Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 9-3 -00 (Lågflygande planer) | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (16828 totalt) |
Råkade köpa en Saab idag så.. Det är väl lika bra att dra igång en projekttråd direkt.
Det är en SE-modell, tydligen. Ska ha 185hk, framhjulsdrift och 5 växlar framåt. Väldigt exotiskt Den var väldigt billig så det finns lite småfix på den. Först och främst vibrerar den som en gammal torktumlare vid inbromsning så nya skivor är på väg från dendär ön utanför Frankrike (England alltså). Sen ska också nån regleringsventil till turbon krångla vilket gör att motorlampan blinkar ibland. Förhoppningsvis är det inget värre än så Enligt pappren ska den ha 195/60-15 däck så jag tänkte helt kallt slänga på mina gamla r-däck, byta bromsvätska och olja och sen köra lite i sommar. Efter det.. Tja, får se vad som händer.. _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
_________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Jess, den ska också kollas noga _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
Som det ser ut nu har den gillat kex...
Annars, stötdämparna är ju rätt så kass på denna. Har nån tips på förmånliga (snorbilliga) kit med dämpare och fjädrar? Det är väl rätt så mycket samma delar som nån Opel, kan man ta grejer från en sån? _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
Trevliga bilar dem där.
Har en Aero med Bilstein sprint och H&R fjädrar samt krängningshämmare från genuine saab bak. Ligger som ett strykjärn! I och med att du har en 00a så borde inte vevhusventilationen ställa till med några problem. Det ska vara den gamla T5 motorn i dem. (sitter röd tändkasett på dem) Dessutom klarar dem motorerna ganska mycket trimning standard =). Rost i stötdämparbenen är en ganska vanlig åkomma på dem här, men det lär du märka när du ska byta. Köp inte g&m stötdämpare (dem är för mjuka). Lycka till med bilen! _________________ Andreas Gustavsson |
||||
Sitter och surfar på ebay...
Bilstein-dämpare verkar ju vara det vettigaste alternativet sett till prisnivån. Hur tror vi att B6 Sport-dämpare funkar i kombination med sänkningsfjädrar? Eller är det bättre att gå på nån annan dämparmodell som är lite kortare att börja med? _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
Det är mycket gemensamt med opel ja. Astra F och Vectra A är mest lika men även Ascona C och Kadett E har mycket lika. På dom oplarna gor det mycket att flytta batteriet bak och att chimsa baknaven for lite mer camber _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
Till sänkt bil skulle jag nog rekommendera Bilstein Sprint-dämparna. Lite kortare kolvstång på dem. Körde dem ihop med H&R-fjädrar och Powerflex-bussningar runt om på min gamla 9-3:a och den var väldigt trevlig att köra. Den gick i och för inte sig på bana men jag tror det duger till att börja med om inte annat. Uppåt finns det ju som bekant ingen övre gräns... Ska det trimmas lite så är styrväxelklämma en rekommendation om man inte vill ha slumpartat filbyte vid varje gaspådrag _________________ Niklas Engdahl BMW E30 320 -88 |
||||
Jag körde en del bana med en 9-3 Aero -01 som jag sålde förra året. Hade Konidämpare ställbara i hårdhet med Eibachfjädrar. Ingen maximal setup för banåka men en kompromiss som funkar bra om man även vill använda bilen som bruksbil. Dessutom är det svårt att hitta färdiga köpeprylar som är mer extremt än så till denna bil.
Jag hade lite större frambromsar, subframestag, styrväxelklämma mm, nästa steg för bättre väghållning skulle nog varit en grövre bakre krängningshämmare. Motorn bytte jag till en 2,3-liters. Med masserad mjukvara och annan nödvändig runtikring-utrustning gav motorn 400 Nm från 2000 varv och en toppeffekt på ca 290 hk. Vill du kika mer vad som var gjort på bilen kan du kolla här: http://www.garaget.org/?car=298031 _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
Tack för alla tips hörni!
Hittade faktiskt sprint-dämpare till ett förmånligt pris så kanske lika bra att slå till på såna. Visserligen dyrare än bilen men det säger väl mer om Saabs andrahandsvärde än om Bilstein-priserna... Och när ni är så många som nämnt krängningshämmare och styrväxelklämma så är det väl lika bra att kika på det också. Har märkt tendenser till att bilen vill dra åt alla möjliga håll när man står på lite och då laddar turbon inte ens fullt... (magnetventilen, som sagt). _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
Jag skulle se över samtliga framvagnsbussningar före styrväxelklämman. Original ålar bilen som en kåt snok om man trimmar motorn lite.
Körde själv med justerbara länkarmar med uni-balls på min 900 och hade inga tendenser alls att bilen var spårkänslig fastän jag körde utan klämma på styrväxeln. Fast har läst att andra märker stor skillnad efter byte. Kika gärna in på min gamla projekttråd. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Garagetlänk: http://www.garaget.org/?car=10091 _________________ Magnus Nyholm #30 TRK Racing, MSLS S7R Super Seven |
||||
Har varit lite stilla men nästa vecka kommer bilstackaren att bli omhändertagen
Sen måste jag låta plånboken bestämma lite så inledningsvis blir det bara sänkfjädrar på bilen. Förhoppningsvis hjälper det lite. Frågan är ju då bara, är det värt att köpa nåt lite bättre (typ Eibach) som eventuellt sen funkar med andra stötdämpare eller är det lika bra att bara leta upp det billigaste och sen byta hela rasket en gång till? Jag har inte kört "aktivt" med bara sänkfjädrar så är det såpass stor skillnad på märken? _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
http://forum.saabturboclub.com/showt när det finns en how-to så är det inget svårt _________________ Mattias Broberg |
||||
Har också hittat den tråden :P Men tanken var att köpa fjädrar för att få en lite mer jordnära upplevelse och sen under vintern hitta en lämplig uppsättning stötdämpare. Justerbart är ju kul men det känns inte som att det är något jag definitivt behöver Men å andra sidan verkar det (enligt Lillen) vara lätt att banka på coilovers från Vectra C så.. Vi får se hur det slutar Kolja: Vad gäller rost så är väl 9-3:an inte så värst utsatt. Min har lite fläckar här och var men än så länge har jag inte hittat något riktigt allvarligt. Växellådorna håller bara man håller sig under 400hk :P _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
Efter en hel del googlande togs ett beslut under förmiddagskaffet.
Så jag klickade hem en uppsättning Vogtland (typ billigast på ebay) fjädrar som ska sänka 30-35mm och så ser vi vad som händer. Sen köper jag nya och bättre stötdämpare i vinter _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
|
||||
Även på Saabklubbens forum finns en del som är riktigt duktiga på T5 och T7-motorerna och dess styrsystem. Bla "Mackan" från Borås som hjälpte mig med min mjukvara.
Antar att du vet att det går att programmera styrsystemet via T5 och T7-suite, ett program som är gratis att hämta hem. Vill man lära sig själv finns det hur mycket info som helst om hur man går tillväga. Man kan dessutom aktivera "Open SID" vilket gör att man får upp mängder med motorparametrar i displayen. Detta är en fantastisk hjälp vid felsökning då man bla ser hur motorn reglerar olika värden, är- och börvärden, vilka begränsningar som är aktiva mm mm. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Saab 9-3 -00 (Lågflygande planer) | 1, 2 >> 7 besök senaste veckan (16828 totalt) |