Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-3 -00 (Lågflygande planer)
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (16828 totalt)
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165


Trådstartare
Råkade köpa en Saab idag så.. Det är väl lika bra att dra igång en projekttråd direkt.



Det är en SE-modell, tydligen. Ska ha 185hk, framhjulsdrift och 5 växlar framåt. Väldigt exotiskt

Den var väldigt billig så det finns lite småfix på den. Först och främst vibrerar den som en gammal torktumlare vid inbromsning så nya skivor är på väg från dendär ön utanför Frankrike (England alltså).
Sen ska också nån regleringsventil till turbon krångla vilket gör att motorlampan blinkar ibland. Förhoppningsvis är det inget värre än så

Enligt pappren ska den ha 195/60-15 däck så jag tänkte helt kallt slänga på mina gamla r-däck, byta bromsvätska och olja och sen köra lite i sommar.

Efter det.. Tja, får se vad som händer..

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5599



zoddri skrev:
Sen ska också nån regleringsventil till turbon krångla vilket gör att motorlampan blinkar ibland. Förhoppningsvis är det inget värre än så
Kolla så att vevhusventilationen funkar som den skall....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165


Trådstartare
super7 skrev:
zoddri skrev:
Sen ska också nån regleringsventil till turbon krångla vilket gör att motorlampan blinkar ibland. Förhoppningsvis är det inget värre än så
Kolla så att vevhusventilationen funkar som den skall....


Jess, den ska också kollas noga

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Äter den chip(s)

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165


Trådstartare
Som det ser ut nu har den gillat kex...

Annars, stötdämparna är ju rätt så kass på denna. Har nån tips på förmånliga (snorbilliga) kit med dämpare och fjädrar?

Det är väl rätt så mycket samma delar som nån Opel, kan man ta grejer från en sån?

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Andreas.G
Halmstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 33



Trevliga bilar dem där.
Har en Aero med Bilstein sprint och H&R fjädrar samt krängningshämmare från genuine saab bak. Ligger som ett strykjärn!

I och med att du har en 00a så borde inte vevhusventilationen ställa till med några problem. Det ska vara den gamla T5 motorn i dem. (sitter röd tändkasett på dem)

Dessutom klarar dem motorerna ganska mycket trimning standard =).

Rost i stötdämparbenen är en ganska vanlig åkomma på dem här, men det lär du märka när du ska byta.
Köp inte g&m stötdämpare (dem är för mjuka).


Lycka till med bilen!

_________________
Andreas Gustavsson
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165


Trådstartare
Sitter och surfar på ebay...

Bilstein-dämpare verkar ju vara det vettigaste alternativet sett till prisnivån. Hur tror vi att B6 Sport-dämpare funkar i kombination med sänkningsfjädrar?
Eller är det bättre att gå på nån annan dämparmodell som är lite kortare att börja med?

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1865



zoddri skrev:

Det är väl rätt så mycket samma delar som nån Opel, kan man ta grejer från en sån?


Det är mycket gemensamt med opel ja. Astra F och Vectra A är mest lika men även Ascona C och Kadett E har mycket lika.

På dom oplarna gor det mycket att flytta batteriet bak och att chimsa baknaven for lite mer camber

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3364



Grövre krängningshämmare bak på 22 mm gör susen och även en styrväxelklämma som kopplar ratten bättre till framhjulen är mina råd. thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Nengel
Trollhättan
Här sen Jul 2007
Inlägg: 39



zoddri skrev:
Sitter och surfar på ebay...

Bilstein-dämpare verkar ju vara det vettigaste alternativet sett till prisnivån. Hur tror vi att B6 Sport-dämpare funkar i kombination med sänkningsfjädrar?
Eller är det bättre att gå på nån annan dämparmodell som är lite kortare att börja med?


Till sänkt bil skulle jag nog rekommendera Bilstein Sprint-dämparna. Lite kortare kolvstång på dem. Körde dem ihop med H&R-fjädrar och Powerflex-bussningar runt om på min gamla 9-3:a och den var väldigt trevlig att köra. Den gick i och för inte sig på bana men jag tror det duger till att börja med om inte annat. Uppåt finns det ju som bekant ingen övre gräns...
Ska det trimmas lite så är styrväxelklämma en rekommendation om man inte vill ha slumpartat filbyte vid varje gaspådrag

_________________
Niklas Engdahl

BMW E30 320 -88
Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Jag körde en del bana med en 9-3 Aero -01 som jag sålde förra året. Hade Konidämpare ställbara i hårdhet med Eibachfjädrar. Ingen maximal setup för banåka men en kompromiss som funkar bra om man även vill använda bilen som bruksbil. Dessutom är det svårt att hitta färdiga köpeprylar som är mer extremt än så till denna bil.

Jag hade lite större frambromsar, subframestag, styrväxelklämma mm, nästa steg för bättre väghållning skulle nog varit en grövre bakre krängningshämmare. Motorn bytte jag till en 2,3-liters. Med masserad mjukvara och annan nödvändig runtikring-utrustning gav motorn 400 Nm från 2000 varv och en toppeffekt på ca 290 hk. Vill du kika mer vad som var gjort på bilen kan du kolla här: http://www.garaget.org/?car=298031

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165


Trådstartare
Tack för alla tips hörni! thumbs up

Hittade faktiskt sprint-dämpare till ett förmånligt pris så kanske lika bra att slå till på såna. Visserligen dyrare än bilen men det säger väl mer om Saabs andrahandsvärde än om Bilstein-priserna...

Och när ni är så många som nämnt krängningshämmare och styrväxelklämma så är det väl lika bra att kika på det också. Har märkt tendenser till att bilen vill dra åt alla möjliga håll när man står på lite och då laddar turbon inte ens fullt... (magnetventilen, som sagt).

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Jag skulle se över samtliga framvagnsbussningar före styrväxelklämman. Original ålar bilen som en kåt snok om man trimmar motorn lite.
Körde själv med justerbara länkarmar med uni-balls på min 900 och hade inga tendenser alls att bilen var spårkänslig fastän jag körde utan klämma på styrväxeln.
Fast har läst att andra märker stor skillnad efter byte.

Kika gärna in på min gamla projekttråd.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=24016

Garagetlänk: http://www.garaget.org/?car=10091

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165


Trådstartare
Har varit lite stilla men nästa vecka kommer bilstackaren att bli omhändertagen

Sen måste jag låta plånboken bestämma lite så inledningsvis blir det bara sänkfjädrar på bilen. Förhoppningsvis hjälper det lite.
Frågan är ju då bara, är det värt att köpa nåt lite bättre (typ Eibach) som eventuellt sen funkar med andra stötdämpare eller är det lika bra att bara leta upp det billigaste och sen byta hela rasket en gång till?

Jag har inte kört "aktivt" med bara sänkfjädrar så är det såpass stor skillnad på märken?

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6309



Ser ut att vara en hyfsat fin budget-bil. Hur står dom sig rostmässigt / vxlllådorna nuförtiden?

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Lugn i båten
Vi ska ju banka ihop nå coilovers....typ

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Lillen skrev:
Lugn i båten
Vi ska ju banka ihop nå coilovers....typ


http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/120796-DIY-Coiloverguide . . . .


när det finns en how-to så är det inget svårt

_________________
Mattias Broberg
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165


Trådstartare
M.Broberg skrev:
Lillen skrev:
Lugn i båten
Vi ska ju banka ihop nå coilovers....typ


http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/120796-DIY-Coiloverguide . . . .


när det finns en how-to så är det inget svårt


Har också hittat den tråden :P
Men tanken var att köpa fjädrar för att få en lite mer jordnära upplevelse och sen under vintern hitta en lämplig uppsättning stötdämpare. Justerbart är ju kul men det känns inte som att det är något jag definitivt behöver

Men å andra sidan verkar det (enligt Lillen) vara lätt att banka på coilovers från Vectra C så.. Vi får se hur det slutar

Kolja:
Vad gäller rost så är väl 9-3:an inte så värst utsatt. Min har lite fläckar här och var men än så länge har jag inte hittat något riktigt allvarligt. Växellådorna håller bara man håller sig under 400hk :P

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165


Trådstartare
Efter en hel del googlande togs ett beslut under förmiddagskaffet.

Så jag klickade hem en uppsättning Vogtland (typ billigast på ebay) fjädrar som ska sänka 30-35mm och så ser vi vad som händer.
Sen köper jag nya och bättre stötdämpare i vinter thumbs up

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Citera
GTIDave
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 808



Även på Saabklubbens forum finns en del som är riktigt duktiga på T5 och T7-motorerna och dess styrsystem. Bla "Mackan" från Borås som hjälpte mig med min mjukvara.

Antar att du vet att det går att programmera styrsystemet via T5 och T7-suite, ett program som är gratis att hämta hem. Vill man lära sig själv finns det hur mycket info som helst om hur man går tillväga.

Man kan dessutom aktivera "Open SID" vilket gör att man får upp mängder med motorparametrar i displayen. Detta är en fantastisk hjälp vid felsökning då man bla ser hur motorn reglerar olika värden, är- och börvärden, vilka begränsningar som är aktiva mm mm.

_________________
David Jovén
BMW M3 3,2 -96
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 9-3 -00 (Lågflygande planer)
1, 2   >>
7 besök senaste veckan (16828 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande