Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 - Clubsport - 7.42.25 BTG
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34   >>
42 besök senaste veckan (223170 totalt)
BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012
Inlägg: 1126



Gabriel Wendel skrev:

- Motorn plockas isär och byggas upp igen. (Både för mer effekt och säkerställa driftsäkehet)


Spännande saker på gång alltså thumbs up

Men att plocka isär och sätta ihop ger väl inte så många fler hästkrafter?
Känns som att du håller inne med någon info här typ en liten kompressor eller liknande?

_________________
David Johansson
BMW 335i E92 (Alpinweiss)
BMW CS Motorsport
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683


Trådstartare
BMW-DJ skrev:
Gabriel Wendel skrev:

- Motorn plockas isär och byggas upp igen. (Både för mer effekt och säkerställa driftsäkehet)


Spännande saker på gång alltså thumbs up

Men att plocka isär och sätta ihop ger väl inte så många fler hästkrafter?
Känns som att du håller inne med någon info här typ en liten kompressor eller liknande?


Hahaha... änså länge är inte planen klar, därav dålig info
Men överladdning finns inte på kartan.. Helgerån ju! Insugsljudet ska skrika thumbs up
Bilen ska även kunna besiktigas

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Gabriel Wendel skrev:

Bilen ska även kunna besiktigas

Besiktigas av vem och när är frågan.

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Gabriel Wendel skrev:
BMW-DJ skrev:
Gabriel Wendel skrev:

- Motorn plockas isär och byggas upp igen. (Både för mer effekt och säkerställa driftsäkehet)


Spännande saker på gång alltså thumbs up

Men att plocka isär och sätta ihop ger väl inte så många fler hästkrafter?
Känns som att du håller inne med någon info här typ en liten kompressor eller liknande?


Hahaha... änså länge är inte planen klar, därav dålig info
Men överladdning finns inte på kartan.. Helgerån ju! Insugsljudet ska skrika thumbs up
Bilen ska även kunna besiktigas


Köhler??

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683


Trådstartare
Qvisfr skrev:
Gabriel Wendel skrev:
BMW-DJ skrev:
Gabriel Wendel skrev:

- Motorn plockas isär och byggas upp igen. (Både för mer effekt och säkerställa driftsäkehet)


Spännande saker på gång alltså thumbs up

Men att plocka isär och sätta ihop ger väl inte så många fler hästkrafter?
Känns som att du håller inne med någon info här typ en liten kompressor eller liknande?


Hahaha... änså länge är inte planen klar, därav dålig info
Men överladdning finns inte på kartan.. Helgerån ju! Insugsljudet ska skrika thumbs up
Bilen ska även kunna besiktigas


Köhler??


Nä... det ska göras riktigt ordentligt. Känner en motorbyggare som byggt racemotorer i alla år med väldigt goda resultat så det blir nog kanon. Kommer mer när planen är helt klar! thumbs up

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Mattias Redebratt
Vårgårda
Här sen Aug 2004
Inlägg: 470



Gabriel Wendel skrev:
BMW-DJ skrev:
Gabriel Wendel skrev:

- Motorn plockas isär och byggas upp igen. (Både för mer effekt och säkerställa driftsäkehet)


Spännande saker på gång alltså thumbs up

Men att plocka isär och sätta ihop ger väl inte så många fler hästkrafter?
Känns som att du håller inne med någon info här typ en liten kompressor eller liknande?


Hahaha... änså länge är inte planen klar, därav dålig info
Men överladdning finns inte på kartan.. Helgerån ju! Insugsljudet ska skrika thumbs up
Bilen ska även kunna besiktigas


Helt rätt thumbs up Gabriel! Varför överladda en BMW 6:a, effekt är inte allt och när man kan lyssna på ett så fantastiskt insugnings ljud !! Gammalt BMW ordspråk: BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller .

_________________
Mattias Redebratt
Instagram: m.redebratt
E46 M3
BTG 7.45 192st varv
Kinnekulle:58,43.
Falkenberg: 51,31.
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Mattias Redebratt skrev:
Gammalt BMW ordspråk: BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller .



thumbs up thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1892



Gabriel Wendel skrev:
Qvisfr skrev:
Gabriel Wendel skrev:
BMW-DJ skrev:
Gabriel Wendel skrev:

- Motorn plockas isär och byggas upp igen. (Både för mer effekt och säkerställa driftsäkehet)


Spännande saker på gång alltså thumbs up

Men att plocka isär och sätta ihop ger väl inte så många fler hästkrafter?
Känns som att du håller inne med någon info här typ en liten kompressor eller liknande?


Hahaha... änså länge är inte planen klar, därav dålig info
Men överladdning finns inte på kartan.. Helgerån ju! Insugsljudet ska skrika thumbs up
Bilen ska även kunna besiktigas


Köhler??


Nä... det ska göras riktigt ordentligt. Känner en motorbyggare som byggt racemotorer i alla år med väldigt goda resultat så det blir nog kanon. Kommer mer när planen är helt klar! thumbs up


Looking forward thumbs up

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683


Trådstartare
Hej

Har varit dåligt med uppdateringar här men ska bli bättre på detta, alltid nyttigt och bra med flera åsikter thumbs up

Har kommit lite längre med motorbiten sen jag skrev sist.
Kommer inte bygga om min nuvarande motor då jag trillade över en bra modifierad för rätt pengar här på Rejsa.
Motorn har följande spec:

Wieseco Kolvar 87mm
Köler slipade kammar 288 Grader 11,6mm lyft
ÖD ventiler från köler
Balanserad vev
viktade stakar
Linehonat och borrat block.
Styrsystem med knacksensorer Vipec v88
Grenrör från supersprint samt original
Kolfiberinsug
PRD Vanos block-off

Motorn var bänkad till 320whp hos AG och varvade 7600varv.

Vi kommer plocka isär motorn för en kontroll då det var några år sedan den byggdes.
Tanken är att bottendelen ska lämnas orörd men det mesta i toppen blir bytt för att få en lättare drivning, bättre register samt en vassar kam med mer lyft. Blir supertech ventilfjädrar, supertech tryckare för att köra med lascap istället för schims och kamaxel är ännu inte bestämt. Koppling blir en lätt och fin 2 skivig från tilton. Allt jobbet utförs av erkänt duktig och erfaren motorbyggare som får mer eller mindre fria händer

När nya motorn är monterad och jag ser att allt fungerar så blir mest troligt min nuvarande motor till salu komplett med styrsystem, kolfiberbox, grupp N kammar m.m. till salu för hugade spekulanter.

Jag själv har kollat över allt i bakvagn och framvagn efter slitage och så att alla mina färgmarkerad muttrar och skruvar inte rört sig. Vilket det inte hade på hela säsongen Hittade något mindre glapp i framvagnen så bytar ett par uniballs där och kommer även byta ut min camberstag bak då det uppstått glapp även där..
Ny vattenkylare har monterats tillsammans med en rejäl fläkt från spal och nu funderar jag på var jag ska sätta den nya oljekylaren? Är det OK att sätta den framför vattenkylaren och man sätter den så långt fram man kan? Hur har ni andra löst det som inte vill köra på original position?






_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851



Oj, här ska det åkas fort Vad är planen nästa år, mest Ringen eller köra i Sverige?

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Newberg skrev:
Oj, här ska det åkas fort Vad är planen nästa år, mest Ringen eller köra i Sverige?


Din fråga svarar nog Gabriel bäst själv på. Men jag har iallafall lovat att köra bakom och filma när han kör SUB 7.39
Vi får se hur många kurvor jag får med honom på film innan han blir en lite röd prick.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1892



Mitt tips Gabbe, om möjligt bygg tillbaka Vanos!

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683


Trådstartare
Newberg skrev:
Oj, här ska det åkas fort Vad är planen nästa år, mest Ringen eller köra i Sverige?


Blir Ringen detta året med thumbs up

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683


Trådstartare
Samuel Lindkvist skrev:
Newberg skrev:
Oj, här ska det åkas fort Vad är planen nästa år, mest Ringen eller köra i Sverige?


Din fråga svarar nog Gabriel bäst själv på. Men jag har iallafall lovat att köra bakom och filma när han kör SUB 7.39
Vi får se hur många kurvor jag får med honom på film innan han blir en lite röd prick.


Detta låter hur bra som helst.. Vi får turas om att filma

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683


Trådstartare
bakmotor skrev:
Mitt tips Gabbe, om möjligt bygg tillbaka Vanos!


Nja, kommer inte vara möjligt då det blir en ordentlig bespoke kam för att köra utan vanor och då optimerad för det thumbs up Jag förstår att det inte funka på din då man i BMW cup inte får köra alls så vass kam.

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
mittmotor
Smålandsstenar
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1892



Gabriel Wendel skrev:
bakmotor skrev:
Mitt tips Gabbe, om möjligt bygg tillbaka Vanos!


Nja, kommer inte vara möjligt då det blir en ordentlig bespoke kam för att köra utan vanor och då optimerad för det thumbs up Jag förstår att det inte funka på din då man i BMW cup inte får köra alls så vass kam.


Toppeffekten trivs jag bra med i min motor men under 5000-5500varv är den död tyvärr.
Hade mycket hellre sett Vanos på min.
Kommer växla ner min till i år så jag förhopningsvis slipper köra 2.an någonstans på Ringen, det är d'är det stora steget blir och det som ställer till de största problemen.
Hoppas du får till lite vrid också i din då eller i alla fall ett register som funkar.

_________________
Thomas Runebrant
Boxster S -01 GT edi
Boxster S -04 Race ex
Cupra R Ringen Toy II ex
M3 E36 BTG 7:51 TF ex
996GT3 CS ex
993TT RS/CS ex
911 -78 3.8l ex
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683


Trådstartare
Jag förstår hur du menar. Hade likadant som du har på din i min E30 och den var som du säger död under 5000varv! Men nu blir det en helt annan kam som är gjorde för att köras utan vanor och sedan bättre flöde genom lite putsning, större ventiler och fina vinklar på ventilsäte Sen kommer vi varva drygt 8000 så känns som där kommer bli bra register att åka på. Har ju både en 3.91 utväxling och 3,46 så får prova vilket som funkar bäst.. 3.46 tycker jag funkar bäst nu men då kanske man får gå ner på 2an i typ wiehrseifen och adenauer forst.. Blir skoj att prova, thumbs up

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Hur stor är oljekylaren, skulle den passa in där signalhornet sitter?

Att sätta den framför kylaren är inte optimalt, du vill ju ha så stark kylning som möjligt på alla håll och kanter. Som exempel är M3 E46 där AC kylaren sitter framför vattenkylaren och genererar värme så att vattentempen går upp om man använder AC'n en varm dag.

Om du nu måste sätta oljekylaren framför Vattenkylaren se till att ha bra avstånd.

Det är bra drag i SPAL fläkten, bra val! Koppla den så att den går även efter du har slagit av tändningen.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683


Trådstartare
964RS skrev:
Hur stor är oljekylaren, skulle den passa in där signalhornet sitter?

Att sätta den framför kylaren är inte optimalt, du vill ju ha så stark kylning som möjligt på alla håll och kanter. Som exempel är M3 E46 där AC kylaren sitter framför vattenkylaren och genererar värme så att vattentempen går upp om man använder AC'n en varm dag.

Om du nu måste sätta oljekylaren framför Vattenkylaren se till att ha bra avstånd.

Det är bra drag i SPAL fläkten, bra val! Koppla den så att den går även efter du har slagit av tändningen.


Oljekylen är cirka 300mm bred och 25 rader.. Hamnar i så fall 1-2dm framför vattenkylet.
AC har jag ingen så slipper det bekymret Jag hade kunnat sätta den nere i fronten framför höger framhjul om jag tar ett hål i fronten och bygger skydd runt så den inte blir stenskottad.. Ja, spal funkar bra, hade det innan men en lite mindre. Nu tog jag den högst specade, väger nog 3 gånger så mycket som den andra men lär funka bra! Gick inte hålla i den när man koppla ström på den hahaha

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683


Trådstartare
Dubbel

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Gabriel Wendel
Limhamn
Här sen Feb 2011
Inlägg: 683


Trådstartare
Trippel

_________________
Gabriel Wendel
M2F87 - 2018
M3E36 - 7.42BTG
M3E46 - 7.34BTG
Vinnare Nordic Time Attack CC 2015
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 - Clubsport - 7.42.25 BTG
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34   >>
42 besök senaste veckan (223170 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande