Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 is impulsköpet , tvära kast och bytesaffärer..
1 besök senaste veckan (6693 totalt)
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Jahaja, hur gick nu det här till , jag skulle ju bara kolla lite grann på ngt för att fördriva tiden..
Vips så gick jag och köpte en E30
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=94902

Lämpligt bygge för att brumma runt ev banor med lämplig kostnad och driftsäkerhet med allt tråkigt gjort , och en mkt trevlig säljare så blev det affär.
Hämtades i måndags och ställdes på idag för att känna på "skrotet".

Kort sagt en resa fylld av överraskning , då framvagnen såg ut att ha spännande hjulvinklar (vilket ignorerades totalt ) vad jag förmodligen missförstått var att den mer var "ihopställd" än ihopskruvad så var precis ALLT löst så det blir en koll och innan mer körning blir aktuell.

I övrigt ett bra köp och jag är mkt nöjd med den massor med fina grejor i bygget och synd om Daniel som inte fick använda den efter allt slit.

Hann med med en provvägning och den väger i nuläget 1100 kg med 30 liter soppa i och det var helt ok då det sitter taklucka stereo högtalare cdväxlare o en massa bjäfs kvar , men det blir nog bra.
Bilder kommer och så får vi se vad jag ska ha den till, nästa steg blir regbes enligt plan

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Massor med pyssel dom föregående ägare gjorde finns här.
https://www.dropbox.com/sh/1avvonr9ivno6kq/AAC94wWnwIUnY6UijoBOhvFwa

men jag ska fota själv då får ni lote färska bilder med.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2766



Buren såg lite skum ut, hur har dom gjort där??

Mkt arbete nedlagd på bilen iaf


_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



E21 Racing skrev:
Buren såg lite skum ut, hur har dom gjort där??

Mkt arbete nedlagd på bilen iaf



Ä nån köpes halvbur.
Är nog mer rattlåsracingbur , strävorna sitter mot mitten längst upp på huvudbågen.
Sen så sitter fästplattorna i ryggstödet och inte ute vid hjulhusen där det finns stöd.
Snedsträvorna i dörrarna sitter mitt på huvudbågen i dörröppningen.
Liksom inget stöd mot varandra nånstans.

Men den sitter ju där iaf.....

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Jodå, lite märkligt att inte baksträvor går till hjulhusen osv, men ngn form av "köpesbur" är det ju. helt ok dimensioner på gods o rör men det går väl att flytta och komplettera när man vill det.
Huvudtanken är att INTE spåra ur utan bara regbes och köra så mkt det går samt att försöka lura in barnen på att prova köra lite bana eller så (och köra ifrån lillens gti på konbana)

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
det här med att impulsköpa fordon verkar kräva en ngt högre arbetsinsats än planerat.

På det stora hela en trevlig bil MEN. Först och främst så behövdes det rivas ner lite framvagn då den är försedd med förmodligen " en aning" för hårda framfjädrar vilket ger den kraftigt mkt positiv Camber och lynnigt uppträdande , samt terrängbils look fram , det måste kollas och dras åt lite här o där Lite överallt
närmare bestämt känns det som..

Sedan en ordentlig fyrhjulsinställning, helgens testerna resulterade med ett " fy skäms " inte köra obesiktad bil av farbror polisen och i morse när den skulle köras in i garaget så hade kopplingcylindern sagt upp sig med en skvätt olja under bilen som avskedspresent

Tur man kan tröstköra lite med riktiga busbilen då den nytt testkörnings status nu, överladdad M20 i 930kg Fyrhjuldriven gammal 2002a är livsfarligt och spännande hej vad det går .
Fortsättning lär följa , over and out // Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
det svänger fort i mitt bilägare för stunden.. Då jag äntligen fått min bus 02a körbar så såldes den fort som tusan såklart

Det ger mer möjligheter att fokusera på att göra den här "klar" , så lite nya fjädrar och slavcylinder till koppling beställt.

Den stora funderingen nu är styrning.
Hur i hela världen kan det finnas så enormt många rattvarv att vrida hinner nästan somna innan man kommit runt ju.
Vad gör man då? Konverterar tillE36 styrning eller finns det någon som testat såna här grejor?
http://www.ebay.com/itm/910-32220-Kit-2-2-1-Small-Body-Steering-Quicke . . . .

Verkar inte så klurigt att montera och halva antalet varv .
Är det ngt att ha och går det att besikta med en sådan?

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Av någon outgrundlig anledning så ska det tydligen sista minuten skruvas om något ska hända.
Efter att det sålts bytts köpts massor med roliga grejor till höger och vänster och jag mest sålt och tjurat i smyg över andras framgångar så kom rycket att man kanske skulle köra lite konbana i morgon .

Mm gick väl sådär..
Mest motgångar.
Först så passade inte fälgarna jag skulle ha fast de satt på E30 tidigare Tog i P ändar , löstes genom att "låna" andra ur lillens däck & fälg lager.
Motgång 2 var värre , slavcylindern var helt klart färdiganvänd då 4 års vila inte gjort den gott
Byttes med lämplig dos svordomar , men det går ju inte att lufta ski**n på ett vettigt sätt

Finns det någon BMW åkare som har något bra och enkelt "bonmek"tips på hur jag ska kunna lufta enkelt? Jag har provat både manuellt och med tryckluft al'a biltemas bromsluftare men icke .

Hur gör man då?

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Trycksätta behållaren eller lufta bakvägen thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Precis så. Tryck vätskan baklänges med hjälp av en oljekanna med pump och lämplig slang. Fungerar fint på E30. thumbs up

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007
Inlägg: 465



Lufta den innan du skruvar dit den, då kan du vinkla den så luftskruven hamnar överst. Se till att ha nog med bromsvätska i behållaren eller be någon fylla på medan du luftar.

_________________
///BMW - Was sonst!

Johan Eriksson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Jag hade min trycksättarmojäng i garaget.
Med den fungerade de alldeles utmärkt.
Biltemacrapsugen fungerade EJ.

Kopplingen fungerar nu igen.

Men sedan gjordes ett ryck på chassiet.
Satt ju nå jättehårda , för långa och fel fjädrar där.
Nu sitter det orginal anpassade efter höjden på bilen.
Ok , kanske inte optimalt men ett utgångsläge iaf.
Så får man byte sedan när man testat mer.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Tack för hjälpen idag lillen . Iofs på bekostnad att Du inte fick någonting gjort själv nästan

Dessutom blev det ju gratis på utgiftskontot då "farbrorn i hörnet" ryckte ut med bra att ha grejor som löste de oväntade problemen som dök upp precis som vanligt .

Lite framvagnsjustering nu bara så är det förhoppningsvis klart för en regbes snart.

Dagens nya fråga är hur släcker man lampan för bromshydraulik som lyser glatt och rött konstant? Varför den lyser vet jag inte heller men jag skulle nog behöva släcka den före bes. Bromsarna är helt renoverade ok slangar skivor osv ny vätska , enda krux är lampan.
Over and out // Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Hur gick det här till..
Det svänger fort i bilbytarträsket just nu för mig, en kort romans med E30in gick över och vips blev det mer av rostig skruv mot en cykelpump mer en BMW BMW mot en...Miata Och jag som sagt vad som helst men inte en japansk bil...

Mer info kommer för den som är intresserad.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5599



gasekke skrev:
BMW BMW mot en...Miata Och jag som sagt vad som helst men inte en japansk bil...
Den som var i Åmsele?

//Nisse

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804


Trådstartare
Precis den, har sneglat på den lite i smyg och den är ju rätt så speciell den här miatan , mkt know how och välbyggd bil.
Jag har kommit på att jag hellre kör än skruvar just nu så den här känns perfekt för mig just nu.

1.6 liters maskinen räcker långt för mina behov , så nu blir det lite köra hoppas jag på , sedan kanske en liten bromsupdate blir aktuell.
Ska fota lite så kommer det lite mer bilder senare
Fram till dess så klistrar jag in bilbyggarens tråd så får folk tjuvkika lite de som vill.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=48217
Over and out // Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 is impulsköpet , tvära kast och bytesaffärer..
1 besök senaste veckan (6693 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande