som vanligt . Lite framvagnsjustering nu bara så är det förhoppningsvis klart för en regbes snart. Dagens nya fråga är hur släcker man lampan för bromshydraulik som lyser glatt och rött konstant? Varför den lyser vet jag inte heller men jag skulle nog behöva släcka den före bes. Bromsarna är helt renoverade ok slangar skivor osv ny vätska , enda krux är lampan. Over and out // Erik _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Hur gick det här till..
Det svänger fort i bilbytarträsket just nu för mig, en kort romans med E30in gick över och vips blev det mer av rostig skruv mot en cykelpump mer en BMW BMW mot en...Miata Och jag som sagt vad som helst men inte en japansk bil... Mer info kommer för den som är intresserad. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Precis den, har sneglat på den lite i smyg och den är ju rätt så speciell den här miatan , mkt know how och välbyggd bil.
Jag har kommit på att jag hellre kör än skruvar just nu så den här känns perfekt för mig just nu. 1.6 liters maskinen räcker långt för mina behov , så nu blir det lite köra hoppas jag på , sedan kanske en liten bromsupdate blir aktuell. Ska fota lite så kommer det lite mer bilder senare Fram till dess så klistrar jag in bilbyggarens tråd så får folk tjuvkika lite de som vill. http://forum.savarturbo.se/viewtopic Over and out // Erik _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 is impulsköpet , tvära kast och bytesaffärer.. | 1 besök senaste veckan (6693 totalt) |