Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 - Clubsport - 7.42.25 BTG | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34 >> 42 besök senaste veckan (223170 totalt) |
Spännande saker på gång alltså Men att plocka isär och sätta ihop ger väl inte så många fler hästkrafter? Känns som att du håller inne med någon info här typ en liten kompressor eller liknande? _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||||||||
Hahaha... änså länge är inte planen klar, därav dålig info Men överladdning finns inte på kartan.. Helgerån ju! Insugsljudet ska skrika Bilen ska även kunna besiktigas _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||||
Köhler?? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||||
Nä... det ska göras riktigt ordentligt. Känner en motorbyggare som byggt racemotorer i alla år med väldigt goda resultat så det blir nog kanon. Kommer mer när planen är helt klar! _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||||
Helt rätt Gabriel! Varför överladda en BMW 6:a, effekt är inte allt och när man kan lyssna på ett så fantastiskt insugnings ljud !! Gammalt BMW ordspråk: BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller . _________________ Mattias Redebratt Instagram: m.redebratt E46 M3 BTG 7.45 192st varv Kinnekulle:58,43. Falkenberg: 51,31. |
||||||||||
Looking forward _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Hej
Har varit dåligt med uppdateringar här men ska bli bättre på detta, alltid nyttigt och bra med flera åsikter Har kommit lite längre med motorbiten sen jag skrev sist. Kommer inte bygga om min nuvarande motor då jag trillade över en bra modifierad för rätt pengar här på Rejsa. Motorn har följande spec: Wieseco Kolvar 87mm Köler slipade kammar 288 Grader 11,6mm lyft ÖD ventiler från köler Balanserad vev viktade stakar Linehonat och borrat block. Styrsystem med knacksensorer Vipec v88 Grenrör från supersprint samt original Kolfiberinsug PRD Vanos block-off Motorn var bänkad till 320whp hos AG och varvade 7600varv. Vi kommer plocka isär motorn för en kontroll då det var några år sedan den byggdes. Tanken är att bottendelen ska lämnas orörd men det mesta i toppen blir bytt för att få en lättare drivning, bättre register samt en vassar kam med mer lyft. Blir supertech ventilfjädrar, supertech tryckare för att köra med lascap istället för schims och kamaxel är ännu inte bestämt. Koppling blir en lätt och fin 2 skivig från tilton. Allt jobbet utförs av erkänt duktig och erfaren motorbyggare som får mer eller mindre fria händer När nya motorn är monterad och jag ser att allt fungerar så blir mest troligt min nuvarande motor till salu komplett med styrsystem, kolfiberbox, grupp N kammar m.m. till salu för hugade spekulanter. Jag själv har kollat över allt i bakvagn och framvagn efter slitage och så att alla mina färgmarkerad muttrar och skruvar inte rört sig. Vilket det inte hade på hela säsongen Hittade något mindre glapp i framvagnen så bytar ett par uniballs där och kommer även byta ut min camberstag bak då det uppstått glapp även där.. Ny vattenkylare har monterats tillsammans med en rejäl fläkt från spal och nu funderar jag på var jag ska sätta den nya oljekylaren? Är det OK att sätta den framför vattenkylaren och man sätter den så långt fram man kan? Hur har ni andra löst det som inte vill köra på original position? _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||||
Din fråga svarar nog Gabriel bäst själv på. Men jag har iallafall lovat att köra bakom och filma när han kör SUB 7.39 Vi får se hur många kurvor jag får med honom på film innan han blir en lite röd prick. |
||||||||||
Blir Ringen detta året med _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||||
Detta låter hur bra som helst.. Vi får turas om att filma _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||||
Nja, kommer inte vara möjligt då det blir en ordentlig bespoke kam för att köra utan vanor och då optimerad för det Jag förstår att det inte funka på din då man i BMW cup inte får köra alls så vass kam. _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||||
Toppeffekten trivs jag bra med i min motor men under 5000-5500varv är den död tyvärr. Hade mycket hellre sett Vanos på min. Kommer växla ner min till i år så jag förhopningsvis slipper köra 2.an någonstans på Ringen, det är d'är det stora steget blir och det som ställer till de största problemen. Hoppas du får till lite vrid också i din då eller i alla fall ett register som funkar. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||||||
Jag förstår hur du menar. Hade likadant som du har på din i min E30 och den var som du säger död under 5000varv! Men nu blir det en helt annan kam som är gjorde för att köras utan vanor och sedan bättre flöde genom lite putsning, större ventiler och fina vinklar på ventilsäte Sen kommer vi varva drygt 8000 så känns som där kommer bli bra register att åka på. Har ju både en 3.91 utväxling och 3,46 så får prova vilket som funkar bäst.. 3.46 tycker jag funkar bäst nu men då kanske man får gå ner på 2an i typ wiehrseifen och adenauer forst.. Blir skoj att prova,
_________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||||
Hur stor är oljekylaren, skulle den passa in där signalhornet sitter?
Att sätta den framför kylaren är inte optimalt, du vill ju ha så stark kylning som möjligt på alla håll och kanter. Som exempel är M3 E46 där AC kylaren sitter framför vattenkylaren och genererar värme så att vattentempen går upp om man använder AC'n en varm dag. Om du nu måste sätta oljekylaren framför Vattenkylaren se till att ha bra avstånd. Det är bra drag i SPAL fläkten, bra val! Koppla den så att den går även efter du har slagit av tändningen. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||||
Oljekylen är cirka 300mm bred och 25 rader.. Hamnar i så fall 1-2dm framför vattenkylet. AC har jag ingen så slipper det bekymret Jag hade kunnat sätta den nere i fronten framför höger framhjul om jag tar ett hål i fronten och bygger skydd runt så den inte blir stenskottad.. Ja, spal funkar bra, hade det innan men en lite mindre. Nu tog jag den högst specade, väger nog 3 gånger så mycket som den andra men lär funka bra! Gick inte hålla i den när man koppla ström på den hahaha _________________ Gabriel Wendel M2F87 - 2018 M3E36 - 7.42BTG M3E46 - 7.34BTG Vinnare Nordic Time Attack CC 2015 |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E36 - Clubsport - 7.42.25 BTG | << 1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34 >> 42 besök senaste veckan (223170 totalt) |